Wat is een leuke eerste auto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eroslover

Wat is een leuke eerste auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:31

Hayhay ,

Ik weet dat hier wel eens een topic over is geweest maar dat kan ik niet vinden.

Ik ben vrijdag geslaagd voor mijn rijbewijs nu wil ik wel eerst in de auto's van mijn ouders gaan rijden en sparen voor een auto en het onderhoud daar van ,maar daarna wil ik toch echt ook zelf mijn eigen auto.

Welke zijn leuk en geschikt?

Ik ga hem in ieder geval tweedehands kopen.
Waar moet ik op letten. Hoe oud mag hij zijn?

Kom maar op met de goede raad , ik neem geen overhaaste beslissingen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:31

wat is je budget dan is het iets makkelijker :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:32

Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 14-12-09 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat is een leuke eerste auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:34

Ik heb een Volkswagen Polo, heerlijke eerste auto, rijd verschrikkelijk zuinig ook! Niet groot en gaat bij mij wel langer dan 2/3 jaar mee!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:37

Mijn eerste toet was een Peugeot 205 :D Die zijn echter al een jaar of 11 niet meer in productie :D

En het autootje wat ik nu heb is een Seat Arosa! :D Echt een superfijn wagentje! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:39

Bovenstaande topics zijn al oud, TEM'en voor een slotje is imo dus een beetje overdreven streng :+

TS : Wat wil je straks met je auto? Is het voor lokaal verkeer bedoeld? Woon-werk/studie verkeer of anders? Het maakt namelijk wel een verschil uit of je wekelijks 500 km over snelwegen aflegt, of dat je per maand niet boven de 100 km uitkomt qua wat je van een auto vraagt of nodig hebt. Leeftijd hangt er ook vanaf. Een diesel kan meer km's op de teller aan dan een benzine. Voor diesel geldt wel een hogere wegenbelasting-last, maar in hoeverre dat straks allemaal veranderd met die km-telling heb ik nog niet zo'n beeld op.

Wat ik erg belangrijk vind, is dat mijn auto veilig is. Een fatsoenlijke kreukelzone, fatsoenlijke staat van onderhoud. Mijn 1e auto was (is) een Citroën Xsara, 5-deurs. Heerlijk bakkie, maar ik reed ook 20-30.000 km per jaar, en veel over snelwegen. Dan moet je niet met een koekblikkie aankomen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:51

Ik heb nu als eerste auto een Daewoo Matiz uit november 2003. Hij had nog maar 20.000 km op de teller. Ik heb er in 1,5 jaar nog eens 20.000 km bij op gereden. Ik vind hem heel praktisch. 5 deurs, klein en goedkoop qua benzine en qua wegenbelasting. Het is een echt stadsautootje, trekt snel op, maar heeft vervolgens wel even tijd nodig om naar de 80 te komen. Desondanks maak ik er ook regelmatig de snelwegen mee onveilig. Daar heeft hij ook geen moeite mee. Een tank benzine gaat op de snelweg zo'n 600-700 km mee, op andere wegen/stedelijk verkeer doet hij zo'n 400-450 km.

Goed alternatief is een VW Polo. Al hangt het er wel heel erg vanaf wat je weggebruik gaat zijn. Eerst dat eens op een rijtje zetten, dan volgen je eisen en wensen. Ik wilde geen oud wrak, maar gewoon een nette kleine auto waar ik de komende jaren nog veel plezier aan zou kunnen hebben. Moest een benzine uitvoering zijn (rij te weinig voor een rendabele diesel) en max 40.000 km gelopen hebben.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:56

Met de auto moet ik inderdaad straks naar mijn werk/studie.
Het zijn normale afstanden ong niet meer dan 30 km per keer. Maar de auto moet ook wel geschikt zijn om eens mee op vakantie te kunnen. Budget ga ik een beetje laten afhangen van wat er op de markt is. Maar ik denk rond de 2000 euro misschien wat meer.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:01

Wat is je budget??

Wij hebben momenteel een Opel Corsa 1.2 in sportuitvoering te koop staan. We zouden hem eerst misschien inruilen met de nieuwe auto maar nu toch maar besloten om dat niet te doen ivm we nu meer opties hebben bij onze nieuwe auto (deze die we vrijdag al ophalen).

De opel corsa is altijd heel erg keurig en netjes elk jaar in onderhoud gebleven we zijn 2e eigenaar van deze auto hebben hem nu zo ong 3.5 jaar. En moet eerlijk zijn het is en blijft een hele fijne auto, hij heeft pas geleden een grote onderhoudsbeurt gehad alles compleet ververst en 2 nieuwe banden erop. Tsja weet niet wat je budget is maar zou zeggen bekijk eens de link http://link.marktplaats.nl/302704958

Geld trouwens voor iedereen (:)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:03

Budget is rond de 2000 euro , dus helaas is jullie corsa'tje voor mij denk ik boven budget.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:06

ik heb een peugeot 106 gekocht voor €1900
komt uit 98, super zuinig!! 1 op 24 (diesel)
je betaalt voor de wegenbelasting wel wat meer, maar dat rij je er makkelijk uit!
super karretje!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:09

En oja, geloof niet wat marktplaats aangeeft over wegenbelasting etc hoeveel dat ong zou zijn met onze corsa...Want wij betalen daar 23euro per maand voor aan wegenbelasting, en hebben een WA+verzekering voor 16euro per maand.

Marktplaats daarintegen is daarin niet goed !!

En ja jammer maja is niet anders heb het kunnen proberen, wil je succes wensen bij het vinden van een leuke eerste auto.

En nog gefeliciteerd met je rijbewijs ;)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:10

Hoe kom je er dan achter wat je moet betalen in wegenbelasting, is daar een goede site voor?
En bedankt voor je leuke berichtje.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:14

Uhm...daar is idd wel een site voor alleen weet zelf ff niet meer welke (mn vriend die dat veel beter weet dan ik zelf hihi)..Maar je kan ook bijv naar centraal beheer achmea gaan of naar de site van polis direct daar voer je dan het kenteken van die auto in waar je oog op valt waar je het van zou willen weten, en dan word het voor je uitgerekend.

eroslover schreef:
Hoe kom je er dan achter wat je moet betalen in wegenbelasting, is daar een goede site voor?
En bedankt voor je leuke berichtje.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:21

Oke het is alleen zo jammer , dat ze vaak het kenteken van de auto erafhalen enzo hihi... Want het is wel handig om voordat je een auto aanschaft ongeveer te weten wat je per maand kwijt bent. Natuurlijk houd je wel geld achter de hand voor onvoorziene uitgave , maar dan weet je wel wat je vaste uitgave zijn.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:24

Ja dat hadden we ook bij onze nieuwe auto waar we 2 weken terug zijn wezen kijken. Op de advertentie hadden ze ook de kenteken weggehaald, toen we gingen kijken hadden we het kenteken onthouden en toen thuis later alles opgezocht en zo ook op de site van rdw alles nagekeken...Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:24

Een toyota Starlet :D
Lekker pittig, goedkoop in onderhoud, goedkoop in verzekering en wegenbelasting en in benzine gebruik!

Op de site van de belastingdienst kan je per gewicht en je postcode de wegenbelasting opzoeken.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:29

Heee!

ik heb dinsdag ook mijn eerste auto gekocht!
een suzuki baleno, echt super fijne auto! :D
komt uit 98 en koste 2900..

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:36

Oke, het gaat dus op gewicht maar toch ook op co2 uitstoot etc? Zag net een hele mooi mitsubishi colt staan op marktplaats met erg mooi interieur. Jammer alleen dat ik nog even moet sparen. Zou zoiets geschikt zijn?

http://link.marktplaats.nl/295561391

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:38

Nu nog wel, volgend jaar gaat alles veranderen.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:24

Ben benieuwd naar nog meer ideen voor leuke auto's!

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:31

Voor 2000 euro heb je niet zo heel veel keus denk ik.

Zelf had ik een budget van rond de 2500 euro en kwam toen uit op een ford ka uit 2000 met airco.
Wilde eerst een ander merk, maar uit dit jaar en met airco heb je eigenlijk niks beters.
En ik vind het echt een heerlijk soepel wagentje, lekker pittig, klein, pas overal tussen :)

Hiervoor heb ik in een peugeot 306 gereden, ook een fijne wagen.
Mijn vriend rijd een peugeot 106.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:34

Moet zeggen dat ik zelf ook al even op MP heb gekeken en dat er toch wel redelijk wat auto's uit het bouwjaar 1998-2000 op staan voor mijn budget nieuwere auto's zijn inderdaad wel flink duurder. Maar als wordt gezegt , dat het veilig is om met een auto uit eerder genoemde bouwjaren nog een aantal jaar te kunnen rijden dan koop ik liever een wat goedkopere auto.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:36

Ik heb een Nissan micra. Ben er super blij mee en rijdt zalig. Hij is niet heel groot maar wel pittig en heel zuinig. Die van mij heeft verder niet veel extra snufjes maar was al wel flink prijzig in de aanschaf

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:49

Weet niet hoe oud je bent en wanneer je de auto wilt kopen? Maar naast de aanschaf ben je nog veel geld kwijt. Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, benzine!

Wegenbelasting = ong 20 euro per maand voor een kleine auto (ong 750kg)
Verzekering = erg duur als je nog geen 24 bent, ik begon met 40 euro per maand WA voor een 12 jaar oude Nissan Micra, erg prijzig dus!
Onderhoud = reken 50 euro per maand (elk jaar moet je auto een beurt en apk, soms onvoorziene kosten en die lopen snel op)
Benzine = bij mij 1 euro per 10km, hangt van je auto af

Ik ben dus zo 200 euro per maand kwijt voor mijn auto.

Ik heb trouwens een Nissan Micra, erg degelijke auto :)