Wat kan ik doen om te voorkomen dat ze weg moet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:07

Naar het asiel? Er zijn frettenopvangen genoeg, dat zou jij moeten weten. Verder heb ik ook fretten, en ik had een cavia in zo'n plastic kooi met zo'n schuifding erop. Behoorlijk veilig zou je zeggen. Mooi dat die fretten het openkregen. Voor haar eigen veiligheid heb ik voor de cavia een ander plekje gezocht.
Als Lindy haar fret niet gescheiden kan houden van andere dieren, kan ze hem beter wegdoen. Als het hok niet geschikt is, is een ander hok misschien de oplossing. En anders is herplaatsing voor alle partijen toch het beste. Anders escaleert het een keer, en loopt het ws slecht met haar af.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:23

Ik denk dat het makkelijker te verwerken is om voor je huisdier een nieuw plekje te vinden als dat je je knaaf als een aangevroten karkasje terug vind.

Danu

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: dronrijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:24

Billy schreef:
Naar het asiel? Er zijn frettenopvangen genoeg, dat zou jij moeten weten. Verder heb ik ook fretten, en ik had een cavia in zo'n plastic kooi met zo'n schuifding erop. Behoorlijk veilig zou je zeggen. Mooi dat die fretten het openkregen. Voor haar eigen veiligheid heb ik voor de cavia een ander plekje gezocht.
Als Lindy haar fret niet gescheiden kan houden van andere dieren, kan ze hem beter wegdoen. Als het hok niet geschikt is, is een ander hok misschien de oplossing. En anders is herplaatsing voor alle partijen toch het beste. Anders escaleert het een keer, en loopt het ws slecht met haar af.


ik bedoelde ook een "frettenasiel" en geloof mij als ik zeg dat een fret als kaylee daar helemaal kapot zal gaan...ze zou niet voor niks hier komen.
deze caaf zat in zo'n zelfde kooi maar het rooster zat er niet op en de deur stond open...deur dicht was een mooi alternatief geweest.

Danu

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: dronrijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:26

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat het makkelijker te verwerken is om voor je huisdier een nieuw plekje te vinden als dat je je knaaf als een aangevroten karkasje terug vind.


ik zou het niet weten, ik voer mijn fretten prooidieren dus ik kan wel een stootje hebben.
en ik denk niet dat je mag oordelen over wat makkelijk te verwerken is als je niet in iemands hooft kan kijken...
voor kaylee zou het betekenen dat lindy ten eerste niet weet waar ze heen gaat, en ten tweede zou ze haar dus nooit meer kunnen opzoeken en die cavia was er nog maar net, kaylee is al zo lang bij haar...ik denk niet dat we mogen oordelen over wat makkelijker is.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:30

Wij hebben een kat en een jong konijntje samen gehad, en wij hebben extra fijn gaas over de kooi heen gespannen van het konijntje dat de kat er niet bij kon. Verder als wij er niet bij waren mocht de kat simpelweg niet in dezelfde kamer zijn als het konijntje want ALS het konijntje een keertje losbrak of ALS de kat toch het hok openkreeg (allebei zeer onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit) dan zaten ze iig niet in dezelfde kamer.

Als jou fret op onverklaarbare redenen toch uit haar kooi komt moet je wat aan die kooi veranderen: overspannen met nertsengaas en doe er een klein slotje op waar je bv een dagboek mee op slot doet, als ze tussen het deurtje en de tralies kan. En idd wat anderen al zeggen: alle hokken altijd dicht en niet in dezelfde kamer, dus: DEUREN dichthouden. Dr ouders hoeven dat fretje niet meteen weg te doen, een dier is een dier en die doet altijd wat zijn instinct hem ingeeft. Noch de cavia's noch de fret kunnen hier wat aan doen. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en hier in dit geval de ouders om het gedrag van hun dieren (EN kinderen Haha!) binnen banen te leiden, hun dochter kiest voor zo'n dier, zijn laten dat toe, dus moeten zij ook de gevolgen dragen als er iets misgaat. En dan oplossingen zoeken voor het probleem, en niet door dan maar het ene diertje weg te doen, dan hadden ze toen het dier kwam daar dan al geen toestemming voor moeten geven.

Het is wat anders als een dier ONnatuurlijk gedrag gaat vertonen zoals bv een hond die mensen bijt of een kat of een fret die mensen aanvalt. Of idd de vogel van Sjuim die zijn eigen jonkies vermoord. Maar een kat of een fret die een knaagdiertje pakt kun je daar niet voor straffen, het enige wat je kan doen is het zo goed mogelijk te voorkomen.

Er zijn heus wel oplossingen maar je moet er wel consequent in zijn, in dit geval moeten de ouders dus consequent zijn met de dieren en de kinderen: hokken en deuren dicht en alle hokken VEILIG. Je hebt nix aan een hok als het dier er toch wel uitkan! Nogmaals, als je voor een dier kiest moet je die verantwoording dragen, anders kun je beter helemaal niet aan dieren beginnen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:48

Ik denk gewoon dat de ouders effe geen andere mogelijkheid zien maar als er een ander en beter verblijf voor de fret komt, nog best een kans aanwezig is dat ze mag blijven. Als de ouders nu niet ingrijpen zal dit zich blijven herhalen dan dat moet gewoon ten alle tijde voorkomen worden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:30

Er is hier volgens mij helemaal geen sprake van de fret de schuld geven ja of nee. De huidige situatie kan zo gewoon niet verder, dus moet er een oplossing gezocht worden.
Dit kan zijn: - voor een beter hok voor je fret zorgen waar hij echt niet uit kan
- de cavia weg doen (maar die zal eerst voldoende moeten herstellen)
- de fret weg doen, dit lijk me beter dan de cavia weg doen, hij heeft immers ook een keer je zusje gebeten toen hij ontsnapt was (!).

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:44


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:48

Billy schreef:
Naar het asiel? Er zijn frettenopvangen genoeg, dat zou jij moeten weten. Verder heb ik ook fretten, en ik had een cavia in zo'n plastic kooi met zo'n schuifding erop. Behoorlijk veilig zou je zeggen. Mooi dat die fretten het openkregen. Voor haar eigen veiligheid heb ik voor de cavia een ander plekje gezocht.
Als Lindy haar fret niet gescheiden kan houden van andere dieren, kan ze hem beter wegdoen. Als het hok niet geschikt is, is een ander hok misschien de oplossing. En anders is herplaatsing voor alle partijen toch het beste. Anders escaleert het een keer, en loopt het ws slecht met haar af.


Ben het hier dus helemaal mee eens. Die twee dieren gaan dus gewoon niet samen, pas het hok aan, of doe dat beestje weg..

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:02

Duna: Ik bedoel met mijn bericht te zeggen dat wanneer een dier moedwillig een ander dier van mij pijn doet, zonder dat de ander daar aanzet toe heeft gegeven, zo'n dier bij mij nog 1 kans krijgt.(en dus niet van instinct)

Ik heb thuis 3 jackrussells rondlopen, en toch heb ik 2 konijnen.
Ook niet bepaald de beste combinatie, maar de konijnen staan buiten in een zelfgemaakt hok op hele hoge poten.
Mijn Russels komen er niet bij om het hok open te doen.( mocht ze dit uberhaupt al lukken ).
Wanneer de konijnen los lopen, hebben de russels pech..dan moeten zij even voor een uurtje naar binnen. ( Dit komt echter bijna nooit voor, vaak gaan de konijnen los als de russels naar het bos zijn).

Eerder waren de russels ook buiten als wij niet thuis waren(d.m.v kattenluikje in de achterdeur), nu doen wij het kattenluikje dicht als er niemand thuis is.

Aanpassingen zijn nou eenmaal nodig wanneer je diersoorten hebt die niet helemaal goed gaan samen.


Je hoort mij niet zeggen dat de Fret schuld heeft, het dier doet gewoon waarvoor hij gefokt is.
Degene die schuld heeft isde eigenaresse, zij heeft het hok dan volgens haar wel dichtgedaan maar de deur dan dus blijkbaar niet ( of kunnen fretten tegenwoordig ookal bij de deurklink?)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:15

Mijn hondje en de konijntjes lopen door elkaar heen. En met de kat ging het ook (die heb ik inmiddels niet meer). MAar echt, voor Fritsie (die kat) en mijn hondje steek ik mijn hand in het vuur: ze doen de konijntjes en elkaar niets.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:17

Zo hebben wij een jong katje gehad dat bij de cavia in de kooi sliep.
Maar goed, dit gaat off-topic (sorry)

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:21

Ik had geen zin om al die pagina's door te lezen dus als ik iets zeg wat al gevraagd is of gezegd... Clown

In wat voor kooi zit ze? Ik had namelijk eerst van die russische dwerghamstertjes die zichzelf echt door hele kleine spleetjes en gaatjes wurmde. Ik neem aan dat een fret ook door redelijk kleine gaatjes en spleetjes kunnen. Mijn hamstertjes ontsnapte echt heel vaak. Toen heb ik van dat horgaas van ijzer om de kooi gemaakt en toen was er geen ontsnapping meer mogelijk }> Misschien een idee?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 10:34

Ze zit in een traliekooi met ong 1,5 cm afstand tussen de tralies.

Ik heb het voorgesteld om haar buiten in z'n kippenhok te doen,en mijn moeder wilde er over nadenken.Maar gisteravond zei ze toch dat het niet mocht. Huilen

en over het hechten aan een dier:

Toen kaylee hier kwam was ze bang voor mensen,ze was mishandeld en verwaarloosd geweest en nog aan net herstellen van een ziekte en een operatie die nodig was geweest om haar te redden.
Als ze nu aan een touw in de tuin zit en ze hoort mijn stem kijkt ze meteen op,als ik naar haar toe loop rent zij naar mij toe,klimt bij mijn broek omhoog',klimt op mijn schouder en gaat mijn gezicht likken.

Ze heeft eindelijk een goed plekje en een mens die ze vertrouwd,ik ben bereid om zo'n kippenhok te kopen,en dat kost me bijna al m'n geld wat ik nu heb.Maar het mag niet,ze zal zaterdag weg moeten.

Maar ik wil haar echt niet kwijt. Huilen

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:55

wow! Dan zou ik dus echt wel een protest-actie houden. Doe je kamer gewoon op slot! Lips are sealed Ik zou dat echt niet slikken hoor.... Je broertje moet zijn kamerdeur maar leren dicht doen als hij niet op zijn kamer is... en jij misschien ook. Knipoog

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:25

Shiloh schreef:
En in stukken gehakt worden en op een bordje belanden mag dan zeker weer wel, omdat wij zo nodig kippen koeien varkens, etc etc etc willen eten...

die fret doet echt niet veel anders dan dat wij doen hoor! wij zijn in feite ook maar dieren!


Wat mij betreft win jij hier op punten!!!
Maar bedenk dat mensen heeeeeeeeeeel rare dieren zijn, die (op de vega's na) niet alleen dieren killen en opeten, maar daarnaast ook dieren houden waarvan ze beweren te houden (welk ander dier doet dat?).
Roofdieren naast prooidieren. Soms gaat dit wonderwel goed, maar vaak ook niet.
Een niet al te barbaars/primitief mens zal dan toch in alle gevallen kiezen voor bescherming van het prooidier, lijkt me (en dit niet laten afhangen van het Russisch Roulette van bijvoorbeeld het toeval, per ongeluk door kinderen opengelaten kooien en wonderbaarlijke Houdini-achtige ontsnappingen uit afgesloten kooien in afgesloten kamers)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:38

Danu"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik ben gek op fretten, maar stel dat mijn broertje een fred zou hebben welke mìjn dieren zou grijpen zou ik niet voor mijzelf instaan!


ten eerste is het freT zonder D
[/quote]

Misselijk Yek, wat een minne reactie!
NIEMAND kan correct spellen! Heb jij je eigen teksten nog nooit door de spellingcorrector gehaald? Koe (Aanrader!!! )

Danu

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: dronrijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:09

Botervlieg"]
[quote="Danu"][quote="Sjuimpje schreef:
Ik ben gek op fretten, maar stel dat mijn broertje een fred zou hebben welke mìjn dieren zou grijpen zou ik niet voor mijzelf instaan!


ten eerste is het freT zonder D
[/quote]

Misselijk Yek, wat een minne reactie!
NIEMAND kan correct spellen! Heb jij je eigen teksten nog nooit door de spellingcorrector gehaald? Koe (Aanrader!!! )
[/quote]

ja ok...dat was laag, zeeeeeker voor mij maar ik was dan ook ontzettend kwaad (en dat word ik niet zo snel). ik heb dislectie...
er zijn weinig dingen die mij kwaad maken maar onbegrip voor dieren is daar 1 van...ik houd niet van onrecht

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:13

wij hadden eerst ook fretten, en die hebben 2 keer een kip te pakken gekregen. bahhhh.
wij hebben ze weggedaan, er kwamen mensen kijken van een frettenopvang die onze advertentie hadden gezien. die wilde ze graag hebben, want dan wisten ze zeker dat ze een goed adres kregen (wij wilden ook graag een goed adres voor ze, maar hun hebben er meer neus voor). eentje gingen ze trouwens zelf houden, zo mooi vonden ze hem Haha!

maar als jij er heel erg aan gehecht ben en ze echt niet kwijt ben, dan moet er toch wel wat te uit te vinden zijn zodat ze niet meer de kooi uit kunnen Verward

later nog toegevoegd: Het was trouwens ook niet zo dat die beesjes ons koud lieten hoor, want die ene die we hadden, was de enige overlevende uit een nest van 9 die we hadden, ze hadden kattenbakkorrels gegegeten (stom stom stom) en dus zaten ze allemaal met steentjes in hun maagjes en darmpjes, allemaal een paar dagen in de dierenkliniek gezeten, maar ze gingen stuk voor stuk dood Huilen elke keer weer de tefeloon van de kliniek dat er weer eentje dood was Verdrietig 1jte overleefde het dus. en dat was echt een hele mooie fret geworden, ook lief trouewns. dat was die fret die ze hielden bij de opvang.
Laatst bijgewerkt door SharirBobby op 07-06-03 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:18

Hoe is het vandaag afgelopen?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 21:06

Ze gaat morgen weg naar Marjolein. (Danu)

Volgend weekend gaat ze naar de opvang,en ik ga hier in de buurt iemand zoeken die haar wil hebben,die kan haar dan uit de opvang halen.daar houden ze haar vast.Het moest via de opvang gaan,omdat ik een contract heb getekend toen we Kaylee daar weg haalden,dat als ik niet meer voor haar kon/wilde zorgen,ze daar weer heen moest.
De reden dat ze eerst een week naar Marjolein gaat is dat ik het niet kan opbrengen om haar nu naar de opvang te brengen.Dat is een eindje weg,en kost bijna een hele dag.Alle drukte rondom Kaylee en andere nare dingen vreet ontzettend aan me,en kost me veel energie,waardoor ik weinig slaap,daardoor weer weinig eet,en dus weinig energie heb.De laatste dagen zijn erg druk geweest,en morgen een dag naar de opvang zal gewoon niet lukken.
Daarom gaat ze morgen naar Marjolein,en die gaat nog een paar mooie foto's van Kaylee maken met haar geweldige camera. Knipoog

Ik ben blij als we straks een paar weken verder zijn,en het ergste achter de rug is.En ik ben nu blij dat ik zo'n geweldige hulp heb als Marjolein. Lachen

Ferda

Berichten: 279
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:20

Ik ben het zusje van Lindy en ik vind echt dat Kaylee moet blijven.Ze heeft me dan wel een keer gebeten,maarja,weten die fretten dat dat niet mag?Dat die fret cavia's bijt,denkt ie toch ook:wat een lekker hapje?Bovendien,het is zó'n lief en schattig beestje, Lindy heeft
er veel verdriet van en dat wil ik niet.
Ik heb elke dag mijn ouders 10000x gesmeekt,maar ze zijn er zeker van
dat ie weg gaat anders killen ze hem.
En miss lijkt het logisch dat ie weg moet,waardoor denk ik ook zoveel reacties in tegenover gestelde richting zijn dan lindy,maar jullie snappen het gevoel niet dat Lindy(en mijn broertje,zusje en ik) hebben.
Ik hoop echt dat Kaylee naar een goed en dichtbij tehuis kan,
want het is niet Lindy haar schuld,ook niet die van Kaylee,maar idd die van mijn broer.

Danu

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: dronrijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 13:02

een klein updatje over kaylee, ze logeerd nu hier en had een verassing voor ons...en ik ben met stomheid geslagen haha (maar wel diep gelukkig).

kaylee heeft besloten dat andere fretten leuk zijn! ze heeft nu twee vriendinnetjes, gaia een albino racewagen en xena de colourpoint tuttebol.

sterker nog...het gaat zo goed, ze blijft!
eerst zal ze (waarschijnlijk iig nog een maandje) lekker hier met haar nieuwe vriendinnetjes en daarna zal ze haar permanente huis krijgen bij de eigenaar van deze twee fretjes.
ze zal nog vaak hier komen zodat lindy lekker op bezoek kan blijven komen.
kortom...het is niet ideaal maar kaylee heeft een goed thuis en zal haar echte baasje blijven zien.
en ze leefden nog lang en gelukkig zal ik maar zeggen.

overigens, het spelen met andere fretten kwam totaal onverwachts, de laatste keer dat ik haar gezien heb vloog ze dwars door de tralie's heen volop in de aanval...deze keer kwam ze echter gewoon nieuwschierig kijken en heb ik de kooi maar open gezet.
het moest even wennen maar ze heeft toch al echt gespeelt. hopelijk kan ze nu eindelijk die energie eens goed kwijd met haar nieuwe vriendinnen.

gr. marjolein

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:20

Hèhè, na al dat gedoe dan toch eind goed al goed.
Ben ik blij om, hoor!

.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 13:36

Ja,Kaylee heeft een goed plekje,maar helemaal eind goed al goed was het geweest als ik haar zelf mocht houden.

Huilen Huilen Huilen