Kleren wassen, hoe doe je dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:35

Ja, wellicht een wat vreemde vraag, maar het is echt dringend.

Ik wil dadelijk zelf mijn kleren wassen, omdat ik straks weer voor een hele week terug ga naar mijn appartement, en ik daar geen wasmachine heb.

Nu wil ik dus gaan wassen, maar ik heb amper een idee hoe ik moet beginnen. :')

Kan iemand me in duidelijke stappen uitleggen wat ik moet doen? :)

Er zit overigens van alles bij; allerlei kleuren, verschillende stoffen en verschillende kledingstukken.

Ik hoop dat er hier Bokkers zijn die me uit de nood kunnen helpen!

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:37

Eerst de kleren sorteren. Alle gekleurde was was ik op 30 graden met kleurspul van robijn of weet ik veel wat je daa rhebt :P
Wit was ik ook op 30 graden alleen dan met wit spul :P
Zwart ook op 30 graden, maar dan met zwart spul :P

Alles met frutseltjes was ik met de hand, of als het nieuw is met felle kleuren.

Het is heel simpel! :D

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:37

Je hebt een bonte een witte en een zwarte was(althans ik dan)
ik was standaard op 40 graden met poeder en niet met vloeibaar, al dan niet een beetje wasverzachter erbij.
Kldeing droog ik aan de lucht,handdoeken en beddegoed in de droger

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:44

Eerst sorteer je alles op kleur. Wat wit is doe je apart, en je maakt ook een stapeltje voor bont (= kleurtjes) en donker. Bont en donker kun je ook samen wassen. Je moet dus twee of drie keer gaan wassen, wit en dan bont en eventueel nog donker.

Goed. Als je op kleur hebt geselecteerd ga je kijken hoe warm je moet wassen. Er zit in de kleding, en bij bijvoorbeeld handdoeken aan het randje, een labeltje met daarop een wastobbe-icoontje met de maximale temperatuur waarop je mag wassen. Bijvoorbeeld 30, of 60. Dat betekent maximaal op 30 (of 60, als er 60 staat) graden wassen. Houd de maximale temperatuur aan. Stel je hebt in je witte was iets met een labeltje waar 30 op staat en iets waar 60 op staat, dan moet je niet heter wassen dan 30 graden.

Doe de was in de machine. Dat lukt je wel ;) Dan wasmiddel in het vakje (klepje bovenaan), of je kunt als je vloeibar wasmiddel hebt het ook in zo'n bolletje doen en dat dan meedoen in de trommel met de was. Ook wasmiddel heb je verschillende van voor witte, bonte en donkere was!

Dan het programma instellen, dat verschilt per machine. Vaak staan er symbooltjes bij, bijvoorbeeld een tekeningetje van een katoenplantje voor als je katoen wil wassen, of een symbooltje voor synthetische materialen. Als je ergens de temperatuur (aangeduid in graden) kunt instellen moet je dat ook doen. Maak anders even een foto van hoe de knoppen van de wasmachine eruit zien, dat is bij iedere machine weer anders. Je kunt extra voorwas doen, extra naspoelen, het toerental voor de centrifuge kun je ook soms instellen... en wij weten niet hoe jouw machine eruitziet. Dus een fotootje is wel handig. Met wat gezond verstand en gewoon logisch nadenken moet je er ook kunnen komen maar ik wil best met je meekijken.

Succes!

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:45

Kun je alle kledingstukken (broeken, truien, t-shirts, ondergoed, etc.) op 30 graden wassen?

En ongeacht van welk materiaal het gemaakt is?

Bolxy
Berichten: 124
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:47

Ik kan t niet onderdrukken een gevoel te krijgen van `och, wat schattig! Woon je voor het eerst op jezelf?

Heb je de labeltjes nog in je kleding? Daar staat meestal de maximum temperatuur.
Ik doe zelf verschillende wassen:
30 graden was met de kwetsbaardere materialen dus. Ik gooi tegenwoordig ook donker en iets lichter gewoon door elkaar. Heb gemerkt dat de kleuren goed blijven als je wasmiddel voor donkere/zwarte was erbij doet.

Wit was ik apart en op de temperatuur van datgeen wat de laagste temperatuur kan hebben. Wel met wasmiddel voor witte was. Alles wat je er dan beige bij ingooit of met streepjes wordt dan wel vaal! komt door het bleekmiddel, Dus alleen echt witte was erin stoppen.

Daarnaast heb ik nog een 40 graden bonte was. Daar stop ik alles in wat viezer is. Shirts die 40 graden kunnen hebben, ondergoed, spijkerbroeken etc. (wasmiddel bonte was)

Met de handdoeken en het beddengoed lukt het allemaal wel? Hier gebruik ik zelf hoofdwasmiddel voor.
En het instellen van de wasmachine?

Bij mij wordt alles goed schoon, Soms in de 30 graden was niet (dan heb ik het iets te lang laten liggen). Dat was ik dan 2x en als dat niet werkt gaat het bij de 40 graden in. Pech als het dan verwast. Vies kan je het namelijk ook niet dragen ;-)

Ojah, BH's in een apart waszakje en anders in een kussensloop als er beugels inzitten.
Als je een hele aparte was hebt voor blousen, dan is het handig om die apart te wassen met een lager toerental voor centrifuge. Dan droogt het met minder kreukels. Nooit in de droger doen trouwens, haha!

Kan je hier iets mee?

Succes!

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:48

ik soorteer alles op donkere en lichte kleuren.
ik was standaart op 40 graden.
een van de twee hopen in de wasmachine, knop op bonte was 40gr,wasmiddel in het vakje en aandoen, ik heb ook een tijdbesparen knop, die heb ik ook altijd aan staan anders duurt het eeuwen.
Laatst bijgewerkt door barbar op 24-10-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:48

Ragnaaa schreef:
Kun je alle kledingstukken (broeken, truien, t-shirts, ondergoed, etc.) op 30 graden wassen?

En ongeacht van welk materiaal het gemaakt is?

Ja, behalve als je kleding niet in de machine mag maar gestoomd moet worden. In dat geval staat er geen maximale temperatuur op het label.

Als je erge vlekken hebt kan het helpen om warmer te wassen. Maar alles kan in principe op 30 graden. En terwijl ik dit typ: WOL kun je beter koud wassen. Kijk gewoon op het labeltje ;)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:52


Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:57

Ong 50cc wasmiddels en een half dopje wasverzachter gebruik ik altijd :)
Ik gooi btw altijd alle was bij elkaar, anders krijg ik nooit m'n wasmachine vol :o

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:00

Bedankt iedereen voor de fijne uitleg. :)
Ik heb er zeker wat aan!

Ik heb net nog even aan mijn moeder gevraagd, maar die kan absoluut niet uitleggen zonder te gillen, en legt alles heel onduidelijk uit, zodoende, dat ik het nog niet begrijp. Zelfs niet na 10 keer vragen om me op een rustige, fatsoenlijke manier uit te leggen hoe ik dat moet doen.

Maar ik heb net een spijkerbroek en de grijze was bij elkaar gedaan.
Alles binnenste-buiten gedraaid, dopje wasmiddel bij de kleding gedaan, wasverzachter in het laadje gedaan, knop op 'bonte was' en 30 graden gezet, kort programma.

Dat zal toch wel goed zijn zo? :)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:02

Ragnaaa schreef:
Maar ik heb net een spijkerbroek en de grijze was bij elkaar gedaan.
Alles binnenste-buiten gedraaid, dopje wasmiddel bij de kleding gedaan, wasverzachter in het laadje gedaan, knop op 'bonte was' en 30 graden gezet, kort programma.

Dat zal toch wel goed zijn zo? :)

Heel goed! +:)+ Lastig zo'n moeder :P

Edit: wassen voor gevorderden: het wasmiddel kun je ook in het laadje doen, of in zo'n wasbolletje. Een doorzichtig balletje is dat, met een gat erin zodat er wasmiddel in en uit kan. In het laatje staat er bij of in het vakje voor wasverzachter een bloemetje, dat is het symbooltje. Er is ook kleding waar je beter geen wasverzachter bij kunt gebruiken, bijvoorbeeld rijbroeken met kunststof zitvlak, en op synthetische spullen pakt 't niet. Maar zoals je nu gedaan hebt is prima :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-10-09 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:04

Ja, vooral omdat het bij mij vaak veel meer geduld en concretere, rustige uitleg vraagt dan bij iemand anders. :)

Het duurt vaak wat langer voor ik zulke dingen écht goed doorheb, en ik kan er dan absoluut niet tegen als iemand me staat af te snauwen, of gaat gillen omdat ik het niet direct begrijp.

Dan vraag ik het liever aan anderen. :)

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:09

Bokt staat tot uw dienst :P
Op elke vraag een antwoord ;)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:38

TS, is je was er weer schoon en heelhuids uit gekomen?

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:41

Bij mij gaat alles gezellig samen in de wasmachine op 40 graden. Alleen echt fijn spul doe ik bij elkaar in een fijnwas programmaatje op 30 graden. Gaat altijd prima.

x_manon_x

Berichten: 2529
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:12

Haha hier heb ik ook wat aan!
Ik kan ook niet wassen :o :P

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:17

Ik doe ook de meeste kleuren wel bij elkaar, vooral als het vaker gewassen is kan het best. En was alles op 40 graden ipv 30.

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:25

ik was denk ik als een man :P
ik gooi alle donkere kleren bij elkaar en alle lichte kleren, de wasmachine staat op 1 stand (geloof 30 graden) en daar verander ik verder niks aan. ik stamp hem helemaal vol en weet nog net waar het wasmiddel inmoet. en aanzetten maar... tot nu toe altijd goed gegaan :D

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:28

ik doe altijd 2 soorten was: licht en donker. licht gaan ook de pastelkleurtjes in en lichte spijkerbroeken waarvan ik zeker weet dat ze niet meer afgeven. dit omdat ik anders veel te veel bonte was heb en een veel te kleine witte was.
ik was alles op 40 graden, met een beetje waspoeder en wat wasverzachter (die doe je in het bakje naast die voor het waspoeder)
bij mij gaat bijna alles in de droger, behalve wollen of gedeeltelijk wollen truien die erg krimpgevoelig zijn

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 20:26

Nou, het is weer zo ver. :=
Ik wil weer gaan wassen!

Nu heb ik dus een lichte spijkerbroek, een grijs/lichtblauwe lamswollen trui, twee donkerbruine handoekken & een donkerbruine wollen trui.

Wat kan bij elkaar, en wat absoluut niet?

Of kan alles bij elkaar, op 30 graden?

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:34

Wollen truien doe ik altijd met de handwas, anders wordt je wol viltig...

De rest doe ik altijd bij elkaar op 40 graden.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Kleren wassen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:37

echt wol zou ik neit in de wasmachine doen,die kan je beter op de hand wassen.
de rest kan bij elkaar.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 20:37

Maar kunnen de kleuren (grijs, lichtblauw & donkerbruin) bij elkaar?
Of gaat dat niet?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 20:45

En moet wol persé op het wolprogramma EN koud gewassen worden?
Of kan dat ook mee op 30 graden worden gewassen, samen met de rest van de was?