2 min. stilte, waar denk je aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:13

Ik stond op stal en kwart voor acht begon de bel van de kerk al te luiden, maar heel vaag. De ene moment hoorde je hem wel goed en de andere niet. Maar om acht uur toen we de bel niet meer hoorden zijn we netjes twee minuten stil geweest.
Ik dacht wel eventjes aan de mensen die omgekomen zijn, maar ook de nabestaanden ervan en de mensen die de oorlog hebben meegemaakt.
Daarna was ik me aan het irriteren, omdat iemand vrolijk (maar stil) voer voor haar paard ging klaarmaken. En iemand anders was heen en weer aan het lopen om het water te koken voor slobber. Niet echt netjes dus.
Maar ik zat netjes op een stoel en staarde maar voor me uit.

Chita

Berichten: 669
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:19

Hier liepen er ook gewoon kinderen buiten te spelen en schreeuwen, walgelijk! En die ouders zaten in de tuin en die gingen gewoon roepen en na een halve minuut weer praten, dat vind ik echt niet kunnen. Toen ik klein was moest ik naar binnen en later mocht ik zelf weten waar ik was, maar was ik wel gewoon stil. Hou dan je kind gewoon ff binnen als het niet zijn mond kan houden.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:51

Ik heb ook naat de tv gekeken..
Ben echt blij dat ik dat drama niet mee heb gemaakt.
Hoop het ook nooit mee temaken.
Hier in de buurt in het bos stond ook een huisje met onderduikers..
Kwam ook nog een stukje van over de tv.
Als we buitenrijden komen we meestal langs dat monument.. wel raar.

djoontje

Berichten: 487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:53

Ik ben ooowk stil geweest..gewoon uit respect. Ik vind dat iedereen dat gewoon ff moet doen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:55

Ik denk altijd, aan mijn familie. We mochten als kind niet lachen en niet huilen als er familie was die de kampen overleeft hadden want daar konden ze niet tegen. We werden dan hele bange stille kindertjes. 's nachts nog banger als die familieleden bleven logeren, nachtmerries hadden en schreeuwden in hun slaap. Wij groeiden op met de oorlog van onze ouders.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:59

Denk aan van alles.
Maar vooral aan mijn vriending die verleden jaar oktober is overleden.
Ze is vandaag jarig.Dus ik denk dan vandaag veel aan haar.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:36

hoe ik de vorgaande jaren deed..
"mama mag ik echt niet in de tuin blijven spelen ik zal heel stil doen hoor":))
op m e horloge kijken... de seconde's tellen.
We zijn nog een keer weekeindje met de famili e weg geweest toen begon me oom opeens te lachen Schijnheilig
Ik keek vroeger iedereen aan.. en ging meestal lachen dus hand voor me mond naar beneden kijken Knipoog

dell_1
Berichten: 1962
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:43

ik was gewoon aan het bellen...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:43

Wij kijken altijd, met de hele famielie, zijn twee minuten stil. MAar als ik ercht eerlijk ben, denk ik dat ik het vooral uit gewoonte en respect doe, en denk ik opzich niet aan de oorlog, ik probeer er wel aan te denken, maar het is voor mijn zo ver-van-mijn-bed-show, ook al zijn er OOk in mijn (groot)familie doden gevallen, hebben ook mijn grootouders het meegemaakt, en heb ik er natuurlijk heel wat educatie over gehad. Sorry, ik wilde dat ik kon zeggen dat ik echt een soort medelijden oid gevoeld had, maar als ik dus heel eerlijk ben....

Natuurlijk vind ik het giantisch erg wat er gebeurd is, en moet ik er voor geen goud aan denken omdat oid mee te maken, maar ik kan niet op eens, op commando 2 minuten bedroefd aan alle gestorvene denken...mijn 2 minuten stilte zij nvooral respect...

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:59

Stephanie100 schreef:
ik was gewoon aan het bellen...


Niet alle mensen hebben respect!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:02

Het is niet allen respect het is ook om je in te leven in de geschiedenis van mensen die dit nu overkomt. Geeft je een ander idee over het begrip asielzoeker

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:07

sarabande schreef:
Het is niet allen respect het is ook om je in te leven in de geschiedenis van mensen die dit nu overkomt. Geeft je een ander idee over het begrip asielzoeker


ik vind ook dat die 2 min. in stand moeten blijven, maar de programma's en films er om heen mogen best wat meer betrokken worden op deze tijd, zodat de jeugd nog begrijpt waar we het eigenlijk over hebben en dat het in veel landen nog helemaal niet in orde is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:14

Daar heb je gelijk in een link naar tegenwoordige oorlogsellende zou meer duidelijk maken dan de wandeling van Trix en Wullem met daarna een oude oorlogsfilm

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:17

weer soldaat van oranje (dit jaar trouwens niet).
maar idd een programma met overeenkomsten tussen de oorlog vantoen en de oorlogen van nu.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:14

sjakie schreef:
op de dam begon de herdenking ruim 1 minuut over 8 (was net op het nieuws)


Dat viel me al op ja, bij ons had de klok al 8 uur geslagen en op de dam waren Bea en Wim Lex nog een krans aan het leggen. Ik vond het ook zo frapant dat de klok op/bij de dam precies ging slaan, nadat de trompetteur de laatste noot had uitgeblazen.

Ik heb netjes 2 minuten mijn mond gehouden en stil gezeten. Waar ik over gedacht heb weet ik eigenlijk niet precies. Ik vind het machtig dat heel Nederland, op een paar mensen zonder respect na, op hetzelfde moment 2 minuten stilte houdt. Ik vind het wel belangrijk dat ik eraan mee doe, ik ben er ook mee opgegroeid. Ik voel me schuldig als ik het vergeten ben (is wel eens voorgekomen).

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 08:27

Ik ga mezelf heel erg voor mijn hoofd slaan

We kwamen gisteravond thuis en ik vraag hoe laat het is aan mijn vriend gezien de dodenherdenking, was het al half 9

Punt is mijn stiefbroertje is dus elk jaar met dodenherdenking jarig, das gewoon een rotdag om jarig te zijn.
Maar we zaten met zijn allen in de tuin, wel stil gelukkig omdat we zaten te vissen, maargoed, heb er niet bewust bij stilgestaan, terwijl ik dat juist altijd belangerijk vind.

Normaal schiet er vanalles door mijn hoofd tijdens die 2 minuten, de beelden die we wel kennen van de verschillende films en docu's van hoe het geweest zou zijn, de verhalen van opa en oma, de huidige situatie in de wereld en dat het in de toekomst niet meer mag gebeuren.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:18

Citaat:
ik was gewoon aan het bellen...


Niet alle mensen hebben respect!


daar heeft toch niemand last van, als degene met wie je belt niet aan dodenherdenking wil doen.
Ik vind dat je best respect kunt hebben voor mensen die het wel willen herdenken en dan bedoel ik niet op straat gaan staan praten ofzo. Maar et is toch iets persoonlijks of je het wel of niet wil herdenken en zolang anderen er geen last van hebben lijkt mij dat geen probleem.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:33

Ik vroeg me tijdens die 2 minuten af, waar anderen nou op dat moment aan dachten. Voor mij is de oorlog ook een ver van m'n bed show.
Denk aan wat m'n opa en oma hebben meegemaakt, maar niet 2 minuten lang.
Hier was alles stil op straat, geen kind dat over straat liep.
Ik moest vroeger ook altijd beneden zitten en stil zijn.
Weet nog dat ik als klein meisje (jaar of 5) altijd vroeg of ik niet mocht gaan lezen, maar dat mocht ik niet, ik moest gewoon stil zijn en even respect tonen.
Tsja, mensen die hun kinderen laten rondrennen, of mensen die gewoon doorgaan met wat ze aan het doen zijn, kan ik eerlijk gezegd ook weinig tot geen respect voor hebben. Je kan toch wel 2 minuten in het jaar je mond houden!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 15:37

dana schreef:
Citaat:
ik was gewoon aan het bellen...

Niet alle mensen hebben respect!


daar heeft toch niemand last van, als degene met wie je belt niet aan dodenherdenking wil doen.
Ik vind dat je best respect kunt hebben voor mensen die het wel willen herdenken en dan bedoel ik niet op straat gaan staan praten ofzo. Maar et is toch iets persoonlijks of je het wel of niet wil herdenken en zolang anderen er geen last van hebben lijkt mij dat geen probleem.


toch zou het mooi zijn als iedereen 1 keer per jaar 2 min. z'n kop kan houden.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:26

Ik was op een verjaardag en daar is iedereen 2 minuten stil geweest. Ik kan me erg weinig bij de oorlog voorstellen, maar weet wel dat mijn opa en oma het hebben meegemaakt en vooral mijn opa heeft er nog wel eens last van.
Waar ik aan heb gedacht weet ik niet meer precies, maar vast wel aan het fantastische nieuwe paard dat we de dag ervoor voor t eerst gelongeerd hadden en met open mond naar hebben staan kijken. Kleine dingetjes schieten er dan door je hoofd, vanalles waar je dan aan denkt.

GermaJ

Berichten: 7
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:33

Ik weet het niet eens meer, we waren mozaieken aan het kijken. Het is nl. Bloemendagen in Breezand Haha!. Dus we hebben er eigenlijk niet bij stil gestaan Bloos

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:28

Wij zaten op het terras. Bij ons liggen alle cafe's om de grote kerk heen. Er kwam eerst een hele lange stoet voorbij, dat was zo mooi! Om 8 uur was iedereen stil op het grote plein terwijl de terrasjes echt bomvol zaten. Alle cafe's hadden de muziek uitgedaan.
Er liepen alleen een paar buitenlandse jongens luidpratend en lachend voorbij. Toen iemand sssst zei begonnen ze gewoon te lachen. Ik begrijp wel dat ze het niet hebben meegekregen vanuit hen cultuur of familie, maar zoiets weet je toch gewoon! Dat leer je toch ook op school en je ziet het op tv.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 18:23

Nou ik ben om eerlijk te zijn de 2 minuten stilte helemaal vergeten. Ik was een film aan het kijken en daar zat ik zo in.
Maar later keek ik nog 1 film over de oorlog en dan ga je er toch weer helemaal over nadenken enzo. Je kan er ook op een andere tijd aan denken.
Maar als je alleen thuis ben maakt dat ook niemand uit.
De vorige jaren keken we tv en waren we dan altijd stil. Als je op straat loopt vind ik dat je gewoobn stil moet zijn.

Me ouders waren toen aan het wandelen, en zeiden dat 2 negers nog gewoon aan het zagen waren met zo'n elektrisch ding

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 18:26

Aan mijn opa, die naast me stond in Westerbork, en die zo ontzettend veel geluk heeft gehad in de oorlog dat het eigenlijk een wonder mag heten dat we er samen stonden...
En aan de andere mensen die om me heen stonden, die ook allemaal de moeite hadden genomen om naar de herdenkingsdienst te komen. Dat het een mooi initiatief is...maar dat oorlogen juist ontstaan door mensen die niet naar zulke gelegenheden komen. Ik bedoel dan niet dat iedereen die niet gaat een oorlog kan veroorzaken, maar dat er iig niemand in Westerbork stond die graag voor nog een oorlog zou kiezen...

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 18:38

Ik ging een deken ophalen bij een vriendin van mij en ik was daar om kwart voor acht met de scooter. We stonden bij haar voor de deur nog even wat te kletsen. De buren zaten buiten en ineens was het stil, toen keek ik op me horloge bleek dat het 30sec over 8 was. Toen hebben we netjes nog 1,5 minuut onze mond gehouden.
Ik wist wel dat er dodenherdenking was, want ik wist dat ik in een kwartier niet thuis was en daarom bleef ik nog daar. Maar ik was de tijd vergeten. Ben nog 3 minuten blijven wachten zodat ik zeker wist dat het voorbij was en toen naar huis gereden...