Al een paar weken loop tegen het feit aan te hikken dat ik toch maar weer eens wat dingen over thuis op een rijtje moet zetten. Enerzijds om het totaalplaatje van de afgelopen tijd voor mezelf helder te krijgen, anderzijds omdat ik weet dat de reacties die ik hier krijg mij ook weer kunnen helpen.
Mijn voorgaande verhalen zijn te lezen in de volgende link http://www.everyoneweb.com/LZP/
Nadat ik mijn laatste verhaal geplaatst had heb ik toch besloten met dit alles naar mijn mentrix te gaan. Een vriendin heeft mij toen aangeraden eerst alle verhalen te sturen zodat zij weet hoe ik dingen ervaar en wat voor situaties er voorkomen. In het gesprek wat ik daarna met haar heb ik gehad heeft zij mij gevraagd of ik erover na wou denken met een psychologe te gaan praten. Ik heb hier heel erg over nagedacht, maar weet nog steeds niet of ik dit wel of niet zal gaan doen. Enerzijds is het misschien wel verstandig om met iemand te gaan praten hoe ik het beste met de situatie om moet gaan en hoe er eventueel dingen verandert kunnen worden. Maar aan de andere kant is het vooral karakter wat van beide kanten botst, en ik denk niet dat dat zo 1,2,3 veranderen zal. Daarnaast heb ik inmiddels een vijftal verhalen van mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Bij allemaal is er naar mate ze ouder werden, op zichzelf gingen wonen en er dus meer ruimte kwam, een ander soort, positieve relatie ontstaan. Een van de vijf woont inmiddels zelfs (tijdelijk) weer thuis. Dit geeft natuurlijk geen garantie dat het bij mij ook zo zal gaan, maar dat is er met hulp van een psychologe ook niet. Het is, en blijft, een grote stap en een situatie waarin je in feite in het water springt en je van te voren niet weet of het water warm of koud is en of je er ooit nog uit zal komen.
Maar soms vraag ik me echt af waarom niet. Als ik die stap neem zal mijn moeder uiteindelijk misschien ook daar terecht kunnen, wat denk ik een hoop zal helpen. Want niet alleen ik heb een slechte relatie met haar, van m’n zusjes en vader kan ik niet veel anders zeggen, al zitten er ook wel ‘betere’ momenten bij.
Ten eerste heeft mijn moeder tegenwoordig geregeld de gewoonte om te roepen dat ik niet meer welkom ben thuis. En wanneer ik nou eindelijk eens door krijg dat ze het echt meent als ze zegt dat ze wil dat ik op zoek ga naar een ander onderkomen. Inmiddels zit op zo’n niveau dat het het ene oor in gaat en het andere uit. Misschien gedeeltelijk omdat ik niet kan geloven dat ze dat meent, en omdat ik weet dat zij gewoonweg mij niet op straat mág zetten. Maar ergens diep van binnen doet het best wel pijn. Maar om het serieus te nemen roept ze het net iets te vaak, net als de uitspraak stelletje snert-/rotkinderen die me hier geregeld om de oren vliegt. Ook hier heb ik over nagedacht, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ze die dingen van mij best mag zeggen, zolang het maar in evenwicht is met de hoeveelheid positie gevoelens die ze over mij (ons) uit, en dat is helaas niet zo. Dat is denk ik wat mij nog het meeste aangrijpt.
Wederom gaat het op school ook gewoon slecht. Ik sta momenteel twee vijven, een vier, en nog een duo krappe zesjes. Gek genoeg gaan de profielvakken als natuurkunde, wiskunde en scheikunde een stuk beter als vorig jaar, alleen biologie blijft lastig. Maar mijn grote struikelblok nu is de talen, engels en Frans. Tot voor de afgelopen tentamenweek ging engels redelijk goed, gemiddelde tussen de 6,5 en de 7,0. Maar in de afgelopen tentamenweek heb ik een 1,8 op mijn tentamenweek gehaald. Hoe dat gekomen is heb ik lang over na moeten denken. Dat het tentamen niet zo goed ging was nog tijdens het maken al duidelijk, maar ik had meer een cijfer rond de 4,0 verwacht. Het tentamen bestond uit voca en grammatica. De voca heb ik uren voor geleerd (ong. 8 uur, 250 woorden) maar tijdens het tentamen kwam ik erachter dat er weinig tot bijna niks was blijven hangen. Hierdoor ontstond er lichte paniek waardoor de grammatica ook volledig de mist in gegaan, terwijl ik dat tijdens de lessen best snapte en ook goed geleerd had. Frans is eigenlijk hetzelfde verhaal, cijfer een 3,7 op mijn tentamen. Al moet ik zeggen dat bij Frans het probleem een stuk vaker voor komt, vorig jaar heb ik Frans afgesloten met een 4.
Nu vindt mijn moeder dat ik niet genoeg doe voor school, en gewoonweg te lui ben om woorden te leren. Ik doe wel wat, maar ik kan beter. Ik ben het daar niet mee eens. De discipline was begin vorig jaar inderdaad ver te zoeken (lees paarden,paarden,paarden, en dan maar een keer in de week mogen rijden zorgde ervoor dat ik de andere dagen zelf wel dingen met paarden (foto’s bewerken ed) ging bedenken), maar inmiddels gaat het, vind ik zelf, best goed. Ik denk dat ik oneindig veel tijd in het woorden leren had kunnen steken, maar dat er dan nog niet veel meer zou zijn blijven hangen. Omdat mijn hoofd simpelweg te vol zit met andere dingen en het stampwerk dus niet wil lukken.
Dat het een stuk beter gaat met mijn hoeveelheid discipline komt mede omdat ik nu een stuk meer vrijheid heb wat betreft paarden. Zoals ik al eerder geschreven heb mag ik van mijn moeder helemaal niet meer rijden ed. Maar ik doe dit toch. Dit valt echt niet goed te praten en zit mij ook best wel dwars. Maar liever dit dan dat ik de plek waar ik alles los kan laten en écht kan ontspannen kwijt ben. Nadat ik een uurtje met mijn geweldige Tinker over de heide heb gezworven kan ik er weer een paar dagen tegenaan. Ik rij meestal nu 2 à 3 keer in de week, en tot nu toe heb ik nog geen tijdsproblemen gehad in combinatie met school. Juist omdat ik meer tijd écht in de paarden kan steken kan ik ook meer tijd écht aan andere dingen besteden.
En dan hebben we nog werk. Ooit iets wat is begonnen omdat mijn moeder het zeer op prijs stelde, en waar ik de eerste maanden toch wel met enige tegenzin naar toe ging. Inmiddels is die tijd voorbij en is het een plek waar ik vooral mezelf kon zijn en eigen verantwoordelijkheden had. En een plek waar ik ook dingen écht goed kan doen. Tot verkort was het een plek die los stond van alles. Op een goede vriendin na kende buiten het werk om niemand mij, en ik ook niemand van hun. Afgelopen week is hier verandering in gekomen, mijn zusje kan ik inmiddels ook collega noemen. Enerzijds baal ik hier wel van, het was 'mijn' plekje, maar aan de andere kant is het ook wel heel gezellig.
Dus eigenlijk weet ik nog steeds niet wat ik moet doen, en ga ik maar gewoon zo door zoals ik al minstens een jaar bewust bezig ben. Daarvoor was de situatie ook rot, maar ik dacht er niet echt bij na. Grote rol speelt denk ik wel dat ik buiten thuis echt alles super voor elkaar heb, leuke klas, leuke mentrix, liefste paarden met onwijs toffe eigenaar, lieve vriendinnen en vrienden, leuk baantje, lieve collega's en ga zo maar door. Mijn mentrix zei, maar thuis is wel heel belangrijk, en hoeveel lieve mensen je ook om je heen hebt, er komt een tijd dat je wilt dat juist je ouders er voor je zijn en dat je dingen met hun kunt delen. Misschien heeft ze daar gelijk in, misschien niet. Want die momenten heb ik nu ook al, bij het paard vraag ik me wel eens af waarom zij niet wil zien en genieten van het geluk dat ik daar heb. En omdat zij dus momenteel het zo hard afwijst dingen samen te willen delen of er, in mijn ogen, voor mij te zijn (op dingen als onderdak eten een bed ed na) heb ik ergens ook wel een stemmetje in mij die zegt dat ik maar beter m'n eigen leven kan gaan opbouwen en me niet teveel meer bezig moet houden met mijn moeder.
Dus tja, dat was het wel weer voor nu. Ik bedankt je voor het lezen van mijn hele verhaal, en hoop op een reactie.
Laatst bijgewerkt door Caily op 05-02-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt