Redenen om een kind te nemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Redenen om een kind te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:33

Ik zat zo te denken wat de redenen zijn van mensen om kinderen te nemen. De volgende opties leken me mogelijk:
- Ze willen iets wat alleen van hun en hun partner is;
- ze willen iemand die altijd van ze zou houden;
- ze willen niet alleen/ eenzaam zijn;
- ze willen aandacht hebben van hun kind;
- ze willen een levensdoel hebben;
- ze houden van kinderen en willen er zelf één;
- ze willen hun kind iets laten verwezenlijken wat ze zelf niet konden bereiken;
- ze denken er niet over na en nemen er één omdat het erbij hoort.

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen om wél een kind te nemen, maar wat is jouw reden?

Op school hadden we het er namelijk over dat alles wat je doet komt omdat je het zelf wil, uit egoisme. Toen moesten we nadenken waarom wij maatschappelijk werker wilden worden en waarom we ons werk doen. In eerste instantie zeiden de meesten; om anderen te helpen. Maar toen ik na ging denken hadden ze gelijk. Ik werk met volwassenen met een licht verstandelijke beperking en een psychiatrische stoornis omdat ik dat leuk vind. Ik vind hun eerlijkheid leuk, de oprechte waardering die ik van ze krijg, de dankbaarheid en vooral de onvoorwaardelijke liefde, aandacht en grappen. Dat doe ik omdat ik dat belangrijk vind in mijn werk en nodig heb en niet in eerste instantie om anderen te helpen.

Nu dacht ik; zou dat ook de reden zijn dat mensen kinderen nemen? Ik kan me heel goed voorstellen dat je iets van jezelf wil en dat onvoorwaardelijk van je houdt (als alles goed gaat tenminste).

Dus: Wat is jouw reden geweest om wel een kind te nemen en heb je daar echt bewust over nagedacht?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:38

Ze willen iets wat alleen van hun en hun partner is; Partner kan jouw ook verlaten...
- ze willen iemand die altijd van ze zou houden; Hoeveel kinderen kunnen niet met hun ouders door 1 deur?- ze willen niet alleen/ eenzaam zijn; Heb in een zorgcentrum gewerkt en veel ouderen zien hn kinderen niet.
- ze willen aandacht hebben van hun kind; mn tantes zoontje chilt heel de dag met zn vrienden is 8 jr :+ - ze willen een levensdoel hebben; Tja als je verder geen ambities heb kwa werk en veel riezen oke ...
- ze houden van kinderen en willen er zelf één; Maar jouw kind kan ook een draak worden integenstelling tot die van vriendin ;)- ze willen hun kind iets laten verwezenlijken wat ze zelf niet konden bereiken; Mijn vader hoopt nog steeds dat ik profvoetbalster word :+ - ze denken er niet over na en nemen er één omdat het erbij hoort. Idd niet de juiste reden

Mijn reden zou denk ik zijn omdat ik iets wil hebben om voor te zorgen :P

Marchador

Re: Redenen om een kind te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:43

Een kind komt imo voort uit liefde tussen twee mensen.
Ik vind het dan ook een geschenk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:44

Ik heb nog geen kinderen maar wil ze later wel.
Ik heb altijd al moeder willen worden al toen ik een klein meisje was.
Mijn vriend wil later ook graag kinderen en is ook heel erg leuk met kinderen.

Kinderen krijgen is niet geheel egoïstisch (dat heeft altijd een beetje een nare bijsmaak).
Je moet best veel opgeven als je kinderen krijgt, een deel van je vrijheid, je inkomen, je huis, je zal de rest van je leven voor iemand anders moeten zorgen.
Dat is eigenlijk verre van egoïstisch.

Kinderen moeten een aanvulling zijn op je leven, iets wat je leven in positieve zin veranderd.
Ik zou ze liever gisteren willen als vandaag maar daar is de situatie niet naar, maar zodra we een eigen huisje hebben zou ik wel willen gaan proberen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:45

Nou om je voort te planten, wij hadden niks gepland en waren dolblij met het geschenk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:48

Marchador schreef:

In principe komt het voort uit liefde inderdaad. Maar je denkt toch wel eerst na of je een kind wil? Wat jullie ervan verwachten? Het is toch niet alleen zo; we houden van elkaar dus laten we een kind proberen te krijgen.
Wat zijn de diepierliggende redenen dat je samen met je man een kind zou willen? Of denk je echt alleen maar; ik hou van mijn man dus laten we proberen een kind te maken..

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:49

Een kind 'neem' je niet maar krijg je..

Zo is het bij mij dus precies gegaan: totaal onverwacht en overal doorheen zwanger geworden op een zeer onhandig punt in mijn leven maar absoluut geen abortus kunnen doen.. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en ben ik nu erg trotse mama van een zoontje van 2 :o Maar een kind is iets heel moois, iets van jezelf en je geliefde en ontzettend dierbaar!
En ieder mens heeft toch de drang om zich voort te planten en een biologische klok die zegt dat het tijd is, dus denk dat het ook uit een soort gevoel kan komen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:51

Petite schreef:
Marchador schreef:

In principe komt het voort uit liefde inderdaad. Maar je denkt toch wel eerst na of je een kind wil? Wat jullie ervan verwachten? Het is toch niet alleen zo; we houden van elkaar dus laten we een kind proberen te krijgen.
Wat zijn de diepierliggende redenen dat je samen met je man een kind zou willen? Of denk je echt alleen maar; ik hou van mijn man dus laten we proberen een kind te maken..

Nee je begrijpt mijn reactie niet :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:52

Biologische klok...

dus indirect altijd om je voort te planten, je zou het zelfs instinkt kunnen noemen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:52

nouksjens schreef:
Een kind 'neem' je niet maar krijg je..

Inderdaad, helemaal mee eens.

Ik vind het een beetje een vreemd topic. Denk je dat mensen toe gaan geven dat ze zwanger zijn geraakt omdat ze bang zijn de man kwijt te raken? :D

Ik zie een kind dan ook als een geschenk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:01

Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag. Waarom wil(de) je een kind? (Neem is inderdaad niet zo'n goede aanduiding).

Je had daar toch wel redenen voor om dat te kiezen. Niet iedereen word per ongeluk zwanger of heeft een hard tikkende klok wanneer men besluit te proberen om zwanger te worden. Of is het meer een gevoel dat je niet kan uitleggen?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-03-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:03

Ik denk ook aan biologische klok.
Ik wil heel graag kinderen, nu zit ik te denken waarom dan? Ik kan hier geen antwoord opgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:10

wemkelover schreef:
Ik wil heel graag kinderen, nu zit ik te denken waarom dan? Ik kan hier geen antwoord opgeven.

Bedankt in ieder geval dat je erover nadenkt :)
Ik vraag dit omdat ik momenteel geen kinderen wil. Ik kijk alleen vanuit rationeel oogpunt naar kinderen en ze kosten tijd e.d. Ik denk alleen dat wanneer er gevoelens gaan meespelen je er anders tegenaan kunt/ gaat kijken.

Nemen is inderdaad niet het goede woord. Ik bedoel dat je tegenwoordig zelf je anticonceptie kunt regelen en het dus bewust weg kunt laten omdat je een kind wil. Of je het daadwerkelijk kan krijgen is een tweede natuurlijk.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:16

Ik wil later graag kinderen omdat het me heerlijk lijkt samen met mijn vriend zo'n kleintje te verzorgen en op te voeden. Jezelf en elkaar te herkennen in het kind, wat toch ook weer zijn/haar eigen persoontje is.
Ook lijkt het me gezellig, een groot gezin. Ik zie het een beetje als hoe meer (tot op zekere hoogte) zielen hoe meer vreugd. Samen op vakantie, aan tafel, spelletjes doen, kerst vieren, verjaardagen...
Minimaal 4 :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:19

Petite schreef:
wemkelover schreef:

Bedankt in ieder geval dat je erover nadenkt :)
Ik vraag dit omdat ik momenteel geen kinderen wil. Ik kijk alleen vanuit rationeel oogpunt naar kinderen en ze kosten tijd e.d. Ik denk alleen dat wanneer er gevoelens gaan meespelen je er anders tegenaan kunt/ gaat kijken.

Nemen is inderdaad niet het goede woord. Ik bedoel dat je tegenwoordig zelf je anticonceptie kunt regelen en het dus bewust weg kunt laten omdat je een kind wil. Of je het daadwerkelijk kan krijgen is een tweede natuurlijk.

Inderdaad :)
Lees nu mijn post nog eens en je snapt wat ik ermee bedoel.
En lees vooral het tweede zinnetje in die post.
Het is een geschenk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:22

Ik durf er wel voor uit te komen dat áls ik later kinderen wil, ik die wil omdat ik mezelf een leuk mens vind, als mijn kind op mij zou lijken zou dat geen slechte aanvulling op de maatschappij zijn.
Buiten dat is kinderen krijgen het meest egoïstische wat je kunt doen.
Niet erg, maar kom er ook eerlijk voor uit dan.
In Afrika en India bijvoorbeeld wil de moeder veel kinderen om verzekerd te zijn van een goede oude dag......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:24

_Ella_ schreef:
Ik wil later graag kinderen omdat het me heerlijk lijkt samen met mijn vriend zo'n kleintje te verzorgen en op te voeden. Jezelf en elkaar te herkennen in het kind, wat toch ook weer zijn/haar eigen persoontje is.
Ook lijkt het me gezellig, een groot gezin. Ik zie het een beetje als hoe meer (tot op zekere hoogte) zielen hoe meer vreugd. Samen op vakantie, aan tafel, spelletjes doen, kerst vieren, verjaardagen...

Bedankt voor je antwoord.
Het komt op me over dat je vooral naar de leuke kanten kijkt en het verromantiseert.
Hoe zou je dit alles doen met een kind dat een beperking heeft? Mijn zusje is verstandelijk beperkt en alles wat je nu opnoemt was niet normaal mogelijk bij ons thuis. Natuurlijk ga je er niet vanuit dat het kind ongezond geboren wordt, maar heb je wel eens nagedacht over dat heel je plaatje in kan storten doordat een kind ernstig ziek wordt of een psychische aandoening heeft?
Ik wil je niet aanvallen hoor, zelf kijk ik veel te negatief omdat ik veel dingen heb meegemaakt daaromtrent. Wat jij allemaal opnoemt lijkt me ook heerlijk, maar ik zou zo bang zijn dat het tegen zou vallen of dat het zo zou gaan zoals bij mij thuis vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:24

Wij wilden een kind, omdat we denken een kindje een leuk leven te kunnen bieden en verder puur uit egoisme.
Ik vind het wel een moeilijke vraag eigenlijk :D

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:25

Ik wil graag een kind omdat ik iets wil dat van uit de liefde van mij en mijn vriend is gegroeid en ik heb ook een sterk moeder instinct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:26

Wildgirl schreef:
Ik durf er wel voor uit te komen dat áls ik later kinderen wil, ik die wil omdat ik mezelf een leuk mens vind, als mijn kind op mij zou lijken zou dat geen slechte aanvulling op de maatschappij zijn.
Buiten dat is kinderen krijgen het meest egoïstische wat je kunt doen.
Niet erg, maar kom er ook eerlijk voor uit dan.
In Afrika en India bijvoorbeeld wil de moeder veel kinderen om verzekerd te zijn van een goede oude dag......

Dat vind ik een hele leuke reden :D
Nog niet op die manier erover nagedacht, bedankt voor de aanvulling. Lijkt mij ook heerlijk om een kind te hebben waar je goed mee overweg kunt, dezelfde humor hebt, etc. lekker gezellig kletsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:28

Mindim schreef:
Wij wilden een kind, omdat we denken een kindje een leuk leven te kunnen bieden en verder puur uit egoisme.
Ik vind het wel een moeilijke vraag eigenlijk :D

Ja, het is ook wel een moeilijke vraag. Zelf heb ik het idee dat mensen er vaak niet over nadenken en het maar gewoon proberen/ doen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:36

Een kind nemen? Was het maar voor iedereen zo makkelijk :Z Vind het niet echt correct geformuleerd als ik eerlijk ben. Een kind krijg je, een kind neem je niet

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:45

Petite schreef:
_Ella_ schreef:

Bedankt voor je antwoord.
Het komt op me over dat je vooral naar de leuke kanten kijkt en het verromantiseert.
Hoe zou je dit alles doen met een kind dat een beperking heeft? Mijn zusje is verstandelijk beperkt en alles wat je nu opnoemt was niet normaal mogelijk bij ons thuis. Natuurlijk ga je er niet vanuit dat het kind ongezond geboren wordt, maar heb je wel eens nagedacht over dat heel je plaatje in kan storten doordat een kind ernstig ziek wordt of een psychische aandoening heeft?
Ik wil je niet aanvallen hoor, zelf kijk ik veel te negatief omdat ik veel dingen heb meegemaakt daaromtrent. Wat jij allemaal opnoemt lijkt me ook heerlijk, maar ik zou zo bang zijn dat het tegen zou vallen of dat het zo zou gaan zoals bij mij thuis vroeger.

Ik heb er geen ervaring mee, dus weet niet precies wat dat in zou houden.
Alles in het leven kan anders lopen dan aanvankelijk gepland. Ik kan kiezen kinderloos te blijven omdat kinderen ziek kunnen worden, maar ik zelf of mijn vriend kan ook ziek worden. Er zijn zoveel dingen die het ideaalplaatje in de war kunnen schoppen... Als dat zou gebeuren zou ik er dan mee dealen en er het beste van maken. Ook kinderen met een beperking kunnen heerlijke, vrolijke kinderen zijn. Misschien zou het plaatje er hierdoor anders uitzien, maar het zou ons als gezin denk ik niet minder gelukkig maken.
Daarbij, vaak in moeilijke omstandigheden krijg je andere waardevolle dingen/momenten/lessen terug. Ik zou er dus zelf niet om vragen, maar als het me zou gebeuren zou ik er wel open in staan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:47

Ik vind niet dat je kinderen neemt := Deze krijg je!
Ik vind dit een mooi geschenk van 2 mensen die elkaar lief hebben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:48

_Ella_ schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, dus weet niet precies wat dat in zou houden.
Alles in het leven kan anders lopen dan aanvankelijk gepland. Ik kan kiezen kinderloos te blijven omdat kinderen ziek kunnen worden, maar ik zelf of mijn vriend kan ook ziek worden. Er zijn zoveel dingen die het ideaalplaatje in de war kunnen schoppen... Als dat zou gebeuren zou ik er dan mee dealen en er het beste van maken. Ook kinderen met een beperking kunnen heerlijke, vrolijke kinderen zijn. Misschien zou het plaatje er hierdoor anders uitzien, maar het zou ons als gezin denk ik niet minder gelukkig maken.
Daarbij, vaak in moeilijke omstandigheden krijg je andere waardevolle dingen/momenten/lessen terug. Ik zou er dus zelf niet om vragen, maar als het me zou gebeuren zou ik er wel open in staan.

Zo, volgens mij wordt jij een heel goede moeder!
Aan dit antwoord heb ik zeker wat, dank je wel. :)