Solliciteren per e-mail ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Solliciteren per e-mail ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 09:33

Het kan tegenwoordig: solliciteren per e-mail.
Toch zijn er mensen die vinden dat je dit beter niet kunt doen, omdat je dan minder serieus genomen zou worden dan wanneer je snailmailt.
Wat zijn jullie ervaringen/ideeën?

En wat te denken van deze?

In een advertentie staat dat je (ook) per e-mail kunt solliciteren.
Doe ik dat, krijg ik een mailtje terug in de trant van: 'bedankt voor je meeltje, we zien je brief + CV graag tegemoet' Verward
Wat moet ik daar nou mee?
Natuurlijk ga ik aan de vraag voldoen, maar wel 'met de broek op de schoenen'.
Hebben ze hun eigen advertentie dan niet begrepen? Verward

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:08

Het word inderdaad steeds meer gedaan: solliciteren per email. Ik heb het zelf al een paar keer gedaan. Dat ging erg goed. Maar ik doe mijn "normale" brief dan gewoon in de mail zetten en mijn cv voeg ik toe als attachment.
Meestal bellen ze daarna dan of sturen wat terug.
Beetje dom van hun om dan te zeggen dat het per e-mail kan als ze het liever per post hebben. Ik zou je er niet te druk om maken, het is niet jouw fout. Misschien hebben ze zich bedacht....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:44

Ik heb ook al enkele malen per e-mail gesolliciteerd, en met goed resultaat Knipoog
Mijn uitgangspunt: als er een e-mailadres in de advertentie vermeld wordt, dan ga ik er vanuit dat een sollicitatie per mail welkom is.
Geen e-mailadres staat voor mij gelijk aan een brief met cv !

Veel succes !

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:49

Fabiënne1 schreef:
Het word inderdaad steeds meer gedaan: solliciteren per email. Ik heb het zelf al een paar keer gedaan. Dat ging erg goed. Maar ik doe mijn "normale" brief dan gewoon in de mail zetten en mijn cv voeg ik toe als attachment.

Ik zou ook je brief als attachment meesturen.
Waarom???
Omdat je niet weet wat voor mailprogramma ze hebben.
Als het iets heel anders is dan kan je opmaak van je brief helemaal in de war zijn, dat er halverwege al naar een andere regel wordt gegaan.
Dat ziet er niet uit en komt niet professioneel over.
Dus ik zet in de mail een verwijzing naar de attachements.
Iets van "graag wil ik solliciteren naar de functie van ..... Mijn motivatie en cv kunt u vinden in de bijlagen."

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:56

Ik heb de laatste keer ook via mail gesolliciteerd. Met succes ik ben aangenomen.
Wel een aanrader als je via mail solliciteert. Zet er een leesbevestiging op. Dan weet je zeker dat de mail ontvangen is. Dat is op zich al een garantie die de post je niet kan leveren Knipoog

Succes met solliciteren

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:24

In de IT is het heel normaal dat je via email solliciteerd, maar verder zou ik het niet doen. Ik stuur liever een brief met m'n CV.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:03

Tessebes schreef:
In de IT is het heel normaal dat je via email solliciteerd, maar verder zou ik het niet doen. Ik stuur liever een brief met m'n CV.


Ik ben heel benieuwd waarom je het (buiten de IT) niet zou doen ?
Zelf heb ik ook even getwijfeld hoor omdat een mailtje nu eenmaal minder werk is dan een brief, ik had het gevoel dat de ontvanger dat zou kunnen beoordelen als "gemakzuchtig".
De keerzijde: ik wilde ook niet de indruk wekken dat ik geen idee had hoe ik een correcte e-mail moet versturen en nog was blijven steken in het brieventijdperk.
Uiteindelijk ben ik toch maar overstag gegaan voor de advertenties waarbij een e-mailadres vermeld werd, dat staat er tenslotte niet voor niets bij.
Tessebes, is het voor jou een gevoelskwestie om het niet te doen ?

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:16

Bij ons solliciteren er ook veel mensen per e-mail. Ik vind het zelf wel prettig. Ik ontvang ze het liefste met brief en cv als attachment (dan is er toch veel werk aan besteed) en dan in het mailtje gewoon de tekst dat ze solliciteren naar die en die functie, zie bijlage.
Ik vind een gewoon mailtje zonder cv en bijlagen erg gemakzuchtig staan. (en ik zou dan ook een mailtje terugsturen dat ik graag brief en cv ontvang: of die dan per email of post binnenkomen maakt me niet uit)

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:21

Bij ons idem dito. Graag een kort mailtje waarin je het vacaturenummer noemt en als bijlage een brief en CV.
De brief komt in een mailprogramma vaak erg slordig over qua opmaak.

Vergeet niet een beetje recent tekstverwerkingsprogramma te nemen, pas kreeg ik een WP 'erg oude versie' document dat ik dus niet meer kon openen. Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

hobbelheks

Berichten: 8842
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:03

mijn baan heb ik via e-mail.
Vonden ze prettiger omdat het dan sneller binnen was, ze wilden de vacature snel opvullen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:58

Ik reageer ook epr mail, zeker als een school dat aangeeft bij de mogelijkheden. Heb zelfs een CV op internet staan, kun je maken bij www.internetCV.nl

Marc2
Berichten: 1163
Geregistreerd: 11-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:56

Kleintje"]
[quote="Fabiënne1 schreef:
Het word inderdaad steeds meer gedaan: solliciteren per email. Ik heb het zelf al een paar keer gedaan. Dat ging erg goed. Maar ik doe mijn "normale" brief dan gewoon in de mail zetten en mijn cv voeg ik toe als attachment.

Ik zou ook je brief als attachment meesturen.
Waarom???
Omdat je niet weet wat voor mailprogramma ze hebben.
Als het iets heel anders is dan kan je opmaak van je brief helemaal in de war zijn, dat er halverwege al naar een andere regel wordt gegaan.
Dat ziet er niet uit en komt niet professioneel over.
Dus ik zet in de mail een verwijzing naar de attachements.
Iets van "graag wil ik solliciteren naar de functie van ..... Mijn motivatie en cv kunt u vinden in de bijlagen."
[/quote]

Dan moet je ook je brief en cv opslaan als een windows95 document, anders krijg je weer het gedonder met de verschillende wordversies....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:23

ik heb zelf 1,5 jaar op de afdeling P&O gewerkt van het bedrijf waar ik nu zit en bij ons was het heel normaal om via e-mail te reageren, graag zelfs, is tenminste leesbaar. Geschreven brieven zijn ondertussen gewoon bijna "uit" de tijd. Tenminste, hier wel..........(onderwijsinstituut)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 13:01

Ik heb ook met goed resultaat mijn sollicitatie per email gestuurd. De brief en CV als bijlage zodat het er wel verzorgd uit ziet, maar ook om te laten zien dat je iig met computers om kunt gaan.

En idd het voordeel dat de brief niet weg kan raken onderweg.

Sprakeloos

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:35


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:30

Ik hang er zowel mijn 'gewone' sollicitatiebrief als mijn CV aan als attachment, mailtje zelf is meestal niet meer dan enkele beleefde zinnetjes. Ik ben ook weer aan het solliciteren, & als er een e-mailadres bijstaat, doe ik het altijd per mail, wegens sneller.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie