mijn verstandskiezen moeten getrokken worden...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

mijn verstandskiezen moeten getrokken worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 11:49

Dit weet ik al een halfjaar, maar ik durf niet. Ik heb een zeer grote angst voor spuiten namelijk, en in mijn tandvlees lijkt het me behoorlijk pijn doen.
Nu heb ik sinds een dag of 5 erge pijn in mijn wang, wat blijkt: als ik mijn kaken dicht doe bijt ik met mijn verstandkies op mijn wang( zo scheef groeit hij) overdag heb ik hier geen last van maar snachts blijkbaar wel....
en ik weet nu dat ze er heel snel uit moeten maar alleen al als ik eraan denk krijg ik de bibbers.
Wat zijn jullie ervaringen? ik ben zo bang voor die spuiten kan t niet onder een lichte roes ofzo?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:53

Als jij van te voren je angst bespreekt met de kaakchirurg (neem tenminste aan dat dit niet gewoon door de tandarts gedaan wordt), dan weet ik zeker dat er wel iets aan te doen valt, door je idd bijvoorbeeld een roesje te geven.
Gewoon een afspraak maken met die man, hij kan je er alles over vertellen, hoe het echt zit ipv de vreselijke fantasieen die jij nu waarschijnlijkt hebt.
Doen hoor!

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:57

He een bekend verhaal.

Vorig jaar mei kreeg ik te horen dat mijn verstandskiezen getrokken moesten worden. Ik ben zo'n schijterd wat dat betreft dat ik dacht "dat komt wel heb er nog niet zo'n last van". Op een gegeven moment was het al augustus en ik had nog steeds geen afspraak gemaakt. Op een dag keek ik in de spiegel en zag dat mijn ondertanden zwaar scheef gingen staan, daar was ik natuurlijk niet blij mee. Na een aantal weken nog getwijfeld te hebben heb ik toch maar een afspraak gemaakt en in september kon ik komen om de eerste 2 te laten trekken.
Wat was ik zenuwachtig!!!!
Dus ik daar heen (mams mee natuurlijk) werd ik daar naar binnen geroepen en moest daar gaan liggen.
Ik zag die spuit en kreeg het spaansbenauwd, maar toch maar rustig blijven liggen. Dus die kaakchirurg tegen mij praten en ik mm. Op een gegeven moment draait hij zich om en pakt de volgende spuit dus zeg ik heel leuk "zit ie er al in" ja zegt ie. Ik heb dus helemaal niets van die spuiten gemerkt.
De eerste keer is mij heel erg meegevallen.
De tweede keer was iets pijnlijker, maar dat kwam omdat mijn kies er verkeerd in zat.

Conclussie: maak die afspraak het valt allemaal heel erg mee!!!!!!!!!!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:57

Alvast heel veel sterkte toegewenst. Ik vond het verschrikkelijk en ik ben ook beide keren tegen de vlakte gegaan van die verdoving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:59

Bij mij zijn ze ook allang getrokken.
Wel gewoon door de tandarts.

Ik was ook erg bang, maar uiteindelijk viel het allemaal wel mee.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:00

Ik moet er nog 1, al een jaar geleden moest die getrokken worden
maar ik zie er ook erg tegenop Scheve mond

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:08


Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:12

Barb schreef:
Ik moet er nog 1, al een jaar geleden moest die getrokken worden
maar ik zie er ook erg tegenop Scheve mond


Hier nog zo een! Scheve mond Ik moet er nog eentje (rechtsonder) De rest is al verwijderd, maar ik durf niet meer....
De vorige keer hebben ze er 2 in 1 keer gedaan en toen kreeg ik 6 (!!) spuiten, waarvan 2 in mijn gehemelte.
Dat deed echt veel pijn en ik ben niet bepaald kleinzielig!!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:14

ik moet dus alleen nog linksonder, die andere 3 zijn er allemaal
apart uitgehaald. Ik moet een afspraak maken bij het ziekenhuis
in Hoorn daar ben ik nog nooit geweest. Maar degene die het gaat
doen schijnt een klein Chineesje te zijn die je echt helemaal
op je gemak stelt.

Nu ben ik niet helemaal bang, maar ik vind het gewoon vervelend
en het kost weer tijd Haha! hoor mij nou Bloos

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:28

hoe herkenbaar!!!

als ik een spuit zie wordt het al zwart voor mn ogen! en bij mij lagen mn verstandkiezen in mn anderkaak dwars, en moesten er dus bij de kaakchirurg uit, eerst ging hij de linker eruit halen die zat t vervelendste, hij was superlomp en ongeduldig, maar voor ik het wist had hj 7 spuiten gezet om te verdoven(kies lag echt heel vreemd) en ik voelde er echt haast ni van, je hoort een soort gekraak als ie in je tandvlees prikt, maar je voelt het echt niet zoals een gewone spuit!

en als er iemand spuiten en naalden enzo haat ben ik het, maar toen t verdoofd was werd de kies in stukken geboord, toen losgebroken(dan hoor je krak, maar je voelt natuurlijk nix!) en werden de stukjes eruit gehaald en werd het gehecht, nergens last van gehad!! ook geen na-pijn ofzo!

2e keer probeerde hij eerst de kies los te wrikken, lukte niet, brak stukje kies af, moest ie weg worden gesneden, alsnog in stukken geboord, toen had ik 3 dagen oorpijn, maar verder nergens last van! maar t valt echt 100% mee hoor, ik ging helemaal niet zenuwachtig voor de 2e kies erheen, wat dus wel aangeeft dat ik aan die 1e kies eruit halen echt geen nare herinnering had, anders had die 2e kies er nu nog ingezeten!

succes en gewoon gaan, het valt echt alles mee

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:47

Kan je ze niet onder volledige verdoving laten weghalen?

Zo hebben ze die van mij alle 4 in een keer eruit gehaald, niets van geweten, geen pijn ... alleen een paar dagen niet paardrijden; geen saxofoon spelen en geen harde dingen eten Lachen.

Ik hield dus ook niet van spuiten en toen ik mocht kiezen tussen: 2 keer met spuitje of 1 keer met zo'n gasdingetje op mn neus had ik héél vlug gekozen Lachen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:02

tip 1: niet met Nimber praten, die gaat je van allerlei engs wijsmaken... Tong uitsteken
tip 2: gewoon doen. De eerste keer was ik ook echt ontzettend zenuwachtig, ik had al een tijdje geen verdovingsspuiten gehad, helemaal niet in mijn mond. Enige prik die ik gehad had was de griepprik. Ik voelde er dus inderdaad niets van. Wat ze doen is eerst een nauwelijks te voelen verdovingsprik geven, daarna verdoven ze pas tussen je wortels ofzo. Vervolgens schraapt hij met een ding onder je tandvlees door en als je dan alleen wat gekras hoort en geen pijn voelt mag je echt gaan liggen. De tweede keer was ik iig niet meer bang voor de spuiten. Wel zenuwachtiger want ik had een week lang met mijn kaken op elkaar gelopen (vervelend, maar niet echt heel verschrikkelijk ofzo). Deze keer ging ook een stuk lastiger, hij heeft heel lang op één kies gewrikt, maar daar voel je geen pijn van. Ik werd alleen in die stoel gedrukt.
Het viel mij zeker niet tegen, er bestaan ergere dingen in de wereld (week na de tweede operatie brak ik een stukje van m'n wervel af, da's een stuk vervelender & pijnlijker). Het is natuurlijk vervelend, maar ik ben zó blij dat ik het toen heb laten doen, ik heb nu geen schade aan mijn andere kiezen, geen scheefgroei etc. het valt uiteindelijk alles mee, en flauwvallende patiënten hebben ze daar dagelijks!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:07

tussen trekken en snijden zit nogal verschil, maar niet in de verdoving.
Ik zag ook het meeste op tegen de verdovingen, maar die vielen me nu juist zo mee. Even ogen stijf dichtdoen en klaar, ECHT WAAR!!!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:08

Laui! schreef:
tip 1: niet met Nimber praten, die gaat je van allerlei engs wijsmaken... Tong uitsteken
tip 2: gewoon doen. De eerste keer was ik ook echt ontzettend zenuwachtig, ik had al een tijdje geen verdovingsspuiten gehad, helemaal niet in mijn mond. Enige prik die ik gehad had was de griepprik. Ik voelde er dus inderdaad niets van. Wat ze doen is eerst een nauwelijks te voelen verdovingsprik geven, daarna verdoven ze pas tussen je wortels ofzo. Vervolgens schraapt hij met een ding onder je tandvlees door en als je dan alleen wat gekras hoort en geen pijn voelt mag je echt gaan liggen. De tweede keer was ik iig niet meer bang voor de spuiten. Wel zenuwachtiger want ik had een week lang met mijn kaken op elkaar gelopen (vervelend, maar niet echt heel verschrikkelijk ofzo). Deze keer ging ook een stuk lastiger, hij heeft heel lang op één kies gewrikt, maar daar voel je geen pijn van. Ik werd alleen in die stoel gedrukt.
Het viel mij zeker niet tegen, er bestaan ergere dingen in de wereld (week na de tweede operatie brak ik een stukje van m'n wervel af, da's een stuk vervelender & pijnlijker). Het is natuurlijk vervelend, maar ik ben zó blij dat ik het toen heb laten doen, ik heb nu geen schade aan mijn andere kiezen, geen scheefgroei etc. het valt uiteindelijk alles mee, en flauwvallende patiënten hebben ze daar dagelijks!


Hier wordt ik echt rustiger van.. ik moet terugkomen als ze pijn gaan doen, maar dan moet het ook wel heel erg pijn doen..
Controle oke, maar kiezen trekken en gaatjes vullen..nee ben ik echt absoluut geen held in..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:08

Ze moeten er gewoon uit, dus hoe eerder ze eruit gehaald worden, hoe sneller je er vanaf bent. Gewoon bellen en die afspraak maken!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:40

Op zich wel fijn was dat de tweede keer beide wonden gehecht werden, dat heelt veel sneller.
Het valt echt reuze mee. Echt waar, van je paard afflikkeren en nauwelijks meer kunnen zitten/liggen/staan/lopen is véél erger! Ik mocht na de operatie nl gewoon paardrijden, maar na mijn ongeluk opeens niet meer. En ik moet zeggen dat ik toch elke dag weer het risico neem om weer van m'n paard te donderen... dan zou ik toch liever m'n kiezen laten trekken. Hoewel, een kiesloos mondje is ook niet alles Tong uitsteken

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:52

Ik heb begin dit jaar ook mijn verstandskiezen laten trekken en dan de bovenste. Ik kreeg 4 spuitjes, 2 bij elke kies. Moest ik even in de wachtkamer zitten tot het was ingewerkt, nou en dan krijg ik al de lachstuipen. Met zo'n lamme mond, mensen die tegen je gaan praten, de grootste lol. Ik moest in de stoel gaan zitten, hij drukt even tegen het tandvlees met iets of je echt niks meer voelt, en hij trok ze er zo uit met wat gewrik. Wat je dus echt niet voelt. Het enige nadeel vond ik die 'kuiltjes' die achterbleven van de wortels, daar blijft het eten zo inzitten. Tong uitsteken Maar verder geen pijn gehad, valt echt reuzemee! Boren is erger, dat heeft zo'n rotgeluid Haha!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 13:56

O nou nu ik dit lees valt het micshien toch wel mee, ik moet binnenkort weer naar de tandarts en ik vertel gewoon dat ik al bijna van mijn graatje ga als ik aan die spuiten denk, en ik hoop maar dat ze dan iets anders kunnen verzinnen...
maar bedankt voor al jullie reacties

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:27

Belsje schreef:
Kan je ze niet onder volledige verdoving laten weghalen?

Zo hebben ze die van mij alle 4 in een keer eruit gehaald, niets van geweten, geen pijn ... alleen een paar dagen niet paardrijden; geen saxofoon spelen en geen harde dingen eten Lachen.

Ik hield dus ook niet van spuiten en toen ik mocht kiezen tussen: 2 keer met spuitje of 1 keer met zo'n gasdingetje op mn neus had ik héél vlug gekozen Lachen.


Ik denk dat dit de Belgische manier is .... bij mij is het ook zo gegaan, maar ben wel met een spuit onder dek gebracht ... en ja, ik ben ook zo'n schijterd als het over spuiten gaat! Haha!
Verder ook alle vier in eens verwijderd ... ik vraag me af waarom de mens nog steeds die stomme tanden krijgt. Je hoort vaker dat ze eruit moeten dan dat ze erin blijven! En hèt voordeel ... geen "gat" die open blijft, het is mooi gehecht!

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:56

mijn 2 verstandskiezen rechts zijn er uit die stonden scheef
de 2 aan de linkerkant staan perfect dus daar komt geen kaakchirug aan.
ik heb het ook wel n half jaar uitgestelt omdat ik zo bang was.
uiteindelijk toch maar gegaan,en het viel reuze mee.
alleen de spuiten deeden zeer maar das maar 2 sec.
ik had wel n supertip van de tandarts gekregen nm doe n walkman of n discman op zo concentreer je je op iets anders,en hoor je de geluiden niet zo erg.
bij mij hielp dat perfect.
alleen de dagen er na vielen voor mij wat tegen omdat de hechtingen los raakte en er dus opnieuw gehecht moest worden.
maar ik heb het allemaal overleeft en het viel achteraf dus reuze mee.
sucses.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 18:55

Citaat:
ik had wel n supertip van de tandarts gekregen nm doe n walkman of n discman op zo concentreer je je op iets anders,en hoor je de geluiden niet zo erg.


haha dan zet ik keihard ramstein aan, moet ik alleen wel uitkijken dat ik de chirug niet een klap voor zijn mond geef als ik boos wordt van de pijn Extreme duivel Haha!

Cleooo

Berichten: 98
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 19:11

De eerste x dat ik spuiten in me mond moest was gewoon bij de tandarts.. ik heb me mond niet open gedaan. Schijnheilig Dat besluit had ik al genomen toen ik hoorde dat het moest. Maar me moeder was kwaaaad!!!oee dat kon ik dus nooit meer flikken. Eenpaar weken later gingen we weer en toen dee ik m wel open. Maar het viel heel erg mee! Dus doe het maar gewoon en maak er geen probleem van want als je gespannen bent doet het alleen maar meer pijn... relaxxx...

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 19:21

oww era dus ipv van ramstein.....