kwaad, stomme ov-chipkaart!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 11:11

Goedemorgen,

Zoals de meeste studenten een ov-chipkaart en ov-kaart hebben, heb ik die ook. Normaal gesproken heb ik ze beiden bij me. Mijn ov-kaart in mijn jaszak en ov-chipkaart in mijn portemonnee. Tot vanochtend, want ik wilde een andere jas aan eentje die bij mijn outfit past. Onderweg op de fiets naar de trein kom ik erachter dat ik mijn ov-kaart in mijn andere jas zit. Ach, denk ik, ik heb toch mijn ov-chipkaart bij me komt wel goed…. Totdat ik in mijn tweede trein vanaf Leiden naar Haarlem zit, kaartjes controle. Gaf braaf mijn ov-chipkaart, vraagt die vrouw naar mijn andere kaart! Ik schrok me terpletter! Dacht dat deze alleen kaart alleen ook geldig was. Nou niet dus, zit ik met een dikke boete van €35.-. PPfff ik ontplof! Wat een stom gedoe. Ze zijn zo onduidelijk over hoe en wat met die kaart.
Nu ik dit kwijt ben, lucht het behoorlijk op, gelukkig

Groetjes Melissa

_Lotte
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Eindhoven

Re: kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:12

Oh dat is stom!
Ik heb die chipkaart nooit bij, dacht dat dat pas vanaf 2010 hoefde!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:13

Had je wel ingecheckt?

Je mag toch al met OV-chipkaart reizen in de trein?

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:14

chipkaart hoef je ook niet bij te hebben
die geldt nog nietn amelijk..
ze had de chipkaart bij zich en dacht daarmee te kunnen reizen.. dat kan dus niet. Chipkaart moet je ''opladen'' en dat kan vanaf half december geloof ik :) is vorige week een IBG brief over rondgegaan :)

overigens kun je terugvragen, 1x in een heel jaar mag je je OV vergeten namelijk, krijg je de boete kwijtgescholden.

en ik tem, topic hoort hier niet :)

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:15

wat een prutsmuts over die chipkaart gebeuren.
Er staan bij ons ook veel te weinig ''palen'' dus als hier het hele gebeuren is ingevoerd dan krijg je lange wachtrijen bij de palen.

Als jij aan kunt tonen dat je OV hebt, dan kan je boete kwijtgescholden worden./
Je moet hiervoor naar het loket op 1 van de stations gaan.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 11:16

@ Naaltje, weet je waar je hem kunt kwijtschelden?

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:17

ik zou het niet weten.. even op www.ns.nl kijken :)
staat er vast iets over op? :)
of anders inderdaad op een van de grotere stations even naar het info-loket gaan om het te vragen :)

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:17

Vind het ook maar een onding, officieel werkt hij pas vanaf 2010 toch? En verder heb ik jaaaaaaren geleden een foto daarvoor gegeven en zit ik nu te kijken naar een aarslelijkeoude foto :(

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:25

Naaltje schreef:
chipkaart hoef je ook niet bij te hebben
die geldt nog nietn amelijk..
ze had de chipkaart bij zich en dacht daarmee te kunnen reizen.. dat kan dus niet. Chipkaart moet je ''opladen'' en dat kan vanaf half december geloof ik :) is vorige week een IBG brief over rondgegaan :)

overigens kun je terugvragen, 1x in een heel jaar mag je je OV vergeten namelijk, krijg je de boete kwijtgescholden.

en ik tem, topic hoort hier niet :)


Naja, chipkaart pas opladen vanaf half December... wat als ik nu naar Rotterdam/Amsterdam moet en de metro in moet? Dan heb ik toch echt mijn OV-chipkaart nodig :)

Citaat:
U kunt in het grootste gedeelte van Nederland gebruikmaken van de OV-chipkaart. Zie onderstaande figuur en tabel.


Van de site van de ov-chipkaart. Heel de randstad is hierbij geaccentueerd als OV-chipkaart gebied. (per 1 November)

Máár dan staat er weer verder:
Antwoord
Nee, u kunt nu alleen nog met een anonieme OV-chipkaart bij NS reizen.
Vanaf 1 december kunt u wel met een persoonlijke OV-chipkaart bij NS reizen.

Oftewel, nee het mocht dus niet. Je kan alleen met je anonieme OV-chipkaart bij NS reizen (hoe moet dat als ik gratis mag reizen in Rotterdam??)

Anyway, het blijft heeeeel onduidelijk :j

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:28

ah ik woon in het zuiden, hier zijn ze zo ver nog niet ;)
vandaar ;)

vind het ook een onduidelijk geheel :j

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Re: kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:25

Al erachter hoe je 1x per jaar je boete kunt terugvragen? Ik zou bij de IB-groep kijken, zij gaan over de OV-chipkaart en niet de NS toch?
Zou het iig zeker declareren! ;)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:09

VVDD > LZP

Siggislief

Berichten: 13972
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:17

Ik weet dat de NS ook iets met de OV-Chipkaart bezig zijn, dan moet je 40 euro op je kaart hebben.
Maar volgens mij kan je gewoon nog met je OV-Kaart reizen ook al heb je OV-CK niet bij je..

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:54

je kan als je je ov vergeet je boete terug vragen.... dus dan hoef je niks te betalen...

Winegum

Berichten: 219
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:40

Ik wist wel dat je niet alleen met OV-chipkaart mocht reizen. Maar je kan zoals al eerder gezegd je boete wel terugvragen.
Waar ik me nu alleen zorgen over maak is dat ik vandaag in Amsterdam de metro moet hebben, en ik dus wel een persoonlijke OV-chipkaart heb. Wat ik begrijp dat ik die eigenlijk nog helemaal niet kan gebruiken? Ik dacht namelijk dat het wel kon/mocht (niet dat ik dit ergens heb zien staan hoor ;)). Ze zijn weer eens lekker duidelijk bezig...

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: kwaad, stomme ov-chipkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:09

Bij de ov-chipkaart kreeg je een uitgebreide handleiding met hoe dat ding te gebruiken, waar ook duidelijk bij stond dat dit jaar alleen je ov+chipkaart geldig zijn, en om die reden leveren ze ook dat zwarte boekje erbij, zodat je ze altijd beide meeneemt (of niet, ik gooi dat boekje al 2 of 3 jaar weg).

Je mag je ov-chipkaart wel gebruiken (zoals in rotterdam moet je zelfs), maar wel altijd je ov-kaart erbij.

adecuada

Berichten: 1899
Geregistreerd: 19-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:37

Ik zit in Rotterdam op school en ik moet inderdaad altijd die chipkaart bij me hebben anders kom ik niet door de poortjes van de metro heen..
Die ' groene kaart' ov gebruik ik meestal in de bus haha omdat ik anders vergeet uit te checken.. :o

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:22

In Amsterdam in de metro maakt men wel gebruik van de OV-chipkaart. Ook in de trams. Ik kom uit het Oosten dus ik was verrast dat het toch ergens nog gebruikt lijkt te worden...

Alle palen die ik langs ben gegaan (dit klinkt een beetje fout! :D ) deden het niet...
Waardeloos..

Trouwens ik snap ook nog steeds helemaal geen drol van die kaart. Waar is 'ie' nu voor?

adecuada

Berichten: 1899
Geregistreerd: 19-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:42

Je moet in de bus en tram met de ov chipkaart in-en-uitchecken. (Wanneer je in en uitstapt)
Hoe ze het met de trein gaan doen weet ik niet..
Bij de metro maak je met behulp van die kaart de poortjes open anders kom je niet bij de metro zo check je in en als je uit de metro gaat moet ook weer door poortjes heen anders kom je het metrostation niet uit dus dan check je uit.

Je kan natuurlijk ook met grof geweld door die poortjes heen.. maar dat is natuurlijk niet de bedoeling!