huis kopen met een uitkering

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

huis kopen met een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:43

ik heb een uitkering
nu hoorde ik dat je met een uitkering een huis kunt kopen
en dat je dan recht hebt op koopsubsidie
maar hoe zit het dan met een hypotheek ??
staat dat los van de koopsubsidie?
wie heeft op deze manier een huis gekocht ?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:37

Google :D

Koopsubsidie intypen en je krijgt precies alle informatie. Je moet immers aan een aantal voorwaarden voldoen, dus zoek eerst die eens op en kijk of je daar mogelijk aan voldoet (en of koopsubsidie nog beschikbaar is ;) )

En verder, een hypotheekadviseur o.i.d. om advies vragen ;) Die kan je antwoord geven op al je vragen met betrekking tot hypotheek ;)

Navraag naar ervaringen oké, maar advies inwinnen over hoe het precies zit is bokt echt niet de juiste plek hé ;)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:21

Bienotje schreef:
Google :D

Koopsubsidie intypen en je krijgt precies alle informatie. Je moet immers aan een aantal voorwaarden voldoen, dus zoek eerst die eens op en kijk of je daar mogelijk aan voldoet (en of koopsubsidie nog beschikbaar is ;) )

En verder, een hypotheekadviseur o.i.d. om advies vragen ;) Die kan je antwoord geven op al je vragen met betrekking tot hypotheek ;)

Navraag naar ervaringen oké, maar advies inwinnen over hoe het precies zit is bokt echt niet de juiste plek hé ;)

das waar ging me dan ook meer om de ervaringen

Anoniem

Re: huis kopen met een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:24

Volgens mij was er laatst op het nieuws dat je geen koopsubsidie meer krijgt omdat het potje daarvoor op is. Verder weet ik ook niet hoe verstandig het is om een huis te kopen als je een uitkering hebt. Het UWV is al niet zo betrouwbaar met geld storten en dan is het al moeilijk genoeg met een huurhuis

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:10

[MW] >> [LZP]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:15

Met een uitkering kun je per definitie toch geen huis kopen omdat een huis wordt gezien als vermogen en je dan dus geen uitkering krijgt? Tenminste, zo is het mij verteld.

Koopsubsidie staat los van een hypotheek. De subsidie (die inderdaad binnenkort ophoudt) ontvangen starters die een woning onder een bepaald bedrag hebben gekocht (ik dacht onder de 180.000 Euro? Kan ook 2 ton zijn).
De hypotheek is de lening die je bij de bank afsluit, dus het bedrag dat je afspreekt om maandelijks terug te betalen. Deze krijg je -volgens mij- niet als je een uitkering hebt omdat je dan niet kapitaalkrachtig bent.

Wat ervaringen betreft: ik ken wel mensen die de koopsubsidie krijgen. Die wonen dan ook in een deel van het land waar je voor een dergelijk lage prijs nog huizen kunt kopen (ik woon zelf in de buurt van Utrecht, en hier vind je niks voor zo'n lage prijs helaas). Ondanks de koopsubsidie moeten zij nog een flink bedrag hypotheek betalen.

En zoals jij het in je hoofd hebt volgens mij, is het sowieso te mooi om waar te zijn, want dan zou de staat jouw huis moeten betalen ;) dat gaat natuurlijk niet :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:18

wat voor uitkering heb je dan? ww, zw, wia, bijstand? ik denk dat dat wel verschil uitmaakt. verder heb ik er geen idee van, idd even googelen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:53

Ik meen gehoord te hebben dat je met een vaste uitkering (wia) wel een klein huisje kunt kopen. Hypotheekverstrekkers willen graag zekerheid.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:56

ik zou het eerlijk gezegd ook te zot vinden als dat kan....

ik heb een jaarcontract en verdien goed, maar omdat ik geen vast contract heb kan ik toch geen huis kopen. zou het zéér oneerlijk vinden als iemand met een uitkering dat dan wel zou kunnen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:00

Waarom zou je dat oneerlijk vinden LiSSy?
Waarom zou iemand die een uitkering krijgt om wat voor reden dan ook geen recht mogen hebben op het krijgen van een hypotheek? Omdat jij geen hypotheek krijgt met een goed salaris, jaar contract, maar geen vast contract?

Jammer dat je het zo bekijkt.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:02

Dat vind ik ook een raar antwoord idd.
Iemand met een uitkering zit niet voor niets thuis ( in de meeste, eerlijke gevallen dan), ze kunnen om een gezondheidsreden niet werken, dus ze krijgen een uitkering.
Maar dan vind jij het niet eerlijk, dat iemand met een uitkering bijv wel een koophuis kan krijgen en jij niet?
Beetje scheef gedacht..
Ik denk dat de mensen die met gezondheidsproblemen thuiszitten en niets meer kunnen, jaloers zijn op jouw baan en dat jij nog wel wat kan doen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:05

ik denk meer dat ze bedoelt:
Zij werkt hard voor haar geld en de de andere houden hun hand op. Misschien op die manier.
En daar kan ik ze toch wel een beetje gelijk geven.
MAAR het ligt er uiteraad wel aan wat voor uitkering iemand heeft. Krijg je een uitkering ivm gezondheidproblemen of ben je gewoon te bedonderd om te werken. En ja ik ben van mening wil je werken dan is er ook werk. Alleen misschien niet wat jij wilt.
Maar goed dat terzijde.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:06

ze vinden mij een te groot risico om een hypotheek te geven... omdat ik dus geen vast contract heb.
iemand met een uitkering zou dan geen groot risico zijn?

ik kom bijvoorbeeld ook niet in aanmerking voor koopsubsidie. zou ook prima een leuk koophuis kunnen betalen, maar toch krijg je het nergens voor elkaar.
ik vind gewoon dat ze starters ook meer opties moeten kunnen geven om zich op de huizenmarkt te kunnen begeven

esmerelda: ik bedoel absoluut niet dat anderen hun hand ophouden voor geld, maar een uitkering is aanzienlijk minder dan ik verdien en ik kom nergens voor in aanmerking

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:06

okey
dan zat ik ernaast :o
het had gekunt ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:07

@Lissy
Als je een intentieverklaring van je baas krijgt, kun je gewoon met een jaarcontract een hypotheek krijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:09

heb ik al naar geinformeerd en dat kan helaas ook niet meer

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:09

Wij hebben wel net een huis gekocht op basis van een jaarcontract.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:10

hmmm, heb meerdere gesprekken hier gehad met hypotheekverstrekkers. maar ze zeggen allemaal dat het niet meer kan met intentieverklaring :\

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:11

je kunt wel degelijk een huis kopen met een uitkering.
Voor koopsubsidie moet je voldoen aan de normen van NHG.
Uitkering mag van de NHG gewoon meegenomen worden als vast inkomen, maar dat is wel afhankelijk van je soort uitkering en sinds wanneer je het krijgt (dit ivm evt. herkeuring en dan evt stopzetting van je uitkering), volgens mij ligt de grens bij voor of na 2004 ivm veranderingen toen.
Mocht je in de lage prijsklasse een huis op het oog hebben kun je je ook beroepen op het sociaal minimum.

Denk alleen dat het nu te laat is ivm de stopzetting van de koopsubsidie...

Lissy, iemand met een uitkering hoeft geen risico te zijn, dat ligt eraan welk soort en met welke regels jij je uitkering krijgt.
Bovendien is in de lage prijsklasse veel mogelijk, omdat je sowieso minimaalhet sociaal minimum hoort te ontvangen samen.

Intentieverklaring is volgens mij inderdaad niet meer mogelijk. Bij de Rabo kunnen wel je ouders borg staan dmv een familiehypotheek, zou je ook nog naar kunnen informeren als je die mogelijkheid hebt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:12

Brainless schreef:

Wij klinkt als 2 en dat is dan geen probleem.
Als alleenstaande vrouw een huis kopen is nagenoeg uitgesloten heb ik ook mogen ervaren (max 70.000 euro). ALs man maakt nog net iets meer kans aangezien die niet zwanger kan worden (de woorden van een hypotheek verstrekker)

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:15

Soort uitkering zal veel verschil maken in wel of niet in aanmerking komen voor een hypotheek. Het verschil tussen bijstand en een WIA uit een arbeidsverleden met een jaarinkomen van 2 x modaal is natuurlijk aanzienlijk...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:15

Mijn vriendin (alleenstaand) heeft vorig jaar een huis gekocht met een halfjaar contract. (ook bij Obvion).

Raar dat, die van jouw, vrouwen daarbij discrimineren.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:18

Sizzle schreef:
Brainless schreef:

Wij klinkt als 2 en dat is dan geen probleem.
Als alleenstaande vrouw een huis kopen is nagenoeg uitgesloten heb ik ook mogen ervaren (max 70.000 euro). ALs man maakt nog net iets meer kans aangezien die niet zwanger kan worden (de woorden van een hypotheek verstrekker)

Is dat zo? Ik heb 3 jaar geleden, als 30-jarige zonder kids, gewoon helemaal alleen een huis gekocht hoor. Met meer dan het dubbele van 70.000 als maximale hypotheek.
En ik ken er zo nog drie bij wie dat prima mogelijk was.
Laatst bijgewerkt door Consort op 04-04-10 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:19

met wat voor inkomen; jaar/vast etc etc?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:20

opisop_shop schreef:
met wat voor inkomen; jaar/vast etc etc?

Vast uiteraard en inkomens rond modaal, maar dat staat toch los van alleenstaande vrouw zijn?