Had jij op zo'n moment 112 durven bellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

power1997

Had jij op zo'n moment 112 durven bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:17

Ik heb afgelopen kerstvakantie toch wel iets griezeligs meegemaakt.
Eerst ff over hoe en wat het begon:
Floor(xfreedomlove) ken ik via een internetspel.
We zijn in de zomervakantie al naar de zelfde camping geweest en ze wilde nog een keer bij mij komen met haar pony Jasper. Nou allemaal leuk dus, komen ze in de kerstvakantie(afgesproken) 's middags laat aan, dus ff paarden in een aparte wei zetten en voeren en dan hup richting leeuwarden (vanuit sint anna)

MAAR:
De volgende dag, gingen we lekker buitenrijden, dan moesten we eerst 10 meter over een stukje waar andere paarden stonden(er grensde een bak aan dat stukje) Kom in ene dat andere paard aan galopperen. Dat paard krijgt "ruzie" met floor haar paard en sjeezen de bak door. Floor wil haar pony wel vast houden en valt uiteindelijk achter in de bak. Jappie(andere paard) liep over haar een en ging verder ruziën verderop .Floor lag in de bak met een gebroken arm(lag in 90 graden hoek)

Wat ha djij dan gedaan?
een Floor die niet op kan staan want dat deed echt heel pijn en 2 ruziënde paarden en je eigen pony in je hand?

JorisDy

Re: Had jij op zo'n moment 112 durven bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:19

Eerst naar de persoon toe en hulp roepen/bellen.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:20

Oja: vertgeten te vermelden, mijn huis was een kwartier met de auto rijden
En mijn ouers waren niet thuis

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:23

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:25

pff dat is vervelend, ik denk toch eigen pony snel vast binden,
bellen of eerst paarden vangen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:25

112 bellen.
Gezondheid van een mens gaat boven die van mijn paard dus desnoods je eigen paard loslaten (is toch een afgesloten bak? Tenminste zo begrijp ik het uit je verhaal).
Stel je voor dat die paarden (nog een keer) over haar heen denderen, dat wil je niet op je geweten hebben...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:26

Pony ergens vastbinden of anders terug het land in gooien. Andere paarden maar even in hun sop gaar laten koken. Naar je vriendin toe en kijken hoe het er voor staat. Voor een gebroken arm zou ik geen 112 bellen, tenzij het een open breuk is. Ouders bellen, iemand van stal bellen, wie dan ook bellen, mittela om, rustig opstaan en naar het ziekenhuis.

Drie jaar terug ben ikzelf van het paard gevallen. Bovenarm helemaal raar, ik kon ook niet overeind komen. Telefoon gelukkig in mijn zak (rechterzak, terwijl rechterarm stuk was, ook zo'n succes), dus mensen geprobeert te bereiken (en uiteraard neemt net op dat moment niemand op :+ ). Uiteindelijk mijn ouders te pakken gekregen, die zijn gekomen. Ondertussen kwamen eigenaren paard thuis, die het paard afgezadeld hebben en voor mij een mitelle opgezocht hebben. Met behulop van de mitella, een tuinstoel naast me en wat steun ben ik toen overeind gekomen, waarna we in de auto naar het ziekenhuis gegaan zijn. Geen enkel probleem. En voor het geval mensen denken dat het allemaal wel meeviel: Mijn bovenarm was volledig door.
Geen haar op mijn hoofd die er ook maar 1 seconde aan gedacht heeft 112 te bellen, ook niet toen ik in eerste instantie niemand te pakken kreeg. 112 is voor spoed en levensbedreigende zaken, een gebroken arm valt daar dus niet onder.

Krijg je echt helemaal niemand te pakken, kan je écht helemaal geen vervoer regelen, dan had ik de huisarts gebeld. Maar 112 bellen? Nee.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:26

Polly schreef:
112 bellen.
Gezondheid van een mens gaat boven die van mijn paard dus desnoods je eigen paard loslaten (is toch een afgesloten bak? Tenminste zo begrijp ik het uit je verhaal).
Stel je voor dat die paarden (nog een keer) over haar heen denderen, dat wil je niet op je geweten hebben...

daarom zou ik denk ik eerst paard vast binden

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:27

Het geval van Romytjuh vind ik wel wat anders, jouw vriendin was bewusteloos. Die mag je niet zelf vervoeren.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:28

Had geen nummer van huisarts oid
En het was op een plek waar ik niet woon ofzo, in een eigen stukje met land en bak
Oja: de paard trapten elkaar echt helemaar vrot

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:29

indd ik had het wel gedaan
alleen wel eerste hulp verlenen ( bn zelf gediplomeerd EHBOér)
dus de vitalen functies veiligstellen beschutting geven en uit de buurt houden van gevaar waar door het kan verergeren.

en dan natuurlijk 112 bellen weet jij veel misschien had ze wel der rug kunnen breken.. dus goed gedaan :) gaat nu veder wel weer alles goed?

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:30

Lalidan schreef:
Het geval van Romytjuh vind ik wel wat anders, jouw vriendin was bewusteloos. Die mag je niet zelf vervoeren.

vooral bij bewusteloos heid moet je zeker 112 bellen!!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:31

paard los laten, die zoeken het maar uit. En naar je viendin toe. Daar desnoods als het nodig is met een zweep de paarden weg jagen, zodat ze haar niet meer om lopen. En uiteraard 112 bellen. En dan daarna meteen je ouders, kunnen die de paarden komen vangen.

Kimbaie

Eigen pony loslaten en je vriendin helpen. Door middel van het bellen van 112 en iemand in de buurt die je kan helpen. Die paarden redden zich wel.

Wat heb je uiteindelijk gedaan?

rakni

Ja ik had wel gebeld hoor!

wat heb jij gedaan?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:33

Lalidan schreef:
Pony ergens vastbinden of anders terug het land in gooien. Andere paarden maar even in hun sop gaar laten koken. Naar je vriendin toe en kijken hoe het er voor staat. Voor een gebroken arm zou ik geen 112 bellen, tenzij het een open breuk is. Ouders bellen, iemand van stal bellen, wie dan ook bellen, mittela om, rustig opstaan en naar het ziekenhuis.

Drie jaar terug ben ikzelf van het paard gevallen. Bovenarm helemaal raar, ik kon ook niet overeind komen. Telefoon gelukkig in mijn zak (rechterzak, terwijl rechterarm stuk was, ook zo'n succes), dus mensen geprobeert te bereiken (en uiteraard neemt net op dat moment niemand op :+ ). Uiteindelijk mijn ouders te pakken gekregen, die zijn gekomen. Ondertussen kwamen eigenaren paard thuis, die het paard afgezadeld hebben en voor mij een mitelle opgezocht hebben. Met behulop van de mitella, een tuinstoel naast me en wat steun ben ik toen overeind gekomen, waarna we in de auto naar het ziekenhuis gegaan zijn. Geen enkel probleem. En voor het geval mensen denken dat het allemaal wel meeviel: Mijn bovenarm was volledig door.
Geen haar op mijn hoofd die er ook maar 1 seconde aan gedacht heeft 112 te bellen, ook niet toen ik in eerste instantie niemand te pakken kreeg. 112 is voor spoed en levensbedreigende zaken, een gebroken arm valt daar dus niet onder.

Krijg je echt helemaal niemand te pakken, kan je écht helemaal geen vervoer regelen, dan had ik de huisarts gebeld. Maar 112 bellen? Nee.

Je weet ten eerste op dat moment niet zeker of een gebroken arm het enige is, daarnaast kan een botbreuk met gemak een slagader doorsnijden, dus jawel, zeker wel 112 bellen. Niet als er "misschien wat gebroken is", maar wel als de arm in een hoek van 90 graden ligt. Dat is wel degelijk spoed.

Edit: als je belt en uitlegt wat er is gebeurd, bepaald de telefoniste ook wel of daar een ambulance voor nodig is of dat je zelf naar ziekenhuis kunt gaan, dus het is ook niet zo dat je meteen onnodig een ambulance bezet houdt.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:34

Ligt eraan. Maar wat je wel moet doen als het gebroken is dr arm zo vast mogelijk leggen met doeken of jassen of wat dan ook zodat ie niet meer kan bewegen, daarna 1 van de ouders bellen of de eigenaar van stal. Nemen die niet op de dokter om advies vragen wat je dan beter kan doen? Maar als je dan weer trauma center NL kijkt zijn er ook vaak mensen met een gebroken arm of gebroken been daar wel 112 voor word gebeld. Dus dat is eigenlijk je eigen keus. 112 bellen zou ik altijd durven politie niet haha :P
En dan de 2 ruzieënde paarden. Ligt eraan hoe erg het is, als ze mekaar helemaal verot slaan en doen. Dan zou ik er toch voor kiezen om ze uit elkaar te jagen maar hoe? dat weet niemand. In elk geval zo dat je zeker weet dat ze uit elkaar gaan. En voor de rest rustig bij je vriendin blijven zelf rustig blijven en niet gaan lopen stressen, je vriendin gerust stellen. En wachten tot er hulp komt. Niet zelf ermee op je armen gaan lopen maar rustig laten liggen.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:35

Ik heb mijn zus gebeld die 2 dorpen verderop woone, ik ben ook nog maar 12
Mijn zus heeft haar schoonmoeder erbij gebeld en toen hebben zij samen Floor naar de auto gebracht(met heel veel moeite) Jasper en mijn pony in apart land gezet en jappie op zen donder gegevne en ook in een andere wei gezet

Er zaten 2 pinnen in en floor is er 2 keer aan geopereerd na 2 maanden gips is het gelukkig weer aardig goed hersteld

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:36

auw,,, gelukkig is het weer goed gekomen maar wat een schrik zeg.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:42

Gelukkig is het allemaal goedgekomen en vind dat je zeker voor je leeftijd heel erg verstandig en goed gehandeld hebt, weet niet wat ik had gedaan toen ik zo oud was.

2 jaar geleden is mijn verzorgster gevallen met mijn pony, heel even bewusteloos geweest maar we hebben wel 112 gebeld omdat we niet wisten of ze iets aan haar rug had.

Vorig jaar ben ik gevallen, ook even weggeweest, wel opgestaan en de volgende dag naar de huisarts maar die was woest, had nekklachten en hij zei dat ik 112 had moeten bellen ivm kans op rug/nekletsel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:42

Eerst altijd zorgen voor je eigen veiligheid en die voor het slachtoffer. Daarna hulp halen of 112 bellen en het advies daarvan opvolgen.

Je hebt in ieder geval goed gehandeld, want iemand alleen laten dat kun je eigenlijk ook niet maken.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:03

Helaas heeft dit wel onze leuke vakantie gekost |(

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:21

Toevallig hadden wij zo'n soort probleem afgelopen vrijdag. Ik was getrapt door een paard in m'n buik. Paard liep los en bleef rond mij lopen. Ik lag op de grond te schreeuwen. Ik had m'n telefoon ál vast om iemand te bellen. Maar toen kwam de eigenaresse van het paard. Die heeft eerst het paard binnen gezet, met zadel en hoofstel. Daarna de ambulance gebeld. Nu maandag lig ik nog in het ziekenhuis. Heb een aantal ingewanden beschadigd, maar voel me redelijk oke. Ik ben heel blij hoe de eigenaresse heeft gehandeld. Want ik vond een ambulance niet nodig. Ik was ook al opgestaan en gaan lopen. Het bleek toch goed geweest te zijn dat ik met de ambulance mee ben gegaan!

Maar voor een gebroken arm zou ik niet de ambulance bellen.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:25

Dat meisje lag daar op de grond juist heel hard te schreeuwen MONICAA BEL 112 !!!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:29

power1997 schreef:
Dat meisje lag daar op de grond juist heel hard te schreeuwen MONICAA BEL 112 !!!

Joh je kunt de tijd niet terug draaien. Het is goed dat je hulp hebt gehaald. Hoe dat is gegaan en welke manier dat is geweest maakt nu niets meer uit. Ze heeft hulp gehad en daar gaat het om. En dat heb je goed gedaan! Je had ook niets kunnen doen.