Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:49

Oh nee, ik bedoelde het ook niet voor je telefoontje van nu hoor! :D
Maar ik weet nog wel dat toen ik een ongeluk had gehad met mijn arm dat mensen die ik niet eens kende vroegen aan familie etc hoe het met me ging en mensen die normaal niet eens omkeken nu opeens opbelde om sterkte te wensen. Daar kan ik zelf heel slecht tegen :Y)
Het is lief als mensen interesse tonen, maar het moet wel oprecht blijven en niet teveel worden. Dat bedoel ik er mee te zeggen ;)

Je kan het krijgen door bloedcontact idd :j
Maar je moet niet panisch gaan worden om kleine dingen, denk ik, daar maak je het jezelf ook alleen maar moeilijk mee.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:50

Mijn oom heeft HIV, waarom zou ik hem daarom anders benaderen ? Nee hoor, mensen met HIV hebben veel meer kans dan vroeger :)

Vroeger toen Anita in GTST HIV kreeg was ik een tijd doodsbang voor bloed etc. Nou dat was overdreven, ben zelf wel voorzichtig !
Maar het is niet zomaar besmettelijk hoor :)
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 01-06-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:50

Thanx Ilsemarie, dat bedoelde ik inderdaad :)

Een zoen op zijn mond deden we hoe dan ook nooit, altijd 3 zoenen! :D

Waar ik altijd heel erg bang voor ben is het moment dat hij zich bijvoorbeeld heel erg lelijk zou bezeren en als een rund zou bloeden, ik zou het heel eng vinden om het bloeden dan te stelpen met een doek, hoe groot is het risico dan bijvoorbeeld? Is het mogelijk dat je het krijgt als het op je dichte huid komt?

Ik weet dat het vergezocht is, maar er is nog zoveel onduidelijk.. En ik probeer meer duidelijkheid te krijgen door vragen te stellen :) En te googlen :') Google knows it all!

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:51

@tallie als hij zou bloeden als een rund zou ik maar handschoentjes aandoen ;) tja hoe groot is die kans nu helemaal he. Maar je weet maar nooit.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:53

Snap je mijn vragen? Ik ben zo'n nitwit wat dit betreft..

En ik wil in dit geval een know it all worden zodat we nooit voor verassingen komen te staan..

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:54

Dan moet je idd handschoenen aandoen, stel dat jou nagelriem gescheurd is, om maar een klein wondje te noemen, bestaat de kans dat je het krijgt.
Hoe klein die kans ook is, je moet wel voorzorgsmaatregelen nemen :j

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:54

Volgens mij is het echt bloed/bloed contact, dus jij hebt een wondje en zijn bloed zou daarmee in contact komen, of bijv. het prikken van een injectienaald. En natuurlijk sexueel contact maar ik ga er maar vanuit dat je dat niet met je neef doet ;)

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:56

nee het moet echt bloed op bloed contact zijn.. als jij een oppervlakkig wondje (bv klein sneetje of korstje) hebt dan is het risico al nihiel!!

Mijn tip: verdiep je heel goed in de risico's, de ziekte, het ziektebeeld en de behandeling. Dan kan jij en je familie ook voor hem klaar staan. Wat misschien nog het beste is: vraag je neef wat hij van jullie verwacht en hoe hij wilt dat jullie met hem om gaan!? Misschien vind hij het heel prettig als je bv hem voor een verjaardag belt om te vragen wat hij wilt eten omdat ti bv niet alles meer kan of mag. Misschien vind hij dat vertroetellen juist VRESELIJK!!! En wilt ti dat jullie er niet over beginnen voordat hij er zelf mee komt..

Maak het jezelf niet zo moeilijk en leg dat bij hem neer.. Hij weet waar hij zich nu het beste bij voelt en waarschijnlijk veranderd dat straks ook wel..

iig: sterkte! Zeker voor je neef! Er gaat een helse periode aanbreken := weet ti al hoelang die het heeft en eventueel van wie?

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:56

Kijk, dat soort vragen heb ik dus, vandaar dat ik informatie aan het vergaren ben :) Moet er niet aan denken dat ik alleen maar kan gaan staan toekijken omdat ik bang ben ook besmet te worden..

Nou acht ik de kans klein hoor, maar met mijn neef weet je het nooit, die is geboren voor het ongeluk lijkt het wel :')

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:57

informatief om dit topic te lezen.
Ik kan er niet over meepraten, heb wel een kennis die het heeft(na 20 jr toch toegeven aan het homo zijn door HIV) Heb begrepen dat het nu met medicatie uitstekend gaat.

Sterkte

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:57

crazycactus schreef:
Volgens mij is het echt bloed/bloed contact, dus jij hebt een wondje en zijn bloed zou daarmee in contact komen, of bijv. het prikken van een injectienaald. En natuurlijk sexueel contact maar ik ga er maar vanuit dat je dat niet met je neef doet ;)



Euh, nee :') Het is meer een broertje/neefje dan wat anders _O-

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:02

Romyv schreef:
weet ti al hoelang die het heeft en eventueel van wie?


Hij weet sinds gisteren dat hij het heeft. En er is geen idee waar of hoe hij het heeft opgelopen.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:05

Tallie1979 schreef:
Romyv schreef:
weet ti al hoelang die het heeft en eventueel van wie?


Hij weet sinds gisteren dat hij het heeft. En er is geen idee waar of hoe hij het heeft opgelopen.


had hij al last van symptomen of heeft die gewoon uit voorzorg een test gedaan?

Het virus kan al enkele weken in het lichaamwezig zijn voordat de symptomen er zijn, vaak kunnen ze aan deze symptomen en het aantal antilichamen in het bloed zien hoelang die het al heeft..

Jeetje, lijkt me wel heeeeel heftig om dat te horen te kijken hoor.. := op een of andere manier denk je nog steeds: dit gebeurd niet in NL maar alleen in Afrika enz!

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:16

Hij heeft al ruim een jaar geen vriendin meer gehad, en hij word al bijna 2 jaar magerder en magerder..

Ik heb het hem zojuist gevraagd of ik hem er vragen over mag stellen, hij vind het geen punt. En hij wil ook niet anders behandeld worden. :) Hij moet volgende week dinsdag naar het ziekenhuis zodat ze zijn medicatie kunnen vaststellen. En ik heb wel tegen hem geaegd dat hij veel vragen moet stellen aan de dokter aldaar, ook over drank en drugs etc.. Zou hij doen :)

En dan ga ik woensdagavond gewoon ff bij hem langs :D

Ahhh, mijn nichtje was helemaal over de rooie ( zijn zusje ) denk dat mijn zusje ook nog wel flink aan de brul gaat als ze het hoort.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:21

je neef heeft het maar getroffen met zn toffe nicht die voor hem klaar staat!! Respect!!!

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:25

Haha, ik heb wel wat met die droplül te stellen gehad hoor, laatst kreeg ik nog een grote bek van hem omdat hij mijn fiets niet mocht lenen.. Daar was hij het niet mee eens en toen heeft hij hele nare dingen gezegd waar ik hem makkelijk voor had laten vallen :P Heb hem er goed voor laten sudderen en hij heeft echt zijn excuses moeten maken ( en dan kan hij goed huilen :+ )

Ik maakte er net nog een opmerking over dat hij alles aan me mag vragen en dat hij een ja of nee te horen kan krijgen, maar als hij gaat schelden/beledigen krijgt hij gewoon een draai om zijn oren :D Ook al is hij bijna 2 meter lang, ook al is hij ziek.. :')

En ik hoorde zijn aanstekelijke lachje net alweer, hij is er gelukkig vrij rustig onder :)

Hij zei al: Nou, dan moet ik maar naar van die bijeenkomsten, wie weet vind ik daar wel een leuke vriendin! :)

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:30

humor is belangrijk!! Maar hij moet er niet nonchaland (hoe schrijf je dat klerewoord!!? :() in gaan worden he!

Hoe oud is die en hoe oud ben jij als ik vragen mag?

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:34

Hij word volgende week ( 13e ) 27 en ik volgende week ( 11e ) 31 :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:48

Je wereld staat wel behoorlijk op zijn kop, het positieve eraan is echter wel dat hij nu zijn levenswijze wel drastisch moet gaan veranderen!

Bewuster leven en genieten van de kleine dingen, drugs de deur uit, respectvol omgaan met vrouwen (ik weet niet of hij een type player was, aangezien hij losbandig was?), gezond eten en lichaamsbeweging.

Het is een hele grote eyeopener voor hem, misschien dat hij dat nu niet ziet (hij heeft net het schokkende nieuws gehoord en moet dit nog verwerken) maar uiteindelijk wordt hij misschien sterker dan ooit tevoren...

Anoniem

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:55

Wat erg zeg en nog maar 27. Een vriend van mij heeft ook HIV, heeft hij al jaren zonder klachten. Ik doe gewoon normaal tegen hem. 1x heeft hij in de kroeg tijdens het eten zichzelf opengesneden. Toen heb ik hem niet geholpen, heb hem gewoon een doek gegeven om die wond dich te houden en omstanders wilden helpen ( best een grote snee) en toen ik zei dat ze hem niet mochten helpen en ze toch gewoon door wilden gaan heb ik gezegt dat hij HIV had. Opeens waren al die mensen vies van hem. Dat vond ik heel erg maar hijzelf zegt dat hij dat nu wel gewent is maar dat geloof ik niet helemaal.

Laat je neef zich er ook op voor bereiden dat veel mensen hem nu vies gaan vinden, is banketstaaf maar wel de realiteit.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:58

Nee, het is geen player.. Maar wij noemen hem eerder een dwarrel.. Meiden vinden hem leuk omdat hij gewoon een onwijs leuke kop heeft en een flinke dosis humor.

Maar hij is ongedurig en dwarrelig.. Hij doet meisjes niet met opzet pijn ofzo, zo steekt hij niet in elkaar. En hij kan een onwijze softie zijn ook! Maar hij is niet standvastig, makkelijk beinvloedbaar, makkelijk een ander zijn mening op te leggen etc.

En hij komt 9 van de 10 keer zijn afspraken niet na omdat hij niet verder nadenkt dan zijn neus lang is :+

Ik ga hem woensdag toch wel een hoop vragen stellen, waaronder ook over drugs etc.. Ik wil gewoon weten wat hij gaat veranderen in zijn leven en als hij hulp nodig heeft klrijgt hij deze van mij.

Gaat hij echter op oude voet verder, dan gaat hij niet oud worden.

Breezy, ik heb ook al tegen hem gezegd dat er mensen zullen zijn die hem de rug toe zullen keren en dat hij zich daar wel op voor moet bereiden. Hij is er ook bang voor.. Maar het is onvermijdelijk.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:06

om even misschien een paar vragen te beantwoorden

Ik werk HIV in labocondities. Dit betekent dat de hoeveelheid virus (in vloeistof) die wij manipuleren tot een miljard keer hoger liggen dan er in een patiëntenstaal voorkomt. Dus de voorzorgsmaatrgelen zijn ook een beetje in verhouding. zo gebruiken wij altijd 2paar handschoenen, nooit glaswerk of injectienaalden om prik en snijwonden te voorkomen.
verder heeft HIV geen grote overlevingskans buiten het lichaam om en gaat alleen over via bloed-bloed contact. dwz
een opgedroogde bloedspat vormt nagenoeg geen bedreiging
HIV kan niet door de huid penetreren
er is een minimale infectieuze dosis nodig, waardoor zelf bij een prikaccident de kans op infectie zelf kleiner is dan 0.1%
medicatie kan heden de titers (HIV partikels in het bloed) zeer laag houden, waardoor er al veel bloed "uitgewisseld moet worden voor infectie
zeep inactiveert de "mantel" van het virus
bleekwater/javel zelfs tot 1/10 verdund dood nagenoeg alle virus

drinken of eten van hetzelfde glas/bord is geen probleem, tenzij je neef of jij wondjes in de mond hebben, beter van niet. maar het maagzuur dood het virus ook
in geval fel bloedende wonden, neem handschoenen

wanneer kan er een virusopstoot zijn? telkens wanneer je neef een "banale" infectie oploopt, elke immuunrespons lokt replicatie van het virus uit en bijgevolg tijdelijk hogere titers in het bloed. Het moeilijker genezen of langer aanslepen van eenvoudige verkoudheden zijn soms een symptoom. Want zoals ik eerder schreef, het is het HIV virus op zich dat je ziek maakt.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 12:13

PetitParis, dank je voor deze uitleg :)

Hij zal dus echt gezond moeten gaan leven wil hij niet ziek worden! Ik ga proberen hem dat in de oren te knopen! Fruit en groente eten, niet roken, niet drinken, geen drugs, op tijd naar bed en zijn pillen slikken, dan kan hij erg oud worden :)

Maar ik weiger gewoon om te zien hoe hij zichzelf naar de knoppen helpt, dus ik hoop dat hij wil luisteren

Koopto666

Berichten: 266
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:19

je hoeft niet anders met hem om te gaan dan dat je al deed.
Er is niets veranderd.
Het is niet eens zeker of hij er uberhaubt last van krijgt.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:48

petitparis, op welke manieren kan je eigelijk allemaal besmet worden? Bloed op bloed weet ik, ik dacht ook speeksel op speeksel maar dat is dus niet zo? verder voorvocht/vaginaalvocht ook toch?