Ik heb namelijk begrepen dat je op verschillende artikelen een wettelijke garantie hebt. Nu is mijn droger na iets langer dan twee jaar kapot gegaan. Ik kreeg gelijk te horen, dat valt onder de wettelijke garantie, aangezien je mag verwachten dat een droger minimaal 5 jaar mee moet kunnen gaan. Zeker als het een droger is van een goed merk. Waar je een normale prijs voor hebt betaald. We hebben daarom direct de verkopende winkel gebeld en er kwam een reparateur van bosch. Hij keek de droger na en de droger is niet kapot gegaan door onze schuld.
Volgens de reparateur valt de droger niet onder de wettelijke garantie omdat de reparatie onder de € 200 blijft. Is dit waar?
Daar staat in wat ik al weet en daarom lijkt het me dat hij in de wettelijke garantie valt. Aangezien het onderdeel wat vervangen is niet de levensduur verlengt. Dus mijn vraag blijft staan. Mocht je dit keer wel een goede link hebben die wel antwoord op mijn vraag geeft, dan graag.
VillaNeusjes
Geplaatst: 20-05-10 10:49
als de reparatie ontstaan is buiten jouw schuld om dan hoef jij daar niet voor te betalen , daar heeft 200 euro niets mee te maken
het enige addertje onder het gras is het volgende: als je machine binnen 6 maanden na aankoop kapot gaat is het aan de verkoper om te bewijzen dat het jouw schuld is dat de machine stuk is ( wat hel moeilijk is.)
maar na die 6 maanden word dat omgedraaid en moet jij kunnen bewijzen dat de machine kapot is buiten jouw schuld om en dat het een fout is die er al zat bij fabricage af.
ik begrijp dat je monteur aangegeven heeft dat dit niet jouw schuld is, zie of je dat ook zwart op wit kan krijgen. En vervolgens ze achter de broek aanzitten dat die kosten door hun vergoed worden.
( ik heb zelf een kapotte wasmachine gehad en het allemaal uit geplozen een tijdje terug)
bedankt jilleroo, dat is een reactie waar ik wat aan heb.
DesireeK
Geplaatst: 20-05-10 10:54
Kim ik zal het vanavond even aan mijn man vragen hoe dat precies zit... hij werkt voor de fabriekssevice van bosch/siemens Weet je toevallig nog hoe de monteur heet?
Kimbaie
Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-10 10:55
Dat zou super zijn, thx.
Ik heb nog wel een bon waar het op moet staan.
DesireeK
Geplaatst: 20-05-10 10:56
Kimbaie schreef:
Dat zou super zijn, thx.
Ik heb nog wel een bon waar het op moet staan.
Als je die naam dan zou willen pb'en
DesireeK
Geplaatst: 20-05-10 13:41
Ik heb mijn man even gesproken...
De fabrieksgarantie is 1 jaar... in totaal heb je 2 jaar garantie dit is die wettelijke garantie.. Is je apparaat binnen de 25 maanden kapot gegaan dan valt dit onder die garantie. Daarbuiten niet meer... Sommige monteurs zijn wel eens coulant en knijpen een oogje dicht als het vlak na die 25 maanden gebeurd Maar dit heeft dus helemaal niets met geld te maken. Dat de kosten onder de 200 euro vallen is helemaal niet van toepassing...
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb..
Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken. Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
@ jilleroo: ik ga met je mee. Het verhaal wat je hebt verteld heb ik ook begrepen, alleen ik kan het nergens echt terug vinden. Helaas verschuilen veel electronica zaken zich nog steeds achter de twee jaar.
Ik heb al met mijn vriend afgesproken het bedrijf nog een keer te contacten en als er geen snelle opvolging op komt dan schakelen we de rechtsbijstand in. Hopelijk hoeft het niet zo ver te komen.
DesireeK
Geplaatst: 20-05-10 14:02
jilleroo schreef:
dat is dikke onzin , sorry dat ik het zeg
Wat nou dikke onzin??? Zo werkt het nu eenmaal.. En wat een winkel doet heeft niets met de fabriek te maken of met een importeur... Zelf op een goudvis heb je garantie.. maar wie zegt hoe lang?? Bij de meeste dingen heb je gewoon standaard tot 2 jaar garantie... Of een artikel nu wel of niet langer mee zou moeten gaan...
Vroeger ging bv een wasmaschine meer dan 10 jaar mee... tegenwoordig moet alles goedkoper dus red zo'n apparaat het echt niet meer om 10 jaar te draaien... En toen kreeg je toch echt niet meer dan 1 jaar garantie...
Het heeft te maken met de verwachting die je van het ding mag hebben. Een duurder apparaat mag je meer van verwachten. Maar bij een niet-mishandelde droger mag je vast wel van een jaar of vijf uitgaan.
De vraag is alleen hoe je dat recht geldend gaat maken.
DesireeK
Geplaatst: 20-05-10 14:10
Een reparatie binnen een garantie heeft niets met geld te maken.. tenzij het natuurlijk een te duren reparatie wordt dan is omruilen en betere optie
Kimbaie
Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-10 14:10
Bedankt Prrrr heel verhelderend! Heel veel bedrijven handelen vaak toch nog uit de europese wetgeving maar vergeten dat nederland andere regels heeft.
VillaNeusjes
Geplaatst: 20-05-10 14:15
ik zeg dat het dikke onzin is dat ze op een droger maar 2 jaar garantie zou hebben , dat is nl wettelijk veel langer.
Overiges heeft zij niets met fabrieksgarantie te maken , de verkoper is verantwoordelijk voor de garantie, niet de fabriek , dat moeten de verkoper en fabriek maar tussen elkaar oplossen , de koper heeft een wettelijke garantie via de verkoper te verhalen ( officieel mag een verkoper je dus ook niet naar de fabriek sturen om het zelf op te lossen)
Nog even een update. We hebben gewoon onze rechtsbijstand ingeschakelt en die heeft geregeld dat we slechts een ini mini deel van de rekening hoeven te betalen.