Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:37

Even naar aanleiding van een artikel in het blad KLASSE (België)
Er wordt een gesprek gevoerd met Sandra. Sandra leefde vanaf haar 12e in een instelling en speelde mama voor broer en zus. Ze heeft nu 3! kinderen met de man van haar leven (zo staat het er echt :P ) en ze heeft het moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Bij 2 staat de stelling (waarschijnlijk opmerkingen van andere ouders):
Ze eten ongezond, chips en cola als ontbijt of middagmaal.

Sandra antwoord:
weet je dat chips en cola vaak de goedkoopste manieren zijn om een hongergevoel weg te werken? Elk kind lust dat. Ik weet dat het niet deugt. :(

Bij 5 staat de stelling:
Ze hebben wel een tv en een gsm, maar hun rekening betalen kunnen ze niet.

Sandra antwoord:
Ik heb drie kinderen. Eentje in de kleuterklas, eentje in het vijfde leerjaar en de oudste (14) is een goede keeper. Hij wilde graag naar de topsportschool. Tot hij zag wat dat zou kosten. Hij wilde het niet. We hebben tieb gerekend en gezegd dat hij er maar voor moest gaan. Maar het is niet eenvoudig de eindjes aan elkaar te knopen. De hgui8shuur betaal ik klokvast. De meeste andere facturen pas als er genoeg geld is. ook de schoolfactuur. Naar school gaan is duur. De tv is de enige ontspanning die we hebben. Naar de film gaan we nooit. En over die gsm, ja, wij hebben een gsm. Maar vaak kunnen we enkel opgebeld worden. Zelf bellen we amper. Wij willen er graag ook bijhoren.

Bij 6:
Er is geen structuur in zo'n gezin.

Sandra antwoord:
Helpen bij huiswerk, je kind knuffelen, samen met hem spelen, overleggen met de leraar.........ik moet zaken kunnen die ik zelf nooit heb meegemaakt of geleerd. Dat is niet makkelijk. Hoe kan je huiswerk opvolgen structuur brengen als je voortdurend moet nadenken hoe je het einde van de maand zal halen?

Bij 8: Ze zoeken geen werk.

Sandra antwoord:
Om rond te komen moet je met zn 2-en gaan werken. Mijn man is na eenb rugletsel uit de bouw moeten vetrekken maar heeft nadien gelukkig een job gevonden als chauffeur. Ik werk voor een organisatie die kansarme mensen opleidt om gemeentebesturen, scholen en CLB's te vertellen wat kansarmoeder is. Maar om mijn kinderen te kunnen geven waar ze recht op hebben heb ik toch nog een bijjob moeten zoeken.

Daaronder staat nog:
Een op de vijf kinderen in België leeft in een gezin met een inkomen lager dan de armoederisicogrens. Dat betekend voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen een netto inkomen van minder dan 1844 euro per maand.

Nu mijn 1e reactie vanmorgen bij het ontbijt:
Waarom in godsnaam nemen mensen zonder geld kinderen?????????? :(
Moet ik nu medelijden hebben met mensen die niet nadenken en maar gewoon 'effe' 3 kinderen zonder toekomst op de wereld knallen??
Het is een bewezen feit dat armere mensen (dus even voor het gemak mensen die minder goed kunnen nadenken) meer kinderen op de wereld zetten dan mensen met een degelijke opleiding (even gebaseerd op Benelux resultaten).
Mist er iets aan voorlichting in de Benelux met betrekking tot kinderen?
In Afrika proberen we iedereen condooms te laten gebruiken en het aantal kinderen en dus de armoede terug te dringen, maar wat wordt er bij ons gedaan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:42

Ik heb ooit eens gehoord/gelezen (weet niet meer precies) dat kinderen soms alles zijn wat die mensen hebben.
Ze halen daar blijkbaar hun geluk uit, dus nemen ze er maar veel? En dan zit je weer zonder geld omdat je zoveel kinderen moet onderhouden.

Ik vind het ook vaak heel schrijnend zulke situaties. Voor de kinderen. Die krijgen niet de minimale 'luxe' die ze horen te krijgen. Zoals gezond en gevarieerd voedsel, of voldoende medische hulp.

Edit: Bovendien is niet iedereen er van overtuigd dat een kind (veel) geld kost hoor.
Hier op bokt bv word vaak heel luchtig over het (financiele) gedeelte van een kind vind ik.

Kinderen kosten helemaal geen geld, en anders zijn er nog genoeg instanties waar je op kan terugvallen mocht het nodig zijn. Dus waarom je nog laten tegenhouden ;) . Kinderkamer heb je voor een paar euri's bij elkaar en luiers in de aanbieding kosten amper iets...
Of uitspraken zoals: 'waar 1 kan eten kunnen 2 dat ook'. Net zoals een tweede (of 3de/4de) kind geen extra geld kost :+ .
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 16-03-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:45

1Boefje schreef:
Moet ik nu medelijden hebben met mensen die niet nadenken en maar gewoon 'effe' 3 kinderen zonder toekomst op de wereld knallen??

Ik geloof wel dat ik medelijden heb met iemand die vanaf haar 12e in een instelling moest wonen en moest zorgen voor haar broer en zus. Dat betekent niet dat ik het verstandig vind om kinderen met cola en chips en zonder geld op te voeden... Maar in het algemeen geloof ik dat ze het zelf ook niet echt getroffen heeft. Je kunt trouwens best medeleven hebben met iemand en toch vinden dat die persoon onverstandige keuzes maakt.

Citaat:
Het is een bewezen feit dat armere mensen (dus even voor het gemak mensen die minder goed kunnen nadenken)

Dat vind ik nogal een generalisatie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:46

Ik zie niet helemaal waarom minder inkomen ook inhoudt dat je je kind niet gezond te eten geeft, geen rekeningen betaalt, geen structuur geeft etcetera. Imo is die Sandra met name 'verpest' door haar eigen verleden en niet zo zeer door het gebrek aan geld.

Ik ben zelf de jongste dochter van een alleenstaande (gescheiden) moeder die universiteitsstudente was met drie kinderen dus ik vind zulke veronderstellingen behoorlijk kwetsend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:47

Ik begrijp heel goed dat wanneer mensen heel graag kinderen willen en de financiele situatie is er niet naar en wordt er niet naar ze het toch maar nemen. Ik vind ook dat ze daar recht op hebben, alleen zou ik het dan wel bij 1 laten en er niet 3 nemen. Het is wel erg triest, wat dat betreft is het in Nederland voor zover ik weet beter geregeld. Daar krijgen alle mensen een minimum inkomen en per kind kinderbijslag. Maar goed dan lopen de kosten natuurlijk ook hoog op en moeten indirect degene met wel een baan het betalen.

Lastige kwestie..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:48

Shadow0 schreef:
Citaat:
Het is een bewezen feit dat armere mensen (dus even voor het gemak mensen die minder goed kunnen nadenken)

Dat vind ik nogal een generalisatie.

:j

Even de zin lezen als: Het is bewezen dat mensen met een lager IQ, (opleiding) meer kinderen op de wereld zetten dan mensen met een HBO of hoger.

Klopt in mijn geval wel. Ik heb HBO en manlief TU/e ;)

1Boefje

Re: Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:49

Ik kan morgen op mijn werk het hele artikel wel inscannen. Ik kan het niet mooier maken als dat het er staat. Ik vind haar opmerkingen persoonlijk ook niet zo'n goed presenteerblaadje voor mensen met een laag inkomen.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:50

ze hebben een huis, eten(weliswaar chips) drinken, school.
dus ik nee ik heb er geen medelijden mee..
zij heeft er zelf voor gekozen.
ik heb medelijden met de kinderen niet met haar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:50

Klopt, een ouder kiest wel voor zn kind, een kind niet zijn ouders

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:51

ze waren arm en konden dus geen condooms veroorloven....

ok dat was niet serieus :+ ,maar het zou zomaar kunnen :j

ja het is in en in triest wat hierboven allemaal beschreven staat...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:54

1844 euro is veel geld,zou je een heel eind mee moeten kunnen komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:58

ikdoemaarwat schreef:

België is geen Afrika. Overal zijn gratis condooms te krijgen.
Maarja, het is (als het verhaal waarheid is) wel triest.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:01

Ik vind het een beetje vreemd dat TS er wel over valt dat dit gezin 3 kinderen heeft, maar niet over het feit dat ze terwijl ze allebei werken kennelijk toch amper rond kunnen komen. Dat vind ik eerder schandalig.

Wie zegt namelijk dat de financiele situatie al zo slecht was, toen ze kinderen kregen? Waarom toch zo graag oordelen als je van de hoed noch de rand weet?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:01

Asyaa schreef:
ikdoemaarwat schreef:

er staat toch ook: dat was niet serieus ;)

en wie weet wisten die mensen wel niet dat je het gratis kon krijgen,vandaar weer de zin: maar het zou zomaar kunnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:04

ikdoemaarwat schreef:
Asyaa schreef:

er staat toch ook: dat was niet serieus ;)

en wie weet wisten die mensen wel niet dat je het gratis kon krijgen,vandaar weer de zin: maar het zou zomaar kunnen ;)

Dan ben ik eerder voor de optie geen kinderen vanwege zwak begaafdheid dan vanwege armoede :)

@BBreedveld
Vaak zijn de uitgaven van dit soort 'arme' gezinnen ook niet evenredig met 'normale' gezinnen. Vaak gaat er veel geld uit naar compleet nutteloze dingen (voorbeeld: alleenstaande vrouw die ontzettend hard moest werken om rond te komen en om gebrek aan tijd thuis probeerde te compenseren met dure kadootjes voor kinderen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:05

1Boefje schreef:
Klopt in mijn geval wel. Ik heb HBO en manlief TU/e ;)

HBO zegt dus blijkbaar niet veel over de zorgvuldigheid van conclusies of verwoordingen :)

Citaat:
Even de zin lezen als: Het is bewezen dat mensen met een lager IQ, (opleiding) meer kinderen op de wereld zetten dan mensen met een HBO of hoger.

Als je wilt dat ik het zo lees, is het dan niet handiger om het ook zo te schrijven? Voorkomt misverstanden :j

(En dan zou ik nog steeds protesteren: IQ staat niet gelijk aan opleiding en het zijn juist mensen die in een zeer onvoordelige situatie opgroeien die best een hoog IQ kunnen hebben, maar gewoon nooit de kans hebben gehad om dat te ontwikkelen en dus geen hoge opleiding hebben gehad.)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:13

Shadow0 schreef:
Als je wilt dat ik het zo lees, is het dan niet handiger om het ook zo te schrijven? Voorkomt misverstanden :j

(En dan zou ik nog steeds protesteren: IQ staat niet gelijk aan opleiding en het zijn juist mensen die in een zeer onvoordelige situatie opgroeien die best een hoog IQ kunnen hebben, maar gewoon nooit de kans hebben gehad om dat te ontwikkelen en dus geen hoge opleiding hebben gehad.)

Je hebt gelijk, iedereen kan een redelijk papiertje halen. Het is vaak ook de stimulans vanuit thuis etc.
Ik heb ook in de kassen staan te werken met een minimum loontje :+ Door mn man heb ik nog een HBO gehaald. Maar hij was dan ook weer een stimulans doordat hij de TU heeft gedaan terwijl ik hoogzwanger was en daarna met klein babytje zat.

Ik heb overigens vrienden die in die armoede grens zitten hoor! En ook familie!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:44

Die armoedegrens klopt niet helemaal. Ligt in NL op iets van 1400 euro voor een gezin met twee kinderen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:07

Waarom zou je medelij hebben met arme mensen? Arme mensen kunnen heel gelukkig zijn. Ik denk dat je je eerder eens zou meten afvragen of je/we zelf niet wat te kort doen. Bv aan hulpvaardigheid of aan minder kortzichtigheid.

Ik kom uit een arm gezin. Mijn ouders waren jong getrouwd en hadden mij en m'n broer rond hun 18-20ste al. We hadden niet veel. Maar ik ben gelukkig en tevreden en gezond opgevoed. Me moeder heeft geen baan gehad. En ja dat lijkt vreselijk als je bedenkt dat er dagen waren dat er geen geld was voor niks eigenlijk.
Maar mijn moeder was er voor ons. Thee bij thuiskomt is onderschat voor een goede opvoeding. Een moeder zou geen 2 banen moeten draaien om haar kind te onderhouden. Het is maatschappelijk gezien nog steeds wenselijk dat er in elk gezin tenminste 1 ouder ergens in de week thuis is (mag papa ook zijn, kan ook om en om zijn bij parttimers, voor iemand stuift over emancipatie). Hoeveel ouders zijn er tegenwoordig niet te druk met hun eigen leven en laten hun kinderen daardoor verwilderen.
Ook iets wat veel bij arme gezinnen voorkomt. Iedereen werkt, niemand let op de kinderen en daardoor verwilderen ze. En het nare is, aan het einde van het liedje is er nog steeds geld te weinig.

Structuur hebben we van huis ook nooit mee gekregen. Dat klopt, me broer en ik wisten dat we moesten luisteren. Je kunt lastig structuur inbouwen als je geregeld gaat klaplopen bij mensen om 's avonds wat te eten te hebben. Eten en weggaan is onbeleefd, dan blijf je hangen. Niks is zo lastig is als met 2 kinderen door de stad denderen omdat je voor de koopjes soms wel 6 winkels af moet.

Wij hadden toen ik jonger was ook een tv. 1 van de must van me ouders, geen wasmachine... wel een Tv. Immers daar werd op school over gepraat en mijn ouders wilden kost wat kost niet dat ik zou afsteken bij andere kinderen. Respect als je daarvoor andere dingen laat.

Als laatste: Kinderen neem je niet, je krijgt ze. Ze zijn een recht voor iedereen. Je mag besluiten ze niet te krijgen, maar ook om ze wel te krijgen. Arme mensen krijgen meer kinderen omdat ze een grotere hechting hebben aan een gezinsleven en familie. Er is niks mis mee om daar van te genieten.

Nederland is een relatief rijk land. Belgie betaald hogere salarissen, maar producten zijn duurder. Denk dat de belgen naar verhouding iets minder overhouden per maand.
Dit veranderd er niets aan dat je als mensen eens wat socialer zou moeten zijn. De modalen en bovengemiddelde hier zijn niet zo erg bereid om gewoon te delen. Hoeveel van jullie gooien je oude spullen nog steeds weg in plaats van ze voor 2de hands aan te bieden voor iemand met minder?
Hoeveel daarvan bieden er ooit aan om die arme buurvrouw met 2 kinderen eens te helpen. Bv om een middagje op te passen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:36

Ja, kinderen krijgen is een recht. Maar je hoeft niet van ieder recht dat je hebt gebruik te maken. Het feit dat je kan besluiten kinderen wel of niet te hebben, geeft al aan dat je ze neemt. Maar als je kinderen niet kan onderhouden (zoals de moeder in het voorbeeld van de TS) dan zou je ervoor moeten kiezen om ze niet te nemen, OMDAT je zoveel van ze houdt. Je wilt je kinderen als je ze de wereld in helpt toch alles mee kunnen geven, iig alles wat ze nodig hebben? En ik denk dat gezonde gevariëerde voeding, een paar ouders wat als rolmodel kan fungeren en hulp met je huiswerk toch wel basisbehoeftes van een kind zijn. Er is idd niets mis met het genieten van je kinderen. Wel is er iets mis met je kinderen zodanig niet kunnen onderhouden dat het verwaarlozing van hun behoeftes is. Ik snap persoonlijk ook niet hoe je in zo'n situatie kunt genieten van je kinderen, laat staan hoe je jezelf in de ogen kunt kijken tijdens het tandenpoetsen.

Heel cru: ik denk dat kinderen van het soort ouders als in het voorbeeld van de TS beter af is als ze niet geboren waren.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:52

Nou ten eerste vind ik het al erg knap dat (als het echt waar is) dat iemand van 12 zijn broertje en zusje opvoed, dat moet littekens hebben achter gelaten.
Ik vind het jammer dat er daar (zo te lezen?) geen juiste psychische hulp bij geweest is. ('heropvoeding, tekorten inhalen')
Het is duidelijk dat ze een moeilijke jeugd heeft gehad, en dat ze tekorten heeft gehad in haar eigen jeugd.

Wat ik me dan afvraag is niet waarom mensen met weinig geld aan kinderen beginnen, maar waarom mensen die niet voor de kinderen willen/kunnen zorgen (geestelijk, niet financieel) aan kinderen beginnen.

Bovendien vind ik de titel een gevalletje van 'over 1 kam scheren'. Omdat 1 iemand rare ideeen er op na houdt, wilt niet zeggen dat alle arme mensen dat doen. Als je chips kunt betalen kun je ook een brood bij de aldi betalen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:57

Equidea. Daar ben ik het wel mee eens. Zeker met die psychische begeleiding.

Vjestagirl: die dingen die jij opnoemt hebben niks te maken met arm zijn. Wel met geestelijk arm zijn. Veel mensen maken niet het onderscheid tussen getekend zijn door een zwaar leven en daardoor niet opgewassen tegen bepaalde zaken (zoals kinderen opvoeden) en arm zijn. En toch zijn het heel verschillende zaken. Ik woon in 1 van de rijkste regio's van het land. Ik kom op me werk bijna alleen kinderen tegen uit boven modale gezinnen. Maar ook die krijgen vaak die dingen niet. Pa en Ma letten er niet op.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:02

1844 euro per maand in de armoedegrens? Naar mijn weten is dat ongeveer modaal :o

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:18

Er is niets mooiers in de wereld dan de liefde van je kind........
Je zegt het zelf......
En als je je hele leven liefde gemist hebt?

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:29

BBreedveld schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat TS er wel over valt dat dit gezin 3 kinderen heeft, maar niet over het feit dat ze terwijl ze allebei werken kennelijk toch amper rond kunnen komen. Dat vind ik eerder schandalig.

Wie zegt namelijk dat de financiele situatie al zo slecht was, toen ze kinderen kregen? Waarom toch zo graag oordelen als je van de hoed noch de rand weet?

Sluit ik me helemaal bij aan. De moeder heeft 2 banen de vader 1. Je kan niet zeggen dat ze niet hun best doen. Voor iemand met een HBO opleiding vind ik je oordeel, TS, niet erg genuanceerd.