konijnen drinkfles bevroren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cYn

konijnen drinkfles bevroren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:04

Hoihoi,

Ik heb 2 konijnen buiten in de ren zitten en nu het toch elke keer vriest hebben ze geen drinken aangezien de flessen bevroren zijn! Nu haal ik er wel elke avond 1 naar binnen zodat die volledig ontdooit en die doe ik er smorgens weer bij!

Hebben jullie misschien een tip waardoor ze niet bevriezen?? Vind het sneu als ze zonder water zitten!

Groetjes!

Merry98

Re: konijnen drinkfles bevroren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:04

ik lees mee :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:05

Was het niet iets van, een kurk erin? Ik zal ff googlen

zij

is al een topic over ;)

mijn tip: pan in het hok met water en gewoon 3 keer per dag ontdooien door gekookt water er bij te doen (wel zorgen dat t water gewoon koud is voor nijnen)

StillAngel

Tip voor alle mensen die ermee zitten:

Doe er simpelweg een (liefst niet stinkende, anders is het beetje zielig :Y) ) sok omheen en bind deze vast met een elastiekje. Is dit niet genoeg? Doe er dan net zoveel sokken om tot het water ook water blijft. Tadaa je oplossing is daar

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:06

is geen tip denk ik

smorgens nieuw water erin en savonds voor dat ik na bed ga weer...
zo doe/deed ik het altijd :)

eempiej

Er is hier al een topic over op beesten boel ;)

Luanaa

Ik lees ook mee :)
Ik kan om het uur dat flesje vervangen..

zij

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:07

op de dierenopvang heul vroega heb ik geleerd dat je er suiker in moet doen maar of het helpt? heb het zelf ook nog niet geprobeerd bij mij ligt de fles nu te ontdooien en hebben ze een waterbak in het nachthok.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:08

Ik weet niet of dat bij jullie kan, maar ik heb een schaaltje water neergezet. niet in het hok zelf maar in het ren omdat ik anders bang ben dat ze het omgooien.

het vervelende aan die flesjes is, dat het water erin niet zo snel bevroren is, maar het kleine beetje water wat in het tuutje zit wel. Kwam ik vorig jaar achter, water in het flesje was niet bevroren, maar toch zat m'n konijn te trekken en te doen aan dat flesje. :(:)

Ik doe nu s ochtends en s avonds het bakje vullen (of een ander neerzetten), maar vanmorgen was het niet eens nodig, want het water was niet bevroren. Als je zorgt dat het bakje enigzins beschut staat, dan is het goed te doen :j

Succes!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:08

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:09

Sowieso een paar keer per dag nieuw water erin doen, ookal is het nog niet bevroren. Water uit de kraan is warmer, en dus bevriest het minder snel. Wij deden er vaak een heel klein beetje warm water in, niet dat het water warm wordt, maar een beetje lauw.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:10

Marloes schreef:
Sowieso een paar keer per dag nieuw water erin doen, ookal is het nog niet bevroren. Water uit de kraan is warmer, en dus bevriest het minder snel. Wij deden er vaak een heel klein beetje warm water in, niet dat het water warm wordt, maar een beetje lauw.

:n Dat lijkt me niet zo handig:

Warm water bevriest sneller dan koud water

Wie snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. (bron: Quest)

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:12

Je moet er een beetje druivensuiker in doen, en bij de dieren speciaal zaak kan je ook nog een 'hoes' voor om de drinkfles kopen dan bevriest het helemaal niet meer

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:13

Moet je zeker niet doen bij konijntjes. Dan heb je ze metyeen aan de diarree en als er iets is waar een konijntje niet tegen kan dan is dat wel diarree.

Het is ook beter om ze met deze (komende) kou niet uit een fles te laten drinken. Hun tongetje kan vastvriezen aan het metalen nippeltje.

Die van mij krijgen 2 keer per dag vers water in een bakje. Dat gaat prima. Is afgelopen winter met die enorme kou ook goed gegaan almoet ik toegeven dat ze toen tijdelijk in de schuur gewoond hebben toen het echt onder de - 15 ging.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:16

Ik zag laatst op internet een hoes die je om de fles kon doen.
Misschien doeken er om heen?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:18

Ik heb nu een bakje met een balletje erin staan en doe er 's morgens en 's avonds nieuw water in. Omdat er een balletje in zit, bevriest het niet/minder snel.
Vanochtend was het bijv. niet bevroren, maar mocht ik het 's morgens een keer bevroren aantreffen dan geef ik uiteraard meteen nieuw water, en indien nodig 's middags ook nog een keer.
Ik heb gehoord dat met zo'n waterfles de tong van het konijn kan vastvriezen aan het "tuutje" waar ze uit drinken. Geen idee of het zo is hoor!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:28

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:30

zak met stro om de drinkfles binden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:44