In dit topic kun je al je vragen en verhalen kwijt over je rijlessen, en alle stress die er komt kijken bij het afrijden en theorieexamens.
Het is in dit topic niet de bedoeling om offtopic te gaan, indien jullie offtopic willen gaan staat het vrij om een topic in de huiskamer te openen.
Enkele geheugensteuntjes:
Citaat:Motorkap: http://i38.tinypic.com/30kg1z4.jpg (maar is per auto verschillend!)
Wat moet je o.a. weten op een praktijk examen:
1. Werking van het bedieningspaneel op of aan het dashboard van de auto.
2. Vloeistoffen kunnen aanwijzen onder de motorkap.
Koelvloeistof, remvloeistof, ruitenwisservloeistof, olie bijvullen.
3. De accu weten te vinden.
4. Als de accu stuk is werkt de alarm verlichting ook niet meer, hoe maak ik me dan zichtbaar als ik pech krijg met mijn auto?
Door mijn gevarendriehoek te plaatsen, op minstens 30 meter.
5. Hoe moet ik de olie controleren?
- Olie peilstok eruit trekken
- Schoon vegen
- Weer in het motor blok bevestigen
- Weer eruit trekken
- Dan moet het oliepeil tussen het min en max staan. Bij het min; dan 1 liter olie bijvullen.
Er zit ongeveer 4 liter olie in het motorblok.
Liefst het olie peilen met een koude motor en op een vlakke ondergrond.
6. Wat moet de minimale profieldiepte zijn van een band en waar wordt dit gemeten?
Profieldiepte moet minimaal 1.6 millimeter zijn en wordt gemeten over de gehele omtrek in de hoofdgroeven.
7. Waarom zit er profiel op de band ?
om het water af te voeren ter voorkoming van aquaplaning.
8. Hoeveel druk moet er in de band zitten en waar vind je dit?
Ongeveer tussen de 2 en 3 bar. Je kunt dit vinden in het instructieboekje die bij de auto hoort en meestal in de binnenkant van het tankdopje of op de tussenstijl van de auto. Ook bij het tankstation op een tabellen bord.
9. Waarom moet er een ventieldopje op het ventiel zitten?
Om te voorkomen dat er vuil in het ventiel terecht komt en daardoor niet goed meer afsluit. (Bij vuil in het ventiel loopt de band langzaam leeg).
10. Zijkanten van de banden mogen niet zodanig beschadigd zijn dat de koordlagen zichtbaar zijn. Stoeprand geraakt? banden controleren op beschadigingen.
11. Een te zachte band rolt zwaarder waardoor de auto meer brandstof zal gaan verbruiken en dat is slecht voor ons portemonnee en het milieu. De auto stuurt zwaarder, de banden slijten sneller en de wegligging is slecht vooral in de bochten.
Een te hard op gepompte band gaat stuiteren.
12. Het reservewiel ligt in de kofferbak met het benodigde gereedschap.
13. Stand buiten spiegels: driekwart rijbaan, één kwart horizon en een stukje van eigen auto.
14. Stand hoofdsteunen: bovenkant hoofd - bovenkant hoofdsteun .
waarom? minder kans op een whiplash bij een aanrijding van voor of achter.