Mijn hond kan weer niet meer staan...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Mijn hond kan weer niet meer staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 21:59

Mijn Golden-Retriever reu is nu 8 jaar oud, en ik merk echt ineens dat hij niet meer de hond is die hij altijd geweest is...
Hij is nog steeds heel vrolijk, en speelt nog volop.
Ik heb hem vandaag weer eens meegenomen naar het strand(je), waar hij zich helemaal uitgeleefd heeft, lekker gerend, met ander honden lopen ravotten, gezwommen. Hij is nog steeds heel enthousiast als hij mee mag met de auto, als we iets gaan doen. Op de heenweg springt hij zo met een grote aanloop achterin, maar op de terugweg moet ik hem nu echt de auto in tillen (valt niet echt mee met een hond van 45 kg...)
Nu kan hij amper meer staan Verdrietig Hij komt wel overeind, maar krijgt zijn achterkant bijna niet meer omhoog, en als hij eenmaal loopt heeft hij echt pijn. Hij strompelt door het huis heen, poot voor poot.
Dit is van de laatste tijd, ook als hij mee is geweest op jacht heeft hij er veel last van.
Ik ben echt bang dat het zijn heupen zijn, met de voorkant heeft hij niet zoveel moeite... Hij is helemaal gekeurd, ook röntgen, toen was hij 2 jaar oud. Daaruit kwam HD TC, wat goed was, ik vraag me nu echt af of een hond met HD TC ook ernstige HD kan ontwikkelen op latere leeftijd? Ik hoop echt van niet...

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:02

nouja vaag, ik wilde net in het andere topic reageren toen het ineens weg was en dit topic er stond... maargoed hierbij nogmaals mijn bericht...

Het is inderdaad erg vaak dat Golden's last hebben van de heupen, tenminste ik heb het ook al heel vaak gehoord. Ik heb er verder weinig verstand van dus ik kan je er helaas niet mee verder helpen, maar ik wens je heel veel sterkte toe en ik hoop dat alles nog goedkomt!

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:05

uhm onze golden retriever reu is ondertussen 9 en begint last te krijgen van artrose aan de voorkant ...
kan dus ook bij die van jou het geval zijn alleen dan in de achterkant ...
kan wel aanraden om hem zo min mogelijk te laten springen (in en uit de auto) maar til `m even tis voor jou wat zwaarder... mag die van ons ook zo min mogelijk nog doen maar wel beweging laten houden ... dat zijn de tips die wij van de dierenarts mee hebben gekregen...
en als de dierenarts nix weet kun je misschien eens beginnen met acupunctuur ... helpt bij de meeste honden wel ...
maar goed het is natuurlijk ook een beetje de leeftijd zou er in elk geval mee naar de dierenarts gaan !!!
succes en sterkte met het beestje !!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:06

Ja hoor, HD is slijtage, en kan dus altijd komen.

Mijn hond (17) heeft ook HD, sinds kort krijgt ze pijnstillers, en je merkt het verschil ontzettend. Het zijn homeopatische pillen omdat ik haar liever niet op zware pijnstillers heb. PB even als je de naam wil weten.

Sterkte met je hondje!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:08

Nou. dat is gewoon ouderdom. Er komt een dag in ieders leven dat het gewoon allemaal wat rustiger aan moet. Ook bij honden.
Jij moet je hond tegen deze lichamelijke uitputting gaan beschermen. Dus niet meer over zijn grens gaan. Die hond is zo lief dat hij al die tijd met je meedoet, maar achteraf meot hij een rekening voor het teveel aan inspanning betalen, en dat doet hem pijn. Accepteer dat hij gewoon niet meer jong genoeg is voor lange en uitputtende wandelingen.

Houdt rekening ermee dat dit het begin is van het einde. Je hond zal hoe langer hoe meer gebruik maken van steun bij het lopen. Kijk maar goed, als hij naast je gaat zitten zal hij vaker tegen je aan komen zitten, hij zal door het huis lopen vlak naast of tegen de muur...allemaal kleine dingetjes die verraden dat zijn lichaam op raakt. En 8 jaar is hoogbejaard voor een Golden Retriever. Je doet er goed aan hem niet meer zo vermoeid te laten raken, dan blijft hij langer beter. Zijn jeugd is nu eenmaal gewoon voorbij.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 22:20

Ik til hem ook al zo vaak mogelijk op nu als hij bijvoorbeeld in de auto moet. Dat rennen enzo kan ik vaak niet tegenhouden, hij loopt namelijk de hele dag buiten, en we hebben ook nog 2 andere honden waar hij mee speelt en mee door de tuin rent (tuin is 80 x 40 dus ze lopen een groot deel van de dag). Hij kan naar binnen en naar buiten wanneer hij wil, probleem is dat hij om in de tuin te komen een verdieping naar beneden moet, de trap op en af dus... We hebben al besloten een traphekje te plaatsen zodat hij dat niet meer kan doen, en hem dan maar dagelijks een keer of 10 op te tillen...
Het is trouwens ook niet zo dat ik hem de hele tijd achter een balletje aan laat rennen o.i.d., hij loopt zelf rond, gaat een stukje zwemmen en wat rondlopen/rennen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:12

Is het niet te opereren dan? HD is vaak nog wel een beetje te verhelpen. WAt zegt de dierenarts ervan?

De hond is de betere mens

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:21

ik denk dat het HD is.. mijn hond heeft het ook vanaf dat ze 8 was ofzozijn we erachter gekomen.. toen zijn we naar de DA geweest en die zei lichte HD in d'r heupen... we konden een nieuwe heup erin laten zetten.. maar omdat het lichte was hebben we het niet gedaan.. nu is ze elf en gaan we het toch goed merken hoor... we hadden vanalles geprobeerd. poedertjes pillentjes. overal ging ze aan de schijt van, dan helpt het ook niet meer. maar nu hebben we een homeopatisch *schrijf ik het goed* middeltje."beaphar HD tablets" en dat werkt super goed.. daarnaast hebben we ook pijnstillers voor als mevrouw eens te wild heeft gedaan. Rimadyl op DA recept.. ik hoop dat je snel weet wat het is!! ben ik ook wel benieuwd naar.. als ze/hij echt HD heeft kan ik echt die pillen aanraden

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:46

Huh? HD is volgens mij gewoon aangeboren toch?
Mijn herder is er 11 jaar mee geworden. Ze kreeg de laatste 2 jaar van haar leven pijnstillers om haar nog enigzins een normaal hondenleven te geven, tot vorig jaar augustus, toen was ze echt "op" en hebben we haar moeten laten inslapen. Huilen De dierenarts heeft mij altijd gezegd, dat ze best lange stukken mocht lopen, maar abrupte bewegingen zoal bijv. met apporteren is heel erg slecht. Hou dus gewoon rekening met de lichamelijke gesteldheid van je hond en pas zijn activiteiten daarop aan.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 11:21

Ik ga vanavond met hem naar de DA, kijken wat die er van zegt.
Hij loopt nu trouwens alweer vrolijk rond in de tuin en lijkt nergens meer last van te hebben... Ook sprong hij vanmorgen weer enthousiast en zonder moeite op, terwijl hij gisteren liever bleef liggen.
HD is inderdaad voor een groot deel angeboren voor zover ik begrepen heb, er zijn ook röntgenfoto's van zijn heupen gemaakt toen hij goedgekeurd moest worden als dekreu, en daarvan was de uitslag goed.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:26

De hond van mijn ouders begint ook echt oud te worden, hij is nu 12/13 jaar.
Hij heeft ook veel problemen met zijn heupen en krijgt daarvoor al een jaar of 2 pijnstillers, metacam, wat bij de DA verkrijgbaar is. Werkt erg goed, ook op lange termijn en bij lage dosering.
Over een week of 6 komt er een nieuw middel uit, wat tegen de effecten van atrose werkt.
Officieel duurt het nog langer voordat het als veterinair produkt op de markt komt. Voor meer info kan je me een PB sturen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:26

Het zou geen kwaad kunnen dunkt me, je hond eens te helpen met homeopatische middeltjes zoals primeval bijvoorbeeld. eerst eens kijken echter of de dierenarts kan helpen.

De hond is de betere mens

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:40

HD is dat de kop en de kom van het heup gewricht niet mooi aansluiten, en de mate waarop (dit wordt heel ingewikkeld gemeten vanuit een bepaald middelpunt) zegt of de hond HD - of HD TC of HD plus is.
HD tc, is een soort 'overgangs fase, waarbij een hond vaak tot op hoge leeftijd zonder last kan bewegen en werken. ( ik had twee labradors met HD tc, die er tot op het eind nooit last van hebben gekregen).
Wel is het zo, dat er rekening mee moet houden, dat je hond officeel nu een veteraan is (vanaf 8 jaar).
Houd er rekening mee met voer, en hij kan idd pijntjes en gebreken krijgen. (de een wat later dan de ander)
Het is zeker niet onverstandig om even langs de dierenarts te gaan, die zal dan zijn rug en achterpoten goed nakijken.

Succes!

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:15

Supertje schreef:
Ik ga vanavond met hem naar de DA, kijken wat die er van zegt.
Hij loopt nu trouwens alweer vrolijk rond in de tuin en lijkt nergens meer last van te hebben... Ook sprong hij vanmorgen weer enthousiast en zonder moeite op, terwijl hij gisteren liever bleef liggen.
HD is inderdaad voor een groot deel angeboren voor zover ik begrepen heb, er zijn ook röntgenfoto's van zijn heupen gemaakt toen hij goedgekeurd moest worden als dekreu, en daarvan was de uitslag goed.


Ja precies, dat deed mijn duitse herder ook altijd, gek doen en rennen op het strand, om vervolgens de volgende dag nauwelijks uit haar mand te kunnen komen. Het ging heel geleidelijk; maar op het laatst kon ze echt niet meer lopen en zwalkte het achterlijf achter d'r aan en kon ze bijna niet eens meer haar behoeftes doen op een normale manier. Toen hebben we in overleg met de DA besloten dat het echt genoeg was en hebben we d'r in laten slapen. De twee jaar dat we met pijnstillers aan het klooien zijn geweest, heeft ze nog een redelijk hondwaardig bestaan gehad. Overleg dus aub met je dierenarts, en vermijd zoveel mogelijk het overbelasten van de heupgewrichten.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 17:55

Onze buren hadden een labrador die dezelfde symptonen vertoonde. Hij was harstikke enthousiast als je met hem ging wandelen, en rende en speelde super enthousiast. Maar een uur later kon hij niet meer uit zijn mand komen van de pijn. Hij kreeg ook steeds meer moeite met zitten ed. Ik weet niet wat hij precies had, maar het was iets met zijn heupen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, anjali, Appieflap, Capriootje, Domi_94, irene_sarah, Jintexx, Kaus, Koekie_186, kwii, Laurora, linoleum, lletam, LWDaisy, MagicBullet, ManonGrr, maya12333, MelissaV, nathe, Suliko, Suusw, Ubermetrics, WendyShet, XxMariellexX, YandexBot en 80 bezoekers