Open relatie/vreemdgaan toestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Open relatie/vreemdgaan toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:56

Door het topic over het boek en de film daarvan van Kluun (Komt een vrouw bij de dokter), zijn mijn hersenen weer even extra gaan werken. Zoals vast heel Nederland inmiddels wel weet gaat het om een jong stel, waarvan de vrouw borstkanker krijgt en de man vreemdgaat. Een ode aan de liefde.

Over het vreemdgaan ten tijde van ziekte wil ik het niet over hebben, maar wel over vreemdgaan accepteren in algemene zin.

Vraag 50 Nederlandse vrouwen wat ze zouden doen als hun man/vriend vreemdgaat en er zullen er vast en zeker 45 zeggen: binnen een uur staan al zijn spullen op straat. Of zelfs: mijn man/vriend gaat niet vreemd en dat weet ik zeker.
Prima, ieder zijn eigen gedachten erover en als je een gelukkige relatie hebt, waarin je beide niet vreemdgaat (of in ieder geval denkt dat de ander niet vreemdgaat ;) ), is dat prima. Als je gelukkig bent met de gedachte dat áls je man/vrouw vreemdgaat, de relatie over is, is dat ook prima. Zul je mij niet over horen.

Maar ik heb juist zó veel respect voor de mensen die er anders over denken. Mensen die het wél accepteren van de partner dat hij/zij niet monogaam kan/wil zijn.
Het getuigt mij van een enorme sterke band met elkaar, een hele goede relatie, als je het vreemdgaan van de ander kunt accepteren. Als je kunt zeggen: "Ik weet dat je emotioneel gezien 100% voor mij gaat, dan 'gun' ik je het lichamelijke plezier met anderen" (ik zeg maar wat. :D )
Ik snap ook dat er mensen zijn die er niet aan moeten dénken om op die manier een relatie te hebben, maar ik vind het gewoon erg mooi. Heb persoonlijk meer 'respect' voor mensen die op zo'n manier een relatie aan kunnen gaan (of ontwikkelen), dan voor mensen die hun hele leven monogaam zijn. Om het maar even zo zwart-wit en vrij radicaal te zeggen, haha!

Wie deelt mijn mening dat een relatie waarin vreemdgaan gewoon mag, een mooie vorm van écht 'houden van' is? En wie vindt juist dat je een relatie aangaat omdat je alleen maar samen wilt 'zijn', waaronder dan ook 'alleenrecht' op seks valt?

Ben erg benieuwd naar de mening van bokt!

esther_sonja

Re: Open relatie/vreemdgaan toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:59

Ik weet niet, ik sta er wel open voor om ervaringen enzovoort van andere mensen te horen, vind het wel boeiend.
maar ik heb geen behoefte aan een andere jongen dan mijn vriend.
Ik heb toch liever een 'ouderwetse' relatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:20

Ik sta wel open voor een open relatie, mits er goede afspraken gemaakt kunnen worden. Seks en liefde zijn voor mij twee verschillende dingen (al vind ik seks vanuit liefde het ultieme). Ik denk zelfs dat ik van meerdere mensen tegelijk kan houden op een romantische manier, maar dat gaat misschien nog een stapje verder.

Met goede afspraken bedoel ik o.a veilige seks hebben en open kaart spelen naar zowel de persoon waar je een liefdesrelatie mee hebt als de persoon waar je seks mee wilt/gaat hebben.

Christel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:21

Ik vind het ook heel erg moeilijk eigenlijk. Ik heb ook totaal geen behoefte aan een andere (sex) partner maar ik zou het wel kunnen begrijpen als je dat na 10 jaar bij elkaar te zijn, wel een keertje hebt.

Ik weet alleen dat ik van mezelf veel te jaloers ben om dit ooit te kunnen 'accepteren' in de relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:22

Misschien rechtlijnig, maar als je iemand vreemdgaat, heeft hij niet de ware gevonden, is hij/zij toch op zoek naar meer.
Ik geloof er heilig in, dat als je echt de ware hebt gevonden, je niemand anders meer nodig hebt.

En ik vind het voor diegene die het van de ander accepteerd naief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:25

Oké ben single dus vanuit relatieperspectief kan ik er nu niet over oordelen.
Ik weet wel dat ik het voor mezelf een raar idee vind om de rest van mijn leven bij dezelfde partner te zijn...en dat dat het dan is.
Nooit meer het spel van verleiding en datgene wat er op volgt.
(en dan heb ik het niet over verliefd worden, maar puur sjansen en kijken hoe ver je kan komen)

Maar...of ik hetzelfde van mijn partner zou accepteren? Geen idee...
Want in dat opzicht ben ik ook weer jaloers en zou de angst er wel zijn om mijn partner kwijt te raken.
Maar goed, ik weet ook heel goed dat dat hoe dan ook kan gebeuren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:26

Dat ligt er maar net aan of je in 'de ware' gelooft en/of of je er behoefte aan hebt om 'de ware' te vinden.

Ik geloof in meerdere 'waren'. Dat jij toevallig persoon X bent tegengekomen omdat-ie in hetzelfde dorp woont of dat je 'm via je werk kent is alleen maar mooi. Maar dat wil niet zeggen dat er aan de andere kant van de wereld niet iemand rondloopt die nóg beter bij je zou passen - als je 'm zou kennen.

En sommige mensen hebben nu eenmaal niet de behoefte aan 'die ene ware'. Al zou ik zelf niet echt de behoefte hebben om mijn partner met iemand anders te delen op seksueel gebied. Maar het kan best zijn dat ik (of hij) daar na 10 jaar relatie ander over denk.

Zolang beide partners in een relatie er hetzelfde over denken hoeft er IMO geen probleem te zijn. Het is vaak de buitenwereld die er een probleem van maakt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:27

"Vreemdgaan" goedkeuren in een relatie?
Nee, dit zou voor mij absoluut niet werken. Ik denk dat ik daar helemaal kapot van zou gaan, gelukkig denkt mijn vriend hier hetzelfde over.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 00:27

Joolien schreef:
Misschien rechtlijnig, maar als je iemand vreemdgaat, heeft hij niet de ware gevonden, is hij/zij toch op zoek naar meer.
Ik geloof er heilig in, dat als je echt de ware hebt gevonden, je niemand anders meer nodig hebt.

Maar wat nou als je emotioneel écht soulmates bent, voor in hoeverre je daar in gelooft dan. Stel dat je zó goed bij elkaar past, in alle opzichten. De seks is misschien goed, misschien niet, misschien verveelt het na een aantal jaar. Betekent dat dan dat als je lichamelijke lust ergens anders zoekt, je niet de ware bent tegengekomen?

'De ware' heeft voor mij vooral betrekking op het emotionele gedeelte, zeg maar. Ik geloof niet in een ware sekspartner, wel in een ware 'emotionele' partner. :)

Ieder zijn mening hoor, begrijp me niet verkeerd, maar persoonlijk vind ik behoefte hebben aan/nieuwsgierig zijn naar seks met een ander, geen signaal van dat je de ware niet hebt gevonden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:29

Ik wou dat mijn vriend dat dacht, heb al vele malen gevraagd of hij daar niet over wilde nadenken!

Maar nee, geen haar op zijn hoofd, zegt hij.. Jammer. Ik wil soms weleens wat anders, wat niet betekend dat ik niet helemaal voor hem ga.. Tsja.
Vreemdgaan zou ik niet accepteren als we het er niet over gehad hebben en er afspraken over gemaakt hebben die zeggen dat we dat niet doen. Ook zoenen zou ik niet accepteren. Tot hij ooit een ander besluit maakt, namelijk dat we wel plezier mogen hebben met anderen, maar uiteindelijk weer bij elkaar thuiskomen savonds.

Anoniem

Mooie omschrijving Myukii :j
En daarbij rekening houdend met het gegeven dat de mens van nature niet monogaam is... is een open relatie wat dat betreft weer heel logisch.

efaa

ben het met je eens, ik denk dat als je zon relatie kunt hebben dat dat boven een gewone relatie uitstijgt, waarin seks en lichamelijke dingen niet zo belangrijk zijn.

ik ben alleen bang dat ik dat van mn leven nooit zou kunnen, ik weet niet of je vreemdgaan kunt verwerken in een relatie. er zijn mensen die dat kunnen en dat vind ik heel knap.
mensen die kiezen voor een open relatie vind ik ook heel knap ik zou het denk ik niet kunnen jammer genoeg

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:30

Myukii schreef:
Joolien schreef:

Maar wat nou als je emotioneel écht soulmates bent, voor in hoeverre je daar in gelooft dan. Stel dat je zó goed bij elkaar past, in alle opzichten. De seks is misschien goed, misschien niet, misschien verveelt het na een aantal jaar. Betekent dat dan dat als je lichamelijke lust ergens anders zoekt, je niet de ware bent tegengekomen?

'De ware' heeft voor mij vooral betrekking op het emotionele gedeelte, zeg maar. Ik geloof niet in een ware sekspartner, wel in een ware 'emotionele' partner. :)

Ieder zijn mening hoor, begrijp me niet verkeerd, maar persoonlijk vind ik behoefte hebben aan/nieuwsgierig zijn naar seks met een ander, geen signaal van dat je de ware niet hebt gevonden.

Hier kan ik me dus erg goed in vinden!

Lambiekske

Getver... ik ben heel hebberig dus deel niks! O:) ;)

Anoniem

Myukii schreef:
Joolien schreef:

Ja maar als je met 1 iemand bent, heb je de lasten en de lusten zeg ik maar zo. Je kunt t net zo makkelijk/moeilijk maken als je zelf wilt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:31

Als beide partners het ermee eens zijn, dan is het IMO geen vreemdgaan. ;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 00:32

Oh en voordat iedereen (incl. mijn eventuele toekomstige werkgever die tegen die tijd internet naspeurt naar rare berichten van/over mij) denkt dat ik een nymfomane ben, een wild seksleven heb, gigantisch veel behoefte heb aan meerdere sekspartners: nee hoor, absoluut niet. Ik ben net zo braaf als ik eruit zie. :D

Ik 'wil' alleen niet monogaam zijn. En mijn 'soort-van-net-wel-net-niet'vriend denkt er hetzelfde over (natuurlijk. Mannen hè. :P ), daar zijn we heel eerlijk in tegenover elkaar. En mocht er bij ons ooit een relatie in zitten, zal daarin ook zeker ruimte zijn voor seks met andere mensen. Prima voor mij, zolang het puur lichamelijk blijft. Seks vanuit liefde, of een tweede relatie met iemand, zou ik dan weer te ver vinden gaan.

Ik heb dus echt een hele duidelijke scheiding tussen het emotionele en het lichamelijke, om het zo te zeggen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:33

Myukii schreef:
Oh en voordat iedereen (incl. mijn eventuele toekomstige werkgever die tegen die tijd internet naspeurt naar rare berichten van/over mij) denkt dat ik een nymfomane ben, een wild seksleven heb, gigantisch veel behoefte heb aan meerdere sekspartners: nee hoor, absoluut niet. Ik ben net zo braaf als ik eruit zie. :D

Ik 'wil' alleen niet monogaam zijn. En mijn 'soort-van-net-wel-net-niet'vriend denkt er hetzelfde over (natuurlijk. Mannen hè. :P ), daar zijn we heel eerlijk in tegenover elkaar. En mocht er bij ons ooit een relatie in zitten, zal daarin ook zeker ruimte zijn voor seks met andere mensen. Prima voor mij, zolang het puur lichamelijk blijft. Seks vanuit liefde, of een tweede relatie met iemand, zou ik dan weer te ver vinden gaan.

Ik heb dus echt een hele duidelijke scheiding tussen het emotionele en het lichamelijke, om het zo te zeggen. :)

Maar zie je in hem wel de ideale partner dan? Of voor de rest v an je leven?
Ik heb al gauw dat als ik dat niet voel, dat ik niet eens in een relatie stap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:34

Ik geloof sowieso niet in maar één 'ware'. Daarnaast heb ik het onderscheid tussen emotionele relaties en seksuele relaties.
Ik ben vrij kritisch en heb helemaal niet veel bedpartners gehad, maar ik kan best seks hebben met iemand die ik niet meer dan fysiek aantrekkelijk vind en daar dan ook van genieten.

Als er ook nog sprake is van een emotionele band is het wel extra lekker, vind ik. Wanneer ik in zo'n relatie zit heb ik niet of nauwelijks behoefte aan iemand anders voor seks. Maar ik zeg nooit nooit...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-10 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:35

Joolien schreef:

Je haalt de woorden uit mn mond. Is precies hoe ik er ook over denk :)

Seks is voor mij niet zomaar seks. Dat is iets speciaals tussen mijn vriend en mij. Moet er niet aan denken om dit te delen met een ander.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:37

Ik heb een open relatie gehad. Maar ik moet eerlijk zeggen dat we dat besloten hadden toen het niet meer goed ging. Dus voor mij werkt het denk ik niet als ik echt oprecht bij iemand wil zijn. Maar misschien werkt het hele concept relatie niet voor mij want ik ben een notoire vreemdganger. Behalve bij Max dan, maar we zijn pas sinds begin december samen.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:39

als iemand vreemd gaat in een monogame relatie heb je in mijn ogen een probleem (waarvan ik niet denk dat zoiets goed komt)
maar als je met elkaar hebt afgesproken om een open relatie te hebben, ga je ook niet vreemd
ik vind het heel knap als mensen dit kunnen maar ik gok dat veel mensen daar op bokt niets over zullen loslaten

ik totaal niet jaloers aangelegd maar een open relatie zou ik echt niet trekken, en vreemd gaan betekend bij mij de deur, ondanks dat ik het knapper vind als je zoiets kunt verwerken.

ik denk dat bij vreemdgaan je zowieso allebei met iemand moet zijn vreemd gegaan om de balans te houden maja dan vraag ik me af waarom ga je vreemd.

bij dieren zit het allemaal veel gemakkelijker inelkaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:45

Efaa en wat zijn wij? ;)

Maar om op jou vraag terug te komen Jolien...
Mijn ex en ik lagen op emotioneel vlak vrij dicht bij elkaar, dat zat wel goed. Maar de sex werd op den duur echt ja, niks meer.
En als ik naar mijn huidige sex-scharrel kijk, de sex is echt geweldig...maar ik zou er niet aan moeten denken om met hem samen te wonen of zo.
Dus ja, wat dat betreft is een emotionele klik voor mij wel belangrijker.
En als je iemand vind met wie die emotionele band zo sterk is, maar de sex naar verloop van tijd minder wordt, je wil wel weer eens wat anders.
Dan is een open relatie wel ideaal.
Kijk, het risico op verliefd worden op een ander is er...maar dat risico is altijd aanwezig, open relatie of niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:48

Als ik echt heeeeeeeeeeeeeeel erg dol op iemand ben zoals bij mijn 1ste vriendin dan zou ik haar niet willen delen nee....
Maar als ik iets minder gek op iemand ben en mn liefde voor diegene is niet voor 100% zou ik het wel kunnen en accepteren

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 00:53

Joolien schreef:
Myukii schreef:

Maar zie je in hem wel de ideale partner dan? Of voor de rest v an je leven?
Ik heb al gauw dat als ik dat niet voel, dat ik niet eens in een relatie stap...

Voor de rest van mijn leven durf ik helemaal niks over te zeggen. Teveel factoren die het leven veel te onzeker maken om verder dan een paar maanden te willen kijken. :D Maar ondanks dat liggen wij, net als hoe Kanelly het uitlegt, op emotioneel vlak heel dicht bij elkaar. In eerste instantie waren we water en vuur, dag en nacht, hoe je het wilt noemen, maar door persoonlijke omstandigheden en gebeurtenissen zijn we in relatief korte tijd, erg veel naar elkaar toegegroeid en ken ik momenteel niemand die emotioneel beter bij mij past dan hij. En ook op lichamelijk gebied hebben we beide niks te klagen, haha, is allemaal uitstekend in orde en we zijn op beide vlakken (emotioneel en lichamelijk) helemaal gek op elkaar.
Maar ik denk niet dat ik de seks 10 jaar lang spannend kan houden, om het maar zo te zeggen. Allemaal leuk en aardig, maar ik kan me voorstellen dat je na een paar honderd keer seks met elkaar, je op den duur ook wel uitgekeken raakt. O:) Dat is voor mij geen reden om dan maar te zeggen: "Adios, ik ga weer op zoek naar iemand waar ik het wél weer bij heb", want ook daar zal ik weer op uitgekeken raken.

In mijn geval dan een veel betere oplossing om te kunnen 'genieten' in lichamelijk opzicht van een ander en emotioneel bij 'mijn' vent te blijven. :)
Geen lasten meer dus, maar een last omgezet in een lust ;)