Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:01

Als je dreigt, of iets oplost met slaan :)

Daar zat ik zo over te denken. Je ziet vaak die opvoedprogramma's, met moeders die uiteindelijk hun kind een tik verkopen. Waarna er uiteindelijk nog geen resultaat mee behaald word.

Is het dus een teken van onmacht van de ouders als ze dreigen met slaan, of beginnen te slaan? Is het een laatst redmiddel? Of is het een soort van opvoedkundige traditie; wie niet luisteren wil moet maar voelen?
En dan bedoel ik niet alleen kinderen van een jaar of 3, maar ook van 9, 15 en zelfs 21.

Ouders die slaan; 'normaal' of uit de tijd? :)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:05

Ik ben 21 en nooit geslagen door mijn ouders. Ik denk ook niet dat je er iets mee opschiet maar als ik die opvoedprogramma's wel eens zie denk ik inderdaad dat slaan een laatste redmiddel is voor die ouders.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:05

Absoluut uit de tijd, vooral bij oudere kinderen heb ik er geen goed woord voor over. :o

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:06

Als toekomstig pedagoge moet ik hier eventjes reageren natuurlijk :D

Ik denk zeker dat slaan een vorm van onmacht is, een soort laatste redmiddel als ouders het écht niet meer weten en tot wanhoop gedreven zijn. Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren is in mijn ogen het beste :) . Conditioneren heet dat :D Kinderen leren zo dat het gevolg van 'goed' gedrag prettiger is dan het gevolg van 'slecht' gedrag.
Als een kind stout is, moet je het gewoon op de trap zetten of in een deel van de kamer waar je het geen of weinig aandacht kan geven.

Met oudere kinderen werkt deze specifieke methode natuurlijk niet (ga jij maar eventjes op de trap zitten om af te koelen jongeman van 21 ~~}> ), maar vergelijkbare methoden kunnen hier worden toegepast :j
Laatst bijgewerkt door Aranel op 06-02-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:07

Ik vind het uit de tijd. Ik heb nog nooit een klap gehad van mijn ouders.
Ik kan me niet voorstellen dat je er iets mee oplost.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:07

Wat zijn dan gelijkwaardige methodes voor de oudere kinderen dan a la 21 Aranel? :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:08

Slaan is idd. puur uit onmacht!
Je kan het niet winnen,dus ga je iemand pijn doen.
Je hoort het nog heel vaak dat er geslagen word,het is zeker niet uit de tijd.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:08

Ik heb toch wel vaker een tik van m'n ouders gehad, maar ben er niet slechter van geworden hoor.
Geloof zeker dat het een teken van onmacht is, maar blijkbaar was het het enige om mij afentoe weer met beide benen op de grond te krijgen :P

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:09

Slaan is idd onmacht en gebrek aan woorden Ik ben zelf moeder van 3 kids en ja ik zonder ze ook af met trap kamer oid

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:11

corrigerende tik is echt niks mis mee hoor :o

het lijkt tegenwoordig wel dat kinderen steeds irritanter en onngehoorzamer worden.. zou dat te maken hebben met dat ze geen tik krijgen?

ik bedoel, vroegah.. was alles anders.. toen waren kinderen nog gehoorzaam en attent.. maar tegenwoordig? :n
sommige blagen zou ik zelf graag een mep voor hun harses willen verkopen :o

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:11

Toen ik klein was en heeeeeeel stout was kreeg ik wel eens een tik voor mijn billen en dan moest ik op de mat in de gang zitten. :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:12

Roane schreef:
Wat zijn dan gelijkwaardige methodes voor de oudere kinderen dan a la 21 Aranel? :)

Dan let ik nooit zo op met mijn colleges, vind jongere kids interessanter :Y)
Haha nee, ik denk dat je met oudere kinderen door overleg heel wat kunt bereiken, ook oudere 'kinderen'/ jongvolwassenen vinden het fijn om een beloning of compliment te krijgen als ze goed gedrag vertonen. Als een puber een compliment of een andere fijne consequentie krijgt omdat hij of zij op tijd thuis was, zal hij of zij dat de volgende keer waarschijnlijk eerder doen dan wanneer ouders er geen woord aan vuil maken dat hij of zij keurig op tijd thuis was.

Hoop dat je het een beetje snapt :Y)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:13

Roane schreef:

Een 21 jarige hoort de jaren er voor zodanig opgevoed te zijn dat hij/zij zelfstandig verstandige beslissingen kan maken en alles in overleg kan ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:14

LimaMambo schreef:

het lijkt tegenwoordig wel dat kinderen steeds irritanter en onngehoorzamer worden.. zou dat te maken hebben met dat ze geen tik krijgen?

ik bedoel, vroegah.. was alles anders.. toen waren kinderen nog gehoorzaam en attent.. maar tegenwoordig? :n

Dat ligt denk ik eerder aan de ouders en hun opvoedmethoden (lees: ze verwennen de kids vaak te veel ;) ).

Als je naar een programma als supernanny kijkt, zie je maar al te vaak dat de wanhopige moeder als laatste redmiddel haar kinderen af en toe een tik verkoopt om de kids in het gareel te houden, de supernanny komt langs, en leert de kinderen op een consequente, maar toch vriendelijke manier, zonder slaan, dat ze gehoorzaam kunnen en moeten zijn :j .

Ik denk dus dat je de schuld bij de ouders kunt zoeken, en dan niet bij het feit dat ze er niet vrolijk op los rossen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:15

Ja daarom, Odetteke, daarom vroeg ik het me al af. :') (Ziet die 21-jarige al op de trap zitten)

En ik snap het geven van een compliment, maar dat lost geen conflict op. :') Als er al 'ruzie' is, wat lost een compliment dan op? :)
Evengoed met pubers a la 15 :)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:17

Volgens mij is een tik geven altijd een uiting van onmacht.
Ik vind het verkeerd maar heb mijn kinderen (vooral de moeilijke, eigenlijk alleen de moeilijke :o ) ook wel eens een klets gegeven. Vreselijk als je je zo laat gaan. Opvoeden gaat gepaard met schuldgevoel en onzekerheid, gelukkig hoef ik niet zo lang meer :+ Ik vond het een hele opgave iig.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:18

Aranel schreef:
LimaMambo schreef:

Dat ligt denk ik eerder aan de ouders en hun opvoedmethoden (lees: ze verwennen de kids vaak te veel ;) ).

Als je naar een programma als supernanny kijkt, zie je maar al te vaak dat de wanhopige moeder als laatste redmiddel haar kinderen af en toe een tik verkoopt om de kids in het gareel te houden, de supernanny komt langs, en leert de kinderen op een consequente, maar toch vriendelijke manier, zonder slaan, dat ze gehoorzaam kunnen en moeten zijn :j .

Ik denk dus dat je de schuld bij de ouders kunt zoeken, en dan niet bij het feit dat ze er niet vrolijk op los rossen.

Ik denk ook dat de gehaaste maatschappij hier een grote rol in speelt. :o Werken, creches, bso's etc.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:18

Ik denk dat het ook uit onmacht is.
Ik wordt soms wel geslagen door mijn moeder.
Ik ben 15 in de pubertijd denk dat mijn moeder het ziet als ik weet niet anders dan slaan.
Ruzie met woorden uitpraten gebeurd hier niet vaak.
Ik zou het wel willen erover kunnen praten als er ruzie is maar de band met mijn moeder is niet echt bepaald goed en het eindigt dan snel in schreeuwen en tja daarna ook slaan.

En het is echt niet zo dat ik alles doe om mijn moeder maar te irriteren/ boos te krijgen. Laatste tijd praat ik er wel is over met een vriend en begin steeds meer te merken wat voor impact het heeft op mij.

Heb wel is tegen een vriendin een paar dingen verteld die zei ik zou gewoon terug slaan.. Maar dat kan ik niet dat maakt het erger en het is toch mijn bloed eigen moeder die kan ik niet slaan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:19

Roane schreef:
Ja daarom, Odetteke, daarom vroeg ik het me al af. :') (Ziet die 21-jarige al op de trap zitten)

En ik snap het geven van een compliment, maar dat lost geen conflict op. :') Als er al 'ruzie' is, wat lost een compliment dan op? :)
Evengoed met pubers a la 15 :)

Dan kun je een ouder kind overtuigen of wat je bedoeling dan ook is, met argumenten, maar niet gaan slaan als je het niet meer weet. Een goed opgevoede puber weet wel waar de grenzen liggen wbt het omgaan met ouders, en zal ook luisteren naar wat zijn ouders te zeggen hebben..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:20

tussen slaan en een corrigerende tik zit in mijn ogen een wereld van verschil. wanneer een peuter al 4x de stereo aan heeft gezet en het nog een 5e keer wil proberen, krijgt het van mij toch echt een tik op de vingers.

wanneer er echter sprake is van een conflict, is slaan idd een teken van onmacht.

Miryamk

Om even op de supernanny terug te komen. Die gaat ook weer weg na een aantal dagen. Consequent zijn is heel erg belangrijk als ouders maar helaas is het bijna onmogelijk dat altijd vol te houden, je hebt tenslotte een gezin geen legerkazerne :D

Bon_Bon

ahh ik ben wel voor een opvoedkundige tik is.
Dan bedoel ik dus niet, blauw oog, tand door je lip of de hoek ingeramd worden.
Ik heb als kind zijnde ook wel eens tik op mn handen gehad als ik voor de zoveelste keer ergens aan zat waar ik niet aan mocht zitten.
Of een draai om mn oren als ik een grote mond had.

En ik kan zeggen ik had (en heb) respect voor mn ouders, ik ben netjes opgevoed. Ik was moeilijk opvoedbaar (toen me ma voor advies langs huisarts ging kon ik per direct uit huis geplaatst worden) mn broer was ook moeilijk opvoedbaar, alleen mn zus was 'makkelijk'
sommige kinderen zijn gewoon lastiger dan anderen, als mijn moeder mij straf gaf, dan gaf ik daar niet om, stel je was strontvervelend aan tafel dan werd je gewaarschuwd, dan kreeg je je tweede waarschuwing dat als je niet ophield je een draai om je oren zou krijgen, ging je dan nog door dan kreeg je m ook. En de volgende keer bedacht je je wel twee keer of je door ging. Niet dat slappe gedoe van op het stoute trapje of van die onzin.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:21

Aranel schreef:
Als toekomstig pedagoge moet ik hier eventjes reageren natuurlijk :D

Ik denk zeker dat slaan een vorm van onmacht is, een soort laatste redmiddel als ouders het écht niet meer weten en tot wanhoop gedreven zijn. Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren is in mijn ogen het beste :) . Conditioneren heet dat :D Kinderen leren zo dat het gevolg van 'goed' gedrag prettiger is dan het gevolg van 'slecht' gedrag.
Als een kind stout is, moet je het gewoon op de trap zetten of in een deel van de kamer waar je het geen of weinig aandacht kan geven.

Met oudere kinderen werkt deze specifieke methode natuurlijk niet (ga jij maar eventjes op de trap zitten om af te koelen jongeman van 21 ~~}> ), maar vergelijkbare methoden kunnen hier worden toegepast :j

Oh, zijn er daarom tegenwoordig zo veel slechte opgevoede kinders?

Een tik, daar is niks mis mee. Het gaat er niet om dat het pijn moet doen, maar het gaat om het psychologische effect.

Een "puber"....Normaal gesproken is het dan niet meer nodig, dan moeten de eerste vruchten van de opvoeding zich namelijk al afwerpen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:22

Kinderen moeten ook zo idioot veel tegenwoordig, volgens mij als ze minder gaan doen doordeweeks (bso, clubjes muziekles) en ze gewoon weer eens kind laten zijn........
Volgens mij scheelt dat al de helft. Gewoon om 3 uur thuis komen, en dan lekker buiten spelen met vriendjes, veel aandacht van je ouders.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:23

Bon_Bon schreef:
ahh ik ben wel voor een opvoedkundige tik is.
Dan bedoel ik dus niet, blauw oog, tand door je lip of de hoek ingeramd worden.
Ik heb als kind zijnde ook wel eens tik op mn handen gehad als ik voor de zoveelste keer ergens aan zat waar ik niet aan mocht zitten.
Of een draai om mn oren als ik een grote mond had.

En ik kan zeggen ik had (en heb) respect voor mn ouders, ik ben netjes opgevoed. Ik was moeilijk opvoedbaar (toen me ma voor advies langs huisarts ging kon ik per direct uit huis geplaatst worden) mn broer was ook moeilijk opvoedbaar, alleen mn zus was 'makkelijk'
sommige kinderen zijn gewoon lastiger dan anderen, als mijn moeder mij straf gaf, dan gaf ik daar niet om, stel je was strontvervelend aan tafel dan werd je gewaarschuwd, dan kreeg je je tweede waarschuwing dat als je niet ophield je een draai om je oren zou krijgen, ging je dan nog door dan kreeg je m ook. En de volgende keer bedacht je je wel twee keer of je door ging. Niet dat slappe gedoe van op het stoute trapje of van die onzin.

Lijkt alsof ik mezelf hoor praten :D