Hoe vind ik een betaalbaar huurappartement??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Hoe vind ik een betaalbaar huurappartement??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 20:40

Pffff, eindelijk besloten om uit huis te gaan maar nu nog een eigen huis zien te vinden. En dat is niet zo eenvoudig! Ik sta nog geen 5 jaar ingeschreven bij de woningbouwvereniging dus via die weg een huis krijgen is vrijwel onmogelijk. Het hoogste dat ik tot nu toe geëindigd ben is 25e. Maar ook wel eens 139e. Maar ik verdien weer niet genoeg om particulier te kunnen huren. Ik zoek in omgeving Bilthoven, de Bilt, Utrecht en particulier huren begint hier vanaf ongeveer 700 euro kale huur.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:43

Particuliere huur heeft ook wel goedkopere woningen hoor :) Wij hebben een tijdje goedkoop gewoond in een huis wat op de nominatie voor slopen stond. Soort anti-kraak maar dan met een lage huur en woningbouw vereniging. Misschien een idee?

En in Rotterdam zijn er woningbouwverenigingen speciaal voor studenten (spiekte even in je profiel :) ). Je deelt dan wel badkamer/wc met huisgenoot maar de huur is prima betaalbaar.
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 30-01-10 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:44

Ik ga waarschijnlijk dit jaar uit huis, ga dan antikraak wonen.. voor 150 - 200 euro incl. midden in het centrum van bijv. utrecht, r'dam, a'dam of dordrecht :) en natuurlijk andere steden.
Je moet het alleen niet erg vinden om in een kantoorpand terecht te komen, en je loopt het risico dat je te horen krijgt dat je binnen 2 weken je crib moet verlaten (hoewel de anti-kraak organisatie daar vaak ook wel weer oplossingen voor probeerd te vinden, door huurders over te plaatsen naar weer andere panden).

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 20:57

Mijn profiel is niet betrouwbaar hoor. ;-) Wist niet eens dat er überhaupt iets in stond. Ik studeer niet meer maar ben werkzaam als onderzoeker wat zo'n beetje gelijk staat aan 'geen cent te makken'.

Ik wil echt een plek waar ik langere tijd kan wonen. Antikraak valt wat dat betreft dus af. Maar als jullie links van sites hebben willen jullie die dan toch neer zetten?

Marieke_K

Re: Hoe vind ik een betaalbaar huurappartement??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:07

Sorry ken alleen maar dergelijke site in Rotterdam.. Dat ging toen via het woningbedrijf Rotterdam, wellicht hebben ze ook zo'n organisatie in Utrecht eo?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:31

Direct Wonen (zie ook de google-ads onder in je topic) heeft vaak wel op korte termijn woningen, in verschillende prijsklasses. Nadeel vind ik wel dat je bij Direct Wonen voor je eerste maand huur enorm vel administratie en bemiddelingskosten moet betalen.

Edit: even op de site gespiekt, er staat nu ook een appartementje in Bilthoven te huur voor € 525,00. LIjkt veel, maar als je, zoals je zelf aan geeft, weinig inkomen hebt, kan je aanspraak maken op huurtoeslag bij de belastingdienst, waardoor je huurprijs een heel eind kan dalen.
Laatst bijgewerkt door Britty op 30-01-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:34

In welke provincie zoek je iets?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:36

Ik weet in Culemborg wel iets, maar is pas vanaf juli. 15 minuten treinen van Utrecht, vlakbij station.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:53

Tsja, het is vooral een kwestie van je eisen niet te hoog stellen. Het is simpel: de ideale woonruimte op de ideale plek kost veel geld of is gewoon niet beschikbaar. Dus moet je ergens compromissen sluiten. Heb je ook al gekeken in de minder populaire gebieden? In Overvecht bv bedraagt de wachttijd meestal minder (omgeving Zambesidreef/Tigrisdreef heeft een gemiddelde van 4 jaar), en zijn de appartementen over het algemeen ruim.

En anders... zul je toch een wat tijdelijkere oplossing moeten zoeken, zoals antikraak of kamerhuur, en dan tegen de tijd dat je een beter contract hebt op zoek naar een koopappartement (of een beter huurapp. omdat je dan meer wachttijd hebt.)

Er zijn zelfs constructies om als starter van die kamerappartementen te kopen, maar ik geloof dat ik die niet zo heel geweldig vind: ze zijn obscuur en je betaalt enorm veel voor kleine prutsappartementjes.

Nog een tip: ik vond de zelfstandigheid alleszins de moeite waard. Laat je niet te veel weerhouden door het idee dat de buurt 'eng' is of het huis te klein - je groeit vanzelf door. Maar de zelfstandigheid, heerlijk. *\o/*

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:14

rijke vent zoeken

nee even zonder dollen, vertel aan iedereen dat je zoekende bent. Soms wil je nog wel eens via via iets te horen krijgen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:59

Het enige waar je op kan 'hopen' is viavia iets te vinden inderdaad, veel connecties. Hier in Alkmaar is het ook heel duur, prijzen vanaf 600. Ik ben student en mijn vriend werkt wel, maar particulier heb ik na een half jaar maar opgegeven (waren sinds zomer 09 opzoek).

Dan maar hopen via de woningbouw... Stonden allebei 3 jaar ingeschreven, en hebben uiteindelijk anderhalve week terug een appartementje toegewezen gekregen (met betaalbare huur uiteraard) :D

En tip over huurtoeslag, ik weet niet hoe oud TS is, maar als ze onder 23 is dan heeft ze geen recht op huurtoeslag bij huur van meer dan 300 nog wat. Dus als je dan 400 euro moet betalen (vrij goedkoop dus), gaat dat al niet meer op helaas.. Boven de 23 mag je tot 600 en nog wat huurtoeslag aanvragen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:44

Britty schreef:
Direct Wonen (zie ook de google-ads onder in je topic) heeft vaak wel op korte termijn woningen, in verschillende prijsklasses. Nadeel vind ik wel dat je bij Direct Wonen voor je eerste maand huur enorm vel administratie en bemiddelingskosten moet betalen.

Edit: even op de site gespiekt, er staat nu ook een appartementje in Bilthoven te huur voor € 525,00. LIjkt veel, maar als je, zoals je zelf aan geeft, weinig inkomen hebt, kan je aanspraak maken op huurtoeslag bij de belastingdienst, waardoor je huurprijs een heel eind kan dalen.

Direct wonen is niet al te best, hier een link naar een topic op het radar forum *klik*

Wij hebben na lang, lang zoeken (en dan 3-6x per dag marktplaats afspeuren, alle huizenwebsites afspeuren etc) een klein huurhuisje voor maarliefst 650,- kunnen vinden. Maar we hadden wel een tuin :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:50

Heb hetzelfde probleem, maar dan in Den Bosch. Bovendien is het ook moeilijk om iets onder de grens van de huurtoeslag te vinden (647 euro) :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:21

Ik kom niet in aanmerking voor huurtoeslag. Verdien net een paar euro boven de grens. Ik val een beetje tussen wal en schip. Verdien te veel voor huurtoeslag maar te weinig om particulier te kunnen huren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:31

Als je teveel verdient voor huurtoeslag kun je best eens kijken wat je mogelijkheden zijn voor een koopappartementje.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:35

Nee hoor, ik kan zo net een ton aan hypotheek krijgen. Daar heb je een garagebox voor. :D
Met hypotheekgarantie kan ik net iets meer krijgen maar bij lange na niet genoeg om te kunnen kopen. Voor iets met 1 of 2 kamers zit je toch al gauw tussen de anderhalf en 2 ton. Daarnaast lijkt kopen me niet verstandig omdat ik niet weet hoe lang ik ergens blijf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:40

Saar4 schreef:
Nee hoor, ik kan zo net een ton aan hypotheek krijgen. Daar heb je een garagebox voor. :D

Welnee. Met koopsubsidie erbij en een goede adviseur kun je echt wel wat krijgen.
( http://www.hypotheker.nl/Service/Vraag+ ... bsidie.htm )

Maar once again: je moet de eisen niet te hoog leggen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:47

Misschien wel maar ik vind het niet verstandig om te kopen aangezien ik geen vast contract heb. Kan wel een intentieverklaring krijgen maar als ik dan zonder werk zit heb ik een groot probleem plus dat ik starter ben en geen idee heb waar ik terecht ga komen qua werk. Lijkt me niet zo handig om dan aan een appartement vast te zitten.

Maar ik moet dat idd allemaal eens door een adviseur uit laten zoeken. Misschien is kopen helemaal nog niet zo'n gek idee.