Kan iemand gedwongen worden schuldsanering in te gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Kan iemand gedwongen worden schuldsanering in te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:05

Een vriend van mij is zo goed als failliet op dit moment, hij heeft niets meer, geen huis, geen geld (lang verhaal, scheiding ellende, maar in elk geval is er beslag gelegd op zijn salaris door één lening en er zijn er nog drie a vier) en hij kan nu niet naar zijn werk omdat hij geen benzine kan betalen. Lijkt mij een tamelijk schaak-mat situatie alleen ziet hij dat niet zo, hij denkt dat er nog wel wat ergens te regelen valt 8)7

Ik probeer op hem in te praten dat hij een schuldsaneringstraject moet aanvragen. Zijn totale schuld ligt op 50.000-70.000 euro

Kan iemand VERPLICHT de schuldsanering in gezet worden? En wat is er voor deze man nog voor andere optie behalve zijn hele leven gaten met gaten blijven dichten? En hebben jullie nog tips waarmee ik hem kan overtuigen dat saneren het beste is?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:09

nee je kan niet verplicht worden wat eigenlijk bij sommige gevallen wel t beste zou zijn.

Ja ik ben heel makkelijk als iemand denkt alles goed zelf te kunnen moeten ze het ook maar oplossen. Ik heb wel goede hulp gehad van vrienden en familie toen mn ex zelfs nadat we uit elkaar waren schulden op mijn naam wist te maken.
Ik ben dankzei de schuldhulp en relatief snel vanaf gekomen het moeilijkste was alles uit handen geven niets zelf meer kunnen beslissen. Misschien kun je dat als een positief ding maken dan ben je vaak al een heel eind :)
ze zijn er echt om je te helpen helaas waren niet al de helpers even vriendelijk en respect vol ik heb 1 man gehad die vond het allemaal mijn schuld was, had ik maar niet zo veel uit moeten geven hij wou ook het echte verhaal ook niet horen helaas.

Hoop dat je hem verder kunt helpen.
Laatst bijgewerkt door Seven op 09-06-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:09

Nee,je kan hem 'als leek' niet verplichten.
Het enige dat er kan gebeuren is,wanneer meerdere schuldeisers bij hem komen halen, hij uiteindelijk failliet verklaard wordt.
Dan is ie redelijk ver van huis...

Hem overtuigen,lastig,ik ken de persoon niet.
Probeer eens een vrijblijvend gesprek te opperen bij zijn gemeente (met jou erbij?) Die kunnen de voor's en na's veel beter opsommen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:11

Dat kan alleen als hij onder toezicht wordt gesteld door een rechter, maar zolang hij "normaal" kan functioneren zal dit niet gebeuren.

Verder is de schuldsanering altijd vrijwillig. Succes met de hele zaak, lijkt me lastig om mee om te gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:12

Tivoli schreef:
Het enige dat er kan gebeuren is,wanneer meerdere schuldeisers bij hem komen halen, hij uiteindelijk failliet verklaard wordt.

En kan hij dan in zó'n situatie gedwongen worden tot sanering?

Citaat:
Probeer eens een vrijblijvend gesprek te opperen bij zijn gemeente (met jou erbij?) Die kunnen de voor's en na's veel beter opsommen.

ik heb hem zo ver dat hij in elk geval gaat práten met maatschappelijk werk, maar ja hij heeft niet veel keuze denk ik, hij kan niet eens naar zijn werk }:0

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:13

bromfiets schreef:
Dat kan alleen als hij onder toezicht wordt gesteld door een rechter, maar zolang hij "normaal" kan functioneren zal dit niet gebeuren.

In welke situatie wordt iemand onder toezicht van een rechter gezet dan?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:14

Arabesk schreef:
bromfiets schreef:

Enkel wanneer iemand een gevaar voor zichzelf of de samenleving vormt.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:14

Dwingen denk ik niet.
Misschien wel overtuigen dmv ervaringen van mensen die in dit traject zitten of gezeten hebben :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:15

Zoals nijn zegt, of als iemand aantoonbaar zwakbegaafd is en daardoor zijn eigen zaken niet kan regelen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:15

Arabesk schreef:
Tivoli schreef:

En kan hij dan in zó'n situatie gedwongen worden tot sanering?

Citaat:

ik heb hem zo ver dat hij in elk geval gaat práten met maatschappelijk werk, maar ja hij heeft niet veel keuze denk ik, hij kan niet eens naar zijn werk }:0

Nee, ook dan niet.
Dan is het geen sanering meer, dan is het failliet verklaring door de staat.
Vraag me niet precies hoe dat werkt,daar heb ik geen ervaring mee.

Gesprekken met MW is in ieder geval al een stapje in de goede richting.

Schuldsanering duurt 'maar' 3 jaar,dan ben je overal vanaf. Je hebt even adempauze om bij te komen.
Misschien vind hij dat een fijn idee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:16

Nijn schreef:
Arabesk schreef:

Enkel wanneer iemand een gevaar voor zichzelf of de samenleving vormt.

als je begint te roeptoeteren dat je jezelf van kant gaat maken oid of er dreigt een gezinsdrama, ik snap 'm

Tivoli

Re: Kan iemand gedwongen worden schuldsanering in te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:17

@Arabesk....zelfs dan doen ze niet zomaar iets...
Je moet redelijk ver gaan om ergens toe gedwongen te worden...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:17

Het kan wel verplicht worden.... door de rechter, maar dan moet echt aantoonbaar zijn dat hij het zelf niet kan beheren, of ivm failliet gaat kan hem ook verplicht worden mee te werken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:18

Tivoli schreef:
Schuldsanering duurt 'maar' 3 jaar,dan ben je overal vanaf. Je hebt even adempauze om bij te komen.
Misschien vind hij dat een fijn idee?

Ja dat zei ik dus ook al, wat is nou drie jaar? Drie keer kerst en het is voorbij, ben je verlost van alles en heb je een schone lei. Én je zorgen vervallen direct omdat je een toezichthouder krijgt die alles voor je regelt, dus je hebt rust aan je kop.

Hij is te trots om de sanering in te gaan en zo maakt hij zijn trots nogal duur denk ik; tot zijn pensioen die schulden afbetalen en dan ongeveer net zo veel per maand te besteden te hebben als drie jaar lang in de schuldsanering.

Ik had het wel geweten in zijn situatie, maar ok...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:21

Is hij prive failliet of is het om dat zijn zaak failliet is en zijn privevermogen er in zit?

Want het 2e kan je volgens mij wel iets regelen, je schulden blijven staan tot je een nieuwe zaak begint, dan moet je gaan afbetalen, als je dat niet doet, dan is er iets waardoor je nog verder kan.

Mijn oom heeft dat gehad, hij was failliet gegaan met een bar, hij kon nooit meer een eigen zaak beginnen zonder dat hij dan de schuld die bleef staan, o.a. bij de brouwerij, te gaan afbetalen.
Ik neem aan dat die vriend op een gegeven moment ook verder wil met zijn leven en dan vrijwillilg naar de schuldsanering stapt.

Zo niet, dan vraag ik mij af hoe hij met geld om gaat.

aerdenhout1

Re: Kan iemand gedwongen worden schuldsanering in te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:24

Schuld sanering is natuurlijk niet niks he??
Je hebt dan eigenlijk die aankomende jaren totaal geen invloed op je leven, maar word geleefd!
Weet het van een vriend van mij!
Aan de andere kant is het soms de enige uitweg naar weer een gezond leven!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:24

Te trots...
hoe trots kun je op jezelf zijn als je de rest van je leven als een verkapte kluizenaar moet leven,van rekening naar rekening...
Jezelf verstoppend achter de bank als de bel gaat,omdat je bang bent voor een deurwaarder.
Ja trots hoor :Y)

Ik weet zelf hoe moeilijk het is, door omstandigheden hebben wij nog een resthypotheek waarvoor we nu in de sanering zitten.
We hebben het eerste jaar achter de rug,en geloof me ,we hebben maandelijks méér te besteden dan vroeger.
Ze zorgen gewoon voor je natje en je droogje, en het is heerlijk dat er geen schuldeisers meer op de stoep staan.
Het is even zuur,maar over twee jaar zijn we er vanaf en zullen we het een stuk beter aanpakken.

Ik hoop dat hij zich laat overtuigen...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:26

aerdenhout1 schreef:
Schuld sanering is natuurlijk niet niks he??
Je hebt dan eigenlijk die aankomende jaren totaal geen invloed op je leven, maar word geleefd!
Weet het van een vriend van mij!
Aan de andere kant is het soms de enige uitweg naar weer een gezond leven!

Nee,vind ik totaal niet.
Nu alles goed loopt, is voor ons het enige verschil dat we ons 'salaris' gestort krijgen van de gemeente.
Verder krijg ik zelf alle rekeningen,moet ik zelf alles betalen en hoef ik geen bonnetje of afschrift in te leveren.
Zolang je vaste lasten betaald worden en je geen nieuwe schulden maakt,hoor je niks van ze hoor :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:26

russel schreef:
Is hij prive failliet of is het om dat zijn zaak failliet is en zijn privevermogen er in zit?

prive failliet, hij heeft geen bedrijf

Citaat:
Ik neem aan dat die vriend op een gegeven moment ook verder wil met zijn leven en dan vrijwillilg naar de schuldsanering stapt.

ja dat vraag ik me dus ook af, er is in mijn ogen geen andere keuze :?

Citaat:
Zo niet, dan vraag ik mij af hoe hij met geld om gaat.

nu op dit moment even niet, omdat hij gaten met gaten aan het dichten was, hebben zijn familieleden al zijn pasjes in beslag genomen tot hij bij maatschappelijk werk is geweest, (morgenmiddag) en hij wellicht inziet dat WSNP een optie is. Zo niet, krijgt hij ook zijn pasjes terug en is iedereen klaar met hem (ik ook).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:29

Tivoli schreef:
Te trots...
hoe trots kun je op jezelf zijn als je de rest van je leven als een verkapte kluizenaar moet leven,van rekening naar rekening...
Jezelf verstoppend achter de bank als de bel gaat,omdat je bang bent voor een deurwaarder.
Ja trots hoor :Y)

Ja ik vraag me ook af of hij ze werkelijk op een rijtje heeft op dit moment. ALs normaal gezond denkend mens ZIE je toch dat dit de enige uitweg is, of ben ik nou gek :?.

Citaat:
Ik weet zelf hoe moeilijk het is, door omstandigheden hebben wij nog een resthypotheek waarvoor we nu in de sanering zitten.
We hebben het eerste jaar achter de rug,en geloof me ,we hebben maandelijks méér te besteden dan vroeger.
Ze zorgen gewoon voor je natje en je droogje, en het is heerlijk dat er geen schuldeisers meer op de stoep staan.
Het is even zuur,maar over twee jaar zijn we er vanaf en zullen we het een stuk beter aanpakken.

Ik hoop dat hij zich laat overtuigen...

Ja het lijkt mij dat het een hoop rust geeft en dat heeft hij hard nodig. Hij leeft al een half jaar in zijn auto, rent van hot naar her en probeert alles tegelijk te doen maar niks lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:31

Als ik zo een vriend had, had ik nog wel een slaapplekkie.....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:31

En dat is heel vervelend voor hem en voor jou om dat aan te zien, maar ga er niet te veel in mee. Als hij niet geholpen wil worden kun jij nou eenmaal weinig doen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:32

Nouja,dit klinkt als een typisch gevalletje van kop in 't zand.
'Zolang ik er niet naar kijk,is het er niet' ...
Ik heb die tijd ook -heel even- gehad hoor.
Je wil er gewoon niet aan denken,je wil dat je leven weer normaal wordt. Hij moet nu alleen snel tot de conclusie gaan komen dat hij dat zelf zo snel mogelijk moet gaan regelen...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:32

Is er ook sprake van een verslaving of kenmerken van een psychische stoornis?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:32

russel schreef:
Als ik zo een vriend had, had ik nog wel een slaapplekkie.....

ja dat heb ik ook wel, maar dan denkt hij gelijk dat zijn probleem wel weer opgelost is, hij is hier nl al wel vaker te slapen geweest en ook bij al zijn vrienden begint het geduld een béétje op te raken :(. Bij een paar mensen hoeft ie al niet meer te komen.