Vrouwen hebben geen ambitie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 18:52

Karin schreef:
Om nog even terug te komen op de tekst van het artikel waar dit topic mee begon: ik vind dat er toch wel heel wat dingen in staan die IMO non-argumenten zijn of beweringen die kant noch wal raken.

Ik vind het artikel behoorlijk generaliserend en zwart/wit. Ik kijk dan ook liever naar wat ik om me heen zie gebeuren (incl. bij mezelf) dan dat ik overneem wat ik in zo'n artikel lees.


Baseer je dat op het complete artikel of alleen op basis van mijn quote's. Ik heb voor de discussie een aantal prikkelende zinnen eruit gehaald en wellicht wat uit zijn verband gerukt }> . Volgens mij is alles onderbouwd met cijfers en zijn er geen dingen uit de lucht gegrepen. Het is natuurlijk ondoenlijk om de hele onderbouwing erbij te plaatsen want dan had ik het hele artikel moeten overtypen. Ik vind het wel een interessante invalshoek die op verschillende punten aansluit bij wat ik om me heen zie. En eerlijk gezegd zijn er toch ook wel een aantal reactie's in dit topic die mijn denkbeelden in deze alleen maar bevestigen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:34

orri"]
[quote="Prima schreef:

Dit is al eigelijk zo vanaf de prehistory. De man 'werkt' de vrouw verzorgt. Nu alleen is de cultuur niet veel anders, ondanks dat alles, met de komst van luxe technologie en comfort. Het zit em in de genen.


Daar ben ik het dus niet mee eens, voor de komst van een patriarchaal gebaseerde religieus systeem, waren het vrouwen die hoge functies bekleden als arts en geestelijke leiders....
Mannen deden fysiek zwaarder werk, vrouwen hadden de kunde van het genezen, maar ook kruiden voor andere dingen en de religie die toen het scheppen met de aarde/natuur inhield, ipv het onder controle willen hebben van de aarde/natuur.
[/quote]

Dan zijn we het dus eens met elkaar!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:50

Prima schreef:
Dan zijn we het dus eens met elkaar!


Ik vind niet dat de man hedendaags 'werk', verricht zoals toen...
en ook het 'verzorgen' dat de vrouwen nu veelal doen is vele mate ondergeschikt aan de functies die zij voorheen beoefenden.
Die mannen hun verboden en probeerden eigen te maken....
Daarbij IS dat ook zeker 'werk' en dat hoor ik dus niet terug, vind niet dat je in deze 'werk' en 'verzorgen' als anders kunt zien van elkaar.
Bouwvakkers die werken....en verloskundigen die werken ook!
Het doel is een ander, maar daardoor niet aan elkaar ondergeschikt, ik zeg ook niet dat jij dit wilt zeggen met jou bericht....
maar veelal kan men een ondertoon ontdekken bij mannen die dit wel zo zien. En dat is een vererving uit de patriarchale religie, ergens heeft men mannen doen willen geloven dat zij 'beter' / 'dichterbij god staan' dan vrouwen... en dat is niet zo, zeer zeker niet.

Dus als jij zegt dat ik het met je eens ben, dan zal dat vast zo zijn Knipoog
Immers ben jij niet zo'n man...

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:04

Het is bekend dat het huidige artsentekort is ontstaan door de enorme hoeveelheid vrouwen die de studie doet. Het merendeel kiest voor een parttime carriere. Maar zouden die parttime huisartsen, gyneacologen etc. nu echt minder ambitie hebben dan die man op kantoor die fulltime werkt? Ik denk dat ze heel slim zijn. Voor hen geen burnout of een hartkwaal. Niet na je pensionering tot de ontdekking komen dat je leven aan je voorbij gegaan is en je kinderen groot zijn geworden zonder dat je het gemerkt hebt.

Als dat gebrek aan ambitie hebben is, dan heb ik heel graag gebrek aan ambitie Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:23

orri schreef:
Vergeet niet het uitmoorden van vrouwen en kinderen...
En niet eens buitenspel plaatsen, noem het maar gewoon onderdrukken, minderwaardig doen lijken en rechten ontnemend! onterend zelfs...

sja, dat zie je wel aan de sharia wet he, en dan verschijnt er hier een petitie topic om zo'n vrouw te redden van steniging. Het gebeurde hier vroeger ook hoor.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:53

Percy schreef:
Het is bekend dat het huidige artsentekort is ontstaan door de enorme hoeveelheid vrouwen die de studie doet. Het merendeel kiest voor een parttime carriere. Maar zouden die parttime huisartsen, gyneacologen etc. nu echt minder ambitie hebben dan die man op kantoor die fulltime werkt? Ik denk dat ze heel slim zijn. Voor hen geen burnout of een hartkwaal. Niet na je pensionering tot de ontdekking komen dat je leven aan je voorbij gegaan is en je kinderen groot zijn geworden zonder dat je het gemerkt hebt.

Als dat gebrek aan ambitie hebben is, dan heb ik heel graag gebrek aan ambitie Knipoog


Hier heb ik weinig aan toe te voegen. Behalve nog dat mijn huisarts zo'n vrouw is die samen met een vriendin een praktijk deelt. Ze hebben allebei een gezin en werken part time in hun praktijk. En 't is een schat van een mens met veel hart voor haar vak. Maar ook met veel hart voor haar gezin. Ik vind dat zij het heel slim hebben opgelost.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:53

Karin"]
[quote="Percy schreef:
Het is bekend dat het huidige artsentekort is ontstaan door de enorme hoeveelheid vrouwen die de studie doet. Het merendeel kiest voor een parttime carriere. Maar zouden die parttime huisartsen, gyneacologen etc. nu echt minder ambitie hebben dan die man op kantoor die fulltime werkt? Ik denk dat ze heel slim zijn. Voor hen geen burnout of een hartkwaal. Niet na je pensionering tot de ontdekking komen dat je leven aan je voorbij gegaan is en je kinderen groot zijn geworden zonder dat je het gemerkt hebt.

Als dat gebrek aan ambitie hebben is, dan heb ik heel graag gebrek aan ambitie Knipoog


Hier heb ik weinig aan toe te voegen. Behalve nog dat mijn huisarts zo'n vrouw is die samen met een vriendin een praktijk deelt. Ze hebben allebei een gezin en werken part time in hun praktijk. En 't is een schat van een mens met veel hart voor haar vak. Maar ook met veel hart voor haar gezin. Ik vind dat zij het heel slim hebben opgelost.
[/quote]

Toen mijn huisarts een tweeling kreeg heeft ze ook praktijk aan huis opgezet en samen met een vriendin gaan runnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:51

Leuk topic
Ik ben dus een vrouw die heel bewust geen kinderen wil omdat ik absoluut niet zou willen stoppen met mijn full-time baan.
Daarnaast is mijn baan ook niet geschikt om part-time te doen, moet ik op de meest rare uren werken en maak regelmatig erg lange dagen (12 uur of meer).
Tel daarbij het huishouden en de paarden&honden op en ik kom eigenlijk al tijd te kort.

Aan de andere kant kun je mijn baan amper een carriere noemen, ik zal nooit in de top van het politie apparaat komen maar dat ambieer ik ook niet.
Ik denk dat een ieder moet doen wat hem/haar het beste past of dat nu een carriere is of een gezin, laten we blij zijn dat we in de positie zijn deze keuze te kunnen maken.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 16:35

Ik herken mijzelf wel iets in dat stukje: Voor mij is carriere maken niet het belangrijkste... Het leven bestaat uit meer dan alleen werken, en voor mijn kinderen wil ik zelf (grotendeels) zorgen. Ik sta vier dagen voor de klas, maar door de moeilijkheid van mijn huidige groep, in combinatie met alle extra schooldingen buiten die vier dagen, het huishouden, onze dieren en mijn paardenhobby en niet te vergeten mijn vriend die toch ook graag een gezellige vriendin ziet die tijd voor hem heeft... vallen die vier dagen me al erg zwaar!
Ik trek dat niet op het moment.
En als wij dan moeten kiezen tussen dat stuk extra salaris (met veel stres en depri-buien van mijn kant en stres en ongezelligheid voor mijn vriend) dan kiezen we toch echt voor ons sociale leven en onze gezondheid! We werken om te leven en niet andersom!

Kinderopvang zorgt niet voor zieke kinderen. Die moeten naar huis. Wie moet ze dan opvangen? Tegenwoordig werken veel meer vrouwen, ook werkt men langer door. Niet iedereen heeft dus een ouder die wel op zijn of haar kleinkind wil en kan passen. En oppasbuurvrouwen/moeders? Die heb je ook alleen maar omdat ze zelf "thuiswerken"

Op scholen zie je een hoop sleutelkinderen, en vaak zijn het de sleutelkinderen die rondzwerven en dingen uithalen die niet door de beugel kunnen. Er is geen zich op waar ze de tijd doorbrengen en waarmee. En het komt voor in de beste gezinnen, bij ouders met de mooiste carrieres en beste banen! Vaak zijn die kinderen ook vrij slim in het verbergen van wat ze uithalen... Op school, onder elkaar krijg je dan de stoere verhalen te horen.
Dat wil ik dus niet als ik kinderen krijg!

Nee, dan heb ik bewondering voor onze buren met drie kinderen, een man die hard werkt in de installatie, en een vrouw die thuis is voor de kinderen (nog eentje die beneden de vier is) en genoegen nemen met minder inkomen en luxe, omdat ze vinden dat het hun taak is om hun kinderen goed op te voeden!

Mijn moeder is erg bekend in het kinderopvangwereldje, maar ook zij geeft heel duidelijk aan waar in Nederland de manco's liggen, en waarom kinderopvang in bepaalde gevallen niet goed is voor bepaalde kinderen.

Het is overigens de overheid die probeert te stimuleren dat alle vrouwen gaan werken. Het leven wordt ook zo duur dat alleen de mensen met zeer goede inkomens het zich kunnen permiteren hun vrouw thuis te laten blijven voor de kinderen. Net als tientallen tot honderden jaren geleden alleen de adel en later de gegoede burgerij zich dat kon veroorloven...
De gewone burgers moesten echt met het hele gezin de eindjes aan elkaar knopen hoor! En de hele familie met vrienden, kennissen etc. zorgde voor de opvang van de jongsten.
Tegenwoordig is het: ieder voor zich... Daardoor wordt het regelen van de zorg voor kinderen en ouderen steeds moeilijker!

Ook scholen komen vrijwilligers tekort. Problemen met knutselmiddagen, schoolreisjes en begeleiding van uitjes. Leesmoeders kun je al niet meer vinden, grote schoonmaak voor de vakantie is ook een probleem...
Nee, geef dan maar die tijd dat men wel van 1 inkomen rond kon komen, en dan mag ieder gezin voor zich bepalen hoe die dagen werken en zorgen dan verdeeld worden...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 19:31

Blijkbaar heb ik de 'stellingen' niet duidelijk genoeg verwoord want iedere keer komen de reactie's terug op de combinatie werken-kinderen en dat je alleen ambitie zou hebben als je fulltime werkt en alsof ambitie gelijk zou moeten staan met leven voor je werk en het ontbreken van een prive leven. Ik snap niet waarom men altijd zo in extremen denkt.

Ik zelf heb het niet zo op mensen die roepen dat ze een werkweek hebben van 70 uur. Ik ben er van overtuigd dat je niet 70 uur 'productief' bezig kunt zijn (lichamelijk of psychisch). Meestal wordt reistijd, lunch, diners, tennispartijtje met een collega of klanten, tijd dat ze thuis mijmeren over hun werk etc allemaal onder hun werktijd gerekend, kortom ik neem dat altijd met een grote korrel zout. Mannen zijn er een meester in overigens om het aangename met het nuttige te verenigen. Hoeveel vergaderingen wel niet voorafgaan door oeverloos prutsmuts (*)'voor de gezelligheid'. Dat zou je toch eigenlijk eerder verwachten bij de als 'sociaal' aangemerkte vrouwen. Maar goed, dat is weer voer voor een ander topic Knipoog

(*) in 'voorbeeld' zag ik de gecensureerde vertaling, ben benieuwd of jullie hier wijs uit kunnen worden Haha!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:40

astridh schreef:
Blijkbaar heb ik de 'stellingen' niet duidelijk genoeg verwoord want iedere keer komen de reactie's terug op de combinatie werken-kinderen en dat je alleen ambitie zou hebben als je fulltime werkt en alsof ambitie gelijk zou moeten staan met leven voor je werk en het ontbreken van een prive leven. Ik snap niet waarom men altijd zo in extremen denkt.


Het hele eerste door jou gequote stuk gaat over het feit dat vrouwen in deeltijd werken en daarom geen carriere maken. Lijkt me dus wel relevant. Daarnaast is het zo dat 9 van de 10 vrouwen die in deeltijd gaan werken dit doen omdat er kinderen zijn waardoor je niet ontkomt aan de relatie werken-kinderen.

Neem daarbij een land waar nauwelijks kinderopvang te krijgen is, naschoolse opvang weliswaar bestaat (vaak met wachtlijst) maar voorschoolse opvang meestal neerkomt op laat starten met je werk omdat de kinderen eerst naar school gebracht moeten worden en voila, je hebt de reden waarom ook vrouwen die wel graag verder willen in hun werk het opgeven. En dan krijg je weer "zie je wel, ze neemt een kind om te kunnen stoppen met werken".

Maar misschien is het onderwerp "combinatie werk-kinderen" ook wel een interessant nieuw topic.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 05:49

Percey, voor de arbeidsparticipatie is de grens van 3.5 dag (29 uur per week) aangehouden, dus iedere vrouw die meer werkt dan 3.5 dag is meegerekend bij de arbeidsparticipatie. En dan nog komen we op een schrikbarend (ik had het niet verwacht in ieder geval) laag percentage.

En het staat je vrij natuurlijk om een nieuw topic werk-kinderen te openen. Ik kan er op dit moment nog niet echt over meepraten. Alle gedachten die ik erover heb zijn tenslotte nog niet in praktijk gebracht, hoewel ons kleintje al geruime tijd overduidelijk laat merken aanwezig te zijn (zwanger zijn is, voor mij althans, in ieder geval een leuke ervaring die heel goed te combineren is met mijn werk Haha! )