Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Overheid geeft 41 miljoen euro voor Haïti

1. Helemaal goed, kunnen we niet meer geven.
14 (10%)
2. 41 miljoen vind ik wel erg veel geld.
55 (42%)
3. ik vind elke bijdrage van de overheid teveel, actie is genoeg.
59 (45%)
4. Haïti, lag dat niet naast staphorst?? (Geen mening :))
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 130

chocobroodje

Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 06:00

Ik zit nu naar de herhaling van het journaal te kijken. Nu hebben ze het over die televisieactie voor haïti. We hebben met z'n allen 41 miljoen euro opgehaald , een prachtig bedrag niks mis mee. Nu blijkt dat de overheid dat gaat verdubbelen, waarop ik bijna van mijn stoel gleed. Dat de overheid wat geeft, prima geen enkel probleem. Maar 41 miljoen euro!!! Ik bedoel goedemorgen wat een bedrag!!! Er is nergens geld voor, onderwijs of zorg. Maar even 41 miljoen voor een "goed doel" ik vind het nogal wat hoor. Op het nieuws trekken ze vergelijking met de tsunami (overheid 5 miljoen) kosovo (overheid 900.000) en nu dan 41 miljoen.
Ligt dat nou aan mij?

Binky_Zephyr

Re: Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 06:02

recessie ? wat nou recessie ..

vind het idd een beetje overdreven .. 41 miljoen is toch meer als zat !!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 07:25

je zus, idd we hadden een financiele depressie. Waar halen ze dit geld vandaan :?

Belachelijk

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 07:41

gelukkig ben ik niet de enige die dit belachelijk vind!
zoals je zegt, het is "crisss" voor de zorg en onderwijs etc. is geen geld, maar er is wel even ruim 41 miljoen beschikbaar voor 555...
ik hoorde trouwens dat op die rekening nog geld stond wat voor de tsunami bedoeld was... dan heb ik er toch mijn bedenkingen bij...
waar gaat de rente van rekening 555 eigenlijk naar toe?

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 07:52

Wat een gekken, ze kunnen beter eerst even in Nederland zelf kijken voor ze dat belachelijke bedrag doneren!
Ok Haiti is erg wat daar gebeurt is, maar we mogen ook een beetje aan onszelf denken, voor we naar andere landen gaan.
WIJ hebben ook daklozen, geld tekort en wat dan ook :( En die worden niet geholpen omdat er geen geld is :(

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:09

ik vind het ook een beetje vreemd allemaal...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:10

AMEN ik sluit me helemaal hier bij aan *D

De schatkist is leeg melden ze het afgelopen jaar :?
Onder welke steen hebben ze nog 41 mil gevonden :=

Met alle respect het is van de zotte :(
Als de overheid een vast bedrag had gekozen om te doneren had ik het nog enigzins kunnen begrijpen, maar hier kan ik met mijn verstand niet bij........ in NL heerst genoeg armoede, er zijn mensen genoeg die zich moeten melden bij de voedselbank, er zijn genoeg mensen die hun baan kwijt geraakt zijn, gebruik 41 mil om hierin te investeren. Kijk eerst eens rond wat er kan verbeteren in eigen land.

Ik had besloten om NIET te doneren aan giro 555, uiteindelijk blijkt dat mijn beslissing een goede is, want wat er met het geld gaat gebeuren kunnen ze nu opeens niet meer vertellen :? men kan niet garanderen dat al het geld gebruikt zal worden om het land opnieuw te bouwen en voor de bevolking (hoe bedoel je men heeft NL in het ooitje genomen ;) ) en door de verdubbelaar van de NL staat zal ik er uiteindelijk toch wel mijn deel voor moeten betalen, hoe je het ook wend of keert, dat geld moet toch ergens vandaan komen he ;)

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:22

Dat is nu gewoon met jouw belastingcentjes betaald hoor..... :D
Ik riep ook al.......en we hadden crisis ???????????????????????????????????

IK vind het heeel erg voor de mensen daar maar ik heb ook niet gegeven.....maar eigenlijk alleen maar omdat het bij de tsunami ook niet bij de mensen terecht is gekomen..........

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:23

@Miep, zo kijk ik er ook tegenaan, mijn deel gaat wel met de overheid mee. Daarmee zeg ik niet dat ik die mensen daar niks gun maar ik heb het met de tsunami toen ook gevolgd en toen wisten ze ook niet waar ze met al dat geld heen moeten en ik was hier dus al een beetje bang voor...
Mij benieuwen wat het verhaal gaat zijn van de regering, dit is me al meerdere malen opgevallen en ik vind het echt super dat ze die mensen helpen maar misschien moeten ze ook eens naar hun eigen land kijken en hun eigen ' broekriem aantrekken'

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:24

|( Schokkend om deze reacties te lezen.

Een soort mentaliteit van : Eigen volk eerst. |(

De welvaart die wij hebben in het Rijke West-Europa komt voor een groot deel door alle rijkdommen die wij, Hollanders en andere Europeanen, weggehaald hebben uit het Caribisch gebied een paar honderd jaar geleden. Afrikanen werden als slaven, door voornamelijk Hollanders, afgevoerd naar het Caribisch gebied om te werken op de plantages om nog meer geld op te brengen.

200 jaar geleden hebben de slaven op Haiti zich vrijgevochten (letterlijk). Het rijke Westen en Amerika waren doodsbang dat nu alle slaven in Amerika en op de Caribische eilanden zich zouden vrijvechten: dus werd het land volledig geisoleerd. Deze mensen zijn altijd door de rijke Wereld in de steek gelaten uit angst voor de vrijgevochten slaven.

En dat duurt in onze eeuw nog steeds voort. Geen ontwikkelingshulp, geen investeringen van grote bedrijven, geen toeristische investeringen. Helemaal niks. Altijd geïsoleerd. |(
en nu zijn ze werkelijk alles kwijt wat ze opgebouwd hebben: scholen, ziekenhuizen, huizen, wegen, etc. etc.

En dan is 41 miljoen een schijntje.

Nederland schiet gezamenlijk met OUD en Nieuw een veelvoud aan vuurwerk de lucht in.

|(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:31

De overheid geeft niks........... volgens mij betalen de heren uit de BV Nederland het niet uit hun eigen portomonaie namelijk, volgens mij is dat geld opgebracht door ons belasting betalers :)

dus misleidende titel....... de titel had moeten zijn "de belastingbetalers geven 41 mlj aan Haiti, heeft de BV nederland bepaald" :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:34

Polly schreef:
@Miep, zo kijk ik er ook tegenaan, mijn deel gaat wel met de overheid mee. Daarmee zeg ik niet dat ik die mensen daar niks gun maar ik heb het met de tsunami toen ook gevolgd en toen wisten ze ook niet waar ze met al dat geld heen moeten en ik was hier dus al een beetje bang voor...
Mij benieuwen wat het verhaal gaat zijn van de regering, dit is me al meerdere malen opgevallen en ik vind het echt super dat ze die mensen helpen maar misschien moeten ze ook eens naar hun eigen land kijken en hun eigen ' broekriem aantrekken'

Ik gun die mensen heel veel absoluut :j echter ik zou me liever daar inzetten dan geld storten :D
Bij de Tsunami had ik hetzelfde gevoel.
Ik heb mijn ex toendertijd ook aangespoord (helaas niet zover gekregen) om te gaan helpen in het getroffen gebied aangezien zijn oma daar vandaan kwam.
Geld geven is imo zo makkelijk, of je bakken hebt of op de kleintjes moet letten, een bedrag doneren is a piece of cake maar je echt inzetten vind ik echt een waardevolle bijdrage.

Mijn pensionhoudster werkt aan de wederopbouw van het gebied dat getroffen is door de Tsunami, haar verhalen als ze geweest is vind ik prachtig om te horen :j en geeft mij de wetenschap dat een deel(tje) van het gedoneerde geld goed besteed word :j

Met een klein gedeelte van de donatie van regering hadden we hier in NL ook heel veel mensen kunnen helpen

KiWiKo schreef:
De overheid geeft niks........... volgens mij betalen de heren uit de BV Nederland het niet uit hun eigen portomonaie namelijk, volgens mij is dat geld opgebracht door ons belasting betalers :)

dus misleidende titel....... de titel had moeten zijn "de belastingbetalers geven 41 mlj aan Haiti, heeft de BV nederland bepaald" :D

:7

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:39

Oww my god, wat een vreselijke egoistische reacties zeg :oo
Ik schrik hier gewoon van! Moet je eens om je heen kijken hoe wij hier verdomme leven, als goden in frankrijk, half bokt heeft een eigen paard, een huis, een baan, en noem maar op...
Daar liggen dode mensen op straat, duizenden kinderen zijn wees geworden, duizenden mensen zijn hun kind of andere dierbare verloren... En wij egiostische Nederlanders maken ons druk om het feit dat we nu even wat zijniger aan moeten gaan leven ivm de crisis? Al moest ik een half jaar droog brood gaan eten om daar een paar levens mee te redden zou ik dat ervoor over hebben... ik ga daar namelijk niet dood van!
Jezus, ik kan me prutsmuts echt kwaad om maken, gadver wat een egiosme!!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:50

miep1979 schreef:
Ik gun die mensen heel veel absoluut :j echter ik zou me liever daar inzetten dan geld storten :D
Bij de Tsunami had ik hetzelfde gevoel.
Ik heb mijn ex toendertijd ook aangespoord (helaas niet zover gekregen) om te gaan helpen in het getroffen gebied aangezien zijn oma daar vandaan kwam.
Geld geven is imo zo makkelijk, of je bakken hebt of op de kleintjes moet letten, een bedrag doneren is a piece of cake maar je echt inzetten vind ik echt een waardevolle bijdrage.

En dan...? Boekt iedereen een duur ticket die kant op (of moet ook de overheid die financieren?), staan daar duizenden (ondeskundige) mensen en is er geen geld om op te bouwen :?
Er zijn al heeel veel hulptroepen naar toe, niet alleen uit Nederland, maar uit de hele wereld, er is daarnaast alleen verdomd veel geld nodig voor wederopbouw...

Ik begrijp je punt, dat je graag met eigen ogen wilt zien wat er van jouw aandeel terechtkomt, tuurlijk heb ik dat ook wel een beetje... maar ik denk dat we het grotere geheel in ogenschouw moeten houden!
Ookal komt 3/4 van dit bedrag daar op zijn plek, zijn daar heeeel veel mensen mee geholpen...
En wat voelen wij er nou uiteindelijk van? Wij gaan vanmiddag gewoon weer lekker naar Jumping Amsterdam of lekker met ons paardje aan de slag... En als iedereen zich echt zo druk zou maken om andere mensen ga dan een beroep zoeken waarin je mensen kan helpen, ik ben maatschappelijk werkster en help dagelijks nederlanders, die hebben het soms slecht, maar ik kan altijd een voedselbank voor ze regelen, of een noodwoning/slaapplek... niemand hoeft hier meer buiten op een bankje zonder voedsel te verblijven hoor :n
En dat is nu juist op Haiti wel het geval, dus waarom de komende tijd niet een truitje minder kopen en het geld gunnen aan de mensen die het moeilijk hebben op Haiti, die hebben het harder nodig dan wij op dit moment!!!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:59

Er zitten inderdaad 2 kanten aan:

- Het gaat wel van de belasting af terwijl er zo veel wordt bespaard
- Het gaat dan ook wel erg slecht met Haiti, en ze hebben zeker hulp nodig.

Maar als je dan kijkt naar Belgie dat als land 6 miljoen had ingezameld (dacht ik te horen) tsja, schept wel perspectief

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:03

Ik vind het goed dat NL zich zo inzet voor minder bedeelde mensen.
Maar, waarom zoveel, hoe in hemelsnaam kunnen ze ineens zoveel geld , zo ontieglijk veel geld ophoesten .

Want als het over NL gaat... over het helpen van mensen... word overal in gekort.

Denk eens aan de zorg in NL. Steeds meer moet men zelf betalen, waar gaat die 130 euro per maand heen???
Ziektekostenverzekering heeft haast geen nut meer zo..
150 euro of meer eigen risico.
Moet je toch minimaal een langdurig ziekenhuis bezoek of een operatie hebben wil je je geld eruit hebben.

Maar goed, dit even als voorbeeld dat in NL overal op word gekort, en nu we al zo ontieglijk veel geld bijeen hebben geraapt , kan de regering te makkelijk dit bedrag verdubbelen.

En dat is wat de nederlanders in het verkeerde keelsgat is geschoten.
Ben het er dan ook helemaal mee eens, dit kan zo niet.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:05

jarrah schreef:
En dan...? Boekt iedereen een duur ticket die kant op (of moet ook de overheid die financieren?), staan daar duizenden (ondeskundige) mensen en is er geen geld om op te bouwen :?
Er zijn al heeel veel hulptroepen naar toe, niet alleen uit Nederland, maar uit de hele wereld, er is daarnaast alleen verdomd veel geld nodig voor wederopbouw...

Ik begrijp je punt, dat je graag met eigen ogen wilt zien wat er van jouw aandeel terechtkomt, tuurlijk heb ik dat ook wel een beetje... maar ik denk dat we het grotere geheel in ogenschouw moeten houden!
Ookal komt 3/4 van dit bedrag daar op zijn plek, zijn daar heeeel veel mensen mee geholpen...
En wat voelen wij er nou uiteindelijk van? Wij gaan vanmiddag gewoon weer lekker naar Jumping Amsterdam of lekker met ons paardje aan de slag... En als iedereen zich echt zo druk zou maken om andere mensen ga dan een beroep zoeken waarin je mensen kan helpen, ik ben maatschappelijk werkster en help dagelijks nederlanders, die hebben het soms slecht, maar ik kan altijd een voedselbank voor ze regelen, of een noodwoning/slaapplek... niemand hoeft hier meer buiten op een bankje zonder voedsel te verblijven hoor :n
En dat is nu juist op Haiti wel het geval, dus waarom de komende tijd niet een truitje minder kopen en het geld gunnen aan de mensen die het moeilijk hebben op Haiti, die hebben het harder nodig dan wij op dit moment!!!

Je eigen aansluiten bij een helpgevende organisatie misschien :?

Het is gisteren al in de media bekend gemaakt dat ook in dit geval men niet kan zeggen dat het geld uiteindelijk ook daarwerkelijk allemaal in Haiti besteed zal worden aan wederopbouw en voor de bevolking. Een lid van de bevolking zei zelf, het geld zal grotendeels bij de regering terecht komen en niet besteed worden aan wederopbouw.

En nee ik ga niet naar JA en koop geen nieuw truitje :P
Ik moet zeer zuinig leven om mijn hoofd boven water te houden ;)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:07

Ook ik vind 41 miljoen een tikkie overdreven voor zo'n klein land. Zat problemen hier om geld in te stoppen. Natuurlijk leven wij hier in relatieve rijkdom en hebben die mensen daar het geld hard nodig en hulp is absoluut noodzakelijk. Maar je moet wel reëel blijven. Als je zelf een donatie doet, dan geef je ook wat je kunt missen, niet wat je wellicht zou willen geven. Het komt op mij een beetje over als stoerdoenerij. Kijk ons eens, kijk eens hoe geweldig het kleine Nederland wel niet is!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:11

Natuurlijk is het logisch dat het 'rijke' westen (wat zich overal helemaal suf leent) geld doneert. Maar inderdaad waarom zó veel? Terwijl inderdaad nog lang niet bekend is waar dat geld aan besteedt gaat worden.
Persoonlijk vind ik dat het volk wat deze gift uiteindelijk toch gaat betalen betrokken had moeten worden. Misschien met een referendum, dat weet ik niet.
De geloofwaardigheid van deze regering is al erg laag, maar is nu tot het dieptepunt gezakt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:13

En als je dan hoort dat het eten als hulp voor mensen er is, maar totaal niet bij de mensen komt vind ik het triest.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:16

Coby schreef:
Natuurlijk is het logisch dat het 'rijke' westen (wat zich overal helemaal suf leent) geld doneert. Maar inderdaad waarom zó veel? Terwijl inderdaad nog lang niet bekend is waar dat geld aan besteedt gaat worden.
Persoonlijk vind ik dat het volk wat deze gift uiteindelijk toch gaat betalen betrokken had moeten worden. Misschien met een referendum, dat weet ik niet.
De geloofwaardigheid van deze regering is al erg laag, maar is nu tot het dieptepunt gezakt.

Inderdaad, helemaal mee eens.

De geloofwaardigheid zakt nu naar onder het nulpunt.

Ze hadden van die 40 miljoen beter wat aan de groeiende criminaliteit kunnen doen bijvoorbeeld, in eigen land.

Of aan reintegratie van langdurig werklozen etc, maar nee, nederland doet zijn best om allemaal iets te doneren, en hoppa zonder blikken of blozen verdubbeld de regering dit.
En maar zeggen dat ze geld tekort hebben,en dat ze overal op moeten bezuinigen en dat wij dus meer belasting moeten betalen en minder zorg betaald krijgen...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:17

Als het daadwerkelijk daar zou komen waar de mensen het nodig hebben, JA.

Máár... hoe gaat het nu met de tsunami slachtoffers? Hebben die daadwerkelijk alles weer op kunnen bouwen van de miljoenen die voor hen opgehaald waren? Of is het grootste gedeelte bij hun corrupte regeringen blijven hangen.... Want dáár zit ook een heel groot probleem he, die voorbeelden van 200 zoveel jaar geleden zijn best waar, maar in 200 jaar kan een mens zich best ontwikkelen. Als ze willen. En dat houd die eigen regering (ook van voormalige slaven misschien?) toch echt zelf tegen....

Dus ja ik heb gegeven, via de BV NL die besloot van mijn belastingcenten een al hoog bedrag te verdubbelen. Dus nee, ik geef niks meer, laat ze nou eerst maar eens doen met die centen wat er gedaan moet worden, en niet een nieuwe vleugel aan de diverse paleizen daar neerzetten, maar echt de man in de straat helpen.

Ik ben zo maar eens benieuwd.....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:17

Ik vind dit ook erg overdreven. Dat er geld ingezameld wordt oke, maar dit? Dat begrijp ik echt niet :n

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:18

miep1979 schreef:
Je eigen aansluiten bij een helpgevende organisatie misschien :?

Het is gisteren al in de media bekend gemaakt dat ook in dit geval men niet kan zeggen dat het geld uiteindelijk ook daarwerkelijk allemaal in Haiti besteed zal worden aan wederopbouw en voor de bevolking. Een lid van de bevolking zei zelf, het geld zal grotendeels bij de regering terecht komen en niet besteed worden aan wederopbouw.

En nee ik ga niet naar JA en koop geen nieuw truitje :P
Ik moet zeer zuinig leven om mijn hoofd boven water te houden ;)

Super initiatief +:)+
Maar ook dat zie ik maar weinig mensen doen!

En wat is nou trouwens 41 miljoen? Dat is zo'n 3 euro per inwoner?
En tuurlijk snap ik jullie punt, en deel ik die gedeeltelijk ook wel, maar ik denk dat het gewoon niet met elkaar te vergelijken is... wij moeten even krom liggen voor verzekering en het eigen risicogedeelte voor een medische ingreep... In Haiti zouden ze zonder onze hulp de medische ingreep niet eens kunnen laten plaatsvinden... :n

En dat het geld mogelijk niet allemaal op zijn plek terechtkomt, dat is heel jammer, maar ik hoop dat diegene die er dan uiteindelijk van profiteerd heel gelukkig van wordt, dan wordt er tenminste iemand gelukkig van...
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat je daar idd geen zicht op hebt, maar dat als het geld niet beschikbaar gesteld wordt, is het er sowieso niet en is Haiti sowieso de sjaak in het hele verhaal...
Laten we nu bedenken dat 3/4 goed op zijn plek komt, dan hebben we het nog over zo'n 60 miljoen... moet je eens bedenken hoeveel goed werk daarvoor verricht kan worden? Laten we dat alsjeblieft in ogenschouw houden...
Laatst bijgewerkt door jarrah op 23-01-10 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:18

Tha, 41 miljoen is erg veel maar, het is super hard nodig. Voor degene die lopen de schreeuwen dat het word betaald door ons belastinggeld...Deel 41 miljoen eens door het aantal belastingbetalers!!! (+/-12 miljoen) Wat betaal je dat? Nog geen €3,50!! Dit geld ben je toch al kwijt en gun een ander wat! Kijk wat je zelf hebt! Vind het pure egoïsme.