De paardenhouders zijn opnieuw de dupe

Moderators: EvelijnS, Murthul, Muurp, Berdien

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mickey

De paardenhouders zijn opnieuw de dupe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 12:30

http://www.gelderlander.nl

'De paardenhouders zijn opnieuw de dupe'

Door GEMMA JANSEN

Door de vogelpest is het samenbrengen van paarden sinds 17 april verboden. Dat heeft niet alleen gevolgen voor paardenhouders en maneges. Ook hoefsmid Rick Moes uit Ochten ondervindt nadeel van de maatregel. Een gesprek.

Wat vindt u van de door het ministerie van LNV afgekondigde maatregelen voor de paardensector?

"Dat er maatregelen worden getroffen om de verspreiding van het vogelpestvirus tegen te gaan vind ik wel terecht, maar de manier waarop is voor niemand helder. Als je er over praat weet niemand precies hoe het zit. Ze moeten daar op het ministerie van Landbouw natuurlijk iets doen. Maar ik vind dat de regels voor iedereen moeten gelden en niet alleen voor mensen met paarden. Tal van evenementen mogen gewoon doorgaan, maar wedstrijden met pony's of paarden moeten worden afgelast. Naast de pluimveehouders zijn, net als in de MKZ-tijd, opnieuw de paardenhouders de dupe."

Voelt u zich als plattelander nog verbonden met de agrarische sector?

"Ja, heel erg. Veel van mijn vrienden, bekenden en klanten hebben een agrarisch bedrijf. Ik ben ook nog voorzitter van Jong-Gelre, dus ik zit er echt middenin. Daarnaast heb ik ook veel klanten, die alleen maar paarden hebben en geen enkele kip. Voor hen zijn de maatregelen van het ministerie dubbel zuur."

Wat zijn de gevolgen voor uw werk?

"Op het moment valt het gelukkig nog mee en heb ik het nog druk genoeg met beslaan, maar dat komt eigenlijk omdat de meeste mensen hopen dat het wedstrijdverbod binnen enkele weken weer van de baan is. Als het langer gaat duren, dan wordt het voor mij beslist moeilijker. De zomer is voor mij altijd een toptijd omdat alle paarden die meedoen aan een buitenwedstrijd, niet zonder beslag met stiften het gras op kunnen. Ook de keuringen die in juni plaatsvinden leveren veel werk op. De meeste mensen willen dan hun paard wel op een ijzertje hebben staan. Maar als het er naar uit gaat zien dat de keuringen ook op de lange baan worden geschoven, dan wordt het voor mij heel vervelend. Het is tenslotte wel mijn broodwinning."

Vindt u dat de paardenhouders hun krachten meer moeten bundelen en een betere belangenbehartiging mogen verwachten van hun bonden?

"Ik denk het wel. Alle paardenhouders zouden baat hebben bij een gezamenlijke belangenbehartiging. Wanneer alles goed gaat, valt het niet zo op. Maar tijdens de MKZ werd de paardenhouderij ook zo aan de kant geschoven. En dat terwijl er jaarlijks miljoenen euro's in omgaan en duizenden mensen er hun brood mee verdienen. Zo'n bond zou zich dan naast belangenbehartiging ook moeten inspannen voor duidelijkere voorlichting naar de leden toe."

Gaat u zich houden aan de afgekondigde maatregelen?

"Zolang ik niet meer duidelijkheid krijg, doe ik net of mijn neus bloedt. Ik laat mijn eigen rijpaarden thuis staan, maar ga wel overal beslaan. Dat mag volgens mij ook nog gewoon. En als het niet zo is, dan heb ik dat nog nergens uit kunnen opmaken."

Take time to do what makes your soul happy.
[ITP] En dan kiest ponylief voor een knuffel van zoonlief <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie