Er wordt een gesprek gevoerd met Sandra. Sandra leefde vanaf haar 12e in een instelling en speelde mama voor broer en zus. Ze heeft nu 3! kinderen met de man van haar leven (zo staat het er echt

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:
Bij 2 staat de stelling (waarschijnlijk opmerkingen van andere ouders):
Ze eten ongezond, chips en cola als ontbijt of middagmaal.
Sandra antwoord:
weet je dat chips en cola vaak de goedkoopste manieren zijn om een hongergevoel weg te werken? Elk kind lust dat. Ik weet dat het niet deugt.

Bij 5 staat de stelling:
Ze hebben wel een tv en een gsm, maar hun rekening betalen kunnen ze niet.
Sandra antwoord:
Ik heb drie kinderen. Eentje in de kleuterklas, eentje in het vijfde leerjaar en de oudste (14) is een goede keeper. Hij wilde graag naar de topsportschool. Tot hij zag wat dat zou kosten. Hij wilde het niet. We hebben tieb gerekend en gezegd dat hij er maar voor moest gaan. Maar het is niet eenvoudig de eindjes aan elkaar te knopen. De hgui8shuur betaal ik klokvast. De meeste andere facturen pas als er genoeg geld is. ook de schoolfactuur. Naar school gaan is duur. De tv is de enige ontspanning die we hebben. Naar de film gaan we nooit. En over die gsm, ja, wij hebben een gsm. Maar vaak kunnen we enkel opgebeld worden. Zelf bellen we amper. Wij willen er graag ook bijhoren.
Bij 6:
Er is geen structuur in zo'n gezin.
Sandra antwoord:
Helpen bij huiswerk, je kind knuffelen, samen met hem spelen, overleggen met de leraar.........ik moet zaken kunnen die ik zelf nooit heb meegemaakt of geleerd. Dat is niet makkelijk. Hoe kan je huiswerk opvolgen structuur brengen als je voortdurend moet nadenken hoe je het einde van de maand zal halen?
Bij 8: Ze zoeken geen werk.
Sandra antwoord:
Om rond te komen moet je met zn 2-en gaan werken. Mijn man is na eenb rugletsel uit de bouw moeten vetrekken maar heeft nadien gelukkig een job gevonden als chauffeur. Ik werk voor een organisatie die kansarme mensen opleidt om gemeentebesturen, scholen en CLB's te vertellen wat kansarmoeder is. Maar om mijn kinderen te kunnen geven waar ze recht op hebben heb ik toch nog een bijjob moeten zoeken.
Daaronder staat nog:
Een op de vijf kinderen in België leeft in een gezin met een inkomen lager dan de armoederisicogrens. Dat betekend voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen een netto inkomen van minder dan 1844 euro per maand.
Nu mijn 1e reactie vanmorgen bij het ontbijt:
Waarom in godsnaam nemen mensen zonder geld kinderen??????????

Moet ik nu medelijden hebben met mensen die niet nadenken en maar gewoon 'effe' 3 kinderen zonder toekomst op de wereld knallen??
Het is een bewezen feit dat armere mensen (dus even voor het gemak mensen die minder goed kunnen nadenken) meer kinderen op de wereld zetten dan mensen met een degelijke opleiding (even gebaseerd op Benelux resultaten).
Mist er iets aan voorlichting in de Benelux met betrekking tot kinderen?
In Afrika proberen we iedereen condooms te laten gebruiken en het aantal kinderen en dus de armoede terug te dringen, maar wat wordt er bij ons gedaan?