Wonen in Antwerpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Wonen in Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 00:56

Ik wil verhuizen naar Antwerpen, maar ben daar niet zo bekend dus nog aan het uitvogen wáár precies in Antwerpen.
Weet iemand welke wijken je fijn kan wonen en welke beter te mijden?
Ben maar een meisje alleen dus niet dat ik straks een woning koop midden in de ghetto oid ;)
En wil winkels en uitgaans op loopafstand of 5 minuten fietsen hebben het liefst.
En hou wel van een beetje drukte, dus dat je uit het raam kijkt en er zijn altijd mensen en leven op straat.
Wie helpt??

en hoe zijn de mensen er in vergelijking met (noord)limburgers?

quarterH

Re: Wonen in Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:01

antwerpen is duur, zeker centrum. heb je een goed budget?
de meier is DE winkelstraat.
verder is de groenplaats erg fijn en centraal (vlak bij de meier en ook de kroegen ed). dan zit je bv aan de nationale straat. maar dat is erg duur...
in de buurt van hem je bv wilrijk mooie goede wijk, kun je goed over straat ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:04

Zou je eerst niet in Antwerpen gaan rondkijken waar je wilt wonen?En beginnen met huren?
Antwerpenaren zijn vriendelijk maar wel wat gesloten.
Ik zou zelf kiezen voor midden in de stad te wonen, het centrum.Maar dat is ook wel peperduur.
Ik zou zelf niet in borgerhout alias borgerrokko willen wonen,hoewel als je er goed rondkijkt vind je leuke huizen.Of bedoel je de provincie Antwerpen?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 01:23

silvana schreef:
Zou je eerst niet in Antwerpen gaan rondkijken waar je wilt wonen?En beginnen met huren?
Antwerpenaren zijn vriendelijk maar wel wat gesloten.
Ik zou zelf kiezen voor midden in de stad te wonen, het centrum.Maar dat is ook wel peperduur.
Ik zou zelf niet in borgerhout alias borgerrokko willen wonen,hoewel als je er goed rondkijkt vind je leuke huizen.Of bedoel je de provincie Antwerpen?

Natuurlijk ga ik er rondkijken voor ik er ga wonen!
maar ervaringen van mensen die de stad goed kennen zeggen ook veel...
wil juist niet meer huren vind dat zonde van m'n geld. je ziet er niks van terug.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 01:25

quarterH schreef:
antwerpen is duur, zeker centrum. heb je een goed budget?
de meier is DE winkelstraat.
verder is de groenplaats erg fijn en centraal (vlak bij de meier en ook de kroegen ed). dan zit je bv aan de nationale straat. maar dat is erg duur...
in de buurt van hem je bv wilrijk mooie goede wijk, kun je goed over straat ed.

ik zie op internet een hoop studios van 50.000-65.000 euro. Belgiëlei, Charlottalei, omgeving zoo... is dat beetje in het centrum?
Vind dat echt niet duur hoor... betaal dan de helft aan hypotheek dan wat ik nu aan mijn huurwoning betaal :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:28

Wat is dicht....

Zeker verder dan wat je in je openingspost vraagt, daar moet je vb als je charlotta neemt de tram 2 of 15 haltes platin, diamant, opera en dan afhankelijk waar je wilt zijn meir of groenplaats. Maar als je wilt uitgaan laat dan rijden trams bv niet meer en is het toch een eind fietsen.

Charlottalei zijn wel redelijk mooie appartementen, idem belgielei maar geen uitgangsbuurt meer joden en indierkwartieren met veel lekkere voedingswinkels en een bekende tekenwinkel moest je dat graag doen :D

Eind van de kammenstraat vind je wel eens redelijk betaalbare appartementjes, maar daar klagen ze ook vaak over geen water hebben enz

Omgeving zoo is wel dichter en centrum, maar geen aangename buurt zeker voor een meid alleen vind ik :) Zeker genoeg gaan zien en letten op kakkerlakken :=
Laatst bijgewerkt door lesilla op 17-11-09 01:33, in het totaal 4 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:29

Woon je nu al in Belgie of in NL?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 01:37

Thanks voor alle informatie!

Btw hou wel van multiculturele buurten vooral als er veel voedingswinkels zitten :D maar aub niet teveel Marokkanen want die vallen mij altijd lastig... joden, afrikanen etc maakt niet uit.

Woon trouwens wel in België (als Nederlanders).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:39

Ah ok, ik vroeg me af of je je realiseerde dat het financieren van een koopwoning in Belgie wat haken en ogen heeft die er niet zijn bij de aankoop van een woning in NL. :) Maar daar je al in Belgie woont neem ik aan dat je je dat al lang gerealiseerd hebt. :D

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 01:42

Ir111 schreef:
Ah ok, ik vroeg me af of je je realiseerde dat het financieren van een koopwoning in Belgie wat haken en ogen heeft die er niet zijn bij de aankoop van een woning in NL. :) Maar daar je al in Belgie woont neem ik aan dat je je dat al lang gerealiseerd hebt. :D

Oh hier ben ik wel benieuwd naar... zit momenteel namelijk in een huurwoning!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:46

Oh. :D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet van de hoed en de rand weet hoor. Maar als je een woning in het buitenland koopt zitten daar voor de bank iets meer risico's aan dan wanneer je in NL koopt. Daarom is de rente die je over de lening betaalt vaak iets hoger. Of je moet extra zekerheden geven, waar je normaal het huis als onderpand geeft en eventueel een levensverzekering afsluit moet je dan wellicht wat eigen geld inbrengen.

Ik zal even kijken of ik wat informatie kan vinden over Belgie hypotheken. Overigens kun je volgens mij ook een lening aangaan bij een Belgische bank. Zolang je Nederlander blijft kun je wel gebruik maken van bv de hypotheekrente aftrek (moet je wel in NL werken). Maar ook dat weet ik niet precies. :o

Ik ga even voor je zoeken. :)

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:51

Antwerpen :D
Charlottalei en Belgielei zijn goede buurten, maar als je laat uitgaat, moet je wel rekenen op zo'n 20 min met de fiets (als je naar de bekendere clubs of cafe's gaat toch).
Buurt van de zoo is wss veel betaalbaarder, maar niet aan te raden voor een meid alleen. Ligt naast Borgerrokko en als meisje loop je daar toch niet graag rond alleen op straat...(niet racistisch of discriminerend bedoeld, het is gewoon een feit)
Als je niet perse in het centrum wilt wonen, zijn Deurne, Schoten, Wilrijk, delen van Berchem, Merksem enzo...ook aan te raden. Anders moet je je zoektocht beperken tot de wat duurdere zones of rond Groenplaats en de studentenbuurten rond de Paardenmarkt (waar je mss wel wat meer nachtlawaai zult hebben :P)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:52

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 02:49

Ik kende iemand die in antwerpen huurde voor 80 euro per maand.
Haar wc was in de keuken en je moest 3 hele krakkemikkige trappen op voordat je er was.
Maar het had wel iets..., een soort flair.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 02:59

Ik vind Antwerpen een hele leuk stad!
Ik heb er zelf heel serieus over gedacht om er te gaan wonen...

Even generaliserend zijn Belgen wat minder open en spontaan dan Nederlanders, zeker op het eerste gezicht, maar zijn mensen uit Antwerpen wel erg gezellig.
(Is Zwart/Wit, weet het... - maar vind er toch wel een groot verschil zitten tussen B en NL, maar als je zelf nu al in B woont dan ken je dat al. :)].

Ik heb zelf het idee dat er heel erg verschillende prijzen en woningen ed zijn, en wil je daarom aanraden om goed te zoeken. Heb het gevoel dat dat bovengemiddeld loont. :)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:02

Thanks allemaal.
Op Belgielei 66 staan een aantal studio's te koop, en te zien op google maps is dat maar een paar 100m van stadspark (wel fijn als je een hondje hebt) en 1,6 km naar de Meir, dat is 5/10 minuutjes op de fiets. En voorin de Charlottelei zag ik ook wat, dat is nog een paar 100m dichterbij.
Dat is op zich wel te doen.. midden in het centrum is natuurlijk geweldig maar scheelt al gauw zon 20.000 euro als het niet meer is.
Maar dit is dus wel een goede buurt? Kan je als meisje hier snachts over straat (hond moet er uit..)?
Weet iemand toevallig ook of er veel garages in de buurt zijn om een plek te huren? heb een auto..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:07

Blondie_ schreef:
Thanks allemaal.
Op Belgielei 66 staan een aantal studio's te koop, en te zien op google maps is dat maar een paar 100m van stadspark (wel fijn als je een hondje hebt) en 1,6 km naar de Meir, dat is 5/10 minuutjes op de fiets. En voorin de Charlottelei zag ik ook wat, dat is nog een paar 100m dichterbij.
Dat is op zich wel te doen.. midden in het centrum is natuurlijk geweldig maar scheelt al gauw zon 20.000 euro als het niet meer is.
Maar dit is dus wel een goede buurt? Kan je als meisje hier snachts over straat (hond moet er uit..)?
Weet iemand toevallig ook of er veel garages in de buurt zijn om een plek te huren? heb een auto..

Bij de haromie is er toevallig een grote hondenweide! Komen ook veel mensen erg gezellig. Kan je gewoon 3 minuutjes de tram op
Ik zal straks is vragen of er ergens garages zijn. Ik zou charlottalei zeker aandurven snachts :j belgielei heb ik geen ervaring.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:26

Fijn! Belgielei 66 ligt op het kruispunt me Charlottelei te zien op googlemaps, vanuit dat gebouw naar rechts zou ik dus zo de Charlottelei oplopen.
Ik vraag me af hoe mensen het doen met een auto als ze midden in de stad wonen.. allemaal een parking gehuurd/gekocht oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:22

sommige buurten kan je alleen parkeren met een bewonerskaart die je overigens moet kopen.
In Antwerpen kan je s'avonds zeker niet echt helemaal veiligover straat.Maar dat kan je volgens mij bijna nergens meer.
Ik zou zelf persoonlijk in de buurt van de Zoo weer wel durven komen,alleen daar heb je niks om de hond uit te laten.
Wat ook een leuke en nog enigszins betaalbare buurt is is het eilandje.Dat was een vergeten stuk Antwerpen en is helemaal aan het opkomen.Een vriendin van mij heeft daar 2 jaar terug gekocht.Dus ik weet niet hoe de prijzen zich ontwikkeld hebben.
Ik woon nu net buiten Antwerpen,maar later als ik oud ben en niet zoveel dieren meer heb, ik wil er midden in wonen.Ik ga dan voor of rond de groenplaats,of rond de zoo(kort rond de zo niet in de straten achter dat hotel) of het eilandje.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:51

Volgens mij kun je tegenwoordig nergens meer volledig veilig over straat, om het zo maar te zeggen.

Persoonlijk vind ik Antwerpen veiliger voelen dan Amsterdam...

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:56

Antwerpen is zeker duurder dan waar je nu woont (daar woon je overigens toch nog niet zo lang?). Wij hebben nu voor 120k een duplex appartement gekocht aan het kanaal met 4 slaapkamers, ruime woonkamer, grote keuken, grote tuin, dakterras en garage. Bedenk goed waarom je in Antwerpen wilt wonen of waarom je uberhaupt in België wilt wonen. Qua openheid zal het in Antwerpen niet super veel anders zijn dan in Limburg ;-)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:11

Feit, maar sommige buurten zijn erger dan anderen. Maar misschien is het ook pech ofzo. In ieder geval omgeving zo word ik elke keer lastig gevallen omgeving zoo.

Wel grappig dat mensen plekken anders ervaren

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:29

AngelofLove schreef:
Antwerpen is zeker duurder dan waar je nu woont (daar woon je overigens toch nog niet zo lang?). Wij hebben nu voor 120k een duplex appartement gekocht aan het kanaal met 4 slaapkamers, ruime woonkamer, grote keuken, grote tuin, dakterras en garage. Bedenk goed waarom je in Antwerpen wilt wonen of waarom je uberhaupt in België wilt wonen. Qua openheid zal het in Antwerpen niet super veel anders zijn dan in Limburg ;-)

Haha woon hier inderdaad pas 2,5 maand... vind het niet echt verkeerd wonen hier in Lommel maar hou van de stad. Lommel is behalve de oppervlakte echt een dorpje vind ik.
Ik vind het hier allemaal een beetje TE veilig en degelijk :+ beetje saai!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:48

het is al een tijd terug dat ik in Antwerpen was, maar ik herinner me dat op een kleine 5 minuten lopen achter Centraal Station ook leuke gezellige straatjes zijn... een meisje waar ik toen mee omging woonde daar in de buurt... :)

Ben ook regelmatig 's nachts over straat gegaan daar en eigenlijk nooit ergens last van gehad (of van iemand).... terwijl we (vriendin en ik) toch redelijk schaars gekleed waren (we waren jong, gingen heel vaak naar de Chippendales en Antwerpen was onze 2e "thuisbasis" :D )

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:54

Centraal Station en Zoo zijn juist absoluut plekken waar je je niet (meer) veilig voelt op straat, dus raad die plaatsen aub niet aan als TS s avonds nog met een hondje naar buiten moet!
Belgielei en Charlottalei zijn goede buurten, waar ik me toch iets veiliger voel, maar helemaal veilig zal ik mij s nachts, alleen op straat, in Antwerpen niet voelen.
Veel succes met de koop!