Altijd maar vechten met eten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Altijd maar vechten met eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:24

Echt zit met mijn handen in het haar.

Mijn dochter van bijna 3 vertikt het om warm te eten.

Ik heb echt alles al geprobeert allemaal aan tafel, voor de tv,wel geprakt,niet geprakt,zelf laten eten.

Ze vertikt het gewoon.

Ik probeer altijd de lieve vrede te bewaren.

Maar vanavond ben ik echt goed uit mijn slof geschoten(verbaal) nichtje van 10 zat er bij en die was ook goed geschrokken van me.Ze hadden me nog nooit zo kwaad gezien :o

Daarna at ze wel maar ik geloof niet dat het de bedoeling is om elke avond bij het eten zo boos op haar te worden.

Kind lief was wel geschrokken van zo boze mama maar dit is niet mijn manier van doen.

Ik was het zo zat elke keer dat ge etter.

Ze kan namelijk heel goed eten want bij oma eet ze wel normaal.

Wie o wie heeft er tips om haar wel gewoon te laten eten.

Ze mag van mij al helpen met koken zelf kiezen wat we eten wel met sturen van mij ik geef de keuze uit twee maaltijden anders is het elke dag patat en daar beginnen we niet aan.

Appelmoes krijgt ze ook als ze dat wil.

Ik weet het gewoon echt niet meer

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:26

misschien eens naar de dokter gaan ermee?
wie weet is er wel één of andere reden voor.

*hmm heb je bericht nog eens beter gelezen.
ik zou eens zo'n boek van opvoedingsadviezen raadplegen.
daar staan dit soort problemen toch ook in?
Laatst bijgewerkt door kwadraatje op 28-07-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:28

Bij mijn nichtje heeft het geholpen dat ze een bepaalde tijd kreeg om te eten. Als papa en mama hun bordje leeg hadden was haar tijd ook over en ging haar bord weg.
Dit heeft ze nooit 2 dagen achter elkaar volgehouden, maar wel een aantal keren gedaan. En ja dan ging ze wel eens met honger naar bed. At ze de volgende morgen een boterham extra.
Nu is ze een aantal jaren ouder en eet als de beste. Nooit gemier met het eten en zelf 2 borden vol.
Edit:
Had later gelezen dat je dochter 3 was....... Misschien net doen dat je haar naar bed stuurt, net even volhouden en dan toch een boterham laten eten?
Laatst bijgewerkt door Wendel op 28-07-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:29

Citaat:
Mijn dochter van bijna 3

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:29

als ze bij oma wel gewoon eet lijkt me dat niet echt van toepassing.

Brood enzo eet ze wel maar om nu 3 maal per dag brood te eten zie ik ook niet zitten.

zodra de pannen op tafel gaan is het lust ik niet terwijl ik zeker weet dat ze het wel lust.

dit is nu zo'n half jaar aan de gang

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:31

Negatieve aandacht is ook aandacht!!
Niet meer boos worden, bord weghalen en kind weer op de grond zetten. Geen enkele aandacht aan besteden.

Ook niet twee keuzes bieden, het leven bestaat niet altijd uit keuzes. Door keuzes te bieden, geef je haar (te)veel ruimte.

Mocht ze later alsnog honger hebben, geen punt van maken en een boterham geven.

Werkte perfect bij het kind waar ik deze ervaring mee heb.

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:33

Wendel schreef:
Bij mijn nichtje heeft het geholpen dat ze een bepaalde tijd kreeg om te eten. Als papa en mama hun bordje leeg hadden was haar tijd ook over en ging haar bord weg.
Dit heeft ze nooit 2 dagen achter elkaar volgehouden, maar wel een aantal keren gedaan. En ja dan ging ze wel eens met honger naar bed. At ze de volgende morgen een boterham extra.
Nu is ze een aantal jaren ouder en eet als de beste. Nooit gemier met het eten en zelf 2 borden vol.
Edit:
Had later gelezen dat je dochter 3 was....... Misschien net doen dat je haar naar bed stuurt, net even volhouden en dan toch een boterham laten eten?

Als ik zeg ik breng je naar bed geen enkel probleem ze gaat slapen doe ik dus niet meer ik wil gewoon dat ze eet

snoep krijgt ze bijna niet ik heb wel eens opgeschreven met wat ze krijgt en met wat ze krijgt heeft ze haar avond eten gewoon nodig
Laatst bijgewerkt door fjord_brucht op 28-07-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:34

simpel, lust ik niet, prima eet je ook niet en dus ook geen snoep want daar gaat t vaak mis, is maar een paar dagen, als ze honger krijgt eet ze echt wel!

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Altijd maar vechten met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:35

kleine kinderen hebben maar een paar machtsmiddelen over hun ouders:
- niet eten
- niet slapen
- niet naar de wc

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:36

Goof schreef:
Negatieve aandacht is ook aandacht!!
Niet meer boos worden, bord weghalen en kind weer op de grond zetten. Geen enkele aandacht aan besteden.

Ook niet twee keuzes bieden, het leven bestaat niet altijd uit keuzes. Door keuzes te bieden, geef je haar (te)veel ruimte.

Mocht ze later alsnog honger hebben, geen punt van maken en een boterham geven.

Werkte perfect bij het kind waar ik deze ervaring mee heb.


Ik denk dat je het zo goed aan kan pakken :j
Jij geeft haar nu te veel keuzes; ze mag kiezen tussen maaltijden, en ze mag appelmoes etc.
Maar zo raakt ze er aan gewend dat iedereen zich kan aanpassen aan haar, en dat is natuurlijk niet de bedoeling :D

xnien_
Berichten: 1645
Geregistreerd: 08-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:37

ik wilde na een tijd ook niet eten toen ik klein was

toen was me moeder ook klaar met me heeft ze in de gang gezet met de bord eten ik ging het nietop eten toen heeft ze het bewaard voor de volgnede dag :P ik kreeg geen andere eten

en ik kreeg ook geen snoep en koek meer :( en waneer ik weer begon met eten kreeg ik 1 snoepje :)

het heeft geholpen

oja eet gewoon wat jij wilt eten anders word je kind verwent 1 keer per week mag ze kiezen werkt ook

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Altijd maar vechten met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:39

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe laat eet ze haar lunch? en krijgt ze daarna nog tussendoortjes?
Die tussendoortjes zou ik voorlopig even weglaten in ieder geval.

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:39

Fira schreef:
Goof schreef:
Negatieve aandacht is ook aandacht!!
Niet meer boos worden, bord weghalen en kind weer op de grond zetten. Geen enkele aandacht aan besteden.

Ook niet twee keuzes bieden, het leven bestaat niet altijd uit keuzes. Door keuzes te bieden, geef je haar (te)veel ruimte.

Mocht ze later alsnog honger hebben, geen punt van maken en een boterham geven.

Werkte perfect bij het kind waar ik deze ervaring mee heb.


Ik denk dat je het zo goed aan kan pakken :j
Jij geeft haar nu te veel keuzes; ze mag kiezen tussen maaltijden, en ze mag appelmoes etc.
Maar zo raakt ze er aan gewend dat iedereen zich kan aanpassen aan haar, en dat is natuurlijk niet de bedoeling :D



Het enige waar ze in mag kiezen is met het avond eten voor de rest met niks.

De appelmoes dat heb ik ook bij mijn eten anders eet ik ook niks ik vind eten niet lekker zonder appelmoes

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:39

Toen ik vroeger niet wilde eten(was nogal een irritant rotkind vroeger) mocht ik netzolang aan. Tafel zitten tot ik het op had,
Intussen ruimden mijn boertje en zus en ouders de tafel af, mij totaal negerend, en ik zat dan wel nog een uurrtje boos aan tafel,
Maar uiteindelijk wil je toch net als je broertje met je vrienden nog even buitenspelen..

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:40

Hier ook ervaring met een nogal moeilijke eter (alleen die is inmiddels 11 :7). Bij hem is het inderdaad zo dat, als iedereen zijn bord leeg heeft (en dat zijn allemaal wél goede eters dus die hebben hun bordje snel leeg ;)), hij nog bijvoorbeeld 5 minuutjes krijgt. Als het bord dan nog niet leeg is, gewoon weghalen zonder boos te worden of wat dan ook en de rest van de dag + volgende dag alleen water en de 3 maaltijden maar geen snoepjes en andere lekkere dingen.

ariegorn
Berichten: 298
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:42

Ha niks mis met jou kleine meid,
maar ik vind dat ze wel heel veel mag voor ze gaat eten.
Ik heb een zoon van 3,5 eene keer eet ie goed andere keer niet.
hij mag helpen met koken, maar niet bepalen wat we eten.
hij eet erg langzaam, ziet dat wij klaar zijn en zegt ik hoef niet meer of ik lust het niet.
dan ruim ik gewoon op en zeg: zo geen snoepje of ijsje voor jou meestal zegt ie dan dat ie nog wel wat eet. Zo niet helaas pindakaas morgen weer een dag.
Als hij al begint te klagen voordat het eten is opgeschept negeer ik dat .ik ga eten na paar min zeg ik eet je niet? nee oke, heup opruimen en dan zie tekst hier boven.

Ik heb namelijk 1 keer het naar binnen gepropt als het waren en s"nachts had meneer heel zijn bed onder ge... dus dat doe ik nooit meer.
Dan nog 1 tip geef niet te veel drinken tijdens en voor het eten dat vult.
suc6

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:44

fjord_brucht schreef:
Fira schreef:


Ik denk dat je het zo goed aan kan pakken :j
Jij geeft haar nu te veel keuzes; ze mag kiezen tussen maaltijden, en ze mag appelmoes etc.
Maar zo raakt ze er aan gewend dat iedereen zich kan aanpassen aan haar, en dat is natuurlijk niet de bedoeling :D



Het enige waar ze in mag kiezen is met het avond eten voor de rest met niks.

De appelmoes dat heb ik ook bij mijn eten anders eet ik ook niks ik vind eten niet lekker zonder appelmoes


Misschien een idee om haar 1 of 2 keer te laten kiezen per week? Nu laat je haar net weer iets te vrij.
Of laat je haar niet elke avond kiezen?

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:44

oke zal even het dag schema geven

7.00 op fles pap daarna een bruine boterham

10.00/10.30 fruit

12.00/12.30 boterham met glas yogi

14.30 wij een kop thee met koek zij ook een koekje

18.00 warm eten daarna toetje

dus eigenlijk geen echte tussendoortjes

wel heeft ze de hele dag drinken als ze dat wil

ze mag niet elke dag kiezen
Laatst bijgewerkt door fjord_brucht op 28-07-10 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ariegorn
Berichten: 298
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:46

het is het drinken, dat is bij de mijne ook het probleem,
eet ze na de papfles die boterham nog op?
hoef ik bij de mijne niet te doen hoor

Steenbok
Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:46

Als ze bij oma wel gewoon eet, denk ik dat het vooral een opvoedingsprobleem is.
Inderdaad wat hierboven staat: eten is een machtsmiddel. Zij bepaalt of ze eet of niet. Jij kunt haar dus niet dwingen.
Wat hierboven ook gezegd wordt: Laat haar ajb niet kiezen. Jij bent de volwassene, dus jij kiest. Goed dat je haar laat helpen met koken!
Tip: Lees eens een opvoedingsboek, heb zelf nog geen ervaring met een goed boek want mijn dochtertje is nog niet zo oud, maar andere mama's hier misschien wel.
Verder: Probeer de spanning van de maaltijd af te halen. Besteed geen aandacht aan haar gedoe, ga gewoon door met alles alsof er niks aan de hand is. Maaltijd afgelopen, bordje weg, leeg of niet.
Niet gaan dreigen met: geen toetje, geen snoepje of hup naar bed jij. Gewoon laten en weinig aandacht aan besteden, dan is zij haar machtsmiddel kwijt. Veel succes!

Edit: papfles? Is dat normaal voor een kind van 3? Verder lees ik yogi en koekjes, best vullend (en ongezond) allemaal. Misschien eens een appeltje proberen? Vult minder. En iets van thee of sap on te drinken?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:49

Ik weet niet wat ik zou doen ik denk dat een extra boterham laten eten en iets minder avond eten zolang ze maar iets eet zou ik blij zijn.. En afentoe heel boos worden hoort er gewoon bij hoef jeje echt niet rot over te voelen :)

femmiel
Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:50

Misschien helpt dit? als ze goed eet krijgt ze een sticker? bij mijn kleine nichtje heeft dit met slapen geholpen :)

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:50

ariegorn schreef:
het is het drinken, dat is bij de mijne ook het probleem,
eet ze na de papfles die boterham nog op?
hoef ik bij de mijne niet te doen hoor


Ze vraagd zelf om die boterham en eet hem op ook

Met mijn zoon heb ik deze problemen nooit gehad oke hij ij een slechte eter maar hij eet wel

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:50

En voor de rest eet ze overdag wel?
Ik zou het net zoals de bokkers hiervoor zeiden aanpakken.
Als ze haar bord nog niet leeg heeft terwijl jullie al klaar zijn, geef je haar nog ongeveer 5 minuutjes en dan haal je het bord weg en krijg ze geen toetje. :)

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:51

Wat drinkt ze overdag? Drinkt ze dan toevallig veel yogi? Daar kunnen kinderen zich namelijk prima mee voeden. Mijn zus at namelijk ook niks toen ze jonger was, maar leefde op yogi :'). Toen de yogi minder werd, werd het eten beter :j