Ik moet toch eens wat minder naïef worden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik moet toch eens wat minder naïef worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:44

Tja..

Afgelopen donderdag; ik fiets richting paard en stop onderweg bij de Bruna om een kaartje te kopen voor een actie van een Bokker. :j
Ik kies een mooi kaartje uit, uiteraard met een paard :D, loop naar de kassa en vraag om een postzegel.
Het bedrag is iets van 3,95 en ik betaal met een briefje van 10.
Het wisselgeld pak ik aan en loop de winkel uit terwijl ik het geld terug in mijn portemonnee stop.
Ineens zie ik een briefje van 10 ertussen zitten.. de man had mij dus 16,05 terug gegeven i.p.v 6,05.
In een impuls loop ik de winkel weer in, waar ik moet wachten op een oud vrouwtje.
Terwijl ik tegen de kassa-man zeg dat het niet klopt, zie ik hem zijn ogen even dicht doen, hoofd schudden en hij wil me 5 euro geven. :?
Ik zeg;"Neee, u heeft mij juist teveel geld gegeven!" En ik geef de 10 euro aan hem terug.

Als ik naast mijn fiets sta, denk ik ineens;"Wat dom van me! Ik had zo 15 euro extra in mijn portemonnee kunnen hebben."
Zo'n winkel verdient genoeg, die missen dat niet eens, dacht ik.
Met gemixte gevoelens, maar wel een schoon geweten, fiets ik door naar Kim.

Een paar weken geleden heb ik iets voor iemand gemaakt en ik heb heel erg lang moeten wachten tot het geld gestort werd.
Ik trapte in elk smoesje dat werd verteld, hoe naïef! :=

Keer op keer trap ik weer in zulke dingen, laat ik mijn hart spreken in plaats van mijn verstand.
Hoe word ik minder goed gelovig??
Moet ik dan bij alles gaan wantrouwen en bot worden voor de gevoelens van een ander?
Ik weet het niet meer...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:45

Naïef?

Nee.

Supertof?

Ja.

Respect! :)

Ik zou het ook gedaan hebben! Zeker omdat ik weet hoe je baalt als je later beseft dat je teveel terug hebt gegeven!

En tsja, over naïviteit.. Men leert door iets mee te maken. :)

gekkesies

Re: Ik moet toch eens wat minder naïef worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:46

Niet naief, gewoon netjes! :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:47

In het eerste geval vind ik je niet naïef, maar juist heel wijs.
Ik weet als voormalig eigenaar van een winkel hoe hard je moet werken voor je geld.
Ik vind het dan ook super dat jij het juiste gedaan hebt en het geld eerlijk terug gegeven hebt.
En geloof me, wie goed doet, goed ontmoet!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:48

Maar dat eerste met die 10 euro terug geven, dat heeft toch niks met naïef zijn te maken? Goed toch dat je die 10 euro terug hebt gegeven. Het is toch wel zo netjes om dat geld terug te geven.

Dat tweede is dan inderdaad wel weer naïef.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:48

Naïef is iets heel anders Tineke, jij bent gewoon eerlijk, en dat verdient respect!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:49

tja, die eerste actie is juist goed en siert je, maar is ook op en top jij :)

Tja en misschien ben je niet naief maar gewoon goedgelovig en moet je wat harder worden ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:50

nou ik herken je verhaal ik zou het gewoon teruggeven, al is bij mij ook een keer aan de kassa 100 euro ontvreemd had het op het plankje liggen waar je het aanpakt kijk weer en het was weg. de @$^$#%@##. maar ik ben ook naief trap ook in veel dingen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:53

Dat is niet naief hoor!

Ik ga ervan uit dat iedereen zo eerlijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:53

Nouja, het eerste voorbeeld is misschien niet naïef, maar in deze tijden is het ieder voor zich en de wereld is hard.

Klopt, ik moet inderdaad harder worden.
Afspraak = afspraak en anders moet je hem niet maken.
Maar ja, er kán altijd wat tussen komen, maar hoeveel moet je dan toelaten en wanneer moet je zeggen dat het te ver gaat, zonder diegene te kwetsen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:56

Die grens is voor iedereen anders. De een zal het na 1 excuus al te veel vinden terwijl een ander gerust 5 excusen verder nog steeds wacht op zijn of haar geld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:57

tja, ligt aan de reden die opgegeven wordt denk ik, en ja ook die kan natuurlijk gelogen zijn ;)
Probeer het maar eens, je merkt wel aan je gevoel wanneer het je te veel /lang wordt, kijk het dan niet langer aan maar grijp gewoon dan direct in.

(offtopic; assertiviteitscursus een optie?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:59

Ja, ik zat daar zelf ook al aan te denken.
Heb dat vroegah op school ook gehad, maar heeft bij mij niet echt gewerkt. :')
Ik ben gewoon een softie..

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:59

Eerste is alleen maar netjes en het tweede?Helaas ken ik dat ook en hoop wat op te steken van de tips die jij hier eventueel krijgt!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:03

Idd het eerste is gewoon netjes! En helemaal niet naief. Ik daarin tegen controleer mijn geld eigelijk nooit wat ik terug krijg en heb dus welleens gewoon een tientje te weinig terug gehad zonder dat ik het meteen doorhad. (Pas later dacht ik, hé wat raar ik zou toch nog zoveel oevr moeten hebben..?)

Het 2e is goedgelovig, en tsja.. tegenwoordig zijn er weinig mensen meer te vertrouwen. Al helemaal niet met geld.

geerke

je bent gewoon eerlijk...daar is niets mis mee!
(bij een grote supermarkt zou ik mijn mond houden,maar een kleine middenstander heeft het al moeilijk genoeg)

elias

Goed dat je bij de het eerste gewoon weer terug bent gegaan!
er zijn een heleboel mensen die dat niet doen..
hmm dat tweede, heb je nu wel je geld terug? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:07

Ja, maar het is echt heel erg onvriendelijk gegaan.
Zit er nog steeds met een k*tgevoel daarover.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:09

Je hebt gewoon normen en waarden. Blijf wie je bent

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:09

Heel herkenbaar hoor, ik vind je ook alles behalve naïef. :)

Laatst heb ik het zelf nog gehad bij de bakker. Ik koop een aantal dingen (trakteerde voor collega's) en het meisje pakt alles netjes bij elkaar. Ze reikt me de tas netjes aan, maar ik had tot op dat moment nog niet betaald. Ik heb dus maar netjes gevraagd wat ze van me kreeg, stond ze me eerst heel gek aan te kijken voordat ze door had dat ik nog moest betalen. Ik had ook met mijn tasje weg kunnen lopen, had me zo dik 10 euro gescheeld.. :) Eenmaal terug bij mijn collega's voelde ik me aan de ene kant dom, maar aan de andere kant.. ik kan niet weglopen zonder te betalen, dat zit echt niet in me.

Vervelend voor je dat de tweede situatie niet netjes is afgehandeld. Dan verlies je toch eigenlijk weer het vertrouwen in mensen, althans dat heb ik zelf dan vaak. :) Voor jou hoop ik in elk geval dat je er van geleerd hebt, zodat je de volgende keer niet zo snel weer je neus stoot. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:11

Ja, zo voelde ik me ook precies.
Het is in deze tijd ieder voor zich en ik had het zo goed kunnen gebruiken.
Maar ik zou er toch echt een slecht gevoel bij hebben gehad als ik het wel gehouden had.

Het verliezen van vertrouwen is voor het grootste probleem.
Ik wil niet gevoelloos of achterdochtig worden.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:12

RESPECT........dat verdien je. Nix softie, gewoon een eerlijk, lief persoon zoals we zouden mogen verwachten van onze medemensen. En helaas, soms valt dat dan tegen. Maar blijf jezelf en ga zo door. Wees een voorbeeld voor anderen!!!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:12

Ik zou gewoon lekker blijven hoe je bent, zou fijn zijn als er meer mensen uitgingen van vertrouwen in de mensheid en zelf ook te vertrouwen waren! Alleen als je eenmaal weet dat iemand je loopt te flessen moet er wel een grens getrokken worden natuurlijk.
Ik heb het zelf ook wel hoor, maar eigenlijk weinig last van, ik heb ook bijzonder vaak "geluk" met goeie aankopen bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:14

Ik wil een goed antwoord geven, maar ik merk dat mijn medicijnen een beetje te sterk aan het werken zijn nu. _O-
Dus ik moet nu echt gaan liggen, morgen zal ik een uitgebreide reactie plaatsen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:23

KoudbloedKim schreef:
Nouja, het eerste voorbeeld is misschien niet naïef, maar in deze tijden is het ieder voor zich en de wereld is hard.

Maar hoe zou dat nou komen met deze instelling ;)