Later kinderen of geen kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Later kinderen of geen kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:46

was al heeeeel benieuwd of hier al een topic over was, kon er géén vinden!

De stelling lijkt mij wel duidelijk,
Later wel of geen kinderen, waarom wel, waarom niet :).

Persoonlijk denk ik dat ik ze later niet zou willen.. Eerst wel, maar als je dan tegen de feiten aankijkt:

- Veel extra zorgen en verantwoording
- Je kunt vaak minder weg / minder tijd voor je partner
- Financieel zoveel duurder
- De hele draagtijd/bevalling zelf lijkt mij persoonlijk niks, alle bijwerkingen die er aan vast zitten, en dat je figuur ervan vaak na de knoppen gaat en dat het kind er dan ook nog uit moet :o vind het allemaal erg mooi daar niet van! respect voor alle moeders :o

Helemaal niet afkattend bedoeld, zelf ben ik gek op kinderen, en het lijkt mij aan de andere kant allemaal ook hartstikke mooi en alles.
maar ik weet het gewoon nog niet zo :o dan loop ik wel op de zaken vooruit.. maar altijd goed om is over na te denken :)

wat willen jullie? :)

Szan

Re: Later kinderen of geen kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:53

Ik moet er nu niet aan denken (is op zich wel een gezonde gedachte voor een gemiddelde achttienjarige?) :=
Maar op de lange termijn weet ik het echt niet.. Het is zo'n grote verantwoordelijkheid, ik weet niet of ik dat wel aankan straks. Daarnaast vind ik kinderen echt heel lief, maar met baby's heb ik dan weer helemaal niets.. Om nog maar niet te spreken over de bevalling e.d., ook al schijn je dat spontaan te vergeten als je kind er eenmaal is :')

Kortom, ik zou het niet weten... Denk er wel eens over na, maar zoals altijd kom ik dan geen steek verder. Ik zie wel wat het leven me allemaal brengt, en voorlopig geen kinderen voor mij ;) Maar wie weet hoe ik er over 10 jaar tegenaan kijk..

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:56

Absoluut wel, gek genoeg. :') Tot ruim 2 jaar geleden moest ik er niet aan denken, maar nu kan ik echt niet wachten.
Ik heb een goede relatie, en mijn vriend heeft ook een heel duidelijke kinderwens. Lijkt me heerlijk om later samen een leventje op te bouwen, en voor ons hoort daar ook een kind (of twee :P) bij. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:56

Ik ben 32 en weet het nog niet... Eigenlijk vind ik mijn leven ook wel leuk zo, met 3 kleine stiefkinderen zo nu en dan om me heen om te bemoederen en voor de rest lekker vrijheid blijheid. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:57

Ik denk niet dat ik kinderen wil. Ik zeg nooit nooit maar het past niet bij mij!
Ik ben een heel hectisch en chaotisch persoon en vind het al moeilijk om mijn eigen leven een beetje fatsoenlijk in te richten, laat staan als er nog 1 (of meerdere) personen bij zouden komen :=

Nog een reden bij mij is dat er meerdere erfelijke factoren meespelen die ik niet door wil geven!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:59

Ik heb geen idee.

Vroeger zei ik nooit, nu zeg ik mss, dus het zou me niets verbazen als ik er later wel neem.

Ik zie wel wat of hoe binnen een jaar of tien.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:00

Ik heb altijd geroepen dat ik later geen kinderen wilde. 'Later' is inmiddels wel aangebroken en ik heb ze inderdaad bewust niet gekregen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:00

Absoluut geen kinderen... :n

Ik heb niks met kinderen, kan niets positiefs opnoemen aan kinderen. :')
Daarbij zou ik echt een hele slechte moeder zijn, juist omdat ik er totaal niets mee heb.
Daarbij komen de extra kosten, de zorgen etc etc
Nee dan hou ik het lekker bij mijn konijn, katten en paard :+
Veel mensen zeggen... dat komt nog wel, nou geloof me, ik ben er al vanaf kleins af aan over uit en nu op mijn 24e weet ik het zekerder dan ooit. Voor mij geen koters :')

Soms krijg ik weleens van die opmerkingen:
Willen je ouders dan geen kleinkinderen?

wtf? -O-
Dus ik mijn leven laten verpesten om mijn ouders kleinkinderen te bezorgen... no way :D (verpesten klinkt cru, maar als je zo denkt over kinderen als mij is dat wel op zijn plaats :') )
Gelukkig heb ik al 8jr een hele lieve vriend die er precies zo over denkt...
Ik riep altijd, mijn vriend mag best een kind... maar dan moet die ze echt bij een ander produceren :Y)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:03

Vroeger riep ik altijd: kinderen die wil ik niet en als ik dan kinderen krijg graag voor mijn 25ste dan ben ik er ook weer snel vanaf. (in de zin van dan ben ik nog "jong" als ze het huis weer uitgaan)

Tja en nu ben ik 25, heb ik geen kinderen maar moet zeggen dat ik er toch wel een beetje anders tegenaan begin te kijken. (laat mijn moeder dit maar niet lezen want die had de hoop op kleinkinderen al opgegeven geloof ik)

Maar goed eerst die prins op het witte paard maar eens vinden en dan zien we wel weer verder.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:05

Nou ik sluit me echt helemaal aal bij c_alsemgeest :j
Precies hoe het daar staat zo denk ik er ook over!
Ben nu bijna 28 en heb nog steeds een pesthekel aan kinderen en vind mijn kinderloze leven heerlijk en mijn vriend sluit zich daar helemaal bij aan :D :D
Heerlijk toch die vrijheid en het geld wat je overhoud? Ik weet wel leukere dingen om te kopen dan luiers of kinderkleding of schoolgeld hoor!
Nou heb ik zelf nog nooit gehoord dat ik mijn ouders kleinkinderen moet geven. Wel dat je te horen krijgt dat er dan nog iemand op je oude dag op bezoek komt _O-
Alsof je zonder kinderen geen leven heb.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:08

Ik wil denk ik wel kinderen, maar ik weet niet hoe de situatie over een aantal jaren is.
Ben nu 18 jaar dus heb nog genoeg tijd om eerst van mijn jonge leven te genieten, ik leef nu en later komt nog. :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:08

Hoe oud ben je? Mijn ervaring is dat je er niet zo snel een beslissing over kan nemen. Ik had nooit iets met kinderen totdat ik op mijn 30e mijn huidige vriend tegenkwam. Binnen anderhalf jaar was ik zwanger. Daar heb ik helemaal niet lang over nagedacht, het ging zo en wij vonden het heel goed. Mijn kinderen zijn het mooiste wat me is overkomen, en ik ben absoluut geen tuttel met kinderen. Het gevoel groeit in je of niet. En als je geen partner hebt is dat eerst nog iets wat tijd nodig heeft... Sommige mensen weten zeker dat ze nooit kinderen willen, en bij anderen groeit dat gevoel, en weer anderen weten het al van jongs af aan. Het is gewoon afwachten hoe het gaat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:09

josewoos schreef:
Nou ik sluit me echt helemaal aal bij c_alsemgeest :j
Precies hoe het daar staat zo denk ik er ook over!
Ben nu bijna 28 en heb nog steeds een pesthekel aan kinderen en vind mijn kinderloze leven heerlijk en mijn vriend sluit zich daar helemaal bij aan :D :D
Heerlijk toch die vrijheid en het geld wat je overhoud? Ik weet wel leukere dingen om te kopen dan luiers of kinderkleding of schoolgeld hoor!
Nou heb ik zelf nog nooit gehoord dat ik mijn ouders kleinkinderen moet geven. Wel dat je te horen krijgt dat er dan nog iemand op je oude dag op bezoek komt _O-
Alsof je zonder kinderen geen leven heb.

Nee precies... ik vermaak mezelf wel, en trouwens de levensverwachting in mijn familie is toch niet zo hoog _O-
Lekkere reden voor de kinderen ook trouwens...
"mama en papa wilden eigenlijk geen kinderen, maar omdat ze bang waren dat er later niemand op bezoek kwam ben jij gemaakt" :')

garny95

NicoleHorses schreef:
was al heeeeel benieuwd of hier al een topic over was, kon er géén vinden!

De stelling lijkt mij wel duidelijk,
Later wel of geen kinderen, waarom wel, waarom niet :).

Persoonlijk denk ik dat ik ze later niet zou willen.. Eerst wel, maar als je dan tegen de feiten aankijkt:

- Veel extra zorgen en verantwoording
- Je kunt vaak minder weg / minder tijd voor je partner
- Financieel zoveel duurder
- De hele draagtijd/bevalling zelf lijkt mij persoonlijk niks, alle bijwerkingen die er aan vast zitten, en dat je figuur ervan vaak na de knoppen gaat en dat het kind er dan ook nog uit moet :o vind het allemaal erg mooi daar niet van! respect voor alle moeders :o

Helemaal niet afkattend bedoeld, zelf ben ik gek op kinderen, en het lijkt mij aan de andere kant allemaal ook hartstikke mooi en alles.
maar ik weet het gewoon nog niet zo :o dan loop ik wel op de zaken vooruit.. maar altijd goed om is over na te denken :)

wat willen jullie? :)

oh wat heerlijk om te lezen :D , hieruit kan ik opmaken dat je er nog niet zo aan toe bent, geloof me bij de meeste komt dat vanzelf, ik heb drie kinderen, voordat ik ze had, zeg maar de eerste dacht ik ook zo heerlijk praktisch en misschien nog wel veel erger....maar dat is allemaal anders geworden... ;)

Winged

Tjah, ik weet het eigenlijk niet. Ik zei altijd dat ik geen kinderen wou. Een aantal van mijn vriendinnen zijn ondertussen wel moeder en dan is het toch wel een 'aahw' momentje als je zo'n kindje in handen krijgt. Maar, na een halfuurtje ben ik het ook wel weer zat :')

Maar aan de andere kant, ik zie mijzelf niet als geschikte moeder. Ik hou van reizen, heb veel kans op een baan met onregelmatige werktijden (studeer journalistiek), ben chaotisch, kan me mateloos irriteren aan kinderen...

Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn zussen eerder kinderen hebben dan ik (mocht ik ze krijgen) en dan kan ik mooi op die kinderen 'oefenen' of het wat voor mij is ja of nee :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:10

Fransje_70 schreef:
Hoe oud ben je? Mijn ervaring is dat je er niet zo snel een beslissing over kan nemen. Ik had nooit iets met kinderen totdat ik op mijn 30e mijn huidige vriend tegenkwam. Binnen anderhalf jaar was ik zwanger. Daar heb ik helemaal niet lang over nagedacht, het ging zo en wij vonden het heel goed. Mijn kinderen zijn het mooiste wat me is overkomen, en ik ben absoluut geen tuttel met kinderen. Het gevoel groeit in je of niet. En als je geen partner hebt is dat eerst nog iets wat tijd nodig heeft... Sommige mensen weten zeker dat ze nooit kinderen willen, en bij anderen groeit dat gevoel, en weer anderen weten het al van jongs af aan. Het is gewoon afwachten hoe het gaat.

Geloof me... ik weet het echt 100% zeker, ik heb echt een hekel aan kinderen.
Het is voor mijn nageslacht het beste dat ik ze niet op de wereld zet, ik zou ze ws een rotleven bezorgen. :+

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:13

In geen honderd jaar.

Ik weet al vanaf de basisschool dat ik ze niet wil en nu ik 24 ben, denk ik er niet anders over.

Gelukkig wil mijn vriend ze ook niet en al zou hij ze wel willen, dan heeft hij mooi pech :')

De redenen voor mij persoonlijk om geen kinderen te nemen:

- De opvoedig
- Geen vrijheid meer
- Geld
- Ik vind kinderen gewoon niet leuk, ook niet van anderen
- De verantwoordelijkheid

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:15

En daarbij... als ik me bedenk hoe ik was en hoe mijn vriend vroeger was... oeh dat worden me een drukke irritante koters :+
Wel heel schattig met blond haar, blauwe ogen en sproetzels :')

Vaak krijg ik ook de vraag of ik een rotjeugd heb gehad, ivm mijn kinder afkeer _O-
Maar ik heb een perfecte jeugd gehad, al bezorgde ik mijn ouders wel vaak kopzorgen ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:16

ik zie mezelf eigenlijk niet met een man of echtgenoot, maar wel met een roedel kinderen, minstens 3! Geweldig.
(ik stel het nog wel eventjes uit hoor :D )
Laatst bijgewerkt door Alexx op 11-12-09 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:16

@ Garny95, van die opmerking gaan mijn nekharen ook altijd overeind. En helaas ga ik deze opmerking waarschijnlijk nog tot mijn 40ste horen. Er bestaan echt wel mensen die niet van kinderen houden en bewust geen kinderen willen.

@ A_lette, ohnee oefenen al helemaaaal niet! Ik heb ook nog nooit opgepast op mijn nichtjes, verschrikkelijk! Pas als ze zelf hun kont kunnen afvegen en gewoon hun mond kunnen houden als ik dat zeg, dan wil ik misschien een uurtje oppassen als dat echt nodig is. Op kraamvisite? Prima, maar ik hoef geen baby vast te houden. Alleen mijn 2 nichtjes waren een uitzondering, die werden in mijn armen geduwd voor een foto, maar zodra die geschoten was gaf ik ook gelijk de baby weer af. Ik heb er echt helemaal niks mee, zie ook werkelijk echt niet wat er nou zo leuk aan een pasgeboren baby is. Vertederend? Zeg maar gerust lelijk.

Maar ach, dit houd je toch altijd wel, mensen die wel van kinderen houden of kinderen hebben begrijpen de mensen niet die niet van kinderen houden en andersom.

edit, even wat spelfouten weggewerkt ;)
Laatst bijgewerkt door josewoos op 11-12-09 00:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:17

Als ik een vaste vriend heb waarop ik kan bouwen en waarmee ik al wat opgebouwd heb wil ik we kinderen....
Ik vind het alleen wel jammer hoe de maatschappij is waar mijn kind later in op moet groeien

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:19

oh heel herkenbaar... ik wil ook nooit baby's vasthouden :+

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:20

Ik heb een hele lieve vriend, met wie ik later echt graag kinderen wil! Ik wil alleen eerst een zekere toekomst opbouwen, huis kopen, goed werk.... Ik ben dol op kinderen en al ben ik pas 19, ik ben er zeer zeker van dat ik later 1 of 2 kinderen wil :) Ook weer niet teveel, want als ik zie wat een drukte het is bij ons thuis (mn pa en ma hebben 5 kinderen, ik ben de oudste). Daar wordt je soms een een beetje gek van :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:21

Voor degenen die echt niet willen, doe het dan ook alsjeblieft niet. En blijf er niet eeuwig over doorzeuren!

Aan TS: Meid, je bent 15 jaar, lees ik in je profiel. Denk je dat je eeuwig in die levensfase blijft hangen?
Nou, ik kan je vertellen als inmiddels 39-jarige, niet dus. ;)
En dan veranderen je prioriteiten ook wel, kan ik je uit ervaring vertellen. Zorgen en verantwoording horen er sowieso al bij als je op jezelf gaat wonen. Je moet zelf de rekeningen betalen bijvoorbeeld. Zelf je boodschappen doen, je potje koken, zorgen dat er brood op de plank is. Nou ja, je merkt het nog wel. ;)
Dat je je nu nog heel erg op jezelf richt, hoort ook helemaal bij je leeftijdsfase. Moet je ook zeker doen, hoor. ;)

Over je figuur; tja, ik heb nog steeds een prima figuur, hoor. Ben zelfs nog trotser op mijn figuur, mede omdat ik een kind op de wereld gezet heb. Dat heeft dit lijf van me toch maar mooi even gedaan! :D

Bevallen is pittig, meer dan dat zelfs, maar je doet het, want je hebt geen keuze. Bovendien ben je erg nieuwsgierig naar je bewust gekozen kindje. En alle cliches zijn waar; je krijgt er zo ontzettend veel voor terug. Maar goed, heb je daar geen behoefte aan, prima, dan niet. Ik vertel alleen maar mijn eigen ervaringen.

Ik geloof er trouwens niets van dat kinderlozen minder zorgen hebben. Die hebben ze dan weer op andere vlakken, als ik zo om me heen kijk naar de kinderlozen in mijn eigen omgeving. Maar nogmaals, iedereen moet zelf weten of ze al dan niet voor kids kiezen. Ik ben blij dat niet iedereen er voor kiest. Anders zou de wereld nog drukker worden of zouden kinderen misschien opgescheept zitten met ouders waar ze niet gewenst zijn. Niet doen dus, als je er niet 200% achter staat. Mij maakt het niet uit. Ik ben bevriend met allerlei mensen, jong en oud, kinderloos of niet, zwart of blank. Juist die diversiteit is leuk!

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:22

Toevallig dacht ik vanmiddag, Hey dat ga ik eens op bokt vragen.. En nu is het topic er al lekker handig :D Ik ben ook nog vrij jong, maar ben me de laatste weken wel vaker aan het bedenken wat ik nou graag zou willen. Ik wil wel kinderen ( me vriend zowiezo ) Maar wat mij er tegenstaat is de vrijheid die verloren gaat met je partner.. Kinderen nemen toch de grootste tijd in beslag.. Ik denk dat ik daar op den duur niet meer tegenkan. Alhoewel ik het perfecte plaatje absoluut met kindjes zie.. maar de vrijheid , maar ook de band tussen jou en je partner wordt volgens mij minder. je bent toch altijd met de kinderen bezig volgens mij..
Laatst bijgewerkt door ponygekje21 op 11-12-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt