Geneeskunde studeren zonder dierproeven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:12

youngster schreef:
Ik denk trouwens dat ze jou niet geljk in mensen laten snijden, je zal toch eerst wat anders moeten doen..


Ik weet dat je hier in Diepenbeek bij de opleiding geneeskunde je eerste dag gewoon al die snijzaal in moet!
Zit een verhaaltje achter van: we laten dat dadelijk zien en dan schrikken ze er nooit meer van, zelf vind ik dat vrij radicale aanpak, maar er zit iets in Haha! .

Vindt de aanpak eerst in ratjes enz wel leuker klinken, maar ja ...

Ik hoop dan ook volgend schooljaar begin september, mijn persoonlijk lijkje in ontvangst te mogen nemen.


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:17

[edit:BartVB]Mega quote verwijderd[/edit]

Je zit dan ook in Belgie he... }> Daar is de aanpak zowiezo wel wat anders denk ik.. Tong uitsteken

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 18:00

Haha, ja, jullie hebben gelijk, ik ben oud en wijs genoeg omm die telefoon te pakken en gewoon eens wat rond te bellen om preciezere informatie te krijgen. Iig toch bedankt, ben blij dat jullie je mening hierover hebben gegeven, en hopelijk zal ik wat minder pricipieel ( of misschien naief) worden naarmate ik ouder wordt.

Groetjessss

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:12

Ben benieuwd wat je te weten komt!
En het zou toch jammer zijn als je principes je in de weg staan om het beroep uit te gaan oefenen wat je zo graag wil!
Het valt heus reuze mee hoor, je zult het waarschijnlijk zelfs heel interessant vinden om in het echt te zien hoe iets er uit ziet en werkt, daar kan geen modelsysteem tegenop hoor!

Mocht je informatie willen over een alternatief voor geneeskunde, namelijk biomedische wetenschappen (als je uitgeloot wordt bijvoorbeeld), dan ben ik je graag van dienst hoor!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 18:15

Studeer jij biomedische wetenschappen?
Wil je daar wat in het kort over vertellen, heb namelijk geen idee wat het inhoud en wat je er mee kan worden.
En ik moet inderdaad er rekening mee houden dat ik uitgeloot kan worden, zou natuurlijk voor de cum laude kunnen gaan, maar daar ben ik te lui voor, het wordt waaarschijnlijk een 7,5 ong op mijn eindlijst, kleine kans dat ik uitgeloot wordt dan, maar niet uit te sluiten.

Dus vertel op!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:07

Margreet schreef:
Kwestie van de universiteit opbellen, dan weet je het gelijk.
Hoe sta je trouwens tegenover een humaan snijpracticum? Of wil je dat ook niet doen? Ik vond een menselijk hoofd in plakjes (ook het gezicht!) echt een stuk vreselijker dan een dode vis!

BOEIEND! dat zou ik ook wel eens willen zien.

je kunt toch ook op lijken leren om te snijden?

Ik zelf ben overigens ook een fervent tegenstander van vivisectie en dat soort dingen. Degene die belangrijk vindt dat het gedaan moet worden, moet zichzelf maar opofferen, i.p.v. het afschuiven op een zwakkere.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:10

Tja, wat moet ik daar nou in het kort over vertellen...
Je zou om te beginnen eens kunnen kijken op de website
www.bio.vu.nl of op www.biomedischewetenschappen.vu (dat is waar ik studeer, voor andere uni's is er vast iets vergelijkbaars)
Je kunt een informatiefolder aanvragen en een open dag bezoeken, allemaal dingen die je zelf kunt doen. Heb je dan nog specifieke vragen, dan wil ik je zeker verder helpen!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 12:29

Ok, dank je wel. Ik ga volgend jaar denk ik naar verschillende universiteiten zodat ik me goed kan orienteren en dan ga ik ook wel bij andere studies kijken.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:42

Ja, je hebt zeker wel gelijk wanneer je stelt dat het gebruik van dierproeven tot een minimum gereduceerd moet worden.
Maar om je hele studie te willen doen zonder gebruik te maken van dierproeven, dat lijkt mij bijna niet haalbaar en ook een beetje naief.

Zoals eerder al gezegd (door verschillende personen), de ontwikkeling van allerlei medicijnen en behandelmethoden kan dankzij dierproeven. Een boel dingen kan je gewoon niet uit een boekje leren, en er is altijd nog de dierethische commissie die over het gebruik en welzijn van de proefdieren waakt.

Je kan het ook anders zien: dankzij dierproeven kan jij later (mocht je geneeskunde gaan doen) heel veel meer goeds doen, dan zonder die proeven.
Je zou zelfs zover kunnen gaan om methoden te ontwikkelen voor het verminderen van het aantal dierproeven (waar mijn huisgenoot zich mee bezig houdt, na een studie medische biologie).

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:02

Ik denk dat je niet overmatig dieren moet doden, voor onderzoeken die allang gedaan zijn. En echt veel proeven zijn overbodig, en dan kun je dat laten ene cht nog wel een prima arts worden.
Want ook al gebeurd het nog heel veel, dat wil niet zeggen dat je daar klakkeloos aan mee moet doen
Ik denk dat die kunstmodellen echt wel een goed alternatief zijn, en ik zou zelf liever snijden op een dood mens (sorry) dan een een rat doden daarvoor....als tie al dood is kan ik het weer wel, denk ik. Verward