wie is hier ook een wiccan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:00

Feetje"]
[quote="favorietje schreef:
Wicca is een geloof en een manier van leven.
Tis altijd bij mij, maar soms doe ik een week niets, ik bid wel altijd voor het slapen en voor het eten, en als ik het niet vergeet als ik opsta!
t geeft mij een gelukszalig gevoel!
b.b maaike


Euh...dat doe ik ook maar ben ik dan ook wiccan?

Wat doe je er verder mee? (vieringen ofzo...?) of moet ik me hier iets anders bij voorstellen?
[/quote]

Even over vieringen; je hebt verschillende kalender vieringen, de volle maan, en de seizoensfeesten staan vrij centraal.
Dit kan je met personen doen, in je eentje doen en je bent geheel vrij of je wel vieringen houd of niet, dat is naar eigne smaak.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:01

Ok...
Het spreekt me wel aan eigenlijk...waarom weet ik niet zo..

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:14

Prima schreef:
Heksen zijn toch altijd slecht?


Jij zou nu toch moeten weten dat 'goed' of 'slecht' niet bestaat!!
(heb ik je nu nog niks bijgebracht, he he he)
Heksen Zijn... en ik ben.
Yin en Yang, het een bestaat niet zonder het ander.

Als heks ben je veel meer bezig met bewustwording,
van openheid en contact met jezelf en de natuur, de Oude Religie.

En het is een levenswijze niet een geloof.... en juist dat maakt het een mooie religie...

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:17

Ik studeer aan de Pabo in Arnhem en daar moest ik een essay schrijven over wicca en een presentatie geven. Voor het vak levensbeschouwing. En ik denk dat dat het nou net is, een levensbeschouwing.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:39

orri"]
[quote="Prima schreef:
Heksen zijn toch altijd slecht?


Jij zou nu toch moeten weten dat 'goed' of 'slecht' niet bestaat!!
(heb ik je nu nog niks bijgebracht, he he he)
Heksen Zijn... en ik ben.
Yin en Yang, het een bestaat niet zonder het ander.

Als heks ben je veel meer bezig met bewustwording,
van openheid en contact met jezelf en de natuur, de Oude Religie.

En het is een levenswijze niet een geloof.... en juist dat maakt het een mooie religie...
[/quote]

Even stukje aanvulling nog van mijn kant;

Het zou zo zijn dat als je het kwade in jezelf uitsluit jezelf niet geheel accepteerd, en je jezelf ook niet zou kunnen zijn.
Je moet het kwade dus in jezelf ook onderkennen om heel te zijn, om verder te kunnen.

Kwaad is voor ons zo'n eng woord, de huidige maatschappij is voortgekomen vanuit het christendom, en ohwee als je iets met de duivel hebt te maken, en de duivel is kwaad, op die manier kan het erg overtrokken raken.

Kwaad is ook een stukje duistere kant in jezelf, die kan je pas overwinnen als je het aanvaard, je kunt het niet wegstoppen en verzwijgen.

En kwaad is ook goed, want zonder kwaad heb je geen goed en dan zou goed ook niet goed kunnen zijn dus heeft kwaad een positieve factor, dat het goed goed maakt; begrijpen jullie hem nog Verward Tong uitsteken

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:59

ik ben er de afgelopen twee jaar wel mee bezig, maar echt actief ben ik er niet mee bezig
die regel van drie volg ik wel,en nog wel meer dingetjes , dus eingelijk ja ikke

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:20

voor zover mijn kennis gaat is alles waar wicca op gebaseerd is (het religieuze doel van de druiden) bijna volledig verloren gegaan. het enige wat hierover bekend is zijn wat overleveringen van julius ceasar die hij rond 50 vc geschreven heeft, de rest is een beetje uit de lucht gegrepen. zo hebben we geen flauw idee bijvoorbeeld welke functie een belangrijk bouwsel als stonehenge voor de druiden had, hoewel we er vrijwel zeker van zijn dat het met astronomie te maken heeft.

voor mij is "wicca" een (commercieel?) verzinseltje en een belachelijke vertoning de druiden na te bootsen. aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat het supergezellig is om met een aantal van je mede lotgenoten gezellig dansjes om het kampvuur te doen en dan als je klaar bent weer lekker onder de wol te gaan met de cv ketel aan. de druiden zouden trots op jullie zijn Knipoog

overigens is op de plaats waar stonehenge staat aangetoond dat hier voor de stenen, houten palen hebben gestaan, en wel 8000 jaar vc. om het e.e.a. nog verder in perspectief te brengen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:30

De Oude Religie, zijn godinnenculturen waarvan archeologische vondsten deze wel degelijk bewezen hebben.
Wicca hou ik me verder buiten aangezien ik geen wiccan ben.
Verder noemt men zich ook vaak neo-pagan, misschien dat die term je meer aanstaat Knipoog

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 14:07

Favorietje, ken je dan de boeken Juniper en Heksenkind van Monica Furlong, ik vond dat zulke mooie boeken vroeger. Wilde ik ook een doran worden, maar het is uiteindelijk verpleegkundige geworden Haha!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 14:54

runningkawa schreef:
waar geloof je dan in?
Naar wie bid je?


Hmmm... dat is bijna rechtstreeks uit American Gods, van Neil Gaiman...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 14:58

En ik neem aan dat dat een film is ?
Of komt het nog uit het tijperk voor de tv, genaamd boek *LOL*

Maar goed, ik ken het niet.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:16

Darkfairy666, dit is een heel oud topic, als je niks zinnigs er aan toe te voegen hebt wees dan vooral zo vrij om er ook niks aan toe te voegen.