wat weegt meer? vet of spieren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

wat weegt meer? vet of spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 10:57

Sinds een maand fitness ik 2 tot 3 keer per week en ik geloof dat ik alleen maar aan kom.
Dus mijn vraag is: wat weegt meer: vet of spieren?
Heb nl wel het idee dat er spieren bij komen. (echt waar Bloos )

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:01

Zover ik weet wegen spieren zwaarder dan vet!

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:14

dat kun je meten hoor. Je pakt een ehm haha weet niet hoe het heet. Zo'n soort liniaal maar daar zitten 2 van die "haken" aan en die kun je naar elkaar toeschuiven. In ieder geval: je gaat zitten op een stoel zodat je knieën horizontaal staan. Dan zet je die haken op de rechterkant van je knie bot (weet niet hoe het precies heet) en een aan de linkerkant (dus binnen kant, buiten kant) dan schuif je die dingen (het heet geloof ik een schuifmaat of zoiets) naar elkaar toe zodat je knie ertussen zit, het getal lees je af en schrijf je even op, daarna doe je dat hetzelfde bij je andere knie. Dit doe je ook bij je polsen dus aan de binnenkant en de buitenkant. Dan tel je de getallen van je knieën bij elkaar op, en de getallen van je polsen en die vermenigvuldig je met elkaar.

voorbeeld: 9,9 + 10,0 = 19,9 (kniebreedtes)
5,7 + 5,8 = 11,5 (polsbreedtes)
19,9 x 11,5 = 228,85 = 230

hm maarja dan moet je een tabel erbij hebben, want dat gaat ook nog met je lengte. Ik heb de tabel, dus als je je gewicht van je botten wilt weten moet je me even je getallen pben, dan pb ik je wel even je gewicht terug als je wilt tenminste.
En je vet kun je meten maar daar moet je zo'n raar ding voor hebben, dan moet je je huidplooien meten enzo.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 11:18

Steffi schreef:
Zover ik weet wegen spieren zwaarder dan vet!

oke, dat scheelt alweer!
Want dit is wel een beetje frustrerend. Boos!

Enne auk bedankt,ik wist niet dat dat bestond, ik ga het wel een keer meten.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:25

Spieren zijn inderdaad zwaarder dan vet. Je gewicht is dus niet een goede indicatie of je strakker in je vel komt te zitten. Wat ook een goede methode is 1 keer per week je maten opnemen. (middel, heup, bovenbeen, borstomvang, kuit etc) Dan kun je snel zien of je wel centimeters verliest.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:33

het was handig geweest als je, voordat je bgon met fitnissen, je vetpercentage had laten berekenen. Dit gebeurd door 4 huidplooien (voor en achterkant van de bovenarm, op je rug net onder de punt van het schouderblad en boven je heupbeen). Dan had je kunnen meten of je vetpercentage verlaagd is. Dit geeft je een indicatie of je zwaarder wordt door aanmaak van spiermassa.

gewicht op zich zegt idd niet zoveel over je. Dit zou namelijk betekenen dat veel bodybuilders overgewicht hebben, terwijl ze qua vetpercentage op het randje van ongezond en zeer gevaarlijk balanceren.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 14:11

spieren wegen inderdaad zwaarder
maar het gaat toch niet om het gewicht maar hoe het eruit ziet? Cool
wij hebben hier thuis trouwens een vetmeter, een apparaatje en dan moet je van alles instellen (leeftijd, gewicht, lengte, geslacht, enz). en dan moet je met gestrekte armen dan ding een tijdje beethouden en dan zegt ie hoeveel percentage vet je hebt.
voor vrouwen is het gezond tussen de 10 en 20 volgens mij en ik zat altijd op iets van 12 Cool . heb het alleen zo'n 2 jaar niet meer gedaan omdat ik me niet meer weeg Party!!. of dat apparaatje goed meette weet ik ook niet,maar ik ga er maar van uit Knipoog

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 14:48

ik heb gehoord dat spieren 3x zo veel wegen als vet.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:53

SharirBobby schreef:
spieren wegen inderdaad zwaarder
maar het gaat toch niet om het gewicht maar hoe het eruit ziet? Cool
wij hebben hier thuis trouwens een vetmeter, een apparaatje en dan moet je van alles instellen (leeftijd, gewicht, lengte, geslacht, enz). en dan moet je met gestrekte armen dan ding een tijdje beethouden en dan zegt ie hoeveel percentage vet je hebt.
voor vrouwen is het gezond tussen de 10 en 20 volgens mij en ik zat altijd op iets van 12 Cool . heb het alleen zo'n 2 jaar niet meer gedaan omdat ik me niet meer weeg Party!!. of dat apparaatje goed meette weet ik ook niet,maar ik ga er maar van uit Knipoog


niet om het eens of het ander maar dat apparaat is zeer onnauwkeurig. Het best werkt nog de bio impedantie meter.
Hierbij worden er elektroden op de voet en handen geplaatst. Deze meten de weerstand in het lichaam. Hieruit wordt je vetpercentage gemeten. En een goed vetpercentagen van vrouwen ligt tussen de 20 en 30 procent.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:59

je kunt dus inderdaad ook met de huidplooien doen, dan heb je het nauwkeurig. Ik heb het toen ook een keer met zo'n vetmeter gedaan, maar hij zat er iets van 3 naast ofzo. Dus je kunt hem gebruiken als je het ongeveer wilt weten maar niet als je het exacte getal nodig hebt

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:57

Als je bij een goeie sportschool zit hebben ze een vetmeter, zoals hierboven beschreven. Dan kun je zien hoeveel het percentage vet in je lichaam is. Als je dat om de zoveel weken laat meten kom je erachter of je vooruitgang boekt.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:59

spieren wegen zwaarder geloof ik...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:05

Ik had ook toen ik begon met fitnessen dat ik zwaarder werd, maar ik zag ook wel bepaalde spieren ontstaan. Maar spieren wegen dus zeker wel zwaarder dan vet.