Nieuwe kaarsen maken van oud kaarsvet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blackje

Nieuwe kaarsen maken van oud kaarsvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 15:04

Ik heb een boel waxinelichtjes van een mindere kwaliteit gekocht en ongeveer de helft brand niet op door verkeerde plaatsing van het lontje..
Ook heb ik kaarsvet van andere kaarsen over en graag zou ik hier nieuwe kaarsen van willen maken.
Ben op internet wat aan het zoeken naar sets waarmee je dit kan doen (pannetje, mallen, lontjes, ed) maar kan alleen maar hele dure sets vinden (400 euro :oo ) of kindersets..

Wie weet waar je dit kan kopen of andere tips voor het zelf maken van kaarsen? :)

Anoniem

Re: Nieuwe kaarsen maken van oud kaarsvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:07

je kan ook gewoon die plastic bekertjes gebruiken :)
en voor het smelten oude pannetjes :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:15

ik heb het vroeger eens gedaan.

ik gebruikte een oud pennetje (of eentje dat bijna nooit gebruikt werd) en als vormen glazen of stenen decoratiepotjes.
Als lont gebruikte ik garen om te driegen (het gebroken witte, dat je makkelijk kan breken en dat dan pluist), dit plooide ik dubbel en draaide het op zodat het over de lengte in elkaar draaide totdat ik de gewenste dikte had.

je kan ook druipkaarsen maken, maar dan moet je veel geduld hebben en je vuur goed kunnen regelen. Dan neem je gewoon een hele lange lont en dan doop je het telkens in het warme kaarsvet. dit mag wel niet te warm zijn, anders krijg je geen nieuw laagje op de vorige, maar smelt je alles weer weg.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:19

Zal mijn broer eens vragen als ik hem spreek. Hij werkt op een kaarsenmakerij. Waar ze de mooiste kaarsen die je je kan bedenken zelf maken! :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:06

oeh, heb ik vroeger ook veel gedaan! idd met oude pannen en zo. wel even aan denken dat je 2 pannen nodig hebt. au bain marie werkt t makkelijkst voor t smelten!
lonten kocht ik bij de reform winkel, daar kon je ook waxbladen kopen om kaarsen te rollen.
die kinder sets zijn ook leuk trouwens, leuke vormpjes enzo...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:09

Lijkt mij ook leuk om eens te doen, heb het als klein meisje ooit ergens gedaan, kan mij herinneren dat het toen met dopen ging, laagje voor laagje :D

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:31

Wil je een leuk cadeautje zelf maken of wil je een originele kaars in je kamer? Maak dan deze kaars in de vorm van een wijnfles.

Benodigdheden:
kaarsvet (je kunt er gewoon theelichtjes voor nemen)
lege wijnfles
twee pannetjes
lang stuk touw (liefst vrij dun)
gekleurde wascokrijt
hamer
papier
trechter

Hoe doe je het:

1.Vul een pannetje tot ongeveer de helft met water en zet er een ander pannetje in, zorg er voor dat het water een stuk onder de rand zit. Oftewel: au bain marie. Dit kan ook met een (vuurvaste) kom boven de pan.

2.Gooi nu wat kaarsvet in het lege pannetje en zet het vuur aan.

3.Als het kaarsvet is gesmolten gooi je een stukje gekleurde wascokrijt in het kaarsvet, dit zorgt ervoor dat de het kaarsvet een mooie kleur krijgt.

4.Dompel het stuk touw (lont), dat iets langer moet zijn dan de wijnfles, in het kaarsvet en laat het drogen.

5.Giet de rest van het kaarsvet in de fles en stop de lont erin. Zorg er wel voor dat de lont er recht in komt.

6.Laat de fles stollen (dit duurt erg lang) en sla de fles dan voorzichtig kapot met een hamer, zodat alleen de kaarsfles over is.

7.Maak er een passend wijnetiket op en klaar is je cadeau!

Afbeelding

Tips:

1 : Na het vullen van de fles, de fles rechtop in een emmer koud water plaatsen, daarna in de koelkast/vriezer , want dat zal het stolproces versnellen.

2: Je kunt dit natuurlijk ook met een ander glazen flesje doen, maar doe het nooit met een plastic fles!

Bron: Girlscene

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:42

Ohh dat met die fles vind ik een leuk idee! Dat eens gaan proberen. :D

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:27

Ik wil dat wel eens proberen, maar het zou wel iets voor mij zijn om dan heel die kaars kapot te meppen als ik probeer om het glas eraf te slaan.
Of dat een scherf draait zegmaar en in de kaars komt, dan krijg je er allemaal gleuven en deuken in... maarja ik ga het wel een keer proberen, lijkt me errug gaaf.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:00

Wat grappig die wijnfles :)

Bedankt voor de tips allemaal, mocht iemand nog een maak setje tegenkomen, dan hoor ik het graag.
Heb namelijk geen oude pannetjes :o

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:04

Dat hoeft niet, je neemt 1 (goede) pan, die zet je op het vuur met water. Dan neem je 1 (oud) bakje en die "hang" je op je pannetje.
Dan hoef je dus alleen maar dat bakje je vervuilen. Niet je pannetje..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:12

Ohhh, dat idee met die fles is leuk zeg!! :D :D