Wicca???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:11

als je denkt dat religie alleen het navolgen is van wat geschreven staat dan heb je het in heel veel gevallen toch mis dapperdier. zolang het goed gaat met je leven kan ik me voorstellen dat je vertrouwen in je "eigen geluk" hebt (om maar even buiten beschouwing te laten dat geluk relatief is natuurlijk). maar wat als het niet zo voor de wind gaat? religie probeert dat lijden een betekenis te geven en ik denk dat daar dat jouw "eigen vertrouwen in jouw geluk" dan te kort schiet.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:48

Dat vind ik een beetje kort door de bocht, SP.
Het ligt maar net aan hoe jij jezelf ziet in relatie tot datgene wat je niet voor de wind gaat.... of je een slachtofferrol neemt en de schuld niet aanvaard maar afschuift, of jij er gelaten onder gaat en een kerk nodig hebt om te vragen om hulp of het ziet als wederom een mogelijkheid om te groeien en jezelf te ervaren en daar zelfs dankbaar voor kunt zijn.
Wat zo is en wat er werkt, daar gaat het om.
Heb je religie nodig om je 'lijden' betekenis te geven?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:58

orri schreef:
Heb je religie nodig om je 'lijden' betekenis te geven?
de plekken waar veel armoede en ellende is in de wereld, wat vinden we daar?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:21

SuperPepeijn"]
[quote="orri schreef:
Heb je religie nodig om je 'lijden' betekenis te geven?
de plekken waar veel armoede en ellende is in de wereld, wat vinden we daar?
[/quote]

Wat vinden we onder de armoedegrens en ellende hier?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:24

Voor de geinteresseerden;

MANIFEST VAN DE WICCA
De Negen Doelstellingen.
Doelstelling 1: De Oude Goden tot nieuw leven te wekken. Het uitbouwen van een religie en spiritualiteit die gebaseerd zijn op die elementen uit voor-christelijke religies die eeuwig zijn en een bron van inspiratie in de wereld van vandaag; en op oude zowel als moderne technieken die ons kunnen helpen in het werken met en begrijpen van de Natuur, de Mens en het Universum.
We kunnen dit het ‘traditie principe’ van de Wicca noemen.

Doelstelling 2: Het streven naar een maatschappij waar vrijheid van religie geen ijdel woord is, waar ieders pad heilig is en waar elk Mens, waar dan ook, kan leven en zijn religie beleven zoals zij het goed achten, en anderen dezelfde rechten toekennen
We kunnen dit het ‘vrijheids principe’ van de Wicca noemen.

Doelstelling 3: Het pact herstellen tussen de Godin en Haar kinderen. De band die bestaat tussen alle levensvormen van Gaia. Het uitbouwen van een religie waarin respekt en zorg voor de Natuur centraal staan. Mensen, Dieren, Planten en Megalieten zijn allen Gaia’s kinderen en het Sacrale Landschap is Haar lichaam.
We zouden dit het ‘ekologische principe’ van de Wicca kunnen noemen.

Doelstelling 4: Een ethika opbouwen waarin het centrale thema niet ‘schuld en boete’, maar het herstellen van toegebrachte schade is, en waar het begrip ‘zonde’ vervangen wordt door de verantwoordelijkheid die men draagt voor zijn handelingen. Met het toebrengen van schade wordt bedoeld: aan zichzelf, aan andere mensen, planten, dieren, mineralen en uiteindelijk het Sacrale Landschap zelf.
We kunnen dit het ‘ethische principe’ van de Wicca noemen.

Doelstelling 5: De centrale plaats van het polaire paradigma van God en Godin herstellen. Onze religie zo uitbouwen dat vrouwelijke en mannelijke aspekten van het goddelijke even belangrijk zijn en evenzeer waard om vereerd te worden.
We kunnen dit het ‘bi-polaire principe’ van de Wicca noemen.

Doelstelling 6: Het uitbouwen van een religie waarin de verschillende niveau’s van de goddelijke realitiet erkend worden: het pantheistische, het polytheistische, het bitheistische en het monotheistische niveau in harmonie met elkaar. Waarin de polytheistische godheden al dan niet tot eenzelfde historisch pantheon moeten behoren.
We kunnen dit het ‘meervoudige principe’ van de Wicca noemen.

Doelstelling 7: Het uitbouwen van Wicca als een a-dogmatische ervaringsreligie. De uiteindelijke duiding voor de persoonlijke mystieke en religieuze ervaring ligt bij het individu zelf en niet bij een hierarchisch georganizeerde clerus.
We kunnen dit het ‘a-dogmatische principe’ van de Wicca noemen.

Doelstelling 8: Herwaardering van beide, het Mannelijke en het Vrouwelijke aspekt van de diviniteit, in die zin dat het Goddelijke in wezen een creatief proces is en dat in onze menselijke realiteit, dit proces het beste kan gezien worden als de vereniging van deze twee principes zonder verlies van eigenheid.
We kunnen dit het ‘sexuele principe’ van de Wicca noemen.

Doelstelling 9: Het uitbouwen van de Wicca tot een religie waarin niet alleen plaats is voor priesters en priesteressen maar ook voor al diegenen die zich tot onze religie bekennen zonder het priesterschap te ambieren.
We kunnen dit het ‘volks principe’ van de Wicca noemen.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:46

Minne schreef:
Oh en Sweettinka:
Je zou eens moeten nagaan hoeveel christelijke feestdagen gewoon 'gepikt' zijn van het Keltische/heidense geloof... je bent een heiden zonder dat je het zelf weet Tong uitsteken


Noem ze es dan? Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:25

orri schreef:
Wat vinden we onder de armoedegrens en ellende hier?
de massa is hier sociaal en cultureel verschillend maar staat toch veel met elkaar in contact, dus is dat totaal niet te vergelijken en ook de staat van armoede niet.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 26-06-03 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:48


Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:41

orri schreef:
Het ligt maar net aan hoe jij jezelf ziet in relatie tot datgene wat je niet voor de wind gaat.... of je een slachtofferrol neemt en de schuld niet aanvaard maar afschuift, of jij er gelaten onder gaat en een kerk nodig hebt om te vragen om hulp of het ziet als wederom een mogelijkheid om te groeien en jezelf te ervaren en daar zelfs dankbaar voor kunt zijn.


psies!

en op je laatste postje SP... is leven in relatieve armoede in een welvaart staat niet des te nijpender?
Persoonlijk ben ik geen wereldverbeteraar, ik houd het bij mijn directe omgeving en koop een saucijebroodje voor de straatnieuwsverkoper zonder te piekeren over de 'arme landen'. Dat levert meer postiviteit op in de wereld en naar mijn mening is dat precies wat we nodig hebben.

Ach en zo heeft een ieder zijn eigen visie en dat is juist waar ik op doel. Leven en laten leven en respecteren van een ander zijn mening.

Tot slot in mijn relaas... de 'gepikte' feestdagen:

Voor de meeste dagen geld dat toen de christelijke romeinen de heidenen ( en dan denk ik voornamelijk even aan de britse kelten) wilde bekeren dat niet heel eenvoudig ging, met name die hardnekkige heidense ritulen bleef men vieren en vielen die nou niet heel toevallig mooi samen met het leven van christus. Dus wat daagjes verschuiven en tadaaaa.

Neem bijvoorbeeld kerst. De christenen 'vieren' de geboorte van Jezus, de kelten vieren het feest van licht en steken zovel mogelijk kaarsjes aan om de donkere winternachten te verlichten. De kale bomen versieren ze met groenblijvende takken en andere versiersels..( kerstboom!)

Neem dan eens pasen: de christenen 'vieren' de dood en wederopstanding van Jezus ( omwille van de duidelijkheid houd ik het simpel want er is ook nog pinkster) En tegelijkertijd vieren de heidenen de hergeboorte van de natuur en geven beschilderde eieren als teken van vruchtbaarheid aan geliefden.

Eigenlijk zijn dus een aantal feestdagen samengevoegd en viert de huidige maatschappij gewoon beide! Een prachtig voorbeeld dat twee religies vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan... als dat geen kerstgedachte is...