wat is dit voor beest?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 07:52


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 07:57

Afbeelding

Dit is de grootste sociale wesp die in Nederland voorkomt.
Zij behoren net als de "gewone wespen" tot de familie van de plooivleugelwespen (vespidae). Het kop- en borststuk is roodbruin gekleurd en het achterlijf geel met enkele zwarte strepen.
Ze hebben net als alle insecten 6 poten en net als bijen en mieren 4 vleugels (De achterste vleugels zijn echter veel kleiner en daardoor lijkt het alsof ze maar twee vleugels hebben).


Ze zullen alleen steken als ze in het nauw worden gebracht. Het gif van hun steek is niet gevaarlijker dan dat van een gewone wesp, wel is hun steek zeer pijnlijk.
Hun nesten maken ze meestal in holle bomen, soms ook wel onder dakbalken of in nissen van muren.
Het nest wordt van rottend hout gemaakt dat door de hoornaars tot een papierachtige grijze massa wordt gekauwd.

Het zijn sociale wespen d.w.z. dat in groepsverband leven.
In het voorjaar begint de koningin met de bouw van een nest en legt dan haar eerste eieren. Het nest wordt later verder door de jonge werksters afgemaakt. In de loop van een jaar kan zo'n volk uitgroeien tot ruim 4.000 individuen.

Ze leven van de jacht op andere insecten, hiermee voeden ze ook hun larven. In het najaar sterft het hele hoornaars volk, behalve de bevruchte vrouwtjes (koniginnen) zij overwinteren en volgend voorjaar herhaalt dit hele proces zich weer.

In het oosten van het land zijn ze wat talrijker dan in het westen. Dit heeft ook te maken met de hoeveelheid bossen.



http://ourworld.compuserve.com/homepage ... 00.htm#210

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 07:57

De hoornaars van tv zaten allemaal in de grond Haha! Maar nogmaals, volgens mij is dat een andere soort want die dingen waren dus echt agressief.
Heb oa gezien hoe een groepje geologen werden belaagd, echt heeeel scary.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 08:57

Wij hebben bijna ieder jaar wel een wespen nest rond huis.
Paar keer zaten ze tussen het dak, of in eenn boom.
De hond zit dan ineens onder de bulten, omdat die doodleuk er achter aan gaat.
Het zielige beest.
Bij ons komt de gemeente het verwijderen...

Een keer had mijn broer achter in de tuin een boomhut gemaakt, en ontdekte daar wespen, hij had met iets bouwen aan zijn hut, de tak waar het nest aan hing half afgebroken..
Uiteindelijk heel de tak afgebroken en het nest in de fik gezet....
Hard rennen, geen bulten, en een hoop brandende wespen... Haha!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:55

Killerbees komen (gelukkig) nog niet in Europa voor. Volgens mij is het ook een Hoornaar.
Wij hadden een aantal jaar geleden zo'n nest bij de wei in de buurt zitten, en m'n merrie is er toen door gestoken op de schoft. 4 weken lang zat er een bult en kon er geen zadel op! Echt gemene beesten zijn het hoor!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 18:45

Geheel offtopic, maar wij hadden hier een kluwe spinnetjes aan het raam hangen.. echt honderden kleine zwarte spinnetjes met een gele streep op de rug. Scheve mond
Iemand enig idee wat dat is?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 00:16

heej zo'n wespen hebben wij ook een paar van in de tuin.. ik stapte met okkie over het pad tussen de weien en waren daar allemaal van die beesten ben toch maar ff een stukje gaan draven. ik vond ze heeel eng...