Wees beleefd in het OV!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Wees beleefd in het OV!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 18:04

Er zit mij toch iets dwars. Ik reis elke dinsdag met de trein naar mijn school. Van Zwolle helemaal naar Deurne. Zit soms met verbazing te kijken hoe ongelovelijk onbeschoft de gemiddelde Nederlander is.

Voorbeeld 1:
Zat vorige week dinsdag in de trein, terug van Deurne (Noord-Brabant) naar Zwolle(Overijssel). De trein van Utrecht naar Zwolle zat echt stampésvol (een dubbeldekker nog wel) en ik zat aan het begin (of eind, is maar net hoe je het bekijkt ) van de coupe. Komt er aan de andere kant een oud vrouwtje binnen lopen, een jaar of 70, slecht ter been. De hele coupe zat vol met studenten en mensen van een jaar of 30/40 . NIEMAND stond op, iedereen keek gewoon de andere kant op. De trein reed al dus ze flikkerde telkens half om. Uiteindelijk was ze aan de andere kant van de coupé, waar ik zat en heb haar direct mijn plaats aangeboden. Nog even lekker hard en duidelijk gezegt: "Mevrouw, u mag HIER WEL zitten hoor, komt u maar." Woppaa, die zat. Waren een paar mensen die spontaan een knalrood hoofd kregen. Snap je toch niet?!?!?! Ik vind een uur in de trein staan al vermoeiend, laat staan hoe iemand van rond de 70 jaar zoiets ervaart. Zo'n iemand zou er spontaan onwel van worden.

Voorbeeld 2
Wat mij mateloos irriteert, is het onbeschofte gedrag bij het instappen van een trein. Het valt mij op dat het voornamelijk de 'kantoormannen' zijn van een jaar of 40/50 . Enkele voorbeelden: de trein instappen als er nog mensen uitstappen, andere mensen aan de kant duwen, voordringen in de rij bij het wachten.
Máár waar ik helemaal over verbaas is het volgende: Voor mijn neus heb ik enkele keren ervaren dat zulke types oudere mensen, mensen welke slecht ter been zijn en er altijd wat moeite mee hebben om de trein in te komen, gewoon aan de kant douwen. Ik ben zelf een typ die zonder moeite een ondersteunende arm bied, een rollator naar binnen draagt e.d.
Toch zijn er egoistiche mensen welke daar dus geen DROL om geven. Snappen jullie het?

Voorbeeld 3
Gisteren zat (stond) ik in de bus, erg druk. Er kwam een bejaarde vrouw binnen welke slecht ter been was. Aangezien ik al stond, was het aan andere (jonge) mede-passagiers om een plekje vrij te maken.
Zaten er 2 jonge meiden op het plekje welke bedoeld is voor mensen welke slecht ter been zijn. Tot mijn grote verbazing zeggen deze meiden bloedserieus en zwaar onder de indruk tegen elkaar: "NOU SEG, wat onbeschoft dat er niemand op staat! Het is toch niet te geloven hoe asociaal mensen tegen woordig zijn, voor een bejaarde kan je toch wel plaats maken!" .... dat terwijl ze zelf met hun dikke achterste op hun plekje bleven zitten, een plekje bedoeld voor bejaarden/mensen welke slecht ter been zijn.
Ben ik nou achterlijk of is dit gewoon dom, onbeschoft gedrag?

Tell me!

KIMMM___

Re: Wees beleefd in het OV!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:11

ik ben het helemaal met je eens dat dit zeer onbeschofd is, ik moet zelf elke dag met de trein en de bus en kom dit ook vaak genoeg tegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:13

Als eerste, jij bent echt niet achtelijk. Ik maak dit helaas zelf dagelijks mee. Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk te helpen, en ook op te staan waar het kan. Helaas kan ik dit niet altijd wegens eigen gezondheidsredenen, maar wanneer een ander geen moeite lijkt te doen, offer ik mijzelf op. Dan ga ik wel in het gangpad zitten.

Zelfde met in en uit stappen, alleen zijn het bij mij ook veel jongeren, en dan echt van die typische (mijn excuses voor eventuele vooroordelen) hardcore nike air max types, die zich dwars door iedereen heen de trein in willen.. waarom? Omdat ze bang zijn niet te kunnen zitten.

In de bus maak ik het praktisch nooit mee, maar dat komt omdat er in mijn buslijn altijd maar 2 of 3 mensen zitten op het stukje wat ik reis.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:14

Ben het helemaal met je eens. Ik reis elke dag een half uur heen en een half uur terug met de bus naar en van school. En er reizen over het algemeen alleen maar scholieren met deze bus. Uiteraard ook volwassenen en oudere mensen, maar voornamelijk scholieren. En het is natuurlijk ook de normaalste zaak om lekker te blijven zitten als er een oude dame/heer instapt, of wanneer die blinde jongen moeite heeft om te blijven staan. En als je flauwvalt door drukte/warmte in de bus (terwijl je staat), hoef je toch niet per se te gaan zitten?

Bah, kan me er zo aan ergeren! |o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:18

Ik merk ook inderdaad vaak dat mensen blijven zitten bij oudere mensen (of zwangere vrouwen of mensen met gipse pootjes). Ik vind dat inderdaad ook niet zo sociaal. Het valt me trouwens helemaal op dat het minstens net zo vaak de mensen van middelbare leeftijd zijn als jongeren die voordringen en blijven zitten.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:18

Absoluut herkenbaar, hier ook veel ergernissen :j Zag laatst bij Top Gear weer dat ze in Japan keurige rijtjes hebben waar je in moet gaan staan wachten om de trein in te kunnen. Zouden ze hier ook moeten doen (moeten de treinen wel steeds op dezelfde plek stoppen dus dat wordt nog ingewikkeld) want dat gedrang om de trein ín te komen, maar ook om er úit te mogen. Je hebt soms nog net plek om in het midden van een groepje mensen uit te stappen, terwijl ik, zeker nu het glad is en ik momenteel niet zo makkelijk loop, toch graag even een steuntje heb.

Wat ik ook erg vervelend vind, zijn mensen die luid zitten te praten of te bellen in een stiltecoupé. Natuurlijk heb je niet altijd meer keus waar je gaat zitten als een trein vol is, maar als je in een stiltecoupe zit terwijl dat eigenlijk je keuze niet was, wees dan zo beleefd om niet te bellen en gewoon je mond te houden of zachtjes te praten.. Ik ga daar bewust zitten om even geen drukte aan mijn hoofd te hebben maar dat werkt dan ook niet erg :n

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:19

Zucht vooral het dringen bij het instappen irriteert mij altijd mateloos. En vaak zijn het ook nog eens de mensen die als laatste aan komen rennen, die zich als eerste de trein in wurmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:21

Vind het idd ook erg asociaal gedrag, maar mensen worden sowieso steeds asocialer.

Maar in voorbeeld 1, vind ik jou ook neit zo beleefd, wel dat je een plekje vrijmaakt, natuurlijk, maar om anderen er zo op te wijzen, vind ik niet erg netjes. Het is niet aan jou om anderen op te voeden.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:22

Ja dat is inderdaad behoorlijk onbeschoft... Maar ik heb het wel eens anders meegemaakt in de bus. Ik zat in de bus van Uden naar Eindhoven en bij Gemert kwam er een mevrouw van ik denk een jaar of 50 - 60 de bus in. Er waren enkele stoelen nog vrij, maar mevrouw liep ze allemaal voorbij en kwam in het achterste gedeelte van de bus. Eerst bleef ze even staan en daarna begon ze iemand te commanderen dat die op moest staan. Oke prima, geen probleem als er nergens meer plaats is. Maar mevrouw bleef maar door zeuren, met hier en daar een scheldwoordje tussendoor. Hoe de jeugd van tegenwoordig wel niet was!!

Na enkele minuten geeft die jongen toch maar toe. Hij staat zijn plekje af aan de mevrouw, terwijl de bus nog steeds niet vol zat. Die jongen kon dus gewoon niet naast zijn vriendin zitten, omdat die mevrouw gewoon bijzonder brutaal was en geen genoegen nam met een andere zitplek. Vervolgens begint mevrouw uitgebreid te praten, op een nogal aparte manier. Zo vond ze het stom dat alle leerlingen/studenten vakantie hadden en zo had ze nog een hele hoop commentaar dat ze niet voor zich kon houden. Ook begon ze uitgebreid vragen te stellen aan het meisje waar ze naast zat. En alsof dat nog niet genoeg was, begon ze ook nog eens haar boterhammen uitgebreid te smeren en op te eten.

5 minuten voordat we bij de eindhalte waren, kwam er weer een plekje vrij (bus zat inmiddels wel vol). Dus die jongen komt direct naar die oude vrouw toelopen met de vraag of hij misschien weer naast zijn vriendin mag zitten. Het vrouwtje ging volledig uit haar dak!! Hoe hij het in zijn hoofd kon halen!! Echt belachelijk. Uiteindelijk heeft ze toegegeven en is ze toch maar ergens anders gaan zitten. Maar dit vond ik echt heel erg asociaal (net als de andere mensen in de bus die maar toekeken).

En ja dit is nog maar één van de ergernissen in het openbaar vervoer...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:23

Helemaal mee eens. Echt verschrikkelijk hoe weinig respect er vaak is voor oudere mensen.

Aan de andere kant mogen veel buschauffeurs ook wel een lesje 'omgaan met passagiers' volgen. :=

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:23

Unwritten schreef:
Zelfde met in en uit stappen, alleen zijn het bij mij ook veel jongeren, en dan echt van die typische (mijn excuses voor eventuele vooroordelen) hardcore nike air max types, die zich dwars door iedereen heen de trein in willen.. waarom? Omdat ze bang zijn niet te kunnen zitten.

_O-

Ik voel me niet aangevallen hoor, maar snap wat je bedoeld. Het is idd een vooroordeel :D Ik draag ook Nike Air MAx, maar ga wel staan voor de ouderen die ons land hebben opgebouwd na WOII...
Mijn vriend is type hardcore Nike Air Max, geschoren kop (hij heeft het er maar afgehaald want hij werd kaal :Y) ) en een lekker dik piloten bomber aan. Heeft vreselijk respect voor de ouderen in ons land en bied graag zijn plaats aan, alleen mensen lopen met een boog om hem heen vanwege zijn uiterlijk en kleding :7

On topic: Ik erger mij er idd ook aan! Zit niet vaak in het OV maar als ik er mee reis, sta ik elke reis weer verbaasd over de omgang en respect van sommige mensen
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 27-01-10 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:24

Ukkiepuk, je snapt iig wat ik bedoel :D De laatste 3 keer dat dat gebeurde in Utrecht waren het helaas dat soort types.. ik ken er gelukkig ook genoeg die wel normaal doen. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:25

Leuk! :j Je lijkt echt veel op mij ;)

Eergisteren:

Komt een man de bus in, rond de 70 ook, met krukken en een Rolator, én onweis veel boodschappen.
Die man wist zich geen evenwicht te houden, en stond daar te hangen... :n
Ik zit altijd in een bus met allemaal jonge mensen. Aangezien we veel langs scholen komen. Dus er zitten echt allemaal 16/19 jarigen in.
Ik zelf zit nog op een middelbare school, en ben 13.
Toevallig zat ik op een plekje waar mensen hun rolstoel/rolator + krukken aan vast konden maken, met van die banden weetjewel?
Dus ik sta op. en zeg tegen die man "U mag hier wel zitten hoor! "
Dus die man, die bedankt mij uit de grond van zijn hart ( Kom op zeg, daar doe je het toch voor?! "
En zit die nog een hele tijd te prutsen met die banden en alles. Dus ik help even, Ik maak die rolator vast, hang de krukken aan de banden, en De boodschappen legde ik op zo'n soort van bagage drager in de bus.
Die man was volgens mij écht ergens niet goed in zijn hoofd, want hij wou mij gewoon geld aan bieden!
Nou krijg maar wat, maar dat neem ik écht niet aan hoor! Hoe graag die ook wou.
En omdat ik een halte eerder moest uitstappen, en ik een stukje verder moet lopen. Kwam ik langs de volgende halte, ( daar moet ik altijd afslaan ) En wat denk je? Waren ze met zijn 4e die man aan het helpen met uitladen.
Een beetje geld doet wonderen hé? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:27

Niwla schreef:
Aan de andere kant mogen veel buschauffeurs ook wel een lesje 'omgaan met passagiers' volgen. :=

Dat werkt beide kanten op. Er stappen zo vaak mensen de bus in die niet eens de moeite nemen om de chauffeur aan te kijken en te groeten. Ik kan me voorstellen dat chauffeurs daar op den duur prikkelbaar van worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-10 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:27

Nu de andere kant:

Beleefd zijn loont tegenwoordig niet zo meer, mensen kijken je raar aan, en groeten is uit den boze.....

't Is net alsof ze doodsbang zijn dat je ze berooft ofzo, als je je netjes gedraagt. En dan ben ik echt niet overdreven aardig, maar ik stel vragen met alstublieft erin, en ik bedank mensen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:28

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik zag laatst toen ik de trein in wilde stappen een gehandicapte vrouw in een rolstoel die de trein in moest. Niemand die helpt, iedereen kijkt haar geirriteerd aan en loopt eromheen. Ik heb haar tassen naar binnen gedragen en gelukkig was er een man bij haar van de NS die haar naar binnen hielp. Maar ik vond het wel zo netjes om gewoon even te wachten en even een paar tassen binnen te zetten. Nu is dit misschien niet het beste voorbeeld omdat er iemand van de NS bij was, maar als je met zoiets kleins even kan helpen, dan doe je dat toch gewoon? En ga je toch niet geirriteerd staan zuchten totdat je er langs kunt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:29

Candace, voor Rolstoelen is er een regeling met de NS he. Van te voren reserveren als je met de trein mee wil. Dan staat er namelijk iemand op het station om diegene op te vangen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:31

Weet ik en is ook gebeurd, maar die dodelijke blikken van die mensen.. Dan denk je echt van nou zeg je kan toch eventjes helpen als je toch moet wachten?

scotie3

Ben het helemaal met je eens. Ik irriteer me ook altijd mateloos aan mensen die geen plaats maken voor mensen die uitstappen.

inge176

Ik moet zeggen dat het hier in de bussen allemaal netjes gaat. Alle bussen die langs mijn school komen, komen ook langs het ZH. Vaak stappen er dus mensen met krukken e.d.. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er dan niemand opstaat voor deze mensen.
Een keer was dit dus wel het geval en toen heeft de buschauffeur omgeroepen dat er iemand moest gaan staan. Dat vond ik wel erg netjes.

Met de trein zijn mijn ervaringen inderdaad ook wat minder, mensen die naar binnen dringen als jij uit wilt stappen etc..

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:33

Ik ben het ook met je eens.
Ik reis zelf ook met de trein(Valkenburg naar Maastricht) en meestal zit de trein bomvol.

Laatst was er nog een mevrouw tegen de 40? die toch maar klaagde over te weinig zitplekken.
Ik had een plaatsje en vrij veel tassen bij me,sorry maar toen ben ik gewoon blijven zitten.
Iemand die er kerngezond uitziet kan naar mijn mening staan,ik betaal niet voor niets 70 euro per maand voor de trein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:34

Ik wil het niet goedpraten en erger me ook aan het geduw bij in- en uitstappen, maar ik denk dat het feit dat er maar heel weinig in- en uitstaptijd is niet helpt.

Laatst was ik bij mijn zusje in Amsterdam en ik wilde rustig de tram instappen dus liet iedereen voorgaan. De deuren gingen halverwege de stroom mensen al bijna dicht en toen ik er eindelijk was stond ik voor een dichte deur. :+
Advies van mijn zusje was dus ook om 'gewoon' jezelf tussen die mensen te proppen. Ik vond het niks. :n

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:35

Breezke schreef:
Ik ben het ook met je eens.
Ik reis zelf ook met de trein(Valkenburg naar Maastricht) en meestal zit de trein bomvol.

Laatst was er nog een mevrouw tegen de 40? die toch maar klaagde over te weinig zitplekken.
Ik had een plaatsje en vrij veel tassen bij me,sorry maar toen ben ik gewoon blijven zitten.
Iemand die er kerngezond uitziet kan naar mijn mening staan,ik betaal niet voor niets 70 euro per maand voor de trein.

Sorry, daar kan ik dus niet tegen... Ik zet altijd mijn tas onder mijn stoel/tussen mijn benen in als het druk is zodat dan nog iemand anders kan zitten. Die vrouw betaalt toch ook gewoon haar treinkaartje :P?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:35

ik merk ook bij het instappen, vaak oudere zakenmannen ( rond 40 ) zijn erg goed in duwen:) Ik sta zelf ook vooraan, maar ik laat mensen gewoon voor, en duw niet.. maar word regelmatig geduwd.. En als ik niet snel genoeg de trein uit ben, kom ik er ook niet uit want dan word je er wel weer in gedrukt... Ja soms.. Pff

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:36

Giolli schreef:
Ik zelf zit nog op een middelbare school, en ben 13.

+:)+ Ben blij dat er nog jongeren van jouw leeftijd zijn die wél goedgemanierd zijn, top!