retropatelaire chondropathie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:26

Jurenko schreef:

Verward Misschien een rare vraag maar.
Als het kraakbeen dat gekarteld is kan er dan met een kijkoperatie er geen verbetering in gebracht worden?
Ze kunnen vaak tijdens zo´n operatie oneffenheden weghalen.


kraakbeen is niet gekarteld, kraakbeen is zaht, dat kan niet gekarteld zijn, maar doordat de knieschijf verkeerd over het kraakbeen beweegt, wordt de onderkant(achterkant hoe je t ook wil noemen) gekarteld, en ze kunnen met een operatie je achterkant van je knieschijf weer glad maken(jaja ik sta op de wachtlijst, maar heb er slechte verhalen over gehoord en zie het absoluut niet zitten)

tapen is wel fijn! als je dat consequent doet, merk je dat de irritatie&gevoeligheid minder wordt, ik kan dan zelfs in een redelijk tempo de trap op lopen!!

zelfs een klein stukje fietsen(in de 1e versnelling zonder tegenwind) kan da ineens wel! zonder dat ik daarna weer dikke knieën heb vanwege irritatie!

en de mecijnen, Piroxicam(rode capsules) helpen wel, alleen kreeg ik daar een kapotte maagwand van(omdat ik ook naproxen/ibuprofen gebruikte) dus slik nu geen medicijnen meer.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:36

o ik ben weer de helft vergeten!

ik heb zo rond mn 10e last van mn knieën gekregen, ik zakte er spontaan doorheen tijdens het lopen, en viel dus heel vaak, had toen te lange&slappe kniebanden

heb toen veel bovenbeen spieroefeningen moeten doen, bovenbeenspieren zouden werk van mn kniebanden overnemen

maar mn knieschijven zaten dus vrij los&scheef, ik kan hem ook heel ver opzij duwen
(leuk testje bij de docter, je ligt/zit met je bene recht voor je uit op die bank, en hij duwt je knieschijf opzij "span nu je bovenbeenspieren eens aan" en dan hoor je het kraken en dat verga je bijna van de pijn....en ja dan heb je dus wrsch RPCP

toen heb ik eerst wat oefeningen voor mn spieren moeten doen, maar werd erger, toen zijn ze met tapen en radiogoolven therapie begonnen enzo, toen kreeg ik vlak voor mn 15e verjaardag mn eigen pony, maand later kreeg ik te horen dat ik nooit meer mocht paardrijden

ben gewoon doorgegaan, tot mn 18e had ik af e toe veel last, maar ook betere periodes

na mn 18e ging het heel hard bergafwaarts, tot mn 2, toen ging het weer oke, tot ik fulltime ging paardrijden als werk, en veel naar de weilanden lopen enzo, toen was het weer extreem, en nu ben ik 21, en ziet het er niet echt hoopvol meer uit.

Ik rij stug door, ondanks de pijn, maar de M2 oefeningen(waarbij ik mn been soms naar achter moeten houde en dan moet aanspannen) die gaan beslist niet pijnloos, soms gaat het helemaal niet!

maar ik rij veel vwnw, en werk veel aan de basis, echt die oefeningen doe ik 2x per week, dan maar ff pijnlijden hoor!

buitenritten maak ik met mn veelzijdigheids-zadel, maar dan heb ik dus iets kortere beugels als bij mn dressuurzadel, dan krijg ik er wel weer last van, maar ja gewoon intapen en rijden, en dan voor t slapen 1 of 2 Ibuprofens 600 Mg(jaja 1tje mag je maar per keer, maar ik neem er 2 anders slapa ik niet van de pijn) en dan de dag erna maar niet rijden, dus opzich kan ik er goed mee leven, maar veel uitgaan&dansen, betekend meer last van mn knieën, en veel paardrijden betekend ook meer pijn....

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 18:10

wat jij beschrijft renske20 dat is gewoon precies zoals ik het ook heb en ervaar,
ik wou het woord k*utknieen niet gebruiken. hahaah

soms kan ik er zo kwaad om worden he, ik zit dus op de middelbare school en ga altijd met de lift naar boven en naar beneden, en dan heb je nog van die kneusjes die zeggen, ahh zielepiet kan je weer niet normaal lopen. grrrrrrr. dan denk ik echt van, wil je ruilen ofzo,
zal je ze dan moeten horen.

oma's lopen inderdaad ook vaak beter als mij,
ik heb nu dus mc connel therapie, dat schijnt nieuw te zijn, hierbij doe je drie stukken tape over je knieschijf heen, en met de laatse druk je je knieschijf naar buiten,
hierdoor valt hij bij mij zeg maar in het gootje, dan moet ik allemaal oefeningen doen.
ik merk nu echt dat mijn bovenbeenspieren sterker worden, heb ook aanzienlijk minder pijn, en soms helemaal geen pijn op de momenten dat ik het juist verwacht.

ben blij te horen dat er toch hier ook mensen zijn die het hebben.
misschien een rpcp-praat, hihi

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:45

ja die manier van tapen gebruik ik ook, eerst mooi laagje ondertape(anders is je huid super geirriteerd!) en ik heb dan meestal 3, soms 4 stukjes gewone tape, helemaal van links naar rechts over mn knie heen, en op die manier wordt n knieschijf de goede kant op vastgezet, dat helpt echt wel!

ik mag alleen nog even geen oefeningen doen, omdat mn knieën het zo zwaar hebben gehad toen ik dus fulltime in de paarden werkte...dus nu is het 3x per week kniemassage, om mn knie&kraakbeen weer wat rustiger te laten worden, als de irritatie weg is, moet ik weer oefeningen gaan doen voor mn bovenbeenspieren, maar k moest dus ook bv op de rand van een tafel gaan zitten, en dan 1 been recht vooruit steken, en dara dan een gewicht aan mn enkel hangen, nou dan ga je gillen hoor!omdat je dan zo veel kracht moet zetten met je been/knie,echt dat deed pijn, niet normaal meer! maar met tape eromheen, hou ik die oefening wel vol!

en dat van de lift op school, hoe herkenbaar!!gewoon negeren die mensen!

bij ons was de lift vaak kapot, ik was dan kapot als ik 5 trappen had gehad, en omdat ik het aan 2 knieën heb, kon ik niet steeds zegmaar 1 been op de tree zetten, andere been er bij zetten, dus zodat ik 1 been ontlastte, want ja na 3 keer dat doen, ed mn andere been pijn, dus ik ging dan maar stug door, met na elke trap ff rustpauzetje, waardoor ik te laat in de les kwam, maar ja als ik pijnstillers op had(ik wilde gewoon meegymmen, dus dan maar pijnstillers) kon ik wel redelijk traplopen, en dan kreeg je te horen van o ja nu ineens wel!
dat ik dan thuis na school ongeveer metreen in een diepe slaap viel, vanwege die pijnstillers, ja dat zagen ze dan niet

na een tijdje gewoon alles te hebben gedaan, zonder tape ofzo, waren mn knieën zo dik, dat ze er bij de gymles van schrokken! en toen ik mn knieschijf opzij bewoog, en ze ook t hoorde kraken, waren ze ineens stil!
alsof ik voor mn lol in die lift ging, die lieft bleef ook weleens vastzitten, das al helemaal erg!

maar is idd fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit zo erg hebben!

heel veel meisjes/vrouwen tussen 15&25 hebben het in een lichte mate, waarbij het ook overgaat, of grotendeels weggaat, na wat fysiotherapie, maar ja bij mij is het vrij extreem, helaas!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 19:29

ja bij mij ook,
had eigenlijk niet gedacht dat het best wel fijn was dat er meer mensen zijn met ongeveer net zo'n erge pijn als mij,
dan kan je mooi ervaringen en tips uitwisselen.
maar had je liever niet gekend,
als je nu snapt wat ik bedoel dan, hihi

dan hadden we geen rpcp gehad.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 20:35

oliebol, ik heb mezelf toch een beetje vergistm, had gisteren geen tape om en ben toen iets te hard de trap opgelopen, auwwwww
had dus wel weer ff pijn,
ik moest vandaag ff kleren kopen en kreeg na een uurtje lopen al vette steken,

ik baal er zo van.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 14:20

ja ik ken het, dan met die tape erom gaat het super, en als het dan lekker weer is en ik een rokje of jurkje aan wil, dan wil ik dus geen tape om mn knie!mn knieën zijn al lelijk, en dan nog tape eromheen en ik sta echt voor l*l

en dan na een uurtje in de stad lopen, wil ik alleen nog maar zitten!

dus voortaan tch aar braaf tape eromheen!

ik ben vandaga op wedstrijd geweest(moet zo terug voor uitslag, maar Quentin liep al 2 maanden erg slecht en met hoofd in de lucht enzo, dat ik allang blij was dat ie mn proef redelijk nethes liep, en t viertal gin ook wel oke, dus de punten maken me niet zo veel uit!)
maar ik heb dus zonder tape gereden, ga dalijk ff douchen&omkleden, dan tape om mn knieën en terug voor de prijsuitreiking, want ik heb nu ook pijn Boos!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 15:27

ow, ik ken het helemaal,
ik loop nooit in rokjes ofzo, dat is mijn kledingstijl toch niet,
maar bij mn paar dvind ik het wel lekker om met korte broek te rijden,
dus dan doe ik toch maar tape erom, lange broek aan op de fiets en dan bij de paarden snel een korte broek aan,
als ik dan over de wei loop dan zie je mensen echt kijken, van wat heeft die nou weer. haha
maar dat boeit me nu gelukkig niet, ik heb er echt alles voor over om geen pijn te hebben.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:44

ik heb het ook, maar ik heb (witte) brace die mn knieschijf op zn plaats duwt
alleen heb ik er zo maar eentje, maar heb ik het aan beide knieën, dus elke keer een dilemma
Ik doe trouwens wel gewoon een korte broek aan ofzo (deed ik op school bij turnen zelfs expres zodat ze me zouden geloven), als ze het geen zicht vinden moeten ze maar de andere kant opkijken.
superdikke steunzolen heb ik ook, ze zijn een zegen, maar ook een vloek Je moet ze namelijk altijd dragen (anders doet het pijn enzo als je ze niet draagt, zoals met het tapen dus), maar ze passen in maar weinig schoenen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 13:07

ik krijg vanmiddag zolen.

hoelang heb jij het al leentje, en wat zijn jouw klachten?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 19:29

oh ohhh, ze gaan binnenkort kijken hoe ik het doe zonder tape,
helluppppppppp

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 09:19

Ik heb hier ook last van gehad, als ik teveel had gedaan verging ik van de pijn. Bij mij heeft het nooit een naam gekregen, moest me maar niet zo aanstellen van de huisarts.
Sinds ik met steunzolen loop gaat het al een stuk beter. En voor mij was de oplossing een waterbed. Doordat je dan niet 's nachts met overstrekte knieen ligt en het ook nog eens warm is helpt het mij enorm. Kan in de zomer bijna alles, gewoon fietsen en paardrijden, in winter fiets ik liever niet want dan verga ik weer van de pijn, en rijden gaat ook wat slechter dan.

Ik kon eerder ook niet teveel trappen lopen, nu werk ik in de emissiemeetdienst, we meten in schoorstenen zo'n 25-30 m van de grond vaak alleen met trap bereikbaar, en dat gaat, tot mijn verbazing, goed.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 15:58

fijn dat het met jou beter gaat, ik slaap niet op mijn rug, meestal op mijn zij of op mijn buik, op mijn rg kan ik namelijk niet echt liggen door mijn knieen,
op waterbedden heb ik het zowieso niet, omdat het als het ware stilstaand water is, en dat geeft enorme straling af, dit is heel erg ongezond, het is net zo'n straling als van mobiele telefoons, dit is ook slecht,
ik hoop dat het bij mij ook beter gaat met de steunzolen, want ik moets vandaag naar de dierentuin, en toen had ik tape om, maar na een uur of 2 lopen kreeg ik ook weer pijn, de tape zat echt wel goed,

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:16

Mijn klachten zijn begonnen toen ik een jaar of 13-14 was. Bij mij heeft het nooit een naam gekregen, maar ik herken gewoon letterlijk alles wat hier geplaatst is in dit topic, dus het zal dat wel zijn. Mijn zolen heb ik van enkele maanden na de eerste klachten.
Ik ben nu bijna twintig, dus loop er al best lang mee. En mij is gezegd dat het voor de rest van mijn leven zal zijn.
Ik slaap idd ook meestal op mijn zij (soms op mn buik, maar da's eigenlijk ook niet goed), als ik op mijn rug slaap heb ik echt kussens of iets dergelijks nodig om onder mijn knieën te leggen, zodat ze niet gestrekt zijn.

Kinglover, heb je je zolen nu al? Helpen ze? De eerste dagen ga je waarschijnlijk wel kramp in je voeten hebben trouwens, je bouwt het best langzaam op.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 00:31

Ik slaap ook niet op mijn rug, maar toch sinds wij het waterbed hebben gaat het stukken beter met mijn knieen.
Ik ben nog wel eens weg voor het werk waarbij ik ook redelijk vaak in hotels moet overblijven (met gewone bedden), nou na een paar dagen kun je mij weer afschrijven op m'n knieen. Dus straling of niet, daar heb ik geen last van, en het was ook maar een opmerking, je vroeg naar ervaringen.. Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 16:44

leentje: nee ik krijg mijn zolen als het goed is volgende week, ze moesten vorige week alleen een scan hebben van mijn voete,

esther: ja je hebt gelijk, bedankt voor je reactie, maar ik dacht ook, ik zeg het maar ff,

ik hoop echt dat het beter gaat als ik zolen heb, want ik heb echt weer dikke pijn gehad gisteren, ik word er echt niet goed van.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:29

verder (nog iets) niemand?????????

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:04

heeft een waterbed zoveel straling ja? lijkt mij toch opzich wel heel fijn liggen!
ik slaap nu altijd op mn zij, op mn rug ligt niet fijn, dan zijn mn benen helemaal gestrekt en das niet zo fijn!

bij mij is ook gezegd dat t chronisch is en dat t niet zal verbeteren maar eerder zal veslechteren.
zooltjes zou bij mij misschien ook helpen, sta vreemd op mn voeten(bijna zoals mensen met platvoeten) maar ja als je eenmaal zooltjes hebt kan je niet meer zonder, e ja dan loop je in de zomer op open slippers en daar kunnen geen zooltjes in en dan zouden mn knieën meteen weer pijn doen.

maar nu het zo lekker warm is heb ik er niet zo heel erg veel last van gelukkig! de winter, das pas erg!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 17:05

ja, ik heb in de winter ook zoveel pijn,
misschien wel omdat de vocht in je knie dan iets minder vloeibaar is, haha rare gedachten, ney bij oude mensen doen de gewrichten in de winter ook meer pijn,

ik neem wel zolen hoor, de kans is klein dat de stand van mn benen beter word, maar ja pech dan maar, dan maar pijn als ik op slippers loop, vinsd ik niet zo erg als altijd pijn, heb toch haast nooit slippers aan.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:28

Ik ben overgelukkig dat ik een paar slippers gevonden heb die bijna dezelfde vorm hebben als mijn zolen. Voor een normaal persoon zijn ze waarschijnlijk TE veel gevormd, maar voor mij zijn ze perfect. Op die slippers heb ik dan ook nooit last van mijn knieën (op andere wel hoor).
Het zijn er beige suede achtige van Oxbow, het soort dat zo tussen je tenen komt, maar met een heel breed ding "over je voet" (moeilijk uit te leggen)
Heb ze vorig jaar in een sportwinkel gevonden. (En ik hoop dat ze noooooooooit stuk gaan, want na een paar weken merkte ik hoe goed ze wel waren en toen wilde ik een extra paar gaan kopen, maar ze waren er niet meer Huilen )

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 13:45

ow, das niet zo leuk, ik loop zelf graag op blote voeten, dan kan ik ook gewoon rennen, heel raar is dat.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 22:27

ok, ben bang nu, want krijg morgen om half 3 mn zolen, en weet niet wat me te wachten staat,

heb afgelopen week heeeeeeeeeeeel erg veel pijn gehad, en weet niet waardoor, heb niks gedaan, alleen ff bij mn paardje geweest en een ebetje gefietst, wat eigenlijk niet mag, maar meestal lukt me dat wel alsi k tape om heb,
maar nu ga ik echt ff niks meer doen, die pijn was niet normaal meer, kon er niet van slapen,
de fysiotherapeut weet ook niet waardoor deze terugslag komt, damn ik wil deze pijn niet houden,

misschien toch maar die zware pijnstillers ophalen bij de apotheek??????????
en dat op je 16e???

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 16:47

ok, ik heb ze, en het voelt heeeeeeeeeeeeel raar,
echt niet lekker ofzo,

maar ja, als de pijn maar minder word