Wat kan ik doen om te voorkomen dat ze weg moet?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Wat kan ik doen om te voorkomen dat ze weg moet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 16:08

Mijn fret heeft (weer) een cavia te pakken gehad,en mijn moeder is zo kwaad dat ze deze keer echt weg moet.Ze is twee keer eerder losgebroken,en heeft de ene keer mijn zusje gebeten,en de andere keer een cavia.(die er beide verder niks aan overhielden)
Toen was mijn moeder al boos,maar toen bleek achteraf dat ik zelf de kooi niet goed genoeg had afgesloten,en mocht Kaylee toch blijven als ik er voortaan beter om zou denken. Lachen
Dat heb ik ook gedaan en ik snap echt niet hoe Kaylee los is gekomen,want de kooi was vanmorgen nog gewoon dicht toen Kaylee los was.Ik was naar de stal,en we zouden bijna weg naar een boktmeeting,toen ik m'n cap vergeten was en dus weer naar huis fietste.Daar bleek het dus een chaos,want Kaylee was los en naar de kamer van mijn broertje gegaan en ze had 1 van zijn jonge cavia's.Mijn vader heeft hem uit het caviahok kunnen krijgen en mijn zusje pakte Kaylee met een paar tuinhandschoenen.(ze zijn een beetje bang van Kaylee) Kaylee is mijn fretje en ik zorg ook helemaal zelf voor haar omdat ze anderen thuis een beetje bang voor haar zijn.Maar goed,ze is nu dus voor de derde keer losgebroken en die cavia is bij de dierenarts en blijft daar ook tot morgen. Verdrietig
De maat is nu vol voor mijn ouders,en dat snap ik op zich ook wel,maar ik pas er goed op dat ze niet los kan breken,en mijn broertje heeft zelf ook de kooi van de cavia's open gelaten.Dat is zo'n plastic kooi die aan de bovenkant gewoon open is,en ik kon er ook niks aan doen.

Ik heb nog een week om een plekje voor Kaylee te zoeken,en ik heb een lieve vriendin waar ze desnoods dan tijdelijk heen kan.Die heeft ook fretjes en kent Kaylee wel.Ik ben er best toe in staat om dan gewoon niet te eten tot ze weer thuis komt.Kaylee zal nooit echt weg gaan,dan zal ik zelf mee gaan,maar heeft iemand nog andere ideeen ofzo?
Ik weet eigenlijk niet meer wat ik nu moet doen. Huilen


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:35

Ik zou het niet weten,
ik zou mijzelf in jouw geval nog gelukkig prijzen dat ik nog een week de tijd kreeg om een plek te zoeken.
Mijn vader had gelijk zijn nek omgedraaid... Scheve mond

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 16:42

Ja,ik snap ook wel dat m'n moeder er genoeg van heeft,maar ik heb er alles aan gedaan om dit te voorkomen,en mijn broertje heeft zijn kooi niet goed afgesloten.Bovendien kun je zoiets een fret niet kwalijk nemen,dat is nou eenmaal een roofdier.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:40

Lindy schreef:
Ja,ik snap ook wel dat m'n moeder er genoeg van heeft,maar ik heb er alles aan gedaan om dit te voorkomen,en mijn broertje heeft zijn kooi niet goed afgesloten.Bovendien kun je zoiets een fret niet kwalijk nemen,dat is nou eenmaal een roofdier.


Da's waar, en blijkbaar gaat dat op een of andere manier niet zo goed samen met de cavia's, of met de manier waarop je de cavia's probeert te beschermen voor je fretje.
Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar zo kan het toch ook niet verder ?
Ik denk dat als je niet kunt garanderen dat de fret en de cavia's met elkaar in aanvaring komen, dat je er goed aan doet om ze definitief bij elkaar weg te halen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:13

Jammer voor jou, maar zou je nou echt willen dat Kaylee ooit nog de kans krijgt om weerloze cavia's te killen?

Als ze bij je vriendin mag, dan is dat niet alleen gezelliger voor haar met die ander fretjes, maar dan kun jij Kaylee ook nog vaak knuffelbezoekjes brengen.
Slikken maar, Lindy, het is - zoals Oscar ook zegt - voor een goed doel!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 19:37

Ik weet dat ik ontzettend verwend klink,maar ik wil m'n lieve fretje gewoon niet kwijt,en ik kon er deze keer niks aan doen.M'n moeder wist dat het een roofdier was toen ze haar aan me gaf.En de knaagdieren hadden we al.Ik houd gewoon zoveel van Kaylee. Scheve mond

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:45

Het is niet zozeer dat je verwend klinkt (ik snap heus wel hoe erg je het vindt!!), maar je redeneert nogal egocentrisch. Het gaat nl. niet om jou, maar om het welzijn van (al) jullie dieren. DAAR om denken, DAT is 'houden van'.
Zoals jij het zegt, hou je meer van jezelf dan van jullie dieren. (En ja, je mag me haten om deze opmerking/mening.)

Je moeder heeft een vergissing begaan door jou een roofdier te geven (had je niet toevallig om gevraagd/gezeurd?) en die vergissing moet nu - helaas voor jou - ongedaan gemaakt worden, VOORdat er meer ongelukken gebeuren.
Hoe eerder je dit begrijpt, hoe gemakkelijker je kunt accepteren dat het de beste oplossing is. VOOR DE DIEREN.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 05:06

Botervlieg schreef:
Als ze bij je vriendin mag, dan is dat niet alleen gezelliger voor haar met die ander fretjes, maar dan kun jij Kaylee ook nog vaak knuffelbezoekjes brengen.


Daar zou ze alleen tijdelijk heen kunnen,en Kaylee kan niet bij andere fretjes,die valt ze aan,dus ze zou nog steeds alleen in een hok zitten.

En de caviahokken zouden gewoon afgesloten moeten zijn,omdat er een roofdier in huis is,maar mijn broertje had daar zelf ook niet aan gedacht,terwijl ik wel het frettenhok goed had afgesloten.

Maar goed,ik snap wat je bedoelt.

Danu

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: dronrijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:32

het vriendinnetje waar kaylee gaat logeren ben ik dus...en ik wil me hier even mee bemoeien want wat ik hier nu hoor maakt me erg kwaad.

ten eerste....een fret is een roofdier, iedereen die een roofdier (ongeacht welke soort) in huis houd is daar verantwoordelijk voor...dat geld eveneens voor de overige mensen in huis.
dit betekend dus dat cavia kooien DICHT gehouden moeten worden en de deuren dicht...

waar dieren zijn kan het altijd gebeuren dat ze uitbreken, dit is NIET te voorkomen soms gebeurt dit gewoon.
daarbij is het zo dat degene met de cavia's dus gewoon moet zorgen dat de kooi dicht is aangezien er meerdere dieren in het huishouden wonen.

kaylee doet enkel waarvoor ze geboren is, lindy doet haar uiterste best en aan haar absoluut geen schult.

eens een roofdier altijd een roofdier...pakken ze een ander beest dan vraag ik me af wie je als schuldige moet aanwijzen...het dier in ieder geval absoluut niet!
heb je andere dieren in huis waar ook een roofdier aanwezig is dan moet de eigenaar van de overige dieren gewoon domweg zorgen dat de kooien gesloten zijn, en ik heb hier al eerder voor gewaarschuwd maar wie niet luisteren wil....

het maakt me woest dat een dier hier de schuld van krijgt en maar moet opdonderen...hadden ze om de kooien gedacht dan was dit geen twede keer gebeurt!
in mijn ogen is de enige schuldige degene die de kooien niet dicht gedaan heeft zodat kaylee de kans heeft gezien een cavia te grijpen.
kaylee is hier welkom (overigens ook een roof/knaagdieren huishouden) en lindy eveneens...
gr. marjolein
stichting all about ferrets & skunks

-voer geen oorlog, voer paardjes-
www.ferretsworld.nl

Danu

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: dronrijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:53

Botervlieg schreef:
Jammer voor jou, maar zou je nou echt willen dat Kaylee ooit nog de kans krijgt om weerloze cavia's te killen?

Als ze bij je vriendin mag, dan is dat niet alleen gezelliger voor haar met die ander fretjes, maar dan kun jij Kaylee ook nog vaak knuffelbezoekjes brengen.
Slikken maar, Lindy, het is - zoals Oscar ook zegt - voor een goed doel!


tja een fret lust nou eenmaal cavia's...kan gebeuren dus als niemand luisterd en de kooien wagenwijd open zet.
als ze wortels als huisdier hadden gehad was het niet gebeurt en had je rustig de kooi open kunnen laten.

slikken maar? een fretje wat al lang bij lindy woont...alleen lindy vertrouwd en overstuur raakt waarneer ze ergens anders heen moet mag wel lekker gedumpt worden omdat ze nou eenmaal de pech heeft een roofdier te zijn?
als er ook maar iemand schuld heeft....gooi degene die de kooi niet dicht doet de deur maar uit!

een dier mag nimmer de dupe zijn van een verkeerde keuze of een verkeerde verzorging in dit geval ook kaylee niet.
het is jammer voor de cavia maar dit is noch lindy's nog kaylees schuld.

-voer geen oorlog, voer paardjes-
www.ferretsworld.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:24

Het is heel sneu dat dat diertje hier de dupe van is,
maar ook die hoort niet los te lopen.
Dit is al de 2e keer, als je èn de kooi dicht hebt èn je slaapkamerdeur kan dat beest toch geen kant op?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 18:52

De kooi was dicht voor de duidelijkheid.ik snap zelf ook niet hoe het beest er uit is gekomen,maar ik heb iig alles afgesloten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:12

Wat ik niet helemaal begrijp: op wat voor soort reacties hoop je ?
Dat geldt imo. nog meer voor Danu dan voor Lindy, ik snap niet welke kant jullie op willen.
Oke, ik begrijp het probleem, maar is hier uberhaupt wel een oplossing voor waar iedereen vrede mee heeft ?

Danu

Berichten: 34
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: dronrijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:16

Oscar schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp: op wat voor soort reacties hoop je ?
Dat geldt imo. nog meer voor Danu dan voor Lindy, ik snap niet welke kant jullie op willen.
Oke, ik begrijp het probleem, maar is hier uberhaupt wel een oplossing voor waar iedereen vrede mee heeft ?


ik hoop niet op een reaktie maar ik wou wel even voor lindy opkomen in dit geval aangezien bijna iedereen roept dat kaylee maar gedumpt moet worden...
en ik kan er werkelijk met mijn hooft niet bij dat hier een dier (welke dan ook) de dupe van moet worden

-voer geen oorlog, voer paardjes-
www.ferretsworld.nl

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:25

Ik vind het heel begrijpelijk dat je opkomt voor je vriendin (that's what friends are for ), maar op het moment dat er een topic gestart wordt, is dat om reacties te krijgen.
Een topic zonder reacties is ook maar sneu Knipoog
En soms zit er weleens een reactie tussen die misschien niet in je straatje past, maar dat is het risico van een topic beginnen.
Iedereen heeft z'n eigen mening (waar ook om gevraagd wordt !) en denkt mee om een passende oplossing te vinden.
Telkens wordt er weer gewezen naar degene die het caviahok niet goed afgesloten heeft onder het motto "het is zijn schuld".
Maar wat is de oplossing dan ?
Lindy's broertje uit huis zetten omdat hij vergeten is om de kooi dicht te doen ? Haha!

Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen, maar zelfs met de beste wil van de wereld kan ik geen oplossing bedenken die voor iedereen acceptabel is.
Hebben jullie zelf wel een oplossing in gedachten ?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 19:38

Ja,dat mijn fretje gewoon blijft. Huilen

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:51

Lindy: Is de kooi van je fretje ook nog helemaal heel?

Zo ja dan zal jij waarschijnlijk toch de kooi niet goed hebben afgesloten, anders is het gewoon simpelweg niet mogelijk voor de fret om te ontsnappen.

Danu: Wij kunnen er niets aan doen dat de fret weg moet, tuurlijk heeft de fret geen schuld, de schuld ligt bij Lindy en haar broertje.
Maar het is ook zo cru om die laatste 2 het huis uit de schoppen en de fret in huis te laten he...

Ik zou nooit mijn dier wegdoen om deze reden, maar als het niet anders kan dan kan het niet anders.
1 keer uitbreken kan nog, maar een 2e keer is toch ook onacceptabel?

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:18

Miep,de kooi was echt helemaal dicht.Ik heb hem helemaal nagekeken,ze moet toch tussen de tralies door zijn gegaan.


En ik heb een idee,mijn broertje en zusjes gaan ook allemaal helpen met overhalen,want ze willen allemaal dat Kaylee blijft. Lachen

Ik hoop heel erg dat ik haar mag houden in een buitenhok.Ik koop een groot kippenhok en maak er een goed geisoleerd slaaphok in.Dan kunnen fretten gied buiten blijven,en is ze niet bij ons in huis.Mijn ouders zijn er nu niet,als ze weer thuiskomen,zal ik het ze smeken.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:20

Lindy schreef:
Miep,de kooi was echt helemaal dicht.Ik heb hem helemaal nagekeken,ze moet toch tussen de tralies door zijn gegaan.


En ik heb een idee,mijn broertje en zusjes gaan ook allemaal helpen met overhalen,want ze willen allemaal dat Kaylee blijft. Lachen

Ik hoop heel erg dat ik haar mag houden in een buitenhok.Ik koop een groot kippenhok en maak er een goed geisoleerd slaaphok in.Dan kunnen fretten gied buiten blijven,en is ze niet bij ons in huis.Mijn ouders zijn er nu niet,als ze weer thuiskomen,zal ik het ze smeken.


Ja en dan zadel je andere mensen met jou roofdier op?
Mensen in mijn straat hebben hun fret ook in een kippenhok, meneer fret heeft al heel wat konijntjes van buren opgevreten.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 21:34

Ik zadel er geen andere mensen mee op,ze loopt niet los ofzo.Ze zit in een hok,ik denk niet dat de buren er gezellig bij komen zitten.En roofdier klinkt wel meteen erg negatief,een fret is nl gewoon een huisdier,wat niet in het wild leeft oid. Lachen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 05:55

Een fret is een roofdier, net als een kat en een hond (is ook niet iedereen blij mee: uitgehaalde vogelnesten, eveneens doodgebeten hamsters/cavia's/konijnen/kippen en beschadigde kindertoetjes enzo).

Verder:
Danu:
Lief dat je voor je vriendin opkomt en dubbellief dat je dit voor dieren doet.
MAAR in Lindy's gezin zijn uiteindelijk haar OUDERS verantwoordelijk voor kids en dierenspul. En zij nemen de beslissingen, of jij die nou leuk vindt of niet.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 06:16

Danu schreef:
ik hoop niet op een reaktie maar ik wou wel even voor lindy opkomen in dit geval aangezien bijna iedereen roept dat kaylee maar gedumpt moet worden...
en ik kan er werkelijk met mijn hooft niet bij dat hier een dier (welke dan ook) de dupe van moet worden

Ik denk dat wanneer er een andere plek voor de fret gezocht wordt zij diegene is die nog het minste gedupeerd wordt.
Verscheurd worden door een fret terwijl je rustig in je eigen hok ligt is ook niet alles.

Als jullie nu al niet weten hoe ze ontsnapt is kan je ook niet garanderen dat het niet nog een keer gebeurd.

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 06:44

Miep schreef:
1 keer uitbreken kan nog, maar een 2e keer is toch ook onacceptabel?


Ik vraag me dus werkelijk waar serieus af of jullie hetzelfde reageren als het hier om een paard zou gaan. Stel je eigen paard breekt los, en trapt een hond, wedden dat jullie dan allemaal niet vinden dat het paard de deur uit moet...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 06:46

Een paard welke bewust (huis)dieren vermoord gaat er ook uit...

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 06:48

Sjuimpje schreef:
Verscheurd worden door een fret terwijl je rustig in je eigen hok ligt is ook niet alles.
.


En in stukken gehakt worden en op een bordje belanden mag dan zeker weer wel, omdat wij zo nodig kippen koeien varkens, etc etc etc willen eten...

die fret doet echt niet veel anders dan dat wij doen hoor! wij zijn in feite ook maar dieren!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, YandexBot en 26 bezoekers