Schrijven net gedetineerden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Schrijven net gedetineerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 23:48

Hallo,

Ik denk er al zeker jaren over na te gaan schrijven met gedetineerden. Zowel binnen- als buitenlands. Mijn voorkeur gaat dan vooral uit naar Engelstalige landen, om d.m.v. het schrijven ook mijn engels te kunnen ontwikkelen. Maar dit is natuurlijk niet de voornaamste reden. Vooral in het buitenland zijn gedetineerden erg op zichzelf aangewezen, de gevangenissen hier in Nl zijn wat dat betreft luxe. Afwijzing van familieleden en/of vrienden kan een mens isoleren. Juist deze mensen verdienen contact met de buitenwereld. Het zal mij (hopelijk) een enorm goed gevoel geven om deze mensen door het schrijven van brieven te kunnen opvrolijken.
Ik verricht ook vrijwilligers werk in een verpleegtehuis, iets waar ik zeer veel voldoening uit haal, dus ik denk dat het in me zit iets voor anderen te willen betekenen.
Nou heb ik al enige tijd op internet rond gespeurd maar het is ontzettend moeilijk om echt een goede organisatie/site te vinden. Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:49

Anoniem

Re: Schrijven net gedetineerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:01

In dat andere topic schreef ik dat ik dat echt nooit zou doen maar nu twijfel ik erover. Een brief schrijven is voor ons een kleine moeite maar voor de gevangenen betekend het heel erg veel. Toch weer iemand die aan ze denkt en ze hebben iets om steeds weer opnieuw te lezen en wat ze kunnen beantwoorden. Als je 22 uur per dag op je cel zit is dat toch wel een groot lichtpuntje.

Maar ik wil niet dat ze mijn adres krijgen. Veel ervan komen ook weer vrij en hoef ze echt niet bij mij aan de deur te hebben. Ik twijfel dus nog erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:05

http://www.writeaprisoner.com/
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl

Ik zal het zelf niet snel doen. Wil niet dat criminelen mijn adres hebben. Stel je voor dat je schrijft met iemand die in de gevangenis zit vanwege fraude. En zijn celmaatje die voor bijvoorbeeld een moord zit, komt aan jouw adres...Nee...Brr...Rillingen lopen me al over mijn rug als ik eraan denk. Een politiek gevangene zou kunnen, maar ik denk dat in die landen de censuur ook ontzettend hoog is. En dat je dus niet kunt schrijven met zo'n soort gevangene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:14

Wat ik mij nu afvraag... Ik zit nu die profielen van gedetineerden te bekijken maar sommigen geven links door naar profielsites ( soort hyves idee bedoel ik) en anderen weer voor andere sites maar mogen ze dan gewoon op internet? Dat lijkt mij erg gevaarlijk aangezien je de meest vreemde, enge en gevaarlijke dingen allemaal op internet kunt vinden.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:14

Wat ik ervan begreep was dat de criminelen je adres toch niet doorkregen? Mij lijkt het ook heel interessant om het te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:22

Ja maar hoe sturen ze je dan een brief terug? Ik neem aan dat ze wel iets van info over je moeten weten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:25

Er zijn organisaties waar je mits betaling, je adres kunt geheimhouden, stuur jij je brief naar de organisatie. En de organisatie stuurt ze naar hen. En omgekeerd :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:26

breezy302 schreef:
Ja maar hoe sturen ze je dan een brief terug? Ik neem aan dat ze wel iets van info over je moeten weten.

Vaak is je eigen adres alleen bij personeel bekend. Zij zetten de verdere gegevens dan op de enveloppe. Diegene waarmee je schrijft, kent dan enkel je naam. (Moet je alleen niet op de achterkant van je te versturen brief je postcode en huisnummer zetten, wat weleens wordt gedaan zodat de brief altijd teruggestuurd kan worden)
Andere optie is middels een postadres?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:31

lesilla schreef:
Er zijn organisaties waar je mits betaling, je adres kunt geheimhouden, stuur jij je brief naar de organisatie. En de organisatie stuurt ze naar hen. En omgekeerd :)

Uhm... Ervoor gaan betalen zie ik helemaal niet zitten. Ook een postadres/postbus ga ik niet aanvragen. Zit trouwens die profielen nog steeds te bekijken en de teksten die sommigen erbij hebben staan zijn zeer manipulerend. kan begrijpen dat een minder stabiel persoon er zo intrapt.

BTW: 1 van die gevangenen ziet er wel heel erg goed uit zeg.. :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:35

Ik vind dit lastig. Ik heb met een vriend geschreven die vast zat buiten nederland. Een ander verhaal omdat je diegene kent en op een andere manier mee leeft. Hij was erg blij met de brieven die hij kreeg, ze gaven hem steun en afleiding.

Hij vertelde ook dat er inderdaad veel celgenoten waren die eigenlijk niemand meer hadden en ook nooit post kregen.
Maar al gun ik ze post, ik zou dat zelf niet kunnen. Waar baseer je je brieven op, net zoals op internet kun je in brieven schrijven en je voordoen zoals je wilt. In het begin zal het oppervlakkiger zijn, maar dat kan veranderen. Ik zou altijd mijn twijfels houden over de oprechtheid van wat je ontvangt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:38

breezy302 schreef:
lesilla schreef:

Uhm... Ervoor gaan betalen zie ik helemaal niet zitten. Ook een postadres/postbus ga ik niet aanvragen. Zit trouwens die profielen nog steeds te bekijken en de teksten die sommigen erbij hebben staan zijn zeer manipulerend. kan begrijpen dat een minder stabiel persoon er zo intrapt.

BTW: 1 van die gevangenen ziet er wel heel erg goed uit zeg.. :+

Ja, die documentaires over liefde achter de tralies zijn soms schrijnend.
Echt het soort vrouwen waar je soms bedenkingen bij hebt, was er trouwens ook niet in het groot topic iemand die liefdesrelatie kreeg na het schrijven

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:39

ik vind het ook inderdaad wel interessant..
Breezy.. waar ben jij nu bij aant kijken dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:43

Waarom zou je ze willen schrijven? die mensen zitten een straf uit en verdienen ook een straf omdat ze iets hadden gedaan wat niet mag en of iets ergs hadden gedaan. Een gevangenisstraf moet je juist niet gaan veraangenamen met brieven gaan schrijven met elkaar. Een gevangenisstraf moet een straf zijn om uit te gaan zitten.

Of zie ik het verkeerd?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:47

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:47

Ragdollcat schreef:
Waarom zou je ze willen schrijven? die mensen zitten een straf uit en verdienen ook een straf omdat ze iets hadden gedaan wat niet mag en of iets ergs hadden gedaan. Een gevangenisstraf moet je juist niet gaan veraangenamen met brieven gaan schrijven met elkaar. Een gevangenisstraf moet een straf zijn om uit te gaan zitten.

Of zie ik het verkeerd?

Ligt er helemaal aan wat diegene gedaan heeft.. En ik zou best wel benieuwd zijn om te horen wat diegene tot zo'n daad heeft gebracht. Dat je ook een keer luistert naar de andere kant van het verhaal dan direct te oordelen zoals je normaal gewend bent. Het is dat ik er geen zin en geen tijd voor heb maar het lijkt mij best wel wat, zou het zeker snappen als mensen dit doen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:49

Jildau schreef:
Ragdollcat schreef:

Of zie ik het verkeerd?

Ligt er helemaal aan wat diegene gedaan heeft.. En ik zou best wel benieuwd zijn om te horen wat diegene tot zo'n daad heeft gebracht. Dat je ook een keer luistert naar de andere kant van het verhaal dan direct te oordelen zoals je normaal gewend bent. Het is dat ik er geen zin en geen tijd voor heb maar het lijkt mij best wel wat, zou het zeker snappen als mensen dit doen!

Je mag niet over het deliqt praten met goede reden

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:52

er is zelfs een huiskamer topic
waar bokkers schrijven met gevangenen in buitenland
misschien je daar even aanmelden en vragen naar ervaringen?

Ik zit er ook wel eens aan te denken
maar tijd gebrek en mijn ventje op de bank thuis houdt toch tegen
om het te gaan doen :))

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:53

Waarom zou je willen schrijven met iemand waarvan je bang bent dat ie met een mes op de stoep komt staan als ie je adres heeft?

En dan ook nog eens niet over het delict mogen praten? Dan kan je dus net zo goed lekker met een type als Marc Dutroux zitten schrijven.. Brrr... :\

Ben wel benieuwd waarom iemand dat zou willen, schrijven met gedetineerden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:56

Kennen jullie die serie op TV dat gevangenen honden trainen en heropvoeden? Die staan er ook bij.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:59

Als het goed is zal een ter dood veroordeelde niet op je stoep staan ;)
ik krijg hetzelfde idee als ragdoll kat...
ik zou liever schrijven naar een foster parents kindje dan naar iemand die straf heeft verdien...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:00

zodiacje schreef:
Als het goed is zal een ter dood veroordeelde niet op je stoep staan ;)
ik krijg hetzelfde idee als ragdoll kat...
ik zou liever schrijven naar een foster parents kindje dan naar iemand die straf heeft verdien...

Maar bv nederlandse meiden zoals erboven die voor drugstoerisme in de cel zitten, moet je toch niet veel schrik voor hebben.
Zitten ook terecht in de cel natuurlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:06

Ik heb het een tijd gedaan toen ik jonger was. Nu stel ik mij de vraag of er niet andere mensen zijn waar ik liever mijn aandacht aan geef. Zullen vast hele aardige mensen in de gevangenis zitten hoor, en vast en zeker zal de isolatie hen geen deugd doen, maar je kunt niet alles verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:06

landvrouw schreef:
ik vind het ook inderdaad wel interessant..
Breezy.. waar ben jij nu bij aant kijken dan?

writeaprisoner.com

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:14

lesilla schreef:
Maar bv nederlandse meiden zoals erboven die voor drugstoerisme in de cel zitten, moet je toch niet veel schrik voor hebben.
Zitten ook terecht in de cel natuurlijk.

Precies. Je moet er denk ik ook tegen kunnen dat je nooit weet of iemand de waarheid schrijft of dat iemand je probeert te manipuleren of extreem aanhankelijk doet uit eenzaamheid (en dat nog kunnen onderscheiden van echte sympathie). Ik denk dat je stevig in je schoenen moet staan voor zoiets. Zou het niet kunnen.