hoe laat thuis komen na het stappen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

hoe laat thuis komen na het stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 00:00

Mijn jongste dochter is sinds kort 16 en nu wil ze graag uit gaan. Nu is het punt : wat is een redelijke tijd om thuis te komen? Tegenwoordig wordt het pas gezellig na 12 uur, maar om nou te zeggen; blijf maar hangen tot 3 uur vind ik ook weer zo wat. Afgelopen zaterdag mocht ze voor het eerst uit met grote zus van 19 . Grote zus maakt er dus nachtwerk van, maar dat wilde ik voor haar niet. Dus zij moest rond half 1 thuis zijn. Ze is thuis gebracht door zus, die daarna weer terug is gefietst naar de stad( is 5 min. fietsen). Wat is een normaal/redelijk tijdstip voor een 16 jarige? Hoe laat mogen jullie thuis komen? Mag je dat zelf beslissen?
ook met mijn 19jarige dochter hebben we regelmatig discussies over hoe laat thuis zijn. ben ik dan zo'n bezorgde moeder die graag wil dat iedereen op tijd in bed ligt? ik vind 2 uur/ half 3 een redelijke tijd, als je rekent dat er de volgende dag weer serieus moet worden paard gereden. Dan kan je niet met een duffe kop op paard zitten. Zelf vindt grote dochter dat dat wel kan. Zij vindt 3 uur /half 4 ook een leuke tijd om thuis te komen. En volgens eigen zegge de volgende dag om 10 uur weer wakker en fit genoeg om 2 uurtjes later op paard te gaan. Hoe doen jullie dat thuis? Is het bij jullie ook regelmatig een discussiepunt? ik vind het best moeilijk om hier mee om te gaan. Zelf hield ik niet van uitgaan vroeger, dus ik weet niet hoe het was en hoe ik het vroeger deed. Moet ik mijn dochters dan maar de vrijheid geven om zelf te beslissen hoe laat ze thuis komen? Laat eens horen hoe jullie hier over denken en hoe het bij jullie thuis geregeld is! Ik ben benieuwd.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:03

Toen ik 16 was, moest ik met de groep naar huis komen. De ene keer was dat 2 uur de andere keer 4 uur :Y) Mijn zus, die 4 jaar ouder is, ging altijd mee.

Heb het hier over 16 jaar geleden, denk dat de tijd toen wel iets anders was?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:03

Zelf heb ik nooit een tijd gehad van mijn ouders. Ik heb altijd zelf mogen bepalen wanneer ik thuis mocht komen.
Maar de meeste 16 jarige die ik ken moeten toch ook wel rond half 3 thuis zijn. Er zit wel een groot verschil tussen moet ik zeggen, sommige mogen alles en sommige mogen bijna niet eens uit.
De eerste keren is het te begrijpen dat ze wat eerder thuis moet zijn, misschien dat ze dan uiteindelijk steeds wat langer mag blijven?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 00:04

Uiteraard mag ze over een tijdje wel wat langer blijven, maar de eerste paar keren vind ik half 1/1 uur een nette tijd.
Laatst bijgewerkt door Misty12 op 23-03-10 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:04

Wauw, kan ik ook niet jouw dochter worden? Ik ben bijna 17 en moet om 11 uur binnen zijn!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:05

Ik vraag me eigenlijk af wat je verstaat onder serieus paard rijden, ik ben nieuwsgierig haha :P

Ik heb nooit een tijd meegekregen. De eis was dat ik niet alleen thuis mocht komen en ik dus altijd tegelijk met de rest naar huis ging. Ik ging pas later uit, misschien dat dat ook wel scheelt mbt het geen tijd meekrijgen. Alhoewel, naar de schoolfeesten gingen we wel altijd en dan bleven we gewoon tot 3 uur hoor (of als we geen zin meer hadden) en dan kwam paps ons ophalen :j.

Een mooie tijd voor een 16-jarige, rond een uur of 1 lijkt me inderdaad prima. Maar kijk ook even rond hoe laat haar vriendinnen naar huis gaan en laat haar daar mee meerijden ;).

Wat betreft je dochter van 19, lekker laten gaan. Die kan zelf prima bepalen hoe laat ze weg wilt blijven toch? Als zij denkt dat ze weer fris en fruitig op het paard kan zitten, laat haar dat dan maar doen en ervaren. Dat werkt veelal beter dan het waarschuwen van mams ;)

Dus nee, nooit een discussiepunt geweest :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:05

Ik ben zelf nu 21, als ik ga stappen mag ik dus zelf bepalen hoe laat ik thuis kom, als ik maar stil doe :)

Ook ik ga al vanaf mijn 16e stappen. Ik moet zeggen dat ik de jongste ben thuis dus mijn zussen hebben de weg al "vrij" gemaakt zeg maar maar toen ik 16 was mocht ik stappen tot een uurtje of 3. Maaaaaaaar.... als ik dan alleen naar huis moest had mijn moeder lieve dat ik wat langer bleef! Meestal was ik wel rond 3 uur thuis maar soms ook wel later... lag er maar net aan hoe laat de rest naar huis ging...

Ik sliep ook regelmatig bij een vriendin welke 2 jaar ouder was als ik. Dan mochten we samen uit tot zo laat als we wilde, ALS we maar SAMEN naar huis gingen!

En vanaf mijn 18e hebben mijn ouders zoiets van ach, je kan best zelf bepalen hoe laat je thuis komt na het stappen!
En tja, de volgende dag duf op je paard? Eigen schuld....Gelukkig heeft niemand daar last van behalve jijzelf...

De tijd is bij mij thuis dus nooit echt een discussie geweest, maar als mijn ouders me wel een tijd meegaven probeerde ik me hier wel aan te houden...

Moet trouwens wel zeggen dat ik niet elke week mocht! in het begin maar 1x per maand ofzo en later 2x per maand en vanaf mijn 18e ongeveer mocht ik het zelf bepalen
Laatst bijgewerkt door Crista op 23-03-10 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:06

Toen ik 15 was, mocht ik wel al uit in de vakantie naar 15+ dingen. Toen mocht ik tot 1/2 uur en haalde me vader me op. Toen ik 16 werd mocht ik tot 2 uur en met uitzonderingen 3 uur, en na een tijdje ook met de fiets en vrienden naar huis die me thuisbrachten.
Nu bijna 17 (17 april) heb ik eigenlijk geen tijd meer, als ik maar zorg dat een vriend me thuis brengt. Ben ook wel eens om 6/7 uur thuis gekomen, maar me ouders horen me ook nooit binnen komen, dus kunnen ze wel gewoon doorslapen, maar laat altijd de volgende ochtend weten hoelaat ik thuis ben en wie me thuisgebracht heeft.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:07

Voor mij is het 8jaar geleden en de gewone café's sloten om 2uur en het was een half uur fietsen naar huis dus moest ik rond half 3 thuis zijn.
Maar mijn ouders vonden het veel belangrijker dat ik naar huis gebracht werd (liefst door jongens) dus mocht ik al snel de tijd zelf beslissen zodat ik altijd met een groep naar huis kon. Een 16 jarige mag denk ik ook wel zelf de verantwoordelijkheid nemen voor haar nachtrust. Als ze dan de volgende dag gaar op haar paard zit is dat toch haar eigen schuld?

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:09

Ik ben zelf de oudste thuis (19) en mag zelf thuis komen warneer ik wil. (ga eens in de 2 maanden uit) Mijn suzje (16) moet rond 2 uur / half 3 thuis zijn. (sluitingstijd) Zij moet echter wel met vriendinnen mee rijden, alleen mag ze niet. Dus soms is ze al 1 uur thuis en soms 3 uur.

Ik zelf moest rond die leeftijd echt 1 uur / half 2 thuis zijn. Na een tijdje gaven mijn ouders dit op, rond mij 17e, aangezien ik anders alleen naar huis moest. De reden van optijd thuis zijn was inderdaad dat ik de volgende ochtend fris moest zijn. Vind dat je een goed argument hebt. Ik ben er zelf ook achter gekomen. Rond je 16e wil je liever niet achter blijven op je vrienden, dus denk je vaak niet aan de volgende ochtend wakker worden.

2 uur vind ik een normale tijd. Het is natuurlijk wel zo dat het inderdaad pas rond 12 uur leuk wordt. Maar voordat je dat slaapt is het nogals erg laat vindt ik.

Anieke89

Mijn ouders hebben vrijwel nooit een strikte tijd aangehouden dat ik thuis moet zijn, zolang we maar met zn allen terug fietsten. Als ik wil gaan stappen voor ik wedstrijd heb, helemaal prima, maar dan moet ik niet gaan zeuren of sjagerijnig worden als het niet wil gaan zoals ik dat wil, want dan gaan ze gewoon niet meer mee :)

Szan

Toen ik 16 was mocht ik tot een uur of 2, omdat dan toch precies de cafés dichtgingen en het dan niet superlaat werd. Toch maakte je dan nog de gezelligheid mee, omdat het inderdaad pas na een uur of 12 gezellig wordt...
Mocht niet alleen naar huis fietsen, dus moest wel altijd een 'fietsmaatje' regelen, of mijn vader kwam me ophalen ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:10

toen ik 16 was had ik geen tijd. kwam meestal rond een uur of half 4 thuis

maar half 1 :n . dan kan ze net zo goed thuis blijven.

en een kind van 19 vertellen dat ze 2 uur thuis moet komen omdat ze moet rijden? dat is toch haar eigen verantwoordelijkheid. je moet eens jong zijn en eens genieten. Hoe harder jij NEE zegt, hoe leuker zij het vindt om laat thuis te komen
Laatst bijgewerkt door Horsea_nl op 23-03-10 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 00:10

DinoBanani: jahoor kan best, kom er maar bij. Kom je lekker in de weekenden hier wonen. mag je lekker stappen. Hier gaan ze pas om 11 uur naar de stad.

Zap; ze is aan het trainen voor endurancewedstrijden, en zij rijdt voornamelijk in het weekend (ikke door de week) en op zondag is het wel de bedoeling dat ze een stevige buitenrit maakt van minimaal 2uur. Dus zo serieus.

Miesjex

ik ben zelf 16.
En meestel zijn mijn ouders redelijk streng.
Ik heb eigenlijk niet echt een tijd waarop ik thuis moet zijn.
Ene keer is het 4 uur andere keer 6 uur.

Maar, ik moet dan wel thuis gebracht worden, niet dat ik alleen door de stad loop.

blauw00gje

Toen ik 16 was moest ik thuis zijn hoe laat de rest ook thuis was. Ik had toen wel een vriend van 1,5 jaar ouder en onze vrienden waren ook wat ouder. De ene keer waren we om 3 uur thuis en de andere keer om half 6. Het maakte mijn moeder niet zo veel uit hoe laat ik thuis was, als ik maar met de rest mee naar huis kwam.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:11

Ik ben 21 en tot ongeveer een 1/4 jaar geleden kwam ik nooit na half 2 thuis. En dan wordt het weleens perongeluk 2 uur, maar dat was het dan ook helemaal.

Sinds december ongeveer krijg ik niet meer te horen hoelaat ik thuis moet zijn, maar later dan 3 uur wordt het nooit.

Als ze 17 is vind ik 12 uur een schitterende tijd.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:11

Ik had de bar tegenover mijn huis toen ik 16 was meestal moest ik rond 2u thuis zijn. In de loop der jaren later.
Toen ik 18 was moest ik het zelf weten, ging ook met de auto op stad. Meestal ben ik rond 5u 6u thuis (nu 23) Zou die van 19 laten gaan, en anders zeggen voor 5u of 6u thuis zodat het niet heel laat wordt.

Too

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:12

Toen ik 16 was, mocht ik uit tot 2 uur met de voorwaarde dat ik opgehaald en thuisgebracht werd. Ik denk dat dit een goede tijd is, dan is het nog gezellig en maak je het wel echt mee. Hier is het vaak zo dat het minder gezellig wordt als de kroegen sluiten.
Ik mocht het dus niet zelf beslissen en ik denk toch dat dit beter is. Als je duidelijke afspraken hebt hoelaat je thuis moet zijn en op thuis komt, krijg je ook vertrouwen.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:12

DinoBanani schreef:
Wauw, kan ik ook niet jouw dochter worden? Ik ben bijna 17 en moet om 11 uur binnen zijn!

Meen je niet!

Toen ik 14 (misschien net 15) was mocht ik tot 1 uur.
Op mijn 15e tot 2
Op mijn 17e tussen 3 en 4
En nu ben ik 17 (over 3 maanden 18) en mag zelf weten hoelaat ik thuis kom, zolang ik maar niet alleen naar huis kom.
En als ik laat weten dat ik later thuis kom omdat ik nog bij iemand ga zitten (moet ik ook even laten weten bij wie)

:)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:14

Tja, als ze echt serieus bezig is met endurance dan zal ze zelf wel de tijd in de gaten houden toch? Laat haar lekker een keer haar eigen gang gaan en eens kijken hoe ze daarop reageert de volgende ochtend. Ervaring leert :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:14

@ Vjestagirl
12 uur?? Nou dan hoef je hier niet eens te gaan hoor.....

Ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van de sluitingstijden van de kroegen/discotheek. Sluit deze al om 2 uur dan vind ik idd 12 uur een nette tijd maar hier gaat alles pas om 10 uur open, eer er wat mensen zijn ben je alweer anderhalf uur verder en dan zou je alweer naar huis moeten.....

Bij ons gaan de discotheken rond 5 uur dicht.... dan vind ik half 3 tot 3 uur een nettere tijd, dus ik denkd at dit erg afhankelijk is van de openings en sluitingstijden van een gebied....

ElzA_NT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:15

Ik ben 19 en word door mijn ouders helemaal vrij gelaten in wanneer ik thuis kom. Eigenlijk zijn ze hier nooit moeilijk mee geweest. Ik moet wel zeggen dat ik er toen ik jonger was ook nooit misbruik van heb gemaakt. En nu kom ik gewoon naar huis wanneer ik er geen zin meer in heb, of wanneer het niet meer gezellig is. En dat kan af en toe best wel vrij laat worden :D Daarbij klaag ik trouwens nooit dat ik eigenlijk altijd de volgende dag weer om half 9 op stal aan het werk moet. 'S avonds grote meid, dan 's ochtends ook.

Maar een vriendin van dezelfde leeftijd heeft weer hele andere regels, bij haar thuis zetten haar ouders een wekker in de keuken, zij moet deze uitzetten wanneer ze thuis komt, dus wanneer ze te laat thuis is, gaat die wekker af en worden haar ouders wakker. Dit lijkt mij persoonlijk echt verschrikkelijk.. Misschien goed voor iemand van 14-16 die zich niet verantwoordelijk gedraagt, maar niet voor een 19 jarige die zich altijd keurig aan de regels houdt..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:16

ElzA_NT schreef:
Maar een vriendin van dezelfde leeftijd heeft weer hele andere regels, bij haar thuis zetten haar ouders een wekker in de keuken, zij moet deze uitzetten wanneer ze thuis komt, dus wanneer ze te laat thuis is, gaat die wekker af en worden haar ouders wakker. Dit lijkt mij persoonlijk echt verschrikkelijk.. Misschien goed voor iemand van 14-16 die zich niet verantwoordelijk gedraagt, maar niet voor een 19 jarige die zich altijd keurig aan de regels houdt..

Wow, heftig.... Ik ben ook 19 en mijn ouders zeggen nog wel regelmatig hoe laat ik thuis moet zijn :) Eigenlijk is het onzin, want ik woon ook op kamers en daar kunnen ze niets controleren natuurlijk. Dat doen ze ook niet, en ze weten dat ik daar regelmatig pas om 5/6u het huis binnenstrompel. Maar als ik weer bij mijn ouders ben willen ze wel graag dat ik me aan hun regels aanpas, zoals om 4u (meestal) thuis zijn. Als ik echt te laat ben worden ze wel boos, maar zo ver met de wekker gaan ze niet...... Dat lijkt me afschuwelijk....:n

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:17

Ik ben 16 jaar en moet om half 3/ 3 uur thuis zijn.

Speciale gelegenheden ( verjaardag, oud op nieuw, speciala evenementen ) mag ik zolang blijven als ik wil.