te snel beoordelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:38

Mijn vriend is dan via zijn moeder ook van buitenlandse komaf maar zijn moeder spreekt perfect nederlands. Ik ken zelfs een jongen (marokaans) die bij mij op school zat, vwo gedaan heeft, en hier geboren is... Laatst kwam ik hem tegen bij de Esso, super gebroken praten en onbeschoft dat kun je je niet voorstellen. Heb ik vaak ook de indruk dat dat stoer is ofzo om je voor te doen als een halve randdebiel in die kringen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:43

Ja maar daar ga je weer: mijn zwager is Turk en geen Marokaan. Dat is een verschil! En er zijn foute Turken, foute Marokanen, foute zwartekousen mensen, maar dit is ook fout. Wij zijn net zo fout als we zo generaliseren. Mijn zwager is geen uitzondering, sorry, ik ken er wel meer hoor! Helaas is het verschil dat ik die via via gezelig van bij de thee ken, en vervelende lui leer je kennen op straat omdat ze je lastig vallen. Ik vergelijk het maar met mijn moeder die bang wordt als ze een man met tatoeages en piervings tegenkomt, omdat ze dat associeert met drank en geweld. Maar ik ken zoveel van dat soort 'ruige' mannen en die zijn echt hardstikke zachtaardig! Kortom: er zijn foute en er zijn goeie, maar ze zijn niet allemaal fout! Net zomin als wij allemaal goed zijn!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:48

Ik ben het helemaal met Desiree eens. Er zijn vast ook wel uitzonderingen, maar over het algemeen vind ik het geen prettige mensen, ook door de nodige ervaringen. En misschien is het gemeen, maar ik vind dat juist die mensen zich moeten aanpassen omdat zij geen Nederlanders zijn. Ze denken gewoon dat ze het hier voor het zeggen hebben! En nu doel ik op bepaalde 'groepen', niet alle buitenlanders zijn zo. En ik vind ook dat ze het fatsoen moeten opbrengen om Nederlands te leren en niet zo asociaal Turks of wat ook tegen elkaar lopen schreeuwen. Wij moeten immers ook verplicht engels leren.

En weet je wat ik erg vind, dat ik in mijn 'eigen' land rondloop, bijv. in Utrecht, en dat ik me gewoon een buitenlander voel!! Ik moest het even kwijt, ik ben vandaag een beetje obstinaat geloof ik, maar af en toe BAAL ik er gewoon van!!

En dat zware geloof...hypocriet vind ik het.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:51

Ben benieuwd hoe jullie over Friezen denken...

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 16:01

Jeetje deze discussie kan echt nog heel lang doorgaan hoor, ik denk nooit dat je al de neuzen (wit, zwart, geel of wat voor kleur dan ook) een kant op krijgt! Ik denk dat voor de meeste die hier reageren toch hun eigen ervaringen meespelen. Dat is bij mij ook het geval, maar gelukkig heb ik niet de neiging gekregen om iedereen over een kam te scheren. Ik denk gewoon dat het grootste probleem is dat al die culturen te dicht bij elkaar gehuisvest worden waardoor het zeer makkelijk wordt gemaakt om hun eigen cultuur (en gewoontes) vast te blijven houden. Voorbeeld hiervan is de Bijlmer. Ben er zelf opgegroeid, heb het er reuze naar mijn zin gehad, tot het moment dat ze alle leegstaande huizen gingen vullen met "buitenlanders". De hele buurt ging toen zeeeeer snel achteruit. Ik heb zelf al heel wat plaatsen in de wereld gezien, en eigenlijk gaat het overal hetzelfde: mijn vader woonde in Bahrain (Saoedi Arabie) en heb hem daar twee keer bezocht. Hij had een flat gewoon tussen de inwoners in. Hij moest dus zich aanpassen! Aanplakbiljetten over mededelingen in de flat werden echt niet in het nederlands opgehangen! De meneer in het (o zo gezellige) supermarktje sprak ook geen nederlands, maar Pa kwam altijd met zijn boodschappen naar buiten hoor. Ietsje verder bij mijn vader vandaan zat een heel "westers dorp" daar zaten Nederlanders en Amerikanen (van onder andere Shell en Balast Nedam), daar vertikten de mensen het echt om zich aan te passen. Waarom, omdat daar alles geregeld werd voor ze! Nog een voorbeeld: er was daar een strand "sjeikbeach" dit was bij het buitenhuis van de sjeik en daar mocht je als westerling gewoon in bikini zonnen (is op andere stranden daar niet mogelijk), enige voorwaarde was dat je absoluut geen foto of filmtoestel mee naar binnen mocht nemen. Ja hoor, zo'n debiele nederlander die een foto staat te maken op de pier! Ja die werd dus opgepakt! Hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel; als iedereen zich een beetje aanpast aan het land waar hij is, en het betreffende land dan ook gewoon de regels van zijn eigen land volgt (wat in Nederland dus niet gebeurd) dan gaat alles veel soepeler!
Ps heb dus ook een buitenlands schoonzusje: (uit Brazilie) die heeft echt heel erg veel moeite moeten doen om hier te mogen blijven (samen met haar zoontje), maar krijgt nu wel een inburgeringscursus. Zelfs zij ergert zich aan veel buitenlanders die tijdens die cursus dus gewoon zitten te slapen!!! De meeste zijn dus echt heel erg ongeinteresseerd!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 17:01

Citaat:
Op 2001-07-24 15:48, schreef Jura:

En dat zware geloof...hypocriet vind ik het.



Ja, dat vind ik nou ook.
Ik ben gelovig opgevoed mijn ouders en mijn familie zijn gelovig maar ik WIL niet eens geloven zo schijnheilig en zo achterbaks vind ik het.
Ik erger me dood aan deze buurt hoe de mensen zijn. Als je er maar netjes uitziet. Naar de kerk gaat en op zaterdag avond op tijd thuiskomt en zondag nix gaat doen is het goed. Ik erger me hier dood aan.. Ik moet zo nu en dan nog wel naar de kerk maar ik erger me dood aan dat schijnheilige gedoe..
Als dat geloof van hun nou echt zo goed is laten ze dan eerst zichzelf maar eens heel drastishc gaan veranderen!!
Steef

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 17:35

ah ja dat heb ik ook malle babbe!
ik woon nu 3 jaartjes in noordlimburg en kom uit zuidholland dus praat heel anders eerst deed ik egt heel erg zuidhollands praten en iedereen lache en napraten, ik voel me dan niet prettig en nu praat ik door elkaar, beetje limburgs, beetje zuidhollands maar aan beide kante is het niet goed! in zuidholland zegt me familie je praat als een limburger en in limburg zeggen ze je bent een echt een hollandse en gaan me napraten, klinkt niet beetje offtopic maar het is toch ook discriminatie!!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 18:17

Ik ben het nog steeds met Dees eens, alleen die ellenlange verhalen lees ik niet hoor, dan pak ik wel de krant als ik heel veel wil lezen. Word al gek als ik al die regels voorbij zie komen.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 20:32

Beetje kort door de bocht deze reactie. Als je het toch niet leest waarom zet je dan een reactie neer?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 21:06

Ik vind die buitenlanders ook maar niks, heb ik een slechte buurt gewoond, en verder werkt mijn vriend in de gevangenis, maar als die buitenlanders echt zo lief en aardig zijn, hoe kan het dan dat ruim 80% van alle gevangenen BUITENLANDS is Verward }>

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:16

Wil iedereen die tegen buitenlanders is nooooit meer gaan eten bij de:
Chinees, Italiaan, shoarma zaak, Yougoslaaf, Griek, Tunees, Japanner enz enz. en gewoon volgens onze Nederlandse cultuur elke avond aardappels, groenten en een stukje vlees eten aub? Oja, vergeet de jus niet.

Mijn punt: We hebben wel onze mond vol dat DE buitenlanders zich aan ONZE cultuur moeten aanpassen, maar ze hebben toch ook heel wat goeds gebracht.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 09:30

Malle Babbe, als het over accenten gaat zijn 'jullie' net zo goed fout hoor, hihi. Ik kom vaak in de achterhoek en daar doen ze jou (mij) net zo hard na... Bekakt stemmetje in hun ogen omdat ik dan uit het 'westen' kom.. *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 09:40

Ha die Sylvia, die shoarma en die shaslicks zijn de goeie dingen die ze mee hebben gebracht, en daarmee prijs ik ze door lekker bij ze in de zaak te eten. want die restauranthouders zijn hardwerkende mensen en die hebben mijn respect, gekleurd of niet want....... om op het geloof terug te komen, hetgeen mij irriteert aan buitenlanders is niet hun ras (ik doe dus ook niet aan rassendiscriminatie) maar hun geloof!!!!! Het geloof dat zij zo fanatiek uitoefenen en wat naar mijn gevoel ten grondslag ligt aan hun gebrek aan aanpassingsvermogen aan onze beschaving. Kijk maar naar de hoofddoekjes, bloedwraak, de minachting voor de vrijheid van de vrouw etc. Daarom hou ik niet van hele strenge geloven, OOK niet bij nederlanders! Ik zelf ben niet gelovig, maar ik geloof wel in het respecteren van ieder levend wezen, en ook in wat jij niet wilt wat jou geschiedt doe dat ook een ander niet. Maar ik ben geen jezus die de andere wang toekeert, ik sla terug, en het liefst nog harder. Ik heb sterk het gevoel dat die buitenlanders ons niet respecteren, en dan zal ik dat ook zeer zeker niet voor hen opbrengen, ik zou ze het liefst terug zien gaan naar hun land van herkomst.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-01 09:45

discrimanatie dees!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:02

Ja da's lekker makkelijk. Eigenlijk denken we het allemaal maar jullie zijn tenminste eerlijk en zeggen het gewoon. Maar geloof asjeblieft dat wij ook heel eerlijk zijn en het absoluut niet met jullie eens zijn. Ik vind het zelfs redelijk shocking dat jullie kennelijk zonder blikken of blozen je - inderdaad discriminerende - uitlatingen plaatsen. En dat bedoel ik niet negatief naar jullie persoonlijk, jullie zullen je redenen hebben, maar ik schrik er wel van. En vind het wel erg ongenuanceerd!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:07

He, malle Babbel! Mijn vriend is ook een tukker, dus breek me de bek niet open over tukkers! grinnik. Maar weet je wat het verschil is tussen nu en vroeger? Vroeger dachten de mensen deze uitspraken, en tegenwoordig spreken ze het al hard op uit. Waar gaat dat heen?

sterretje
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:49

Ik ben heel erg bang voor marokkanen. Dat komt door de dingen die ik gezien heb. Ik weet niet of dat disciminatie is...

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 13:28

In Bovensmilde is 24 jaar geleden een school gekaapt door Molukkers. Mijn broer zat in die school en zij werden nou niet bepaald vriendelijk behandeld. De reden van deze kaping was dat de Molukkers naar hun mening te weinig vrijheid hadden in Nederland. Ik weet dat dit een hele tijd geleden is maar het heeft mijn broer en mijn ouders erg aangeslagen en nog steeds wil mijn broer er niet over praten.

Ik vind dat je het niet over "de marrokanen, de turken en de molukkers" en al vooral niet over de buitenlanders. Je kunt ze niet over één kam scheren, zoals ook al eerder gezegd is.

Het zijn juist de mensen die niet werken en het wel kunnen, de mensen die geen Nederlands (willen) spreken en de mensen die zich niet (willen) aanpassen waar ik een hekel aan heb. Er zijn genoeg mensen (zowel Turk als Marrokaan als weet ik veel wat) die echt hun best doen en Nederlands leren en een baan zoeken. Daar heb ik geen problemen mee. Maar als ze hierheen komen en op de centen van de staat gaan leven, dan kom ik toch wel in protest. Ik ben namelijk niet van plan om te gaan werken voor het goede leventje van iemand anders die ook best zelf kan werken.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de jongeren die op straat rondhangen en leven van overvallen, diefstallen en beroving. Ook dit kunnen zowel Nederlanders als migranten zijn en ook daar heb ik absoluut geen goed woord voor over.

En die "gewoonten" als bloedwraak en minderwaardigheid naar vrouwen toe moeten ze maar in hun eigen land uitvoeren, maar hier in Nederland moet iedereen naar de wet leven, dus ook zij!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 09:46

grinnik, gooi er nog maar een schepje bovenop malle babbel. ja, tukkers zijn wel leuk, je kunt er mee lachen en ze hebben een grappig accent (waarin ik zelf ook al aardig mee kan doen als ik er ben!). ja, discriminatie vindt vorm in allerlei manieren, ook in accenten bij nederlanders onderling, waarbij het me opvalt dat de mensen in het westen en de randstad alles daarbuiten afdoen als dom en boers. Maar daar zit ik niet mee, ik zou toch niet met ze willen ruilen! Maar onder de marokanen heerst meer een "messen mentaliteit" dan onder andere volkeren. DAarom zijn mensen ook bang. nou kun je dat disciminatie noemen, maar ze maken het er zelf naar. Moeten ze hun mesjes maar weg doen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 10:07

Citaat:
Op 2001-07-25 09:30, schreef Roos:
Malle Babbe, als het over accenten gaat zijn 'jullie' net zo goed fout hoor, hihi. Ik kom vaak in de achterhoek en daar doen ze jou (mij) net zo hard na... Bekakt stemmetje in hun ogen omdat ik dan uit het 'westen' kom.. *LOL*



Wheeeh, ik kom uit de randstad en 'in de provincie' *duikt weg onder bureau* praten ze mij net zo goed na hoor. Wat is accent/dialect.... wat voor deze regio accent is is voor een andere regio ook. Ik voel me helemaal gediscrimineerd hoor nu... met mijn a'veense accentje. Haha!