Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:23

Hoi,

komende dinsdag moet ik voor de MBO-school waar ik nu stage loop voorlichting verzorgen op een vmbo-school, er is daar een opleidingenmarkt en ook wij gaan ons daar dus laten zien. Nu kreeg ik gisteren nog een mail van onze PR-medewerker, of het een probleem was in een jurk of rok te gaan? Ze had deze vraag gekregen vanuit de vmbo-school, vanwege hun christelijke opvattingen was een vrouw in broek niet gewenst.

Nu wil ik best gehoor geven aan hun vraag, zij het niet dat ik geen enkele fatsoenlijke jurk of rok heb (alleen echt van die zomerdingen, maar daar zitten ze ook vast niet op te wachten :o ) Nu denk ik eraan een nette broek aan te doen, daar toch niks mis mee dan?

Ook vind ik het eerlijk gezegd een beetje ouderwets, maar dit komt ook omdat ik zelf totaal niet gelovig ben misschien. Verder zijn wij een groen-school, ik doe dierverzorging, lijkt me dus niet echt heel praktisch als leerlingen van die vmbo straks bij ons op school komen en alleen maar jurken/rokken dragen.

Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:26

Hmmm....enerzijds vind ik dat je de vraag dient te respecteren die je gesteld is.
Anderzijds vind ik het ook totaal niet overkomen,groenverzorging in een jurk/rok.
Dat kan niet..

Het is ook wel erg kortdag,anders had je de PR medewerker nog kunnen benaderen of zij weer contact met de school wil opnemen om het na te vragen.

Ik denk dat ik dus een nette broek zou aandoen..

_Nadia_

Als ze specifiek vragen om een jurk of rok dan ben je dus niet welkom in een (nette) broek. Waarschijnlijk moet de rok ook onder de knie komen. Ik zou me aanpassen en desnoods een rok of jurk lenen.

dems75

Tikje uit de tijd dit verzoek. Ik vind overigens dat dit tegenwoordig eigenlijk niet meer gevraagd mag worden. Ik vraag me ook af wat een rok en/of een jurk in 's hemelsnaam te maken hebben met het zijn van een "goede Christen"????
Er staat overigens niet in "wat voor jurk of rok". Kan net zo goed een minirokje zijn dan....

daffodil

Oef moeilijk punt....ik vind het eigenlijk onzin dat je in broek "niet gewenst" zou zijn, maar aan de andere kant ben je te gast op die school waar blijkbaar bepaalde regels horen. Toch neig ik naar gewoon die nette broek maar ja wat dan als je geweigerd wordt?

Ik ben ooit eens wezen solliciteren en werd van te voren door een kennis gewaarschuwd dat ik wel in rok moest gaan, anders werd ik nooit aangenomen! Ik helemaal dwars natuurlijk want als het daarvan af zou moeten hangen, hoef ik er niet eens te werken, dus gewoon een broek aangedaan. Was niets aan de hand, ben gewoon aangenomen en inderdaad was het een christelijk kantoor maar ik werd gewoon geaccepteerd hoe ik ben, en zo hoort het ook!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:27

ik denk dat je voor 1 keer op die school wel een rok of jurk aan kan doen
je bent daar te gast en ze hebben het je vriendelijk verzocht.
Dus als ik jou was zal ik voor 1 keer een rok of een jurk aandoen staat wel zo netjes als hun dat vragen.

maar het blijft jou keuze!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:30

Ik heb wel eens gehoord van verschillende ROC-scholen dat die leerlingen zelfs strak in (mantel)pak moeten als ze een dagje 'uit' gaan.
Opzich is het aan de school om die 'eisen' te stellen. Heb jij er bewust geen zin in, dan is het aan die school om te bepalen of die voorlichting dan wel of niet door moet gaan met jou in een broek..

Maar agh, ik zou het wel geinig vinden juist zo'n 'verkleedpartijtje' beetje rondlopen als 30 jaar geleden! hahaha

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:31

Ik denk dat ze nog wel eens erg moeilijk kunnen gaan doen als je wel in broek aan komt. Om het makkelijk te houden zou ik maar voor een rok gaan. Ik heb op een Christelijke basisschool gezeten en daar kwam echt geen docent met broek aan voor de klas. En zo te horen is die school daar nog strenger in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:32

Dems75: watvoor rok/jurk staat er inderdaad niet in, maar gezien ze dit verzoek hebben, denk ik niet dat ze dan akkoord gaan met een minirokje oid ;)

Daffodil: weigeren zullen ze niet doen denk ik, moeten daar voorlichting geven en ons al lange tijd geleden uitgenodigd. Deze aanvulling van kleding kwam pas gisteren.

Zal eens kijken of ik iets kan lenen van iemand, maar dat staat altijd zo ontzettend stom bij mij!

Blue_Eyes

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:34

Ze zullen je niet weigeren denk ik, maar ze zullen het zeker ook niet waarderen. KLeine moeite om even van iemand een rokje te lenen toch?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:36

Heb je geen legging met een spijkerrokje (of dat je die kan lenen)? Hoef je niet terug in de tijd en voldoe je toch aan hun wensen. Ik zou ook niet weten waar ik zo'n degelijke rok vandaan zou moeten trekken. Of ga in bedrijfskleding; een overall? :Y)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:37

Ik ben zelf wel gelovig, maar niet zo zwaar zegmaar :P

hun opvattingen over het dragen van een broek zijn heel anders dan de onze, er staat in de bijbel iets als "een vrouw zal geen mannenkleding dragen" ofzo. zij nemen dat heel streng, maar wij vinden ook dat je het eigenlijk helemaal niet meer op deze tijd kan toepassen, in die tijd droegen de ho*ren andere kleding dan de gewone vrouwen, en eigenlijk slaat het er dus op wees niet als de ho*ren..
het zijn ook maar bepaalde 'stromingen' van de christenen, dus niet iedereen vind dat hoor! :))

maar, op zulke scholen zijn ze daar echt heel streng in. ik ken zelf ook wel mensen die op zulke scholen zitten/hebben gezeten, en als ze als meisje een broek aanhebben, worden ze dus echt naar huis gestuurd.. :\

dus ik denk dat je het beste een nette rok van iemand kan lenen/zelf er een aanschaffen.. ;)

(en dan nog, in de tijd van de bijbel droegen alle mannen eigenlijk ook jurken :+ )

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:39

Ik vind het eerlijk gezegd nogal ouderwets en ze kunnen je, vind ik, niet verplichten om in een rok te komen. Ze weten toch dat jullie school niet dezelfde geloofsovertuiging en bijbehorende regels heeft als die van hun, dus ze kunnen ook verwachten dat niet alle dames in een rok lopen. Daarnaast vind ik het ook wel kort dag en niet iedereen heeft een rok/jurk die onder de knie komt in de kast hangen. Ik zou dat speciaal moeten gaan kopen want ken ook niemand waarvan ik het kan lenen (ja, ken wel mensen die iets hebben, maar dat is bij mij dan alsnog een rok tot flink boven de knie vanwege mijn lange benen).
Ik zou gewoon die pr-medewerker mailen en zeggen dat je het liefst een nette, lange broek aantrekt omdat je niet aan een rok/jurk kan komen...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:39

pff lastig hoor. zelf vind ik dat je alle geloven moet respecteren, maar dit gaat me te ver. als ze zelf in een rok of jurk willen lopen is goed. als jij op dat vmbo zat en ze willen het ook goed. anders had je maar een andere school moeten kiezen. maar alleen voor een voorlichting.

volgens mij willen ze juist alle boerka´s afschaffen. naar mijn idee is dat precies, maar dan ook precies hetzelfde als een rok of een jurk. (misschien met een minder grote gedachte erachter, maar toch)

ik zou het uit beleefdheid voor deze dag denk ik wel doen, maar zou er wel wat van zeggen. ieder zijn eigen geloof, dat van jou is het niet (weet niet of je op en christelijke school zit, dat kan nog invloed hebben)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:40

Ik ken het van kennissen, hun dochter (en vrouwelijke leerkrachten) worden op school in rok verwacht... De mannen moeten in overhemd met stropdas verschijnen...
Ik zou een rok lenen, van je moeder of een vriendin..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:41

AngelofLove schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal ouderwets en ze kunnen je, vind ik, niet verplichten om in een rok te komen. Ze weten toch dat jullie school niet dezelfde geloofsovertuiging en bijbehorende regels heeft als die van hun, dus ze kunnen ook verwachten dat niet alle dames in een rok lopen. Daarnaast vind ik het ook wel kort dag en niet iedereen heeft een rok/jurk die onder de knie komt in de kast hangen. Ik zou dat speciaal moeten gaan kopen want ken ook niemand waarvan ik het kan lenen (ja, ken wel mensen die iets hebben, maar dat is bij mij dan alsnog een rok tot flink boven de knie vanwege mijn lange benen).
Ik zou gewoon die pr-medewerker mailen en zeggen dat je het liefst een nette, lange broek aantrekt omdat je niet aan een rok/jurk kan komen...

vind ik ook :j

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:41

Persoonlijk zou ik geen rok aan doen, omdat ik die niet heb maar ook omdat er grenzen zijn vwb eisen waaraan ik zal gaan voldoen.
Als ik er wel 1 had zou ik er alsnog aan twijfelen er 1 aan te trekken.

Zorg dat je er netjes uit ziet, net pak oid.

Ze mogen je vragen een rok aan te doen maar niet verplichten.
Laat elkaar in de waarde maar hou ook vast aan waar jij je goed in voelt.
Of bel/ mail van te voren om te zeggen dat je een pak aan doet.
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 31-10-09 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:42

Vind het een beetje een vreemde situatie. Verwacht deze school dan ook dat hun vrouwelijke leerlingen ook alleen maar in een jurk of rok naar school komen?
Ik zou eens een kijkje nemen op de site, misschien tref je daar foto's van de school/ leerlingen en dan kun je je al beter een beeld vormen van de instelling van de school.

Persoonlijk zou ik geen jurk of rok aanschaffen als ik die nog niet had en dus inderdaad kiezen voor een nette broek.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:42

Geef hier toch aljeblieft geen gehoor aan !!!!
Het is niet een beetje ouderwets, het is uit de oertijd.

Heb respect voor je zelf (en andere vrouwen) en laat je niet vertellen wat je wel of niet aan trekt.
Volgende week moet je ergens naar toe, vragen ze om een hoofddoek, doe je die ook om?

Dit soort vrouwen onderdrukking ga jij toch niet stimuleren?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:43

als je wel broek gaat zou ik de pr-medewerker mailen. dan is het duidelijk....

ik kan er nog niet bij haha, terwijl ik wel gelovig ben, en ook mensne ken van het strenge geloof... dan nog niet haha.

als je nou bij hun op school moet komen, kan ik het me voorstellen (of is dat ook zo, lees ik het steeds verkeerd)

hun school, hun regels, jullie school, jullie regel.s

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:49

Je hoeft toch alleen je eigen stageplek te promoten, geen dieren te verzorgen, ga naar de zeeman/wibra/action whatever en voor 10 euro heb je een rokje, legging eronder en klaar..

Dan respecteer je hun wens, jij bent daar tenlotte te gast.

Je bent op die dag het beeld van de MBO opleiding waar je nu stage loopt, denk ook aan hun reputatie. Overleg het desnoods met je stage begeleider.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:50

Als je inschat dat je niet geweigerd wordt, zou ik denk ik toch gewoon voor die nette broek gaan! Ga dan niet in een spijkerbroek met een slobbertrui bijvoorbeeld, want dat grenst aan provocatie. Maar een nette broek met een jasje is keurig.

Ik ben een enorm voorstander van iedereen in zijn of haar waarde laten, zeker wat geloof betreft en dat werkt dus wel twee kanten op. Jij richting hen maar zij ook zeer zeker richting jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:50

Wat leuk te horen hoe iedereen er over denkt!

iets aanschaffen hiervoor doe ik niet, dat vind ik zonde van mijn geld en ik draag het daarna toch nooit meer, voel me er niet prettig in.

Joltsje: het is wel op hun school, wij zijn gevraagd daar voorlichting te komen geven.

Verder loop ook een beetje met idee rond dat ze dit als normaal beschouwen en leerlingen/ouders van die school willen 'beschermen'. Maar bij ons op school loopt echt niemand rond in een jurk of rok, dat met alleen maar groene opleidingen (en dus dieren, praktijk) niet erg praktisch. Laten we wel meteen zien hoe het er bij ons is (ok, dan loop ik in een spijkerbroek, dat zal nu maar niet doen)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:53

Nee daarom zette ik ook, doe die spijkerbroek maar niet :D Dat kon ik namelijk wel raden dat je op een opleiding dierverzorging niet in je nette goed loopt!

Maar nogmaals, gewoon net gekleed moet in mijn ogen geen punt zijn.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:57

Ze vragen jou om wat over jou school te vertellen.
Ze weten dat er op jouw school broeken worden gedragen.
Jij vertegenwoordigd je school en daarmee de normen en waarden die gelden op JOUW school