Creatief zijn is suf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Creatief zijn is suf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:48

Gisteravond werd ik gebeld door een vriend, gewoon een gezellig kletspraatje tot hij vroeg wat ik aan het doen was: haken!
Haken, met wol en zo'n stokje waarmee je sokken maakt? Ja dat haken maar geen sok, ben een knuffeltje aan het maken.
Afijn, er volgde een hele discussie dat haken suf was, het was ouderwets, overbodig omdat alles tegenwoordig in een fabriek gemaakt wordt en zo in de winkel te verkrijgen is ( nou mijn knuffeltje niet hoor :)) ) en het was voor oudere mensen of mensen die niet wisten wat ze met hun tijd moesten doen.
Breien vond hij dan al weer beter dan haken omdat zijn moeder een sprei had gemaakt die origineel was en hij handig vond, dan is het dus opeens minder suf.
Naast haken brei ik af en toe, heb ik heel wat dingen geborduurd maar ook met hout, touw, vilt e.d. weet ik me prima te vermaken.
Helaas in mijn naaimachine overleden maar ook daarmee kon ik genoeg dingen mee maken die ik ook zonder enige schaamte lekker aandeed. :)
Veelal geef ik het gemaakte als cadeau weg, ook aan mensen die het eigenlijk maar suf vinden, tot dat ik aan kom zetten met een leuk vrolijk geborduurde bloem met een zelfgemaakte lijst er om heen, 3 keer raden wat er mee gebeurd is. In plaats van dat het op zonder is beland hangt het nu toch goed aanwezig aan de muur, wat nou suf?

Mijn familie zei alleen maar je lijkt op je oma en al snel daarna kun je niet gaan schilderen en tekenen net zoals je zusje (lijkt wel of dat meer geaccepteerd is als hobby?) terwijl zij juist aan mij vroeg of ik wat voor haar kon maken.
Vriendlief vind het helemaal geweldig, helpt me met dingen vinden die ik nodig heb en als ik aan het prutsen ben met hout komt hij meestal even helpen.
Mijn gevoel van ''ik moet mijn hobby verbergen voor anderen'' is weg, ik doe lekker waar ik zin in heb en als ze het niet zint of niet mooi vinden ga ik daar niet meer mijn probleem van maken.

Ik vraag me nu af of er meer bokkers zijn die suffe ( ;) ) bezigheden hebben en wat de reacties van de omgeving zijn.
Verbergen jullie de hobby's of doen jullie bijv. net zoals mij lekker koppig en geef je het juist cadeau?
En voor de bokkers die het wel suf vinden, kunnen jullie mij uitleggen wat er zo suf aan is?
De vriend waarmee ik de discussie had kon uiteindelijk alleen maar met het argument komen dat het oudbollig is om zelf iets te maken, echter vind ik het dan suf om de hele dag op de computer een spelletje te spelen zonder resultaat, wel heel erg van deze tijd maar je hebt er niets aan. Vind het overigens niet suf hoor, maar ik moest toch met iets aan komen wat hij als hobby heeft.

Aradis

Re: Creatief zijn is suf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:51

Ik vind het niet suf, het klinkt alleen een beetje muffig _O- Net zoals punniken, zo'n ouderwets woord ;)
Haken en breien deed mijn oma ook altijd, zij heeft het me nog wel geleerd en ik vond het best leuk :) Alleen weet ik nu niet meer hoe het moet _O-

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:54

Ik zou willen dat ik het kon. Bij mij worden breiwerkjes steeds kleiner, haken raken mn vingers in de knoop. Ik ben meer creatief in mn hoofd dan met mn handen.

Gewoon lekker je ding doen!

Kan je ook sokken breien? :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:57

Ik heb vroeger postzegels verzameld :')

Breien heb ik ook wel eens gedaan, wij deden het zelfs in de trein! :))
Boeien wat andere mensen er van vinden, zeker als het eindresultaat mooi wordt. Niks is mooier dan originele, zelfgemaakte spullen! Ik heb ook eens een knuffel (geprobeerd) te maken :)) Hartstikke leuk om te doen, zelfs al lukt het niet!
En mijn carnavals kostuums maak ik ook wel eens zelf.

Ze zijn gewoon jaloers op jouw handwerkkunsten :D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:57

Sokken kan ik ook breien ja, al heb ik ze tot nu toe alleen voor baby's gemaakt.
Op youtube staan veel filmpjes over hoe het moet, maar er zijn ook complete websites waarmee je het stap voor stap kunt leren ;)

Hmm muffig *ruikt aan de wol, ruikt fris hoor ;) *.
Zijn het dan alleen de woorden die het ouderwets maken?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:59

Die gehaakte knuffels zijn ontzettend hip!
Ik vind het hartstikke leuk als mensen zo creatief zijn en lekker kunnen fröbelen!
Geniet er lekker van en ik ben nu wel heel benieuwd naar je creaties!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:01

Ik heb altijd willen leren breien en haken, mijn moeder kon echt de mooiste dingen maken.
De buurvrouw kon ook erg mooi crochteren, maakte ook erg mooie dingen. Bij ons heb je elk jaar rond kerst een soort van verkoop van eigen gemaakte dingen in het volkshuis. Je ziet er echt vanalles langs komen beschilderde dakpannen, brei-en haakwerkjes, schilderijen, beeldhouwwerkjes uit hout, juwelen, enz.
Dus ouderwets nee ik vind van niet, de jeugd is gewoon meer geïntresseerd in computerspelletjes en uit gaan.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:01

oude dingen komen weer terug, dus het is helemaal niet zo gek.
kinderen van mijn leeftijd leren niet meer haken, daarom wordt het ouderwets gevonden.
Maar je ziet dat het steeds vaker weer terug komt. :j Zelfgemaakte spullen zijn uniek.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:03

Ik vind van wel (Woorden maken suffig)
Het klinkt zo suffig: Even een sokje breien , Even punniken.
Maar niets is mooiers dan iets origineels .
Mijn moeder kan beren maken en ik heb nu een hele originele roze beer met als een neus een hartje en heerlijk zacht <3

Niemand heeft die beer en ik wel :))

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:15

Suffe ouderwetse dingen kunnen in een nieuw jasje erg leuk zijn! Zal wel een foto hier plaatsen zodra mijn nieuwerwets tafelkleed klaar is ;)

Ja ook ik haak *\o/*

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:18

Het hippe haken heet tegenwoordig toch Amigurumi of zoiets? Als je dat nou gewoon zegt, dan is het vast niet meer suf :=

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:23

Leuk juist!

Ik brei de sjalen van alle vier de kinders hier. Heb voor de jongste een beertje gebreid en voor de dochter een super zachte wintermuts. Helemaal niks speciaals of zo maar gewoon lekker bezig zijn.

Daarnaast teken ik (helemaal niet goed maar gewoon leuk) en schrijf ik. In April vorig jaar zelfs een boek mogen uitgeven.

Ja sommige mensen vinden me suf, veel trouwens. Ik kan niet blij worden van een avond stappen maar een avond schrijven of knutselen zeker wel. Ook maak ik zelf alle verjaardagstaarten en hapjes bij verjaardagen en feestjes. Suf? Nee leuk! En orgineel.
Lekker door blijven gaan ;)

En oh...ik ben 29 dus ook nog niet zooo oud ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:30

Ik ben dan sinds een dikke week ook zo'n suffe :Y)

Want ik haak nu ook (amigurumi)

Tja... het is reuze leuk om te doen, en het is ook wel leuk om eens iets anders te doen in je thuistijd dan altijd maar lezen (tv kijken doe ik met deze warmte eigenlijk nauwelijks). Ben nu een hip (jaja!) telefoonhoesje voor mezelf aan het maken.

Maar eerlijk is eerlijk: in de trein lees ik mijn boek, en zal ik niet mijn haakwerkje pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:32

Ik vind het juist ook leuk :j
Breien en haken kan ik niet, maar ik zit wel geregeld achter de naaimachine en bewerk effen t-shirts met textielverf of maak er met stof een applicatie op. Super leuk om te doen, en je hebt uiteindelijk een bijzonder kledingstuk helemaal in de stijl die je zelf wil :)
Ik naaide bijvoorbeeld dit rokje
http://honderdeendoelen.web-log.nl/phot ... okje2a.jpg
maakte van een lange broek een korte broek
http://honderdeendoelen.web-log.nl/hond ... k-wor.html
bedrukte een aantal t-shirtjes
http://honderdeendoelen.web-log.nl/phot ... shirt2.jpg
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 36-570.jpg
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 010-30.jpg
En naaide een tas voor mijn zusje
http://honderdeendoelen.web-log.nl/phot ... /tas1b.jpg

(ik ben trouwens 22)

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:47

Hoezo suf? Het klinkt suf, dat wel, maar het is zo leuk! En ik kan er zelf echt helemaal niets van.... Daar baal ik wel eens van. Zou nog wel eens een cursus breien of haken (vooral die knuffeltjes!) willen doen, maar waar vind je een leuke niet-theemutsenclub?

Zelf kleding maken lijkt me helemaal gaaf, maar ga ik mezelf niet aandoen... ik heb al ruzie met naald, draad en stukgeprikte vingers als ik simpelweg een knoop aan wil zetten en netjes wordt het al helemaal nooit. Dan ben ik weer boos op mezelf dat ik zoiets simpels zelfs niet fatsoenlijk kan en voor een knoop ga ik toch echt geen naaister vragen, dat zou toch wel beneden peil zijn. Met als gevolg dat van die afgevallen knopen voor eeuwig "afgevallen" blijven ;(

Ben jaloers op mensen die dat soort dingen goed kunnen, dus nee, zeker niet suf!!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:50

Haken, breien, borduren, achter de naaimachine kruipen.... ik doe het allemaal :D
Leuk juist en als een ander het suf vindt: jammer dan ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:07

mandymonica schreef:
Hoezo suf? Het klinkt suf, dat wel, maar het is zo leuk! En ik kan er zelf echt helemaal niets van.... Daar baal ik wel eens van. Zou nog wel eens een cursus breien of haken (vooral die knuffeltjes!) willen doen, maar waar vind je een leuke niet-theemutsenclub?

Zelf kleding maken lijkt me helemaal gaaf, maar ga ik mezelf niet aandoen... ik heb al ruzie met naald, draad en stukgeprikte vingers als ik simpelweg een knoop aan wil zetten en netjes wordt het al helemaal nooit. Dan ben ik weer boos op mezelf dat ik zoiets simpels zelfs niet fatsoenlijk kan en voor een knoop ga ik toch echt geen naaister vragen, dat zou toch wel beneden peil zijn. Met als gevolg dat van die afgevallen knopen voor eeuwig "afgevallen" blijven ;(

Ben jaloers op mensen die dat soort dingen goed kunnen, dus nee, zeker niet suf!!

gewoon beginnen. Voor 2,- een haaknaald en bol garen kopen en op youtube goed de instructiefilmpjes bekijken, dan moet het goedkomen! En natuurlijk in het amigurumi-topic tips komen halen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:26

Creatief zijn is niet suf, breien en haken vind ik persoonlijk wel weer suf ;-)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:34

Vlekje123 schreef:
Creatief zijn is niet suf, breien en haken vind ik persoonlijk wel weer suf ;-)

ook als je ziet wat voor een leuke en hippe dingen je ermee kunt maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:38

Abeltje77 schreef:
ook als je ziet wat voor een leuke en hippe dingen je ermee kunt maken?

Ik moet nog steeds dingen tegen komen die ik leuk vind en die zijn gehaakt. Op mijn werk proberen ze me ook te overtuigen, helaas zonder resultaat ;-)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:40

nouja... google eens op afbeeldingen van amigurumi, dan kom je een hoop leuke dingetjes tegen.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:44

ik vind het helemaal niet suf! Vind het alleen maar knap als ik zie wat sommige mensen kunnen!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:12

Ik word ook een suffe muts genoemd, al zijn sommige wel geinteresseerd in mijn frutsels :j die lopen meteen naar het schap om te kijken wat ik gemaakt heb.

Heb alleen nog niet het lef gehad om op het buurtbankje aan een creatie te gaan werken al zullen die oudjes dat wel leuk vinden hier :+

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:18

Cyntje schreef:
Ik word ook een suffe muts genoemd, al zijn sommige wel geinteresseerd in mijn frutsels :j die lopen meteen naar het schap om te kijken wat ik gemaakt heb.

Heb alleen nog niet het lef gehad om op het buurtbankje aan een creatie te gaan werken al zullen die oudjes dat wel leuk vinden hier :+

ik vind het juist leuk wat jij en andere creatieve mensen doen!

ik heb er helaas niet zoveel tijd voor, maar zou het ook graag doen :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:25

Ik klooi ook graag met de naaimachine, ben nu bezig met een sprei (maar door het warme weer blijft het nu wel even liggen) breien kan ik niet, maar borduren wil ik wel graag nog weer eens proberen haha.
Ik vind niet suf hoor, veel vriendinnetjes van mij hebben een naaicursus gedaan of zijn er nu mee bezig, hardstikke leuk juist :)