Schone schijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Schone schijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 00:29

Af en toe wordt ik echt helemaal gestoord van mensen in mijn familie, met name mijn opa en oma. Klinkt misschien hard om dat zo over je familie te zeggen, maar die mensen zijn echt onmogelijk.
Ze leven alleen maar voor status, er mag niets fout zijn, en is er iets wat van de norm afwijkt dan moet het vooral verzwegen worden. Ook hebben ze nog steeds belachelijk ouderwetse opvattingen.

Ik heb geen werk, al een tijdje niet, doordat het in mijn leven nu gewoon even niet lekker loopt. Ik heb Borderline, waar ik op het moment weer eens erg mee aan het worstelen ben, ik kan het werken gewoon even niet aan.
Ik wil weer werk gaan zoeken, maar dan voorlopig even een 'simpel' baantje, en part-time. Maar dat is voor hen dus echt not-done...
Zowiezo dat ik geen werk heb is natuurlijk al helemaal niets, ik moet me maar over die Borderline heen zetten en tegenover de buitenwereld doen of er niets aan de hand is, het zit allemaal tussen mijn oren. (letterlijk mijn opa's woorden).
Een simpel baantje zoeken is ook niet goed, ik had een baan als office-manager, nou toen was ik de hele wereld voor hen. Trots tegen iedereen vertellen natuurlijk.
Maar een simpel baantje, daarmee kunnen zij natuurlijk niet bij anderen aankomen Ik kan ook 100x uitleggen dat ik nu echt eens iets wil gaan doen wat ik leuk vind, ik wil niet meer op kantoor zitten, nooit meer, maar dan krijg ik dus te horen 'Als je weer zo'n baan zoekt als eerst, kijken mensen tenminste tegen je op, en met een baantje achter de kassa ofzo ben je helemaal niets' Ook geld is een belangrijk issue, daar kun je naar hun mening niet genoeg van hebben. Zij hebben genoeg, maar blijven er bovenop zitten. En als office manager verdien je natuurlijk veel meer.... (=meer status)

Mijn broertje is alles, die zet de familienaam voort, en neemt ook nog eens mijn vaders bedrijf over later. "Die presteert tenminste iets". Mijn broertje neemt overigens het bedrijf over omdat hij verder nergens terecht kan, hij heeft helemaal geen diploma's o.i.d. Ik ben thuis de enige die tenminste nog diploma's heeft...

Ik wordt er zo moedeloos van om dit bijna iedere dag aan te moeten horen, ze blijven het maar herhalen... Vandaag of morgen schiet ik echt uit mijn slof...

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even kwijt...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:37

O ja, sommige mensen hebben gewoon nog niet door dat het leven niet draait om materialistische dingen...sommigen leren dat nooit, anderen te laat. Dat is pas triest.
Jij niet, jij hebt het nu al door. En uiteindelijk zal jij daardoor in staat zijn je leven meer richting geven dan louter het te vullen met 'dingen'.

Toch, hoe harder je probeert jezelf te bewijzen richting 'dat soort mensen', hoe minder gewaardeerd je zult worden. Het is een paradox, op het moment dat het voor jou niet zo hard meer hoeft, pas dan wordt jij interessant. Net als bij verkeringen. De jongen waar je helemaal verliefd op bent, moet jou niet; die oen die je liever niet ziet is smoor op je.

Ik zou zelf mijn relatie met 'dat soort mensen' op een laag pitje zetten. Ze zuigen aan je op een manier die je duidelijk niet prettig vind. Misschien is het mogelijk om wat meer afstand van ze te nemen, even wat 'time-out', zodat ze even niet meer onder je nagels kruipen.

Overigens, jouw broertje is geweldig zonder diploma's, net zoals jij geweldig bent zonder baan. Dikke kans dat ze tegen jouw broer aanpraten in de trant van "zij heeft tenminste een opleiding...". Dikke kans dat hij zich net zo ondergeschoven voelt bij die mensen als jij dat ervaart. Neem wat afstand en bekijk hun relatie maar eens, vaak zijn de dingen dan heel herkenbaar, als je ze niet meer bekijkt uit alleen je eigen perspectief.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 00:53

Mijn broertje wordt niet ondergeschoven, hij mag bij wijze van spreken op hun bord schijten en dat vinden ze nog goed. En dat mijn broertje wat presteert en ik niet, dat zeggen ze tegen mij waar mijn broertje bijzit.
Gelukkig heb ik wel een broertje wat het dan voor me opneemt en zegt dat hij het al heel wat vind dat ik zover ben gekomen en niet opgeef. Zelfs hij wordt er ziek van...

Afstand van ze nemen probeer ik wel, probleem is dat ze hier iedere dag koffie komen drinken, en dus iedere dag kunnen vragen of ik vandaag niet moet werken.
Tegenwoordig ga ik gewoon weg als ze er zijn, ook leuk, uit je eigen huis vluchten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 01:36

Je woont nog bij je ouders?
Kan je je niet op je kamer terugtrekken ofzo?
als je op jezelf woont is het makkelijk, daar ben jij de baas, en mensen die je niet lief genoeg vind, wijs je de deur. C'est tout.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar uiteindelijk bepaal jij je eigen grenzen, en voor mensen die dat niet respecteren heb je gewoon geen tijd. Je mag namelijk zelf kiezen met wie je wilt omgaan en met wie niet, je bent niemand wat verplicht. Is best mooi hoor, die vrijheid als je hem eenmaal durft te nemen.

Wat je broer betreft; in je eerste stukje, was jij hem ook aan het onderuithalen, zo van "zie je wel, hij is ook niets". maar dat is natuurlijk ook niet waar. Hij is net zo rot en net zo fantastisch als jij bent, maar op een andere manier. Je hebt er niets aan om jezelf tegenover hem te spiegelen, jullie zijn gewoon niet dezelfde persoon, dus waarom zou de een beter zijn dan de andere...

Ik begrijp dat je het heel vervelend vind, zoals je nu wordt behandeld. Maar het gaat heus over. Probeer dat allemaal niet zo serieus op te vatten, ze kunnen mopperen, maar uiteidnelijk bepaal jij wat je met je leven gaat doen, en niet zij. Dus kies je eigen weg. Wat die ook zal zijn. Ze zullen er toch wel over mopperen, want zo zijn zij gewoon. maar dat is wel mooi hun pech, dat zij de zon niet willen zien. Ze zullen je op die manier nooit leren kennen. Maar anderen zeker wel, andere mensen die wellicht meer jouw tijd en moeite waard zijn. Laat ze maar banketstaaf...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:32

nou, je hoeft anders geen bordeline te hebben om niet graag op kantoor te zitten hoor. Ik ga ook onderhand kapot op kantoor, het gaat me steeds meer opbreken. Ben ook op zoek naar een baan, iets heel anders maar zoals je weet, dit is een moeilijke tijd. ZIe jij je opa en oma zoveel dat je dit regelmatig te horen krijgt? Die mensen weten gewoon echt niet beter, zij zijn op hun beurt ook zo opgevoed en daar kun je niets meer aan veranderen. Wacht hun reacties dan ook niet af, sta op en verdwijn even naar de keuken of zo, om iets te pakken, weet ik veel. Het heeft geen enkele zin om dat geneuzel aan te horen, je ergert je er alleen maar aan maar je doet er niets aan.