Blinde geleidehond...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-01 21:18

Kennen jullie die actie?
Dat je een pup in huis krijgt om hem op te voeden?
Zo ja wie heeft dit al eens gedaan?
Lijkt me wel onzettend tof!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 23:13

beste pam, wij hebben een keer een a.s. blindegeleidehond het eerste jaar thuis gehad (puppy-walking noemen ze dat wel).
De pup, Holly, is een Golden Retriever en door mij gefokt.
Nu fok ik werkhonden en had nog geen ervaring met blindegeleidehonden, dit was dus een proef of dat met werk-goldens gaat.
Ik moet je zeggen dat ik het noooooit meer doe!
In dat eerste jaar ga je waanzinnig aan zo'n hond hechten, en dan moet ie na een jaar weg!
Gelukkig was ze niet geschikt. Werk-goldens hebben de aangeboren neiging om voortdurend omhoog naar hun baas te kijken, zo van: "baas, zeg maar wat ik voor je moet doen" en dat werkt natuurlijk niet met een blinde baas! Daar moet de hond heel veel eigen initiatief kunnen nemen en zelfs een commando negeren als het zijn baas in gevaar zou brengen.
Ik heb Holly dus weer terug gekocht en nu rent ze lekker tussen de rest van de meute en schudt ze iedere morgen het hooi van de paarden uit elkaar!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 23:47

ik denk ook wel dat je erg veel ervaring moet hebben met het trainen van honden.
Dit soort honden moeten altijd luisteren (behalve bij het ingevaar brengen van de baas dan) en zeker bij zo'n jong dier zie je dingen snel door de vingers als je niet een geoefende trainer bent

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 22:25

Je moet ervaring hebben in het opvoeden van een huishond.
In het eerste jaar moet de pup gewoon de dingen leren die iedere huishond moet kennen, zoals zit, af, kom voor, blijf en netjes volgen aan de lijn. Je moet ook iedere week naar een gehoorzaamheidscursus met de pup.
En je moet hem overal aan wennen, dus overal mee naar toenemen, in de bus, de tram en de trein, de markt, de kermis, het winkelcentrum, enz. enz.

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-01 16:47

Ik heb het ook uitgezocht, je moet de hele dag thuis zijn, een pup mag niet langer dan 2 uur alleen zijn.
Nah... Geef me dan maar een eigen hond.
En opvoeden kan ik wel hoor, of hoe je het ook wilt noemen.
Kep de hond van de buren ook 'getraind'.