Op eigen benen staan, en zonder ouders verder gaan ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Op eigen benen staan, en zonder ouders verder gaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 10:44

Momenteel zit ik in 5vwo, voor de tweede keer. En wederom sta ik op zitten blijven. Terwijl ik er toch, al zeg ik het zelf, ontzettend hard voor werk. Ik ben idd niet iemand die bij wijze van 24/7 met school bezig is, maar dat er genoeg uren naar school gaan weet ik wel, en dit wordt ook wel beaamd door school. Een groot gedeelte van de mindere cijfers komt wss door mijn huidige thuissituatie, die is op z'n zachts gezegd niet al te best (http://www.everyoneweb.com/LZP/, recentste verhaal staat onderaan). Al de verhalen in de link (waarvan ik niet verwacht dat je ze allemaal leest, als je de recentste leest (onderaan) ben je al een heel eind) heb ik ook aan mijn mentrix laten lezen. Ik heb daar toen verschillende gesprekken over gehad, grotendeels zodat ik me verhaal kwijt kon. Eventueel verdere stappen ondernemen was een bijzaak. Gisteren heb ik ook weer gesprek met haar gehad, deze keer met een iets andere insteek. Inmiddels is de helft van het jaar om en ik sta dus weer op zittenblijven. Ik zei haar dat ik aan het begin van het jaar tegen mezelf had gezegd dat wanneer ik na de helft van het jaar weer op zittenblijven zou staan ik ermee zou stoppen, zou gaan werken en dan het jaar daarop 5havo te gaan doen. Maar inmiddels was ik eigenlijk al van dit idee afgestapt. Omdat het na een half jaar geen school voor mij erg moeilijk zal zijn de motivatie te vinden om weer naar school te gaan, en daarbij heb ik zoveel gedaan voor het vwo dat ik het nu ook gewoon af wil maken.

Mijn mentrix kwam echter met een ander idee. Namelijk het toch volgend jaar al op mezelf te gaan en dan elders 5havo te doen. Waarschijnlijk op een avondschool oid, zodat ik overdag de tijd heb om te werken. Ergens zie ik hier wel wat in, stuk meer eigen vrijheid, laten zien dat ik op eigen benen kan staan. En daarbij, de druk ligt niet zo alleen op school. Momenteel is dat namelijk wel zo, vooral van mijn moeder uit. Paarden weet ze niet van dat ik ze nog heb (bijrijden dan he), en volgens mij zou ze ook het liefste zien dat ik zou stoppen met werken (12 uur per week, vrijdagavond en een dag in het weekend).
Maar aan de andere kant ben ik ook zo bang achter te laten wat ik heb, buiten thuis heb ik echt alles wat ik wil hier. Leuke school met leuke klas, beste mentrix die ik maar hebben kan, leuke baan met leuke collega's, superleuke vriendenclub, mijn droompaardjes, enz. En ik laat niet alleen mn ouders achter, maar ook drie schatten van zusjes.

Maar wat als ik dit jaar wel net over ga? Dan toch 6vwo? En dan hier of ook elders? Mijn mentrix heeft het idee als wanneer ik thuis blijf wonen ik er zelf aan onder door ga, en dat ik best in staat ben op eigen benen te staan. Dus dan zou het elder worden, maar dan havo of vwo? Vwo zou ik best moten kunnen in de ideale omstandigheden, maar zal ik die daar wel hebben? Na een keer zitten blijven en dan krap over gaan brengt een grote kans van zakken met zich mee. Mijn mentrix vroeg, waarom wil je eigen vwo? Al langere tijd wil ik psychologie studeren, en dat kan ook met een propedeuse hbo. Het mooiste om te studeren lijkt mij dierpsychologie, maar die studie bestaat domweg niet. Manier om wel die richting in te gaan is via diergeneeskunde, lijkt me een geweldige studie, maar wel heel lang en zwaar, en ontzettend moeilijk om in te komen (loting).

Mocht ik elders verder willen gaan met school, waar wil ik dan wonen, en aan welke school wil ik dat doen? Mijn mentrix raadt Groningen aan, en ik denk ook wel dat dat een goede keuze is. Maar ik twijfel of ik in Assen of in Groningen zou wonen. Assen zou betekenen dat ik toch een stukje dichter bij het bekende Hoogeveen zit, met werk overgeplaatst kan worden naar de locatie die van dezelfde eigenaar is en daardoor grotendeels overeenkomt met Hoogeveen, en een paar personeelsleden overlappen. Assen zou zelfs betekenen dat het misschien mogelijk is mijn huidige paardjes te houden, wat ik ontzettend graag zou willen. Maar Assen betekent ook dat ik niet in de stad woon waar ik ga studeren, en dat is misschien toch wel een sociale beperking.

En dan nog over het sociaal gesproken. Met bekende mensen die ik vertrouw en een goed gevoel bij heb ben ik totaal niet moeilijk, met vreemde mensen die een stuk ouder zijn en ik een meer zakelijkere relatie heb ook niet. Maar nieuwe vrienden maken ben ik best heel moeilijk in, voordat ik op iemand af durf te stappen moet ik mezelf eerst tien keer bij elkaar rapen. Een manier van nieuwe vrienden maken zou een stal zoeken waar ik kan helpen of rijden in die omgeving (Of een oproep plaatsen op bokt wie in de buurt woont :P), maar eigenlijk wil ik mijn huidige paardjes gewoon niet opgeven.

Ik weet dus echt niet wat ik moet doen. Het is een keuze die ik zelf moet maken, maar ik denk dat ik best veel kan hebben aan tips van jullie, zowel emotioneel als praktisch.

Lotte

Leinearthur

Re: Op eigen benen staan, en zonder ouders verder gaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:15

Ik denk dat het echt heel zwaar voor je gaat worden als je op je zelf gaat.
En als je het niet red? , zouden je ouders je dan weer terug in huis nemen?
En als je overdag moeten werken, en s'avonds school.
dan heb je ook geen vrijetijd meer. dat is ook geen leven :n
Ik zou het echt een moeilijke keuze vinden.
Ik kan je jammer genoeg niet veel helpen met je keuze.
maar je moet wel weten dat ik er voor je ben. :(:)
en je kan mij pben enzo dat weet je :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:26

Ik vind wel een grote stap.
Ben je al eens bij de huisarts geweest met dit verhaal?
Kan de school niet eerst maatschappelijk werk erbij halen?
Ik denk dat als je nu op jezelf zou gaan echt zoveel tijd nodig hebt om gewoon te leren overleven dat er geen tijd meer is om te kunnen leren en het vwo te halen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:17

Het is een hele moeilijke situatie, maar gezien de situatie zou ik idd ook kiezen om te verhuizen :j
Het zal misschien ff zwaar worden :(:) maar het brengt ook rust en ruimte om alles op een rij te zetten en vol met je studie verder te gaan.
Oud klasgenootjes van jou zullen misschien ondertussen ook wel op kamers gaan wonen om te gaan studeren :) misschien ken je er waar je wellicht eens op bezoek zou kunnen gaan en het te hebben over de leuke en minder leuke dingen?? Of misschien kun je ook nog met collega's/ vrienden praten? of anderen die jong uit huis zijn gegaan?
Ik zou zoveel mogelijk met verschillende mensen praten om de voors en tegens af te wegen en wellicht zijn zij dan ook net dat steuntje in de rug :)

Verder zou Assen naar mijn idee een mooie keuze zijn :j zodat je idd niet te ver bij vrienden en je zusjes vandaan zit, misschien tegelijk dan dus ook een fijne uitweg voor je zusjes om af en toe bij jou op visite te komen :)
en dat is ook nog dichterbij mocht je toch richting het midden van het land willen studeren ;)
en idd via HBO propedeuse kun je ook nog naar Uni 8-)

en mijn mening is dus dat je niet persé echt In de stad hoeft te wonen waar je studeert heb ik ook nooit gedaan ;) af en toe ergens blijven slapen is ook gezellig en de school zelf (projecten, opdrachten, praktijkschool e.d.) ook al sociaal genoeg :j
Beetje fatsoenlijk verbinding is natuurlijk wel handig :) maar denk dat Assen-Groningen wel te doen is toch?! of evt Assen-Utrecht??

en Verder als je iets ECHT wilt dan lukt het ook 8-)

SUCCES!!!
Laatst bijgewerkt door grid op 13-02-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:19

Ik en vele anderen hebben al eerder gezegd dat je moet kijken welke opties je hebt qua uit huis gaan, dat lijkt me echt het gezondst voor jou situatie.
Je bent 17 geloof ik dus je zou ook bij jeugdzorg kunnen kijken wat hun kunnen bieden aan hulp.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:19

Misschien dat je vast eens kunt informeren?
Succes ermee!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:25

Het zal niet makkelijk worden.
Je bent nog jong, je uurloon zal daar ook naar zijn.

Maak eerst een berekening of het echt haalbaar is.
Kan dat allemaal dan zou ik het doen.

Maar niets is zo erg dat je met hangende poostjes terug moet omdat het achteraf niet haalbaar zou zijn.

Als je iets echt wilt dan lukt het je ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:28

Kan je inderdaad niet eens hulp gaan zoeken bij jeugdzorg oid?

Op je 17e zelfstandig gaan wonen is naar mijn mening vrij jong, maar als het echt het beste is, tja. Vergis je overigens niet, je krijgt het alleen maar drukker.
Rekeningen betalen, verzekeringen regelen, boodschappen, schoonmaken, afwassen, de was doen, ga zo maar door, dat komt er allemaal bij. Zeker in een examenjaar lijkt me dat dat behoorlijk wat stress kan opleveren bij elkaar. Het duurt echt eventjes alvorens je je ritme hebt gevonden als je uit huis gaat. Daarbij is het "leven" echt niet goedkoop, waar ga je het van betalen?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:57

Ik ben zelf met 17 jaar door omstandigheden in (voor de tweede keer) 5VWO uit huis moeten gaan (op kamers bij een jong stel in huis) en met 18 jaar kreeg ik mijn eigen appartementje, ik zat toen in 6VWO. Ik had een tegemoetkoming VO18+ van de IB-groep en een bijbaan in een restaurant. Toen ik ben gaan studeren na de middelbare school had ik naast mijn studiebeurs een lening van de IB (niet ideaal, maar ik had toen weinig keuze) en altijd bijbaantjes.

Ja, het is moeilijk, hard werken en in het begin ontzettend wennen, maar is het haalbaar? Zeker weten :) Als jij het gevoel hebt dat dit de beste oplossing is en je hebt de steun van je school, dan zou ik er zeker voor gaan. Alle praktische overwegingen (waar school, paardjes wel of niet) dat zijn dingen die je zelf op een rij zal moeten zetten. Heel veel succes met je keuze en wat je beslissing ook wordt, je komt er wel +:)+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:58

ik heb een beetje globaal je link door gelezen...maar kan me voorstellen dat je het niet trekt op deze manier :(:)
ik weet niet of je contact hebt met een psych of maatschappelijk werk ?
of begeleid wonen ene optie is voor je ?

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:28

Hmm.
moeilijke keus idd.
Ik zou doen, we jou het beste lijkt.
:+:

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:40

Wat doet jeugdzorg hieraan (wat kunnen ze doen).
Voor de zoveelste keer weer met zijn alle rond de tafel gaan of wordt je begeleid met het nemen van je keuze? In dit geval uit huis gaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:24

Ik heb alle reacties gelezen, en ik moet als eerst maar ff wat recht zetten. Over 8 dagen ben ik 18, dus het hele verhaal van je bent nog maar 17 gaat niet op. Er zijn idd ook wel een hoop dingen waar tussen 17 en 18 jaar geen verschil in zit, maar ook een aantal wel.

Daarnaast is het zo dat ik inmiddels alweer bijna een jaar terug hiermee via de huisarts bij maatschappelijk werk én jeugdzorg ben geweest en dat dat echt niks geholpen heeft. Na een maand of twee ben ik hier dan ook mee gestopt, of eigenlijk heb ik niks meer ondernomen naar hun toe waarna ik ook niks meer van hun hoorde :?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:00

hey lotte.. ik hoop echt dat je een plekje (kamer oid) kunt vinden!
Waarom heeft het bij de huisarts en jeugdzorg niet geholpen voor jou? Werd er weinig geregeld? Of was het totaal anders dan jij hoopte/verwachtte?
Zijn er geen andere instanties? (ik ben hier helemaal niet in thuis hoor)

Edit: Erg goed dat je zowiezo door wilt gaan met school! probeer dit ook vast te houden en bijvoorbeeld niet te gaan stoppen voor werk, want het is in deze tijd zo belangrijk om goede papieren te hebben. (Merk ik zelf maar al te veel helaas)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:04

Tja.. je denkt toch niet dat een dergelijk probleem met twee maanden is opgelost en ja, dat soort instanties moet je vrijwillig meewerken als dat niet zo is. Je stopt ermee dan gaan hun mensen helpen die hun hulp wel aanvaarden, de wachtlijst is lang genoeg.
Maar het probleem is vast nu wel weer anders dan een jaar terug.. en voordat je iets als begeleid wonen zou kunnen doen zou je ook weer eerst de hulpverlening in moeten.

Ik denk dat je het behoorlijk lastig krijgt als je nu een kamer gaat zoeken en dan nog eens een papiertje halen.
Zou het niet mogelijk zijn om bij vriendin in huis te gaan en dan in dezelfde omgeving je VWO te kunnen halen en nadenken over wat je echt wil.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:42

Vriendinnen wonen nog thuis, dus nee, dat is niet mogelijk helaas.
En in twee maanden is een probleem niet opgelost, maar wanneer het in die twee maanden verergert is, vind ik wel dat er iets goed fout zit. Het probleem is idd zoveel anders dan een jaar terug. Alleen, wanneer ik bij zulke instanties aanklop krijg je gesprekken en kom je op een wachtlijst voor concretere hulp, mocht je situatie daar ernstig genoeg voor zijn. Dat is bij mij wel zo (beoordeeld door iemand uit dat wereldje) maar die wachtlijst blijft, wil ik een 'urgent geval' worden moet ik mezelf of een ander eerst iets aan doen, of weglopen en weigeren terug te keren. Beide zie ik niet echt zitten, weg lopen is wel een van de lafste dingen om te doen in mijn ogen.

Dagmar, bedankt. En ik zal idd sowieso niet zomaar stoppen met school hoor, en bij deze geef ik jou het recht om me aan mn haren terug te slepen :Y)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:28

Nou misschien juist wel als vriendinnen nog thuis wonen. Ik ken genoeg verhalen van pubers die paar maanden of jaartje of langer in ander gezin bij vrienden of familie wonen omdat het thuis te lastig is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:35

Okee, najaa, zou een optie kunnen zijn. Persoonlijk ben ik te beschaafd om dat 'ff' te gaan vragen...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:49

Soms moet je een beetje brutaal zijn

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:29