Privézaken wel of niet op een forum bespreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Privézaken wel of niet op een forum bespreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 09:30

Naar aanleiding van een ander topic, ontstond de discussie of je je privézaken wel of niet op internet zou (moeten) zetten.

Aan de ene kant geven mensen aan dat ze privézaken wel op het forum willen bespreken. Puur omdat ze veel steun en kracht halen uit de meelevende reacties.
Andere mensen vinden dat je privézaken privé houdt en dus niet met heel veel vreemden op het internet deelt.

Ik kan me in beide standpunten vinden, maar vind het andere topic niet de plek voor deze discussie. Dus voor de liefhebber een nieuw topic :)
Laatst bijgewerkt door Richtje op 13-06-10 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Re: Privézaken wel of niet op een forum bespreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:32

tja als je wil dat iedereen je hebben en houwen weet dan moet je dat zelf weten. Maar hou er dan ook rekening mee dat je niet van iedereen "ah wat zielig" te horen krijgt. Hoe vervelend dat ook over kan komen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:33

Dat is echt ieder voor zich. Ik zou een hoop niet plaatsen maar ja... ik lees soms ook heel persoonlijke zaken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:34

Ja idd, en niet iedereen heeft even goede bedoelingen dus je moet altijd een beetje opletten met wat je op internet zet..

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:34

Ik zou zelf nooit privezaken op een openbaar forum zetten.Ik krijg soms wel eens het idee dat mensen op zo'n manier de aandacht zoeken/ zielig gevonden willen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:35

Het ligt eraan wat voor en in hoeverre mate. Ook scheelt het of iemand een uitgebreidt profiel heeft of helemaal geen info vermeldt.

Zelf ben ik een keer hard onderuit gegaan door iets over met een bezette man te beginnen. Ik had toen in een ander topic een foto geplaatst en voor je het wist werd er gedreigd met dat mensen hem wel even een bericht zouden sturen.
Het is natuurlijk te belachelijk voor woorden maar zover kan het gaan.

En als jij een topic opend over dat het niet goed gaat met je vriend of ik noem maar wat, misschien vind je vriend dat wel helemaal niet leuk.

Maar het is dus in mijn ogen maar net hoever je gaat.

Edit typo

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:36

nou, ik vind dus dat dit zeker moet kunnen, als je tenminste uit ben op ervaringen en leermomenten.

Vaak komen er topics voorbij waarbij de ts uit is op medelven en aandacht en alleen maar ja nee en amen kan horen.

Zodra ik bemerk dat mensen verslaafd raken aan hun eigen zieligheid, dan staan al mijn stekels overeind!

Deze verslaving zal moeten worden opgepikt door de moddies, die mensen moeten naar de hulpverlening, niet naar het internet!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:37

Ik zou het zelf niet snel doen, ik heb niet de behoefte dat mensen door mijn problemen heen kunnen spitten.
Als ik problemen heb bespreek ik die liever met vrienden. :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:40

ligt er aan wat je erop zet, er zit natuurlijk nogal wat verschil tussen het een en het ander. Wat ik met mijn paard doe (bedoel qua rijden enzo ;)) is ook prive maar dat is toch anders dan dat ik beschrijf wat er op ander gebied allemaal speelt.
Nou ben ik zowiezo niet van alles delen met andere dus dat scheelt ook natuurlijk ;)

Mizoan

Privezake horen niet in de openbaarheid thuis waarvan internet een heel belangrijk onderdeel is imo. ECHTER ik betrap mezelf er ook wel eens op dat je in een HK topic makkelijker wel eens iets deelt met je mede hk leden dat je normaal gesproken niet zou doen.....

DDW1190

Nou het ligt eraan..
ik ga echt niet alles open en bloot hier neer zetten, maar dat komt ook omdat ik iemand ken die hier meeleest en dat is dus zon ...... laatmaarzitten :Y)

maar het moet wel kunnen voor diegene die het willen!
maar er bestaat wel zoiets als je leven verder leiden en niet de hele tijd met dat probleem blijven zitten..

en verder vind ik als je met jezelf in de knoop zit ben je niet van bokt afhankelijk je moet dan gewoon echt hulp gaan zoeken, en tuurlijk kan bokt daarbij helpen..

en ga ook geen ander met je probleem lastig vallen..

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:41

Ik zou het ook niet zo snel doen, of via pb naar de mensen waar ik al lang bij in het HK topic zit.

het ligt er inderdaad ook aan wáár het over gaat :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:43

elias schreef:
Ik zou het ook niet zo snel doen, of via pb naar de mensen waar ik al lang bij in het HK topic zit.

inderdaad, maar ik zou een ander ook niet echt lastig willen vallen ermee!
maar als er iets is ga ik naar mijn familie toe!

die hebben meestal toch het beste en het reëelste antwoord..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:44

Op zich is aandacht vragen ook niet zo gek, denk ik. We vragen allemaal wel eens aandacht en dat mag ook. Maar je moet wel een dikke jas aantrekken want als je kwetsbaar bent kan er op je worden afgevuurd door vreemden die je niet kennen en ook wel eens verkeerde conclusies trekken. Of just wel zien wat het probleem is en je daar op wijzen.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:45

DDW1190 schreef:
elias schreef:

inderdaad, maar ik zou een ander ook niet echt lastig willen vallen ermee!
maar als er iets is ga ik naar mijn familie toe!

die hebben meestal toch het beste en het reëelste antwoord..

ja, dat is waar, maar ik heb nooit echt een belangrijk probleem ofzo, dat zou ik ook niet op internet vertellen :j
maar dat je die leuke jongen hebt ontmoet ofzo, mogen ze best weten, het ligt er echt heel erg aan wat het is, en hoe erg enzo.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:46

Dat hangt van de situatie af. Sommige dingen zou ik wel op bokt zetten maar andere dingen absoluut niet.
In de 5 jaar dat ik op bokt zit heb ik veel dingen gelezen waar ik niet blij van geworden ben. Dus ik kijk wel uit wat ik online gooi.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:48

Dat ligt er aan, als je toch volledig anoniem bent: waarom niet?

Zelf zou ik het niet zo snel doen, in ieder geval zeker niet op dit forum. Ik volg ook eigenlijk altijd mijn gevoel en daarbij heb ik niet de hulp op visie van anderen voor nodig. En als ik iets kwijt wil, dan ga ik wel naar familie of vrienden toe. Die kennen mij, mensen op internet niet. Ik moet er ook niet aan denken dat bekenden van mij mijn problemen op internet zouden kunnen teruglezen. Maar ik ben sowieso nogal op mijn privacy gesteld, en heb daarom een anoniem account. Voor je het weet wordt je geconfronteerd door iemand met iets wat je op internet hebt gezet.

DDW1190 schreef:
en ga ook geen ander met je probleem lastig vallen..

Dat vind ik nogal een groot woord, je kiest er zelf van om een topic te lezen, te antwoorden en je er druk om te maken. Ik lees die topics dus echt nooit, misschien egoïstisch maar ik heb in de 14 jaar dat ik op internet actief ben al genoeg drama meegemaakt, ga me niet druk maken om de problemen van onbekenden.
Laatst bijgewerkt door Girl In The Mirror op 13-06-10 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:49

Inderdaad ieder voor zich, ik snap niet waarom iemand voor mij gaat oordelen wat ik mag plaatsen of niet.
Ik ben 24 en weet de nadelen ervan en die neem ik erbij

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:51

wanneer is prive prive?
Wat mij vaak opvalt is dat iemand hulp zoekt, de vraag vrij oppervlakkig houdt (geen persoonlijke info verstrekt) en dat men blijft doorzagen tot men het naadje van de kous weet.

en wat Amondi ook zegt, die mensen die altijd zieliger zijn dan een ander, het altijd erger hebben...

Ik bedenk me altijd of hetgeen ik wil posten, over 10 jaar nog begrepen wordt en hoe ik mij zou voelen als ik mijn moeder dat had geschreven... ... ...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:54

Op zich vind ik dat iedereen moet plaatsen wat hij of zij wil plaatsen. Echte privé dingen zou ik zelf niet zo snel plaatsen, ik weet dat mensen mijn berichten nalezen, en daar vies misbruik van kunnen maken als ze willen.

Echter, iemand anders zijn privé zaken op internet zetten vind ik niet kunnen. Vooral als het zonder zijn of haar medeweten is, dat is echt not done :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:57

Ik deel dit wel... Mijn dochter is vlak na haar geboorte heel erg ziek geweest en dit heb ik gedeeld op een forum. Weliswaar een vrij besloten forum maar als ik destijds wat meer op bokt had gezeten had ik het hier ook gedeeld.

Ik denk persoonlijk dat daar niks mis mee is. Waarom zou je lief en leed niet mogen delen met een forum?

Het kan ook nog eens zo zijn dat je geen vrienden in je leven hebt waarmee je het kan delen? Waarom dan die heftigheid als het op een forum wordt gedeeld?

Dat je het zelf niet doet, dat is denk ik ieder zijn keuze voor zich, maar ik vind niet dat wij als bokt wie dan ook kunnen veroordelen voor het wél delen van dat soort dingen.

En om het dan te bestempelen als zieligdoenerij vind ik eigenlijk not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:57

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:00

pluttersput: nee dat vind ik ook niet kunnen..

GITM: nouja lastig vallen is een groot word, maar ik ken wel mensen die constant aandacht willen in de vorm van zieligheid..
en maar blijven klagen en het probleem bij mij neerleggen..

ik ga echt niet mijn hele levensverhaal op bokt zetten of op een ander forum..
wat een ander doet moet die weten, en ik houd ze ook niet tegen!

Rock: in jouw geval snap ik dat nog wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:01

Nee natuurlijk niet. Daar heb je je vrienden en familie in de directe omgeving voor.
Ik zou daar nooit aan beginnen.
Of het zieligdoenerij is wil ik niet zeggen, maar ik vind het totaal not-done. Zeker als het problemen betreffen die ook op een ander in jouw omgeving slaan. Je gooit daarmee ook zijn/haar problemen op het net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:01

Vlekje123 schreef:
Nee natuurlijk niet. Daar heb je je vrienden en familie in de directe omgeving voor.
Ik zou daar nooit aan beginnen.
Of het zieligdoenerij is wil ik niet zeggen, maar ik vind het totaal not-done. Zeker als het problemen betreffen die ook op een ander in jouw omgeving slaan. Je gooit daarmee ook zijn/haar problemen op het net.

Maar geef dan eens antwoord op mijn vraag? Wat als je in je omgeving niet terecht kan?