Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:36

Tja, nog nooit in me opgekomen dat er zoveel sneeuw kan vallen dat ik niet naar mn werk kan komen :+

Maar hier in Groningen ligt dus echt een heel dik pak!

mijn broer is vanmorgen wel naar zn werk vertrokken en heeft ondanks dat hij maar 10km/uur reed een stoeprand geraakt en daardoor is zn wiel ontzet :=
Schoonpaps is hier 30meter van ons huis vandaan ook rechtdoor gegleden in een flauwe bocht :=

dan rijst bij mij de vraag; in hoeverre ben je verplicht om naar je werk te gaan, als je eigen veiligheid (en centjes qua schade) in het gedrang komt?

welke sector moet wel en welke niet? (scholen hadden hier sneeuwvrij vandaag, maar snap dat er wel personeel in ziekenhuizen rond moeten lopen)
Wanneer wordt dit bepaald?
Staat dit ook ergens vastgelegd?
Wordt je dan aangemerkt alszijnde verzuimd of ziek of onbetaald verlof of...

Wat zijn de afspraken hierover bij jou op het werk?

Je voelt hem al aankomen; morgen moet ik werken en als het net zo'n chaos is als vandaag heb ik er eigenlijk weinig zin in om de deur verplicht uit te gaan. Ik moet maar 7km met de auto maar dat vond ik vandaag niet verantwoord.
Ben ook nog eens om 22.15 vrij en moet dus in het donker terugrijden naar huis op mn zomerbandjes :7

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:37

Hier was het tot 10 uur helemaal droog (eindhoven)
dus hier heeft iedereen gewoon moeten werken neem ik aan :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-09 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: MSNtaal verwijderd

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:39

Nou hier een zelfde vraag. In normale omstandigheden rij ik in 3 kwartier naar mijn werk. Nu ligt er hier niet zoveel als bij jullie in Groningen, maar genoeg om dit gevaarlijk te vinden. Vandaag was ik ook vrij maar hoe moet het morgen? Geen idee hoe dat bij ons op het werk geregeld is. :\

Vjestagirl

Re: Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:40

Baas bellen, situatie uitleggen, vragen?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:40

IKkmoet zo gaan werken....
Vind het maarniets!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:41

Ik neem aan dat je gewoon een vrije dag opneemt, de baas kan er toch ook niets aandoen dat het sneeuwt :D
Lijkt me dat je zelf verantwoordelijk bent voor evt. winterbanden.

Ik ben vandaag maar met de trein gegaan ,leek me wat verandiger. 7 KM zou ook met de fiets te doen zijn....

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:41

ik ben vandaag ziek thuisgebleven. maar morgen zal ik wel naar stage (in grunn) moeten.
- of ik zou gebracht moeten worden met de auto maar ik denk niet dat mijn moeder dat ziet zitten:P
- of ik zou met de trein en bus moeten maar als die zoals vandaag ook niet rijden kom ik daar ook niet...

ik zou echt niet weten hoe het zit..
ik denk dat ik mijn stagebegeleidster opbel met de vraag of ik wel moeten komen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:42

Ja winterbanden, maakt ook niet veel uit met een achterwielaangedreven auto. :')

Maar wij kunnen niet zomaar een vrije dag opnemen. Daar moet wel de ruimte voor zijn.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:42

Ik werk bij TNT, hier ligt ook een dik pak sneeuw.
Vanmorgen om half 9 gebeld wat ik moest doen, en dat ik niet echt de weg opdurfde.. Ik kon amper mijn eigen erf af, we wonen erg afgelegen..

Ik heb een dorp + buitengebied (wijk) vanaf 12 uur, ze zeiden dat ik maar moest komen.. Ik moest me niet haasten want alles had vertraging.

Kom ik om 12 uur op mijn werk, half uur over gedaan ipv de gebruikelijke 10 minuten, word ik zonder pardon naar huis gestuurd.. Mijn wijk was er nog niet en zou ook niet komen vandaag..

Ik weer een half uur naar huis en tot mijn verbazing zag ik later vanmiddag ineens iemand anders mijn wijk lopen.. :? Ik weet niet goed wat ik er van moet denken..

Voor vannacht en morgen voorspellen ze nog meer, ik weet niet wat ik morgen zal doen.. Maar wrs. blijf ik weer gewoon thuis..

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:43

Laatst bijgewerkt door Hilli op 22-12-09 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie toegestaan

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:43

ik werk in de thuiszorg en bij ons hebben ze wel een soort noodplan. bij erge gladheid, sneeuwval of noodweer als bijv. storm dan kan er op een gegeven moment besloten worden om niet te werken. vooral omdat wij natuurlijk veel op de weg zijn en de kans op ongelukken dus erg groot is. er wordt dan gekeken of collega's die in de buurt wonen, de noodzakelijke zorg kunnen leveren (desnoods lopend) en de rest moet mantelzorg en evt. familie oplossen. nood breekt wet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:44

Hier ligt echt een dik pak, wel leuk hoor als je vrij bent :D

Afbeelding

Baas bellen kan ik uiteraard doen, maar die zal me niet vertellen dat wettelijk iets vastgelegd is als hem dat niet goed uitkomt denk ik ;)

Ook met de fiets vind ik het niet verantwoord, we wonen vlak naast het winkelcentrum en je wilt niet weten hoeveel auto's/fietsers/brommers/voetgangers hier al plat zijn gegaan!

Lepeltje, ik ben praktisch geboren in Oostenrijk dus ik ben het wel gewend.
Alleen dan wel in andere auto MEt winterbanden en ZONDER verplichtingen :D
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 17-12-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:44

ik rij snachts kranten en zie het ook niet echt zitten om vannacht de weg op te gaan dus hoop dat de telegraaf ervan af gaat zien vannacht..

moonprayer

wij rijden ook de telegraaf rond.
die mensen betalen voor jun krant.

maar wij hebben toegezegd gekregen dat als we er niet kunnen komen, dan kunnen we er niet komen.

we proberen in elk geval de depots te bereiken, maar de kleine binnen wegen en afgelegen abbonnees... ik vrees dat ze pech hebben vannacht ls er niks geschoven of gestooid is. Die kronkelwegen door de weilanden met sloten ernaast zijn nu niet van elkaar te onderscheiden.

de buurjongen wou net weg rijden, maar hij kwam niet eens de weg op van zijn parkeerplekje. ingesneeuwd.

nu hebben wij winterbanden... dus als we vannacht om half 2 opstaan en 2 uur weg moeten (wat vannacht hoogstwaarschijnlijk wel later zal zijn, ivm vertraging van de vrachtwagen die vanuit amsterdam moet komen) dan moeten we wel uberhaupt met de auto weg kunnen komen.

ik denk dat je zelf een beetje moet bepalen wat het beste is, waar je verantwoordelijk bent voor je werk, en voor je eigen veiligheid.

hoe artsen met een verantwoordelijke en belangrijke functie dit soort dingen doen? geen idee, wellicht wonen ze verplicht dichtbij het ziekenhuis.
Laatst bijgewerkt door moonprayer op 17-12-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Ja de winterbanden zijn vrij cruciaal.. :P :+

Miryamk

Ik maak me ook zorgen over morgenochtend...Vanmorgen was het al doodeng op de weg en er word nog meer sneeuw voorspelt hier in de omgeving. Tja, ik zou toch gewoon moeten werken vrees ik...Ik werk in de thuiszorg en kan die mensen niet laten zitten. Ik weet wel dat er jaren geleden een familielid van een client was met een grote 4wheel-drive die toen verzorgenden en verpleegkundigen rond heeft gereden :D
Dus hopelijk word er dik keer weer zoiets verzonnen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:45

Wat nou als je baas je verplicht om te komen en je het zelf niet ziet zitten, wat dan?!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:45

Gewoon even contact opnemen met je werk. Ik heb onderweg even laten weten dat ik veel te laat zou komen (heb 45 min gedaan over een stuk waar ik normaal 5 min over zou doen... :+ ) toen kwam van hun zelf de vraag of het wel mogelijk was om te komen. Ik heb het even aangekeken en er uiteindelijk 2 uur en een kwartier over gedaan (normaal 40 min...) Als het morgen nog erger is dan ga ik niet...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:45

Treinen rijden er momenteel niet in groningen ;)
Ik zou je baas even bellen en vragen hoe en wat, ga er maar vanuit dat je een vrije dag moet opnemen maar dat is altijd nog beter dan een ongeluk krijgen :)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:46

De regeling is als het goed is, dat als er geen bussen meer rijden dat je niet naar school cq werk hoeft.
was bij ons in t topic iemand die belde dat ze niet kwam. Haar baas vertelde haar doodleuk dat ze dan mooi een andere baan kon zoeken :s
Is hier echt niet te rijden op het moment.. echt balen :(

Yucca

Miryamk schreef:
Ik maak me ook zorgen over morgenochtend...Vanmorgen was het al doodeng op de weg en er word nog meer sneeuw voorspelt hier in de omgeving. Tja, ik zou toch gewoon moeten werken vrees ik...Ik werk in de thuiszorg en kan die mensen niet laten zitten. Ik weet wel dat er jaren geleden een familielid van een client was met een grote 4wheel-drive die toen verzorgenden en verpleegkundigen rond heeft gereden :D
Dus hopelijk word er dik keer weer zoiets verzonnen.

Ow wat goed zeg! Dat lijkt me een prachtige oplossing, erg aardig van die persoon zeg! (:)

Annemeik

opisop_shop schreef:
Wat nou als je baas je verplicht om te komen en je het zelf niet ziet zitten, wat dan?!

dan leg je het uit dat je het echt niet ziet zitten, ik kan me niet voorstellen dat je baas zegt dat je wel moet komen. De anwb gaf vandaag ook het advies om thuis te blijven...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:47

Tieme schreef:
ik werk in de thuiszorg en bij ons hebben ze wel een soort noodplan. bij erge gladheid, sneeuwval of noodweer als bijv. storm dan kan er op een gegeven moment besloten worden om niet te werken. vooral omdat wij natuurlijk veel op de weg zijn en de kans op ongelukken dus erg groot is. er wordt dan gekeken of collega's die in de buurt wonen, de noodzakelijke zorg kunnen leveren (desnoods lopend) en de rest moet mantelzorg en evt. familie oplossen. nood breekt wet.

Ik ben benieuwd of er bij ons ook zo'n noodplan is.
De vorige keer moest dat vanuit kantoor geregeld worden maar niemand die daar aankwam :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:48

Ik woon 70 kilometer bij mijn werk vandaan, dus op dit soort dagen is het voor mij echt onmogelijk er te komen. Ik hoefde vandaag dus ook niet, doorbetaald krijg ik wel.

Ik werk als vormgever, dus kan het een en ander vanaf huis doen, maar dat hoefde ook niet. Soort van ijsvrij.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:49

met zomerbanden kwam ik niet eens buiten, dan geraak je hier niet eens weg. Onze auto heeft ook achterwielaandrijving en da's met die winterbanden soms al link genoeg. Eigen veiligheid gaat voor hoor.