Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:46

Hierbij nogmaals het topic, maar dan zonder de letterlijke tekst uit de e-mail, aangezien dit niet mag. Logisch ook, maar niet bij nagedacht.

Ik heb een mail gestuurd naar een docent van mijn studie en heb hier veel commentaar op gekregen van de betreffende docent en moet een gesprek met haar aangaan. Ik ben hier nogal van geschrokken en vond mijn mail helemaal niet zo heftig. Ik ben absoluut niet iemand die tegen dingen aanschopt en nu wil ik graag van jullie weten of mijn mail echt te ver gaat. Bovendien zijn er misschien mensen met tips voor in mijn gesprek?

Eerst even een korte inleiding. Ik studeer aan de pabo (laatste jaar) en voor school moest ik met een groep andere studenten een opdracht maken.
Deze opdracht moet eerst in zijn geheel goedgekeurd worden door verschillende vakdocenten en vervolgens moet het gepresenteert worden. Alle vakken zijn goedgekeurd, behalve het onderdeel voor levensbeschouwing. Dit onderdeel moest wat verbetert worden en vervolgens opnieuw via de mail teruggestuurd worden. Binnen het levensbeschouwelijke deel moest katholiek en openbaar samenvallen. Het opsturen van de opdrachten hebben wij verdeeld, de opdracht is echter gezamelijk gemaakt.

Nu kregen wij een mail van de docent. Let op, het gaat hier om een docente vanuit de pabo. Een opleiding waarbij het pedagogisch oogpunt erg belangrijk is en daaronder valt ook het geven van positieve feedback (de letterlijke tekst kan ik evt. per pb sturen, aangezien dit niet in het topic mag):

Ze zegt in de eerste alinea dat degene die mailt er maar druk mee is en dat het jammer is dat we geen overleg plegen, want dat zou erg zinvol zijn geweest.

Ze zegt daarna dat het nét een voldoende is na 2x te nagekeken te moeten worden, maar een andere docent zou VERDRIETIG (ook met het hoofdlettergebruik) zijn geworden van ons verslag.

Vervolgens benoemt ze de punten die niet goed zijn en zegt ze een paar dat ze niet snapt waarom we het op deze manier hebben gedaan.

Tot slot wenst ze ons heeeel veel succes met de presentatie en we moeten het onderdeel levensbeschouwing maar vooral erg goed voorbereiden.



Ik vond deze reactie niet helemaal prettig overkomen. Ik vond het jammer dat ze verdrietig werd van een opdracht waar aan wij hard hebben gewerkt. Ik weet niet of ik nu wel mijn mail letterlijk mag plaatsen. Ik heb het opgezocht in de boktregels en volgens mij mag je alleen niet een letterlijke mail van iemand anders niet overnemen.
Daar op heb ik de volgende mail gestuurd:

Beste *****,

we hebben ook een docent voor het katholieke gedeelte benadert en dit is goedgekeurd. Wanneer wij de presentatie geven, is alles inhoudelijk goedgekeurd en hoeven we ons daarover geen zorgen te maken. Het gaat dan om de presentatie van de school.
Je aanname dat er door ons in het groepje niet overlegt wordt, is ook onjuist. De uitwerking van de verschillende hoofdstukken hebben we verdeeld, het overleg niet.

Ook wil ik graag iets zeggen over onderstaande opmerking:

"ik denk wanneer je een BER docent met een katholieke achtergrond had gevraagd voor feedback hij VERDRIETIG zou zijn geworden van jullie school. "

Eerlijk gezegd snap ik de toegevoegde waarde van deze opmerking (en al helemaal van het hoofdlettergebruik) niet. Het komt behoorlijk hard over, wanneer je ergens hard aan gewerkt hebt, opbouwende kritiek was fijner (en stukken vriendelijker) geweest.

Bedankt voor de beoordeling, we zijn blij dat we kunnen gaan presenteren.

Mvg, ******


Ik meende er iets over te moeten zeggen, maar ik heb er nu al spijt van omdat het zo'n gedoe oplevert. Dit was absoluut niet mijn bedoeling en is ook helemaal niets voor mij.

Wat vinden jullie hier van?

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:49

Ik vind jouw mail helemaal niet onbeschoft ofzo! Alleen spreek ik leraren altijd met 'U' aan maar verder vind ik het een hele normale mail.. Snap niet dat je docent daar een probleem van maakt..

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:51

LZP --> STW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:52

Je mail is erg recht door zee. Wat mij betreft ook niet zo raar (overigens vind ik wel dat je beter moet leren spellen :o je maakt echt nog regelmatig fouten die niet zo netjes zijn voor iemand op de Pabo. Maar dat terzijde).

Maar ik snap niet waarom jij zo geschrokken bent, wellicht wil je docent hier alleen een gesprek over om opheldering te geven over haar eigen reactie? Of was haar reactie terug aan jou echt zo vervelend dan?

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:52

Hmm vind idd de reactie van je docent vreemder ;)

Urbs

Berichten: 678
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:53

Je mail en de boodschap die je wil uitdragen vind ik goed. Het betuigt van initiatief nemen en volwassenheid dat je over zaken die je storen gewoon met elkaar kan praten. Enige wat de mail wat minder 'betweterig' had kunnen maken is de woorden 'ook' (meerdere keren) weg te laten. Daarmee kom je op mij (hoogstwaarschijnlijk onbedoeld) belerend over. Dit is het enige waar deze docente misschien ook gevoelig voor was want voor de rest lijkt me dat de boodschap in jouw mailtje vriendelijker en volwassener geformuleerd wordt dan in het mailtje van je docente.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:54

Ben benieuwd wat voor reactie je krijgt. Ik vind dat het moet kunnen dat je je uitspreekt hoe haar opmerkingen op jou overkomen. Volgens mij heb je dat netjes gedaan!

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:56

ik vind jouw mail ook niet onbeschoft. Net wat Ffortuna zegt, misschien wil je docent alleen een gesprekje voor opheldering over haar eigen mail?
Succes iig.

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:57

Spellen is inderdaad nog een zwak punt van me haha!
Maar het belemmert me niet in mijn werk voor de klas hoor, dat gaat prima.

Haar reactie terug was erg vervelend. Er stond in dat ze mijn mail absoluut niet vond kunnen en dat ze mijn opleider had geïnformeerd hier over. Ze wilde een gesprek aan gaan met mij en mijn opleider op zeer korte termijn, omdat het erg ongepast was wat ik mailde.

Ik ben echt blij dat jullie het anders zien. Gelukkig maar..

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:00

Ik denk niet dat je op de gewone PA in Groningen zit maar ook hier spraken wij de docenten altijd gewoon aan met 'je/jij/'voornaam' dus zo gek vind ik dat niet. Maar dat verschilt per docent, er zijn er ook een paar die dat niet op prijs stelden.

Ik vind je mail niet ongepast, hoewel het natuurlijk beter is om dit soort dingen face to face uit te spreken.
Ik zou je gesprek wel een beetje voorbereiden; print biede mails uit en neem ze mee naar het gesprek.
Bedenk een paar argumenten (zoals het geven van positieve feedback enz) waarmee je de boel kunt weerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:01

nina88 schreef:
Spellen is inderdaad nog een zwak punt van me haha!
Maar het belemmert me niet in mijn werk voor de klas hoor, dat gaat prima.

Haar reactie terug was erg vervelend. Er stond in dat ze mijn mail absoluut niet vond kunnen en dat ze mijn opleider had geïnformeerd hier over. Ze wilde een gesprek aan gaan met mij en mijn opleider op zeer korte termijn, omdat het erg ongepast was wat ik mailde.

Ik ben echt blij dat jullie het anders zien. Gelukkig maar..

Dat vind ik overdreven van haar. Als ik jou was zou ik je opleider (mentor?) zelf mailen, en dan jouw kant van het verhaal vast vertellen. Het is altijd goed om initiatief te tonen.

Succes!

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:02

Ik vind eigenlijk alleen je 'je' ongepast. Verder is het een hele goede mail. Je meld alleen dat jij het niet met haar mail eens was (of het in ieder geval ongepast vond), hier is niets mis mee. Gewoon jouw mening. Niets onbeschoft.

Ik vind eigenlijk de mail van jouw docent hier het meest onbeschoft.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:04

Ik begrijp dat je je gedwongen voelde je te verdedigen tegen de onderbuikgevoelens van je docent maar nodig was het niet. Nu ruikt ze aas. Al je reacties zul je nu moeten gaan cc-en naar alle betrokkenen, en dat is ook haar baas en jouw coördinator.

(Ik vind het overigens een hele vreemde email van je docent)

Je kunt een nette, beleefde, opgewekte reactie terugsturen en besluiten met "prettig dat eventuele misverstanden nu uit de wereld zijn geholpen en daarom besluit ik deze discussie als gesloten" of zoiets. Niet teveel via de email gaan doorzeveren over de emoties van je docent of vermeende emoties van andere docenten, blijf bij de inhoud. En vergeet niet te cc-en.

edit: verkeerd gelezen
Laatst bijgewerkt door Lidwien_Walf op 01-06-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:09

opisop_shop: bedankt voor je tips! Ga ik zeker doen!
Wat betreft het gebruik van je/jij, ik geloof dat eigenlijk iedereen dat gebruikt, maar misschien had ik het in deze mail beter bij u kunnen houden.
Face to face was inderdaad beter geweest, achteraf gezien. In een mail kun je de intonatie niet aflezen, dus het zou zomaar verkeerd opgevat kunnen worden.

FFortuna: Opleider is iemand die je voortgang op zowel de pabo als op stage in de gaten houdt (vrij intensief). Opleiders hebben ieder ongeveer 5 studenten te begeleiden geloof ik. Ik heb haar inderdaad al een mail gestuurd.

Winnie_smit: bedankt voor je reactie, daar kan ik zeker wat mee!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:12

Ik vind je reactie begrijpelijk, maar het is wel goed dat jullie er over gaan praten (als ik het goed heb). Gewoon redelijk blijven en het gesprek voeren, zulke zaken moet je gewoon de wereld uithelpen.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:15

O ja, als er echt snel vanaf wilt is het handig drie meter door het stof te gaan met "ik betreur het dat dit de indruk wekte zus-en zo" en "het is nimmer de bedoeling geweest de indruk te wekken blabla", "wellicht is mijn reactie op u overgekomen als voorbarig" enz. enz.

Zo snel mogelijk je presentatie gaan geven en afstuderen. Ja toch?!

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:18

Inderdaad Winnie_Smit!

Dat ga ik zeker doen.. Ik ga een paar zinnetjes echt letterlijk gebruiken heb ik me nu al bedacht.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:19

ik had een heel stuk voor je getikt maar toen was het weg omdat het topic weg was -O-

het komt er op neer; ik ben van een pabo gestuurd om een zelfde soort flauwigheidje.

Dit soort docenten moet je gewoon eindeloos naar de mond praten. Ja en amen knikken en vooral vragen of hij nog tips heeft over hoe hij denkt dat het nog beter kan. ;-)

Als je er tegenin gaat word je straks net als ik van school gestuurd omdat je 'attitude' niet goed is.

Haal wel voortaan even de spellingcontrole over je mail:

Citaat:
Beste *****,

we hebben ook een docent voor het katholieke gedeelte benadert en dit is goedgekeurd. Wanneer wij de presentatie geven, is alles inhoudelijk goedgekeurd en hoeven we ons daarover geen zorgen te maken. Het gaat dan om de presentatie van de school.
Je aanname dat er door ons in het groepje niet overlegt wordt, is ook onjuist. De uitwerking van de verschillende hoofdstukken hebben we verdeeld, het overleg niet.

Ook wil ik graag iets zeggen over onderstaande opmerking:

"ik denk wanneer je een BER docent met een katholieke achtergrond had gevraagd voor feedback hij VERDRIETIG zou zijn geworden van jullie school. "

Eerlijk gezegd snap ik de toegevoegde waarde van deze opmerking (en al helemaal van het hoofdlettergebruik) niet. Het komt behoorlijk hard over, wanneer je ergens hard aan gewerkt hebt, opbouwende kritiek was fijner (en stukken vriendelijker) geweest.

Bedankt voor de beoordeling, we zijn blij dat we kunnen gaan presenteren.

Mvg, ******


stukken moet zijn 'stukke'

Maar je hebt wel gelijk, alleen kun je dat soms beter inslikken op dit soort opleidingen. Echt waar, zelfs Arabeskmetdrgrote bek kijkt tegenwoordig wel uit bij dit soort studies. :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-06-10 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:22

Nou dat hoop ik toch niet, ik ben bijna klaar haha!
Het is nog een maand of 2 bikkelen en dan hoop ik alles ingeleverd te hebben.

Wat ontzettend balen voor je trouwens! Ben je nu op een andere pabo verder gegaan?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:23

Ik ben HLO gaan doen ,daar waren ze niet zo moeilijk :D ben nu alsnog mijn docenten aantekening aan het halen en dit soort docenten praat ik helemaal naar de mond en lig uiteraard met een luisterend oor aan hun voeten :r. Oftewel ik doe net alsof en denk verder 'stort maar inelkaar' }:)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:24

nina88 schreef:
Spellen is inderdaad nog een zwak punt van me haha!
Maar het belemmert me niet in mijn werk voor de klas hoor, dat gaat prima.

Haar reactie terug was erg vervelend. Er stond in dat ze mijn mail absoluut niet vond kunnen en dat ze mijn opleider had geïnformeerd hier over. Ze wilde een gesprek aan gaan met mij en mijn opleider op zeer korte termijn, omdat het erg ongepast was wat ik mailde.


die zit tegen overspannenheid aan }:0

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:26

TS, ik sluit me aan bij Winnie_Smit. Blijf bij de inhoud! Maar om problemen te voorkomen, kun je idd ook je excuses aanbieden en zorgen dat je als de s*demieter afstudeert! :Y)

Je mail vind ik overigens niet ongepast, maar ik zou in de toekomst wel "u" gebruiken ipv "je".

StEpHaNiE66

Berichten: 625
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:33

hoi nina,

Ik vind jou mail niet onbeschoft of ongepast! Ik denk eerlijk gezegd dat ze niet zo'n reactie terug verwacht had en daardoor zich aangevallen voelt. Daarnaast zou ik zelf ook behoorlijk pissig op het feit worden dat ze "jullie" werk zo even via de mail de grond in trapt! Dan denk ik wees een echte docente en bespreek dit na een schooluur of bel de persoon even. Via de mail kunnen zulke vervelend reacties uitkomen die misschien helemaal niet zo bedoeld zijn!

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:37

Als ik jou was zou ik de mails uitprinten en meenemen naar het gesprek want volgens mij hoef jij je nergens zorgen over te maken.
De toon waarop jouw docent je benaderd is een ander verhaal. ;)

Succes!

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Gaat mijn reactie te ver en getuigt het van weinig respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:44

Ik vind deze mail zeker niet netjes, onbeschoft zal ik het nog niet direct noemen. Ik had deze brief verwacht van een 15 jarige die het niet eens is met de docent op de middelbare school, maar zeker niet bij een 21 jarige studente.

Zeggen dat je docent het onjuist heeft, is wel het stomste wat je kunt doen. Had er dan van gemaakt: wij kunnen ons er niet in vinden dat u dit en dit en dit over ons vindt.

Verder vind ik de brief niet erg vriendelijk geschreven en de spelfouten zijn erg storend, had de mail dan even na laten kijken in plaats van op deze manier een onprofessionele indruk achter te laten.