2 min. stilte, waar denk je aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 00:35

Gedenken doe ik niet alleen op 4 mei, maar dat is altijd bij je. Afgezien daarvan vind ik het wel goed dat het eens per jaar door het hele land wordt gedaan, als collectief moment om stil te staan bij ellende en de dingen die gebeuren en ook aan de dingen die anderen (vroeger) voor ons mogelijk gemaakt hebben.

En gisteren? Zonder horloge op stal en ik zat nog op mijn paard ook. Geen idee hoe laat het was, tot ik de klok hoorde luiden en sommige auto's op de vluchtstrook van de snelweg stopten. Ik heb mijn rijden onderbroken door aan de lange teugel te stappen en heb de 2 minuten beleefd zoals ik altijd doe, maar dan op de rug van mijn paard, mijn dierbare vrijheid.

Op de weg terug naar huis viel het mij op dat er nog heel erg veel vlaggen halfstok hingen, dat vond ik jammer, het hijsen van de vlag direct na de herdenking is in mijn ogen een belangrijk symbolisch moment, maar dat kan ook persoonlijk zijn.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:49

Volgens mij was ik zondag om 20:00 Nederlandse tijd nog gewoon buiten aan het timmeren. Ik heb die avind nog een vriend en mijn nichtje gebeld, omdat die hun verjaardag vierden op die dag. Ook leuk, jarig zijn met dodenherdenking..

In Finland valt dodenherdenking dus ook helemaal niet in Mei. Finland is namelijk niet eens volledig bezet geweest in WOII. Wel zijn de Russen binnegevallen, hebben een stuk land ter grootte van Nederland ingepikt en dat ook nooit meer teruggegeven. Na WOII was het ook verboden om te veel te herdenken, want dan zouden de Russen wel eens boos kunnen worden. Veel verzetsorganisaties hier zijn pas erkend in de jaren 90, omdat dat eerder simpelweg niet mocht.

We hebben hier wel een veteranendag en zo. We vlaggen ons suf in dit land. Werd er in Nederland trouwens wel goed gevlagd? Als je in Finland en vlaggenstok hebt en niet vlagt op de verplichte dagen, dan kan je dus een boete oplopen. Ik moet trouwens nog eens een Nederlandse vlag kopen om te vlaggen op Nederlandse dagen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:59

Gisteren naar "anne frank" zitten kijken. Heb het niet meer afgezien. Ik wist al hoe het zou eindigen en ik heb geen zin in al die ellende, vooral ook omdat ik weet dat het allemaal echt gebeurd is. Het blijft gewoon onwaarschijnlijk, de 2e WO, de manier waarop een groep mensen een andere groep mensen heeft kunnen behandelen. Ik kan het me niet voorstellen, behalve als ik het zie op tv en weet dat het echt zo gegaan is. En daar word ik toch wel misselijk van.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:19

Nou ik was met mijn vriend gezellig een eind wezen rijden. We wisten dat we niet meer op tijd terug zouden zijn, dus netjes van de snelweg af gegaan en onder de viaduct stil gestaan. Wij vinden dat allebei heel erg belangrijk.

Ik heb heel veel aan mijn overgroot opa gedacht. Hij leeft nog wel, maar is toch wel erg ziek doordat hij in de WOII in een concentratiekamp heeft gezeten. Hij durft gewoon geen korte mouwen meer aan te trekken omdat hij bang is dat iedereen zijn tatoe, ziet die ze hem hebben gegeven. Hij schaamt zich enorm en wil er ook niet over vertellen. Dat zegt voor mij genoeg.
Heb gister ook de film "anne frank" gezien, en vond hem toch wel aan grijpend, heb hem wel uitgezien, kom daarna maar moeilijk mee slapen.
Soms voel ik dan geheel onterecht, best wel een haat op komen voor vooral de oudere duitsers. Als ik die films zie en zie hoe mijn overgrootopa er aan toe is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:23

SAKKIA schreef:
Ik heb heel veel aan mijn
overgroot opa
gedacht. Hij leeft nog wel, maar is toch wel erg ziek doordat hij in de WOII in een concentratiekamp heeft gezeten.


Dat is dus de opa van je opa, het lijkt me stug dat die nog leeft.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:29

nee dat is de opa van mijn moeder die noem je toch overgroot opa of heb ik dat nou mis. Nou ja het is de opa van mijn moeder voor de duidelijkheid.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:33

Sakkia: dat is je overgrootvader. Opa staat gelijk aan grootvader, dus zei je eigenlijk overgrootgrootvader. Dat klinkt een generatie verder weg

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:37

Oh nou ja overgroot vader dan. Maar goed die is het dus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:41

Joost, in Nederland wordt er dus niet goed gevlagd, maar er hangen volgens mij geen boetes aan, maar is het gewoon vrijwillig??

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:50

Lovely, dat dacht ik ook. In Finland is het dus alleen verplicht als je een vlaggestok hebt. Als je er geen hebt, hoef je dus niet te vlaggen. De sociale controle is vrij sterk en als hij er 's ochtends om 8 uur nog niet hangt, kan je flink commentaar verwachten van de buren. Ik ken trouwens niemand die ooit een boete heeft mogen ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:01

Joost, in mijn eerste post vertel ik dat het mij opviel dat na de herdenking nog zoveel vlaggen halfstok hingen, dat hoort dus niet.

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:01

Elke jaar met Dodenherdenking moeten onze kinderen (16 en 14 jr.) rond die tijd binnen zijn.
De tv gaat aan, als die al niet aan staat, en we volgen de kranslegging en toespraak.
Na het volkslied mogen ze hun eigen gang weer gaan.
Een beetje respect en fatsoen kunnen we wel tonen voor al die slachtoffers die ons toendertijnd bevrijd hebben!

Ben ik nu ouwderwets?

Gr. Britt.