Probleempjes met mijn kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Probleempjes met mijn kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:53

Ik denk; ik open maar eens een topic hierover, misschien zijn er nog bokkers met tips :)

Mijn middelste dochter is een beetje een moeilijk typje. Jongedame in kwestie is bijna 4, en -begrijp me absoluut niet verkeerd!!- énorm lief en grappig! Ze is altijd in voor een geintje, troost me als ik me niet lekker voel, verdrietig ben of pijn heb, komt 's ochtends heerlijk bij me in bed knuffelen :+:

Maar ja... is er iets wat zij wil maar wat niet mag... of gaat het niet zoals zij in gedachten heeft...

Dan is het een draakje :o

Ze heeft een hele tijd heel erg gebeten, getrapt, geslagen en geknepen. Vooral haar broertje en zus waren daar slachtoffer van.

Tegenwoordig is dit gelukkig minder.

Maar luisteren doet ze nog steeds erg slecht. Zeg ik links, zegt zij rechts, zeg ik nee, doet ze ja, zeg ik ja, doet ze niks. Hard wegrennen als ik zeg dat we naar huis moeten, gooien met speelgoed in huis, op de krabpaal klimmen, springen op de bank.

Vannacht werd ze hysterisch omdat ze een vlieg of mug in haar kamer had. Er was niks te zien, maar ze krijste de hele boel bij elkaar. Niks hielp. Zoeken naar de vlieg en doen alsof je heb hebt hielp niet, zodra ik de kamer uitging begon ze te gillen dat er nog een was. Zeggen dat ze dan maar op de gang moest slapen hielp niet. "IK WIL OP DE GANG SLAPENNNNN!!!!!!!" Uiteindelijk na een tijd op de gang begon ze te gillen dat er bijen waren en toen heb ik gezegd dat ze het allemaal verzint en dat ze NU moest gaan slapen.

Toen ging ze eindelijk slapen.

Dit was na twee uur krijs-en-gilfestijn, waarbij ik helaas niet altijd even opvoedkundig correct ben gebleven maar ook heeeeeel erg boos ben geworden (ik was zoooooo ontzéttend moe -O- ).

Afijn... Overdag dus ook dat soort dingen. Zeggen dat je speelgoed weggooit als ze er niet normaal mee doet maakt haar niet uit, gooi je het toch weg? Wil ze zelf ook wel doen hoor! Of ze gaat met speelgoed van een ander gooien, want dat kan ik dan toch niet zomaar weggooien.

Enorm boos worden, met of zonder tikje op de billen als allerlaatste redmiddel? Ze gilt dat slaan niet mag (op zo'n moment weet ze dat wel, als ze zelf haar broertje slaat en ik vraag haar wat ze stout deed dan heeft ze geeeeeeeeen idee).

Ze gilt enorm hard, of ze nu boos of blij is, maar als ik eens een schreeuw geef dan begint ze te huilen dat ze bang is :roll:

Natuurlijk proberen we het meeste op te lossen met het pedagogisch verantwoorde 'geef haar een waarschuwing, gaat ze door dan haal je haar uit de situatie' maar het deert haar niet!!!

Je zet haar op de gang en ze gaat óf heel hard schreeuwen dat ze daar niet wil, of ze gaat tegen deuren trappen, huilen, gooien met dingen die ze vindt of loopt weg van de gang... Haal je haar terug en praat je erover, dan kan ze na een tijdje aangeven wat ze niet mocht, en vervolgens doet ze precies hetzelfde, of iets anders.

De psycholoog zei tegen ons; niet het slechte gedrag bespreken (want dan geef je er ook aandacht aan), maar gewoon vragen of ze weer in de situatie kan en terug laten komen.

Ik moet zeggen, ik merk geen verschil :n

Billen afvegen weigert ze zelf te doen. Als haar zus naar de wc moet terwijl zij nog zit te treuzelen word ik op die manier wel eens 'gedwongen' om het wél voor haar te doen, maar eigenlijk wil ik dat ze het zelf doet. Dat moet tenslotte op school ook.

Als ik zeg 'als je naar school gaat moet je het ook zelf doen' is de reactie: Ik wil niet naar school!! (Wil ze wél)

Heeft ze iets in haar hand en zeg ik 'geef het maar even aan mij' dan komt er standaard een 'of ik leg het hier even neer/berg het op/gooi het weg'.

En als ik haar dan niet fysiek tegenhoud, doet ze dat ook nog...

Afijn... misschien een beetje een warrig verhaal, maar wie weet hebben jullie nog tips of ideeën die ik kan uitproberen.

Over vijf weken mag ze naar school (ik tel de dagen af :') ) en ik dénk dat dat ook wel zal schelen voor haar.

Aantal relevante feiten:

Ze zit niet op KDV/PSZ, door omstandigheden.
Haar grote zus is gediagnostiseerd met ADD en we vermoeden bij deze dochter een zelfde iets aangezien ik zelf ADHD heb.
Zoals gezegd is ze middelste kind.
Ze deelt haar slaapkamer met haar broertje.

Misslolliex

Re: Probleempjes met mijn kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:57

Misschien dat ze rust kan vinden op school, hopelijk word het beter :(:)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:58

Ik denk dat het de leeftijd is. Heel veel dingen herken ik wel die mijn moeder ons (mijn broertje en mij) 'vroeger' ook verbood. Ze probeert je uit. Je moet duidelijk grenzen trekken en als ze wegrent dan zeg je toch gewoon dat mama zonder haar naar huis gaat? Of als ze met haar speelgoed gooit, ze geen nieuw speelgoed krijgt als het stuk is?
Zelf rustig blijven en vooral niet achter haar aan vliegen. Want dat vindt ze alleen maar leuk.

Ik kon mijn broertje 2 straten verderop soms ook nog horen gillen. := Vandaar dat hij nu ook nog wel eens gillende tuinkabouter wordt genoemd. :')

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:00

ooo wat vervelend! Volgens mij best een nachtmerrie om zo te lezen.. Tjaa ik denk dat ik haar zou opsluiten of onder de koude douche enz? Maar zo sta ik er in, wie niet wilt luisteren moet maar voelen! Wat een gek kind dat ze zo reageert.. Mjaa het mes snijdt natuurlijk aan 2 kanten.

Ben jij wel consequent met haar? Desnoods laat je haar de hele dag op de gang totdat ze normaal doet, laat je dochter maar in de tuin of andere wc gaan enz.
Laatst bijgewerkt door melissa_b op 19-07-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:01

Len, ik heb even geen tips voor je (zal er even over moeten denken) maar het is wel herkenbaar, Jolien heeft dit in fases ook. Zit vast in het bouwjaar ;) Ook dat 's nachts drama maken, ook dat niet onder de indruk zijn van wat voor straf dan ook, ook dat net doen of ze je niet gehoord heeft, ook dat precies doen wat je niet hebt gezegd, maar nooit wat je wel hebt gezegd.

Even dit: je doet het goed! Laat je nooit vertellen, dat het niet zo zou zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:01

Melissa, opsluiten, een tik met een hanger geven...? :oo Verder gaat alles wel goed met je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:02

Thanks BE!

Melissa, ik houd heel veel van mijn dochter. Jouw reactie doet me eigenlijk wel een beetje zeer...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:02

Ik heb zelf geen kinderen maar heb wel bij veel kinderen gebabysit misschien helpt bij jullie het stickersysteem? Als ze braaf is dat ze een sticker krijgt en stout dat ze in de 'stoute kinder hoek' moet en dat ze er pas uit mag als ze zich normaal kan gedragen?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:03

mijn nichtje heeft dit ook een tijd gedaan, tot wanhoop van oom en tante. Die hebben nu zoiets van, heel zielig misschien maar zetten haar op de gang, zonder speelgoed of wat. En er zit een haakje op de deur. Ze komt nu zelf met sorry papa en mama, ik kan nu weer lief spelen. Misschien helpt dat?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:05

Ik bedoel dus niet de manier van opsluiten en je andere kind in de tuin laten plassen. Dat vind ik een beetje belachelijk. Ik ben zwaar tegen kindermishandeling en dat vooral uit eigen ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:06

Stickers hebben we nog niet geprobeerd Lauratje, misschien dat dat wel zou helpen.

Sowieso probeer ik haar positieve aandacht te geven. Het moeilijke is echter dat ze nooit genoeg aan aandacht heeft. Zelfs 1 op 1 trekt ze constant je aandacht, en als je haar die aandacht geeft gaat ze nog de clown uithangen.

Ingeborg, op de gang zetten doen wij inderdaad ook, maar ben bang dat ze de deuren nog eens sloopt := Ze gilt nu wel heel hard 'ik weet het! ik weet het!' als ze ergens over moest nadenken, maar als ze dan terugkomt dan weet ze het eigenlijk niet, maar heeft door dat het haar weer aandacht oplevert...

DaisyDarling

Lauratje_88 schreef:
Ik heb zelf geen kinderen maar heb wel bij veel kinderen gebabysit misschien helpt bij jullie het stickersysteem? Als ze braaf is dat ze een sticker krijgt en stout dat ze in de 'stoute kinder hoek' moet en dat ze er pas uit mag als ze zich normaal kan gedragen?

Bij 1 adres waar ik regelmatig oppas doen ze dat ook.
Er is een stoute hoek in het huis, waar ze heen moeten om na te denken als ze stout zijn & er is een afkoelhoek voor als ze gefrustreerd raken tijdens een gesprek,
zonder dat ze iets stouts doen( bijv. als ze opeens boos op zichzelf worden). Er staat een wekker in de stoute hoek die aftelt hoe lang ze er moeten zitten(onmogelijk kapot te maken :+) en zelf terug komen mag niet, mama moet ze halen of ze moeten zelf naar mama komen om te vragen of ze het mogen uitleggen.

Het stickersysteem werkt ook heel goed, tanden poetsen, haar borstelen, billen afvegen doen ze nu allemaal zonder problemen.
Het is wel de moeite waard het te proberen.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 19-07-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74

Wat herkenbaar!
Mijn zoontje kan er dus ook wat van. Die haalt echt regelmatig het bloed onder m'n nagels vandaan.
Zou het dan toch de leeftijd zijn (hij is nu 3,5 jr).

Heb helaas niet de gouden tip voor je (jammergenoeg) maar wil je wel laten weten dat je niet de enige bent met dit probleem.

Gem

Ik ben geen kinderpsycholoog, maar wel moeder ;) .
Ik denk dat veel van de problemen een stuk minder zullen worden als ze eenmaal op de kleuterschool zit. Ik hoop dat je een goede degelijke basisschool hebt uitgekozen en (mijn mening) geen school met al te veel vrijheden. Met discipline, orde en de 3 R'en bereiken ze op school al heel veel. Bovendien kunnen ze problemen gerichter benoemen en bespreken.

Mijn oudste zoon zat in zijn kleuterjaren op een leuke school, maar waarvan ik het idee had dat ze hem niet aanpakten zoals ik dat zelf thuis deed: vrij wijde grenzen, maar daar omheen prikkeldraad! Oftewel, als je de grens overschrijd ben je de klos ;) . De juffen waren echter meer van het "blijven communiceren" en daar had hij sch**t aan, hij discussieerde vrolijk mee. Dat had tot gevolg dat ze vonden dat hij na 2 jaar nog niet toe was aan groep 3.
Toevallig zijn we in die periode verhuisd en kwam hij toch in groep 3 van een degelijke basisschool, waar ze korte metten maakten met zijn behoefte tot grenzen verkennen...... we zijn 6 jaar verder: zoonlief is nu op school een handelbaar joch en verlaat over een week groep 8 en gaat naar brugklas HAVO / VWO :)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:08

pfffff heftig dit ik weet je zo ook even geen tips te geven
ik denk echt dat het de leeftijd is
mijn oudste was op 4 jarige leeftijd ook een draakje
ik dacht dat het nooit goed zou komen
nu word ze over 3 weken 15 en het is goed gekomen :D
mijn jongste is 12 en pubert nu vreselijk ik zit soms ook met de handen in mijn haar zou der soms wel achter het behang willen plakken :Y)
maar rust kan je redden mijn ervaring is hoe bozer je word hoe erger het word
maar soms kook je van binnen -:(-
heel sterkte er mee ik hoop dat ze als ze op school zit haar ei kwijt kan en rustiger word

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:11

Kun je dan niet op je knieën gaan zitten vragen wat ze eigenlijk weet? want die kleine heeft natuurlijk ook wel door dat als ze roept ik weet het dat het dan allemaal weer goed is ;)

Verder mijn zusje heeft vroeger heel erg driftbuien gehad, moest de gang op en die sloeg d'r hele hoofd blauw op de grond! (we hebben steen liggen) dit heeft ze 4x gedaan, en ging heel hard roepen ik heb BLOED! (bloedneus dus) daarna ging ze zelf al naar de gang en zei dan. Ik ga wel even zitten hoor. ;) Uiteindelijk komt het wel goed.. Maar misschien helpt het om te vragen wat ze eigenlijk weet, en zo niet, hoe vreselijk ook, gewoon even terug op de gang zetten, wel even daarvoor nog benadrukken wat ze verkeerd heeft gedaan, en het lijkt me toch beter dat ze de deuren sloopt als jullie of haar broertjes en zusjes? ;) deuren zijn hard, stopt ze vanzelf mee denk ik :D

soesita

Ik herken mijn vierjarig monster grotendeels in jouw verhaal. En ik hoop heel erg dat het inderdaad de leeftijd is want anders hou ik mijn hart vast! :oo

Schreeuw- en brulscenes zijn hier heel normaal. Madame heeft oren maar schijnt ze niet te gebruiken (alleen wanneer het haar uitkomt). Luisteren gaat niet als je gewoon met haar spreekt; pas als je gaat schreeuwen of met straf dreigen maak je een kans. Als ze ergens geen zin in heeft kan je je plannen maar beter laten varen. Met ons spreken, antwoord geven op een vraag, mensen teruggroeten of bedanken? Vergeet het maar! (Gelukkig gaat het wel goed als ze goed gehumeurd is; dan is het weer een schatje!). Vorige week heeft ze me voor het eerst geslagen. Hard. Wel drie keer.

Eerlijk gezegd weten wij het ook niet meer!
Wat we proberen te doen:
* Duidelijke regels en grenzen stellen (niet gemakkelijk!)
* Goed onderling afspreken en dezelfde regels hanteren zodat ze ons niet tegen elkaar kan uitspelen (ook niet gemakkelijk!)
* Consequent maar wel rustig blijven (ook al moeilijk!)
* Steeds weer laten weten dat we, ook als we haar gedrag afkeuren, van haar houden (dat is gelukkig niet moeilijk!)

Wie nog meer tips weet, ik hoor ze graag!

Lauratje_88

Mja haar ouders hadden een soort bord opgehangen met dagen van de week op en telkens als ze zich goed gedragen had mocht ze een sticker opplakken en als ze stout was werd een streepje op de dag gezet als ze een heel week braaf was en dus de hele week stickers hingen mocht zij iets kiezen van speelgoed of een uitstapje ofzo. Bij haar werkte het ik weet niet of het bij jou werkt?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:12

oeh, heel herkenbaar dit soort kinders! (en bijkomende in janken uit willen barsten momentjes)

ik kan je vertellen wat ik heb gedaan maar dat is in een klassensituatie en dat maakt een groot verschil!

wat je evt wel kan proberen is haar helemaal geen aandacht geven.( alleen als ze zich misdraagt!) dus doet ze iemand pijn dan pak je haar op en zet je haar weg maar verder praat je niet tegen haar. niet aankijken of aanraken verder. klinkt heel hard maar haar gedrag is als ik het zo lees soms ook extreem eigenwijs....
dan ziet ze hopelijk dat klieren niks opleverd.
en probeer geen dingen te zeggen waar ze tegen in kan gaan. dus als ze iets weg moet leggen: ga je dat aan mij geven of ergens neer leggen?

in elk geval heel veel geduld en wijsheid toegewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:16

Gem, ik ben erg tevreden over deze school. Mijn oudste dochter gaat daar ook heen en is goed in de gaten gehouden. Zij luistert ook 'slecht' maar ik ben blij dat de school doorhad wat wij ook al vermoeden; ze doet het niet omdat ze niet wíl luisteren maar omdat ze dat niet goed kan. Goed aandacht voor de kinderen dus :)

Misterlady, fijn om te horen dat ik niet de enige met het probleem ben :)

Daisydarling, een afkoelhoek is ook een idee denk ik. Mijn kinderen zijn wel bekend met frustraties :=

Tinker-tje, dank je! Ik denk ook dat het heus wel op zal groeien tot een heel leuke meid. Is ze nu eigenlijk ook al, maar dat dwarse kantje he? :')

Overigens is deze dame ook nogal slim voor haar leeftijd. Heeft een duidelijke mening die ze kan beargumenteren, is bezig met letters lezen, cijfers... Vanmorgen op het consultatieburo moest ze van blokjes een bruggetje bouwen, en ze 'kon' het niet. Op het moment is ze bezig met een enorme stad van blokken met de meest vreemde constructies. Daar hebben mijn kinderen alle drie een handje van; als het te simpel is doen ze alsof ze het niet snappen :=

*wil posten maar zitten weer 4 geweldige posts tussen :') *

Gelukkig is het een heel beleefd kind. Ze houdt de deur voor je open, zegt sorry als ze tegen je opbotst, deelt altijd alles met iedereen, zegt netjes alsjeblieft en dank je wel... Buitenshuis dan :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:20

*nou ja, tekst weg*???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:22

Ik ben geen kinderpsycholoog, maar heb dit gedrag weleens meegemaakt in de familie. Ik denk dat je dochter een typisch middenkind is, en nu ga ik er niet automatisch van uit dat ze minder aandacht krijgt, maar dat ze die wel opeist. Maakt niet uit of het positieve of negatieve aandacht is, als ze maar aandacht krijgt, is het goed.

Wat je kunt proberen is toch wat meer een-op-een met haar te gaan doen. Verder duidelijk op je strepen staan. Haar duidelijk proberen te maken (al is het in de vorm van een tik) dat ze toch moet luisteren. Als straffen in de vorm van weggooien van speelgoed, zonder eten naar bed of niet naar een activiteit mogen niet helpen moet je het anders aanpakken. Hoe je dat aan moet pakken zou ik niet durven te zeggen. Ik zou zelf professionele hulp zoeken.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:25

Gem, hou op te spammen :D

ik heb geen kinderen, en geen klas, maar wat mijn moeder deed als ik ECHT niet meer te houden hysterisch was was inderdaad 10 sec onder de kraan. Was het zo over :)

heel veel success, moeders. Jullie zijn mijn helden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:26

@ Cassidy: Mja, zelfs die tik helpt dus niet :=

Professionele hulp heb ik gezocht, en ik kreeg vrij oppervlakkige tips die we zelf eigenlijk ook al gekregen hebben. Wel kregen we een cursus aangeboden maar aangezien we vanwege de ADD van onze oudste ook in aanmerking komen voor de Barkley cursus, wat grotendeels overlapt hebben we besloten dit toch af te wachten.

1-op-1 staat komende week te gebeuren. Broer en zus gaan dan naar mijn moeder toe en wij gaan een dag met z'n tweeën op pad. :)

@vanLotje: Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder me ooit één keer onder de ijskoude douche heeft gezet. Heeft dus wel indruk gemaakt :') Gewoon met kleren aan ook :')

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:28

Rock dat dwarse heeft mijn dochter nu ook nog is het karakter :D
het is een hele lieve eerlijk meid maar probeerd altijd mijn grens op te zoeken
bijvoorbeeld als ik zeg je bent om half 12 thuis dan gaat ze me sms'n mag ik please tot half 1
als ze ergens eet en ik heb gezegt je slaapt thuis kan ik er donder op zeggen dat ik halverwege de avond een sms'je krijg met please lieve lieve mama mag ik hier slapen
dat soort dingetjes
ik antwoord 1 keer gaat ze dan door met zeuren dan antwoord ik niet meer nee is nee
dan weet ze genoeg :Y)

ps die tip van het belonen met stickers had ik ook
die stickers deden ze hier alles voor +:)+
ze kregen geen kadootje ze mochten bijv kiezen wat we gingen eten maar die volle stickervel was voor hun DE beloning daar gingen ze helemaal voor ;)
ze waren in diepe tranen als ze geen sticker kregen na een misstap dan huilde ze zwaar overdreven
en riepen dan ik wil een sticker ik doe het niet meer :+
overal kadootjes voor geven ben ik niet voor je hoeft niet overal een kado te krijgen :Y)
dat is net zoiets dat ouders hun kind geld geven voor een klusje in huis vind ik totale onzin :Y)
ik krijg toch ook geen geld als ik de was heb opgehangen :+